سادیسم چیست ؛ با بیماری کیوان امام وردی بیشتر آشنا شوید

سادیسم چیست ؛ با بیماری کیوان امام وردی بیشتر آشنا شوید

صبح امروز کیوان امام وردی اعتراف کرد که به سادیسم مبتلاست و تجاوز به دختران دانشگاه تهران نیز به همین خاطر رخ داده. البته قاضی پرونده دستور داده که بررسی های روانشناسی روی او انجام شود تا مشخص گردد که آیا بیماری روانی او صحت دارد یا صرفا بهانه ای برای فرار او از مجازات است. اما شاید سوال برایتان پیش آمده باشد که سادیسم چیست و چه ارتباطی با تجاوز دارد؟

چطور ممکن است که یک انسان فردی را به بهانه معاشرت به منزل خود بکشاند و سپس با مسموم کردن اون امیال شیطانی اش را روی قربانی از همه جا بی خبر پیاده کند. البته این ماجرا صرفا در کشور ما رخ نداده و نمونه های آدم ربایی و تجاوزهای متعدد از سوی یک فرد امری متداول در اغلب کشورهاست. اما شاید این سوال در ذهنتان شکل بگیرد که چطور ممکن است یک فرد تا این اندازه سنگدل باشد. یکی از دلایل می توان اختلال شخصیتی سادیستی باشد.

از جمله فرضیاتی که در مورد این افراد مطرح شده این است که مبتلایان به سادیسم معمولا در دوران کودکی خود از نظر احساسی، فیزیکی یا جنسی مورد آزار و اذیت قرار گرفته اند. در واقع تجربیات نامطلوب در زمان کودکی یا مراحل اولیه بلوغ جنسی یکی از عمده دلایل ابتلای فرد به اختلال سادیست است.

علاوه بر این گفته می شود که سادیسم یا شخصیت سادیستی می تواند از طریق آموزش نیز در افراد نمایان شود. برای مثال اینکه فرد مرتبا در معرض شرایطی قرار بگیرد که در آن لذت یا هیجان جنسی با غم و اندوه دیگران همراه شود میتواند منجر به بروز سادیسم یا سادومازوخیسم شود. به بیان دیگر درد و رنج دیگران باعث شادی و شعف افراد مبتلا به سادیسم می شود و مشاهده این رنج حس خوبی را در آنها ایجاد می کند.

اختلال شخصیت چیست؟

سادیسم

طبق کتاب Mayo Clinic اختلال شخصیت نوعی بیماری روحی و روانی است که در آن فرد از درک شرایط و افراد از جمله خودش ناتوان است. اختلال شخصیت انواع مختلفی دارد و به طور کلی اینکه فردی دچار اختلال شخصیت است یعنی الگوی فکری و رفتاری ناسالمی دارد و فرقی نمی کند که شرایط چه باشد. این امر منجر به بروز مشکلات و محدودیت های زیادی در روابط افراد سادیسمی، کار و تحصیل آنها می شود.

سادیسم چیست؟

براساس آنچه در ویکی پدیا نوشته است سادیسم یعنی احساس شادی و لذت از درد کشیدن و ناراحتی دیگران. این افراد در واقع نتنها با مشاهده درد و رنج دیگران لذت می برند بلکه با اقدامات سادیستی تلاش می کنند که حس شعف و شادی را در خود ایجاد کنند. بنابراین رفتارهای مجرمانه و همراه با خشونت تکرار شونده از جمله ویژگی های بارز افراد سادیسمی است. سادیسم می تواند جرائم احساسی را هم شامل شود؛ در این موارد فرد مبتلا به سادیسم به صورت هدفمند با اعمال خشونت و ایجاد ترس و وحشت در دیگران به لذت می رسد.

سادیسم جنسی

ویژگی کلیدی سادیسم جنسی احساس هیجان جنسی در نتیجه ایجاد درد، رنج یا تحقیر طرف مقابل است. این احساسات نیز زاییده ذهن فرد مبتلا به سادیسم نیستند و واقعا در فرد مقابل به صورت فیزیکی یا روانی ایجاد می شوند. فردی که دچار سادیسم جنسی است گاهی اوقات سادیست خوانده می شود. این نام از اسم اشراف زاده ای فرانسوی به نام Marquis de Sade گرفته شده که به خاطر نوشتن رمان هایی با محوریت ایجاد درد و رنج در افراد و رسیدن به لذت جنسی به شهرت رسید.

 

بیشتر بخوانید:

جزئیاتی از تجاوز کیوان امام وردی به دختران دانشگاه تهران

تازه ترین اعترافات کیوان امام وردی

مطالب مرتبط
۶ نظر

ورود

  • علی شهریور ۱۲, ۱۳۹۹

    واقعا روزیاتو و مقالات مفید اون رو دوست داشتم تا این که تعدادی از مقالات جدید مثل این رو دیدم که برای این سایت به این خوبی واقعا مایه شرمساری هستند.

  • . شهریور ۱۲, ۱۳۹۹

    این طور تیتر زدن فقط اعتبار سایت خودتون رو پایین میاره

    • مریم موسوی شهریور ۱۳, ۱۳۹۹

      ایشون خودشون گفتن به سادیسم مبتلا هستند. نمیدونم مشکل شما با این مساله چیه؟!

  • Shahab شهریور ۱۳, ۱۳۹۹

    قشنگ دارین میرین که تبدیل به ی سایت زرد بشین

  • آنتی رضا ستوده شهریور ۱۴, ۱۳۹۹

    ایشون اشتباه کرده که گفته

  • SINA شهریور ۱۶, ۱۳۹۹

    کاری به این مرتیکه ندارم. ولی اگه یک مطلب می‌نویسید، کامل و عمیق بنویسید. مثلا من اگه بخوام راجع به اختلال شخصیت (مثلا سادیسم) سرچ کنم خیلی بیشتر از چیزی که شما نوشتین و می‌تونم پیدا کنم. شما که دارید می‌نویسید، حداقل کامل و دقیق یه موضوع رو بررسی کنید. مثلا من یبار گفتم راجع به ریتالین بنویسید، یه مطلب منتشر شد که همش کپی پیست از سایت‌های فارسی دیگه بود. بیماری‌ها رو عمیق بررسی کنید. راه‌های درمانش، علائمش، عوارض مصرف داروش و کلا هرچیزی که به اون ربط داره. شاید اصلا نیاز باشه چند تا مقاله براش بنویسید.