معرفی مؤسسه روان به سامان و نقش و اهمیت مؤسسات خیریه در جامعه

معرفی مؤسسه روان به سامان و نقش و اهمیت مؤسسات خیریه در جامعه

مؤسسات خیریه یکی از سازمان‌های مهم در هر جامعه‌ای به شمار می‌روند که می‌توانند افرادی را که بنا به دلایل مختلف از جمله مالی یا اجتماعی دچار مشکل شده‌اند و نیاز به حمایت دارند، به آغوش جامعه باز می‌گرداند.

جناب هادی درویش وند نیز به عنوان بنیان‌گذار مرکز روان به سامان یکی از فعالین در این حوزه به حساب می‌آید که در این مطلب به اهمیت این نهادها و نقش آن‌ها در جامعه خواهیم پرداخت. شما در این مطلب اطلاعات کاملی از این موسسه کسب خواهید کرد.

معرفی مؤسسه روان به سامان

جایگاه و اهمیت مؤسسات خیریه در جامعه

این مجموعه‌ها با حمایت از آسیب‌پذیرترین افراد از جمله فقرا، بیماران، سالمندان و معلولان، نقش مهمی در جامعه ایفا می‌کنند. این سازمان‌ها اغلب برای رسیدگی به نیازهای اجتماعی یا بشردوستانه خاصی، ایجاد می‌شوند که توسط دولت یا ابتکارات بخش خصوصی برآورده نمی‌شوند.

همچنین به ترویج احساس مسئولیت اجتماعی کمک کرده و افراد و مشاغل را تشویق می‌کنند تا به جوامع خود کمک نمایند. آنها فرصت‌هایی را برای مردم فراهم می‌آورند تا زمان و منابع خود را به صورت داوطلبانه اختصاص داده و فرهنگ بخشش و شفقت را پرورش دهند.

علاوه بر این، اغلب به عنوان مدافعان عدالت اجتماعی و حقوق بشر عمل می‌کنند و آگاهی را در مورد موضوعاتی مانند فقر، نابرابری و تبعیض افزایش می‌دهند. همچنین در راستای بهبود شرایط اقشار آسیب دیده جامعه و کمک به آن‌ها گام‌های بسیار مفیدی بر می‌دارند.

در کل، مؤسسات خیریه برای ایجاد جوامع قوی، سالم و عادلانه ضروری هستند. آنها خدمات و حمایت‌های حیاتی را به کسانی که بیشتر به آن نیاز دارند ارائه می‌کنند و در عین حال فرهنگ سخاوت و شفقت را نیز ترویج می‌دهند. بدون این سازمان‌ها، بسیاری از مردم بدون دسترسی به نیازهای اولیه مانند غذا، سرپناه و مراقبت‌های بهداشتی رها می‌شدند و جامعه ما انعطاف‌پذیری و دلسوزی کمتری را به خرج می‌داد.

در کشور ما نیز مؤسسات مختلفی به این شکل مشغول فعالیت هستند. جناب هادی درویش وند بنیان‌گذار موسسه خیریه روان به سامان هستند که فعالیت‌های اجتماعی بسیار خوبی را در زمینه آزاد کردن زندانیان غیر عمد، کمک به افرادی که درگیر اعتیاد هستند برای ترک و پیدا کردن شغل و موارد این چنینی فعالیت می‌کنند.

معرفی مؤسسه روان به سامان

ویژگی‌های یک مؤسسه خیریه حرفه‌ای

برای این‌که بتوانید به عنوان یک سازمان موفق در حوزه انجام امور خیر و پروژه‌های عام‌المنفعه فعالیت کنید، باید یک سری ویژگی‌ها داشته باشید. در این بخش می‌خواهیم به تعدادی از آن‌ها که اهمیت بیشتری دارد، بپردازیم.

