همه چیز درباره «زودیاک» سری جدید مسابقه «شب های مافیا» + ویدئو

همه چیز درباره «زودیاک» سری جدید مسابقه «شب های مافیا» + ویدئو

سری جدید مسابقه «شب های مافیا» به نام شب های مافیا: زودیاک مدتی است پخش خود را در شبکه نمایش خانگی آغاز کرده است که در ادامه با این بازی و قوانین آن آشنا خواهیم شد.

قوانین شب های مافیا زودیاک

درباره شب های مافیا: زودیاک

شب‌ های مافیا: زودیاک سری جدید ریالیتی شوی «شب های مافیا» است که پیش تر با استقبال مخاطبان شبکه نمایش خانگی مواجه شده بود.

پخش شب‌ های مافیا: زودیاک از ۱۵ مرداد ماه آغاز شده است. این گیم شو یکشنبه ها ساعت ۸ صبح به طور اختصاصی از پلتفرم فیلیمو منتشر می شود.

کارگردان و تهیه کننده ی شب‌ های مافیا: زودیاک محمدرضا رضاییان و طراح سناریوی آن محمدرضا موذن زاده است و محمد بحرانی به عنوان گرداننده در این بازی حضور دارد.

در سری جدید «شب های مافیا» چهره‌ هایی همچون فرزاد فرزین، سیاوش خیرابی، ملیکا شریفی‌نیا، سام درخشانی، بهرنگ علوی، دیبا زاهدی، امیرعباس گلاب، علی لهراسبی، مهران غفوریان، حدیث فولادوند، جواد خیابانی و… شرکت دارند.

در این ریالیتی شو که سناریوی اصلی و کلاسیک بازی «شب های مافیا» را دارد، در آن یک قاتل سریالی به نام «زودیاک» شهروندان و مافیای سیسیل را هدف قرار می دهد.

قوانین شب های مافیا زودیاک

نقش های مسابقه شب های مافیا: زودیاک

نقش های گروه مافیا

آل کاپون: در واقع پدرخوانده مافیا است که قبلا با نام پدرخوانده حضور داشت و در این مسابقه به دلیل توجه سازندگان به شهر سیسیل نام یکی از مافیاهای بزرگ را به عنوان رییس مافیا انتخاب کرده است. فرق آل کاپون با پدرخوانده‌های دیگر این است که هیچ گونه جلیقه نجات ندارد و با هر شلیک توسط حرفه‌ای در همان شب کشته می‌شود. در نسخه‌های دیگر رییس مافیا یک بار از تیر حرفه‌ای جان به در می‌برد ولی در زودیاک اینطور نیست.

بمب گذار: بمب‌گذار برای اولین بار در مسابقات مافیا معرفی می‌شود و عضوی از تیم مافیا است. بمب‌گذار یکبار در طول بازی اجازه بمب‌گذاری در شهر را دارد. بمب ۴ تا سیم دارد که با ۳ تا از سیم‌ها بمب منفجر می‌شود و با یک سیم بمب خنثی می‌شود. نکته جالب این است که وقتی بمب در شهر گذاشته می‌شود کد بمب‌گذاری شده توسط بمب‌گذار به گرداننده گفته می‌شود. اگر کسی که بمب روبرویش هست بتواند درست حدس بزند و بمب را خنثی کند در بازی می‌ماند در غیر این‌صورت از بازی حذف می‌شود و به جمع کشته‌شدگان اضافه می‌شود.

شعبده باز: شعبده باز یکی دیگر از اعضای تیم مافیا است که قابلیت این را دارد که هر شب یکی از اعضای شهر را با مشورت دیگر اعضای تیم انتخاب کرده و قابلیت بازیکن را از او بگیرد.

قوانین شب های مافیا زودیاک

نقش های شهروندان

دکتر: دکتر همانطور که از اسمش مشخص است وظیفه نجات شهروندان را دارد. دکتر در طول بازی می‌تواند خودش را یک بار از شلیک مافیا نجات دهد و دیگر بازیکنان را به دفعات می‌تواند نجات دهد. او هر شب تنها می‌تواند یک نفر را انتخاب کند و اگر شانس با او یار باشد می‌تواند بازیکن هم تیمی‌اش را از شلیک مافیا نجات بدهد. اما اگر دکتر بدشانس باشد یکی از بازیکنان مافیا را از شلیک حرفه‌ای نجات دهد آنوقت به تیم رقیب کمک کرده و اگرچه به وظیفه ذاتی‌اش رسیده است اما به تیم رقیب یک فرصت اضافه می‌دهد.

کارآگاه: کارآگاه هر شب می‌تواند استعلام یک نفر را بگیرد تا بتواند از میان آن‌ها مافیا را شناسایی کرده و در طول روزهای مختلف به هم‌تیمی‌هایش به صورت غیرمستقیم کمک کند. در استعلام‌هایی که از سوی گرداننده انجام می‌شود تنها استعلام بمب‌گذار و شعبده‌باز مثبت می‌شود و اگر کارآگاه استعلام آل کاپن یا همان رییس مافیا را بگیرد استعلام از سوی گرداننده منفی می‌شود. ضمن اینکه زودیاک هم استعلامش برای کارآگاه منفی می‌شود.

