اولین ایرانی که ساندویچ خورد که بود؛ خسرو معتضد پاسخ می‌دهد + ویدئو

اولین ایرانی که ساندویچ خورد که بود؛ خسرو معتضد پاسخ می‌دهد + ویدئو

خسرو معتضد تاریخ نگاری که به اظهارات عجیب خود معروف است این بار با صحبت درباره تاریخچه ساندویچ خبرساز شد. او ادعا کرد «اولین ایرانی که ساندویچ خورد ناصرالدین شاه بود».

در ویدئویی که به تازگی در شبکه های اجتماعی وایرال شده خسرو معتضد، کارشناس تاریخ صدا و سیما در یک برنامه تلویزیونی با مجری گری المیرا شریفی مقدم و با موضوع «تاریخچه غذاهای ایرانی» درباره غذاهایی که از کشورهای دیگر وارد فرهنگ ایران شده‌اند توضیحاتی ارائه می‌دهد و وقتی از «ساندویچ» صحبت می‌کند ادعا می‌کند که اولین ایرانی که ساندویچ خورد ناصرالدین شاه بود!

او می‌گوید ناصرالدین شاه در سفرنامه خود نوشته است در «ترن برلین به یکی از شهرهای آلمان برای ما چیز عجیبی به عنوان غذا آوردند؛ یک نان بلند که در آن مقداری گوشت سرد (کالباس) بود.» و بعد درباره ریشه کلمه ساندویچ توضیحاتی ارائه می‌دهد.

اولین ایرانی که ساندویچ خورد به روایت خسرو معتضد + ویدئو

اولین ایرانی که ساندویچ خورد به روایت خسرو معتضد + ویدئو

این توضیحات درباره ساندویچ در سفرنامه ناصرالدین شاه موجود است اما شاید بهتر بود که آقای معتضد چنین با صراحت درباره «اولین ایرانی که ساندویچ خورد» ادعای خود را مطرح نمی‌کرد زیرا به نظر می‌رسد عبارت صحیح‌تر این باشد که ناصرالدین شاه از نخستین ایرانیانی است که درباره ساندویچ مطلبی را به رشته تحریر درآورده است.

مطالب مرتبط
یک نظر

ورود

  • معنی ساندویچ شهریور ۴, ۱۴۰۲

    درست گفته. ساندویچ یعن یه چیزی میان دو عامل یکسان. ما مهندسای مکانیک خوب میدونیم.
    دو عامل یکسانی عین همون نان. حالا هرچیزی که میان این دو عامل یکسان قرار میگیره . یا فلافل. یا گوشت مرغ یا سوسیس بندری.
    همش ساندویچه