شفافیت

سازمان باید در مورد عملیات، امور مالی و تأثیر خود شفاف باشد. این به معنای ارائه اطلاعات واضح و قابل دسترس در مورد نحوه استفاده از کمک‌های مالی و همچنین به‌روزرسانی منظم در مورد پیشرفت سازمان به سمت اهدافش است. شفافیت با کمک‌کنندگان و ذی‌نفعان باعث ایجاد اعتماد  می‌شود و به اطمینان از استفاده مؤثر از منابع کمک می‌کند.

برای این‌که یک مجموعه بتواند خیرین بیشتری را جذب کند و سرمایه بیشتری برای فعالیت‌های عام‌المنفعه جمع‌آوری نمایید، باید خرج‌ها و هزینه‌های قبلی خود را به صورت شفاف و عمومی اعلام کند تا افراد مطمئن شوند که مبلغ که می‌پردازند تمام صرفاً امور خیر می‌گردد. روان به سامان که توسط هادی درویشوند تأسیس شده یکی از مجموعه‌های موفق به حساب می‌آید که تاکنون فعالیت‌های بسیار خوبی را انجام داده و توانسته پاسخ اعتماد مردم را بدهد.

پاسخگویی

همچنین باید در برابر اهداکنندگان، ذی‌نفعان و جامعه بزرگ‌تر پاسخگو باشند. این به معنای تعیین اهداف و مقاصد روشن، اندازه گیری و گزارش پیشرفت، و پاسخگویی به بازخورد و انتقاد است. همچنین باید ساختارهای حاکمیتی قوی از جمله نظارت مستقل و ممیزی منظم داشته باشند.

این فاکتور یکی از صفات بارز در مؤسسه روان به سامان به حساب می‌آید. جناب هادی درویش وند تأکید زیادی روی این مسئله دارند و همین موضوع باعث شده که این مجموعه فعالیت‌های بسیار موفقیت‌آمیزی داشته باشد.

کارایی

یک سازمان حرفه‌ای باید در استفاده از منابع خود کارآمد باشد و اطمینان حاصل کند که تا حد امکان هر ریال اهدایی مستقیماً به سمت فعالیت‌های برنامه‌ریزی شده، می‌رود و صرف هزینه‌های جانبی غیرضروری نمی‌شود. این به معنای به حداقل رساندن هزینه‌های اداری و جلوگیری از هدر رفتن سرمایه است.

اثربخشی

مؤسسات خیریه باید در دستیابی به اهداف خود و ایجاد تأثیر مثبت در جوامعی که به آنها خدمت می‌کنند مؤثر باشند. این به معنای تعیین اهداف واقع‌بینانه، استفاده از رویکردهای مبتنی بر شواهد، و ارزیابی منظم و تطبیق برنامه‌ها برای اطمینان از برآورده شدن نیازهای ذی‌نفعان است.

از آنجایی که آقای هادی درویش وند با مؤسسه روان به سامان پروژه‌های موفق زیادی داشته‌اند، با نگاهی به رزومه این مجموعه متوجه تأثیرگذاری و اثر بخشی آن‌ها بر روی جامعه خواهید شد.

همکاری

این مجموعه‌ها باید مایل به همکاری با سایر سازمان‌ها و ارگان‌ها برای رسیدن به اهداف مشترک باشند. این به معنای ایجاد مشارکت با سایر سازمان‌های غیرانتفاعی، دولتی، مشاغل و گروه‌های اجتماعی برای استفاده از منابع و تخصص آن‌ها است.

همکاری بین سازمان‌ها می‌تواند باعث شود تا هزینه‌های مختلف کاهش پیدا کند و همچنین در مدت زمان کوتاه‌تری به اهداف تعیین شده برسند، به همین دلیل یک اقدم مؤثر در راستای رسیدن به اهداف خیریه است.

نوآوری

مؤسسات خیریه باید در رویکردهای خود برای رسیدگی به مشکلات اجتماعی نوآور باشند. این به معنای باز بودن برای ایده‌ها و رویکردهای جدید، آزمایش مدل‌های جدید ارائه خدمات، و پذیرش فناوری برای افزایش کارایی و دسترسی است.