حرفه‌ای: حرفه‌ای دو تیر جنگی در اسلحه‌اش دارد که می‌تواند در طول بازی و در شب‌های مختلف با قطعی شدن نظرش نسبت به مافیا بودن بازیکن‌ها از آن استفاده کند و به سمت مافیا شلیک کند. اگر نظرش اشتباه باشد خودش از بازی بیرون می‌رود و اگر درست شلیک کند یکی از مافیاها را به بیرون می‌فرستد.

قوانین شب های مافیا زودیاک

تفنگ‌دار: تفنگ‌دار برای اولین بار در مسابقه شب‌های مافیا رونمایی می‌شود. این بازیکن سه تا تفنگ دارد که دو تا تفنگ آن تیرهای مشقی دارد و یکی از تفنگ‌ها تیر جنگی دارد. تفنگ‌دار خودش امکان شلیک ندارد و می‌تواند اسلحه را در اختیار یارانش قرار دهد و آن کسی که اسلحه را از تفنگ‌دار گرفته است در طول روز هر زمان که به قطعیت درباره مافیا رسیده است در طول روز به او شلیک کند. کسی که می‌خواهد شلیک کند با لایک به عنوان تیر جنگی و به دیسلایک به عنوان تیر مشقی به گرداننده اعلام می‌کند.

محافظ: محافظ یکی از نقش‌های مهم مسابقه مافیا است. او در طول شب کاری انجام نمی‌دهد و در طول روز وقتی که بمب‌گذاری صورت می‌گیرد محافظ می‌تواند خودش را فدای کسی که بمب در مقابلش قرار گرفته کند و او را از گزند بمب نجات دهد و کشته شهر شود. محافظ این تصمیم را زمانی می‌گیرد که گرداننده در طول روز تمام بازیکن‌ها را به خواب نیم‌روزی می‌برد تا محافظ تصمیم‌اش را بگیرد که می‌خواهد خودش را فدای شهر کند یا نه. اگر محافظ بتواند بمب را خنثی کند و در واقع کد را درست تشخیص دهد در بازی می‌ماند و اگر بمب منفجر شود از بازی خارج می‌شود.

اوشن: اوشن الهام گرفته از کاراکتر دنیل اوشن از فیلم یازده یار اوشن با بازی جرج کلونی است. اوشن در بازی شب‌های مافیا زودیاک برای اولین بار در مقابل مافیای آگاه نقش شهروند آگاه را بازی می‌کند. شاید بتوان گفت حضور اوشن در بازی مافیا یکی از لذت‌بخش‌ترین بخش‌های بازی است. اوشن دو بار در طول بازی می‌تواند یارانی را به اجتماع زیرپوست شهر اضافه کند و در واقع این موضوع باعث می‌شود شهروندان با آگاهی بهتری به جنگ مافیا بروند.

شهروند ساده: در بازی مافیا و در تیم شهروندان دو شهروند ساده حضور دارند که اگرچه قابلیت ویژه‌ای ندارند و ظاهرا کاری نمی‌کنند اما شهروندان ساده بدون دغدغه داشتن نقش خود می‌توانند با راحتی خیال به کمک شهروندان بیایند و در حدس‌ها همراه شهر باشند. در واقع شهروندان ساده بدون استرس و با تمرکز کامل می‌توانند سوار بازی باشند و با استدلال‌های درست به شهر کمک کنند.

قوانین شب های مافیا زودیاک

نقش زودیاک در شب های مافیا

زودیاک یک نقش مستقل است که برای اولین بار در مسابقه شب‌های مافیا طرح‌ریزی شده است. در واقع زودیاک که برگرفته از یک قاتل سریالی به همین نام است که دیوید فنیچر نیز فیلمش را ساخته است به تنهایی به جنگ شهروندان و مافیا می‌رود و می‌تواند به عنوان یک تیم مستقل در پایان بازی برنده بازی شود. زودیاک تا پایان بازی مستقل می‌ماند و به هیچ تیمی ملحق نمی‌شود و در واقع برای اولین بار است که در میان تمامی بازی‌های استدلالی و استنتاجی چنین نقشی تعریف شده است و یکی از جذابیت‌های بازی شب‌های مافیا زودیاک به حساب می‌آید. زودیاک هر شب می‌تواند به شهروندان و یا اعضای مافیا شلیک کند و یک نفر را از بازی بیرون کند. زودیاک تنها عضو مسابقه است که شب‌ها با شلیک کشته نمی‌شود و تنها با بمب به بیرون می‌رود و یا با رای‌گیری که در طول روز انجام می‌شود می‌توان او را بیرون کرد. زودیاک اگر در شب به نقش محافظ شلیک کند خودش کشته می‌شود.

