موارد مهمی که باید در مورد درمان سرطان سینه بدانید [بخش دوم]

تاریخچه خانوادگی تنها گویای بخشی از داستان

موارد مهمی که باید در مورد درمان سرطان سینه بدانید  [بخش دوم]

در بخش نخست این نوشته به شیوع نسبتا قابل توجه سرطان سینه در میان زنان اشاره کردیم و ۶ مورد از ۱۲ موردی که می تواند مدنظر