پایداری

مؤسسات خیریه باید در عملیات خود پایدار باشند و اطمینان حاصل کنند که منابع و ظرفیت لازم برای ادامه ارائه خدمات در دراز مدت را دارند. این به معنای متنوع کردن منابع مالی، سرمایه‌گذاری در توسعه و حفظ کارکنان، و ایجاد روابط قوی با اهداکنندگان و خیرین است.

یکی از بخش‌های مهم در مدیریت مؤسسه خیریه این است که سازمان بتواند، منابع مالی و حمایت کنندگان خود را به گونه‌ای مدیریت کند که بتوانند به فعالیت خود تداوم ببخشد. یک مجموعه حرفه‌ای همیشه به دنبال گسترش روابط خود با خیرین بیشتر و تنوع بخشیدن به روش‌های درآمدی خود است.

جناب هادی درویش وند در مجموعه روان به سامان به خوبی توانستند این کار را انجام دهند و سال‌ها است که فعالیت پیوسته دارند.

به‌طور خلاصه، یک مؤسسه خیریه خوب شفاف، پاسخگو، کارآمد، مؤثر، مشارکتی، نوآور و پایدار است. با تجسم این ویژگی‌ها، مؤسسات می‌توانند بین اهداکنندگان و ذی‌نفعان اعتماد ایجاد کنند، تأثیر آنها را به حداکثر برسانند و در ایجاد جوامع قوی، سالم و عادلانه مشارکت نمایند.

معرفی مجموعه روان به سامان و فعالیت‌های این سازمان

مرکز روان به سامان توسط جناب هادی درویشوند تأسیس گردیده و از سال ۱۳۸۳ مشغول به فعالیت در حوزه‌های مختلف است. این مرکز خدمات بسیار ارزنده‌ای تاکنون انجام داده و توانسته کمک‌هایی شایانی در جهت بهبود شرایط زندگی برای کودکان بی‌سرپرست و قشر آسیب‌پذیر جامعه انجام دهد. در زیر به گوشه‌ای از خدمات این مؤسسه اشاره شده است.

معرفی مؤسسه روان به سامان

  • حمایت از اطفال و کودکان بی‌سرپرست و بد سرپرست
  • توزیع آذوقه و همچنین حمایت مالی برای توانمندسازی خانواده‌هایی که با مشکلات اقتصادی، اجتماعی یا جسمی درگیر هستند.
  • تشکیل سیستم اورژانس مددکاری برای کمک به افرادی که درگیر اعتیاد شده‌اند و اشتغال‌زایی برای آن‌ها بعد از ترک
  • ساخت گرم‌خانه برای مردان و بانوان بی‌خانمان
  • حمایت و پرداخت هزینه بیماران سرطانی

اینها تنها بخشی از فعالیت‌هایی بوده که این مجموعه انجام داده و تلاش می‌کنند، خدمات خود را بهبود و گسترش ببخشد. تمرکز مرکز روان به سامان روی چند حوزه بیشتر است. آن‌ها سعی دارند به افرادی که به خاطر جرائم غیرعمد زندانی هستند و توان پرداخت جریمه را ندارند، کمک کنند و آن‌ها را آزاد نمایند. این سبب می‌شود افراد زیادی هم به آغوش خانواده خود و هم جامعه بازگردند.

جمع بندی

مجموعه روان به سامان تلاش‌های زیادی برای کمک به افرادی که با اعتیاد دست و پنجه نرم می‌کنند، کرده است. این مرکز هم به این افراد برای ترک کمک کرده و هم برای آن‌ها شغل پیدا می‌کند تا پس از ترک به زندگی عادی بازگردند.

علاوه بر این مانند سایر مجموعه‌های خیریه از خانواده‌های کم‌برخوردار و قشر آسیب‌پذیر جامعه نیز برای تهیه مایحتاج زندگی حمایت می‌کند. جناب آقای هادی درویش وند به‌عنوان موسس این مجموعه زحمات زیادی را متحمل شده‌اند که در این مطلب به برخی از آنها اشاره کردیم.

بدون نظر

ورود