آموزش بازی شب های مافیا: زودیاک

شرط برد سناریو زودیاک

زودیاک: زمانی که دو نفر نهایی بازی برسد، زودیاک برنده بازی می شود.

مافیا: زمانی که زودیاک از بازی خارج شده باشد و تعداد مافیا از شهروندها بیشتر مساوی شده باشد.

شهروند: باید همه نقش‌های سیاه بازی شامل مافیاها و زودیاک از بازی خارج شده باشد تا تیم شهروند برنده بازی شود.

مرحله کی آس یا دست دادن در سناریو زودیاک

زودیاک + ۲ × شهروند: به مرحله کی آس برسند، در صورتی که دو شهروند به هم دست بدهند، شهروند برنده بازی می شود.

زودیاک + ۲ × مافیا: به مرحله کی آس می رسند، مافیا قطعا برنده بازی می شود.

۲ × شهروند + مافیا: به کی آس برسند، مثل بقیه بازی‌های مافیا هست. دو شهروند به هم دست بدهند شهروند برنده بازی می شود و اگر مافیا دست بگیرد، مافیا برنده بازی می شود.

شهروند + مافیا + زودیاک: در این حالت در صورتی که زودیاک یک سمت دست دادن باشد، زودیاک برنده می شود و اگر شهروند و مافیا به هم دست بدهند، مافیا برنده بازی می شود. شهروند در هیچ حالتی شرط برد ندارد.

قوانین شب های مافیا زودیاک

نکات تکمیلی سناریو زودیاک در مافیا

– در صورتی که زودیاک در شب به سمت محافظ شلیک کند، خود زودیاک از بازی خارج خواهد شد.

– تعداد استعلام در این سناریو دو عدد می‌باشد که به صورت رای‌گیری در ابتدای روز انجام می شود. اگر اکثریت موافق با اعلام وضعیت باشند، استعلام وضعیت اعلام خواهد شد.

– تفنگدار به خودش نمی تواند تفنگ دهد و باید به بقیه بازیکن‌ها تفنگ‌هایش را بدهد.

– اگر حرفه‌ای در شب زودیاک را بزند، هیچ کسی از بازی خارج نخواهد شد. آل کاپون در این سناریو هیچ زره‌ای ندارد و در صورت شات حرفه‌ای، از بازی خارج می شود.

– کارآگاه و حرفه‌ای نباید در این سناریو گردن بگیرند و در صورت مشاهده کیک خواهند شد.

– اگر در شب گذشته شعبده باز محافظ را انتخاب کرده باشد، محافظ نمی تواند بمب را در آن روز خنثی کند.

– وقتی در مقابل محافظ بمب گذاشته می شود، عدد خنثی کردن بمب به محافظ داده می شود و خودش را نجات خواهد داد.

– اطلاق و اعلام ساید در این سناریو مشکلی ندارد. یعنی بازیکنی می تواند بگوید من شهروند، مافیا و یا زودیاک هستم.

قوانین شب های مافیا زودیاک

ماجرای نسخه با شب و بدون شب

در مسابقه شب‌ های مافیا: زودیاک فیلیمو این امکان را به مخاطبان می‌دهد تا در برخی از رای‌گیری‌ها همراه باشند و این اتفاق باعث می‌شود مخاطبان خود را از مسابقه جدا نبینند.

نکته دیگر که به جذابیت‌های این مسابقه کمک کرده است انتشار نسخه بدون شب بازی مافیا است. یعنی کارگردان نسخه‌ای از برنامه‌ را بدون حرکات شب تدوین و آماده کرده است و فقط استدلال‌ها و تصمیم‌های بازیکن‌ها در روز مشخص است و این باعث می‌شود آن‌هایی که دوست دارند پا به پای بازیکن‌های داخل مسابقه در مافیا شرکت کنند این امکان برایشان فراهم است.

در واقع در نسخه با شب، شما یک بازی مافیا را به شکل کلاسیک می‌‌بینید و بیننده آن هستید ولی در نسخه بدون شب، شما هم همراه شرکت‌کنندگان بازی، می‌توانید حدس بزنید که مافیا کیست و آیا انتخاب درست بوده یا نه.

مطالب مرتبط
۲ نظر

ورود

  • امیررضا آذر ۲۰, ۱۴۰۲

    سلام ببخشید من یه سوال برام پیش اومده اگه در شب زودیاک محافظ رو بزنه و دکتر زودیاک رو سیو بده چه اتفاقی میفته ممنونم میشم که راهنمایی کنید

  • داود اسفند ۱۸, ۱۴۰۲

    اگه اوشن شب اول شهروند بیدار کنه و شب دوم مافیا یا زودیاک رو بیدار کنه. تکلیف اون شهروند که شب اول بیدار شده، چی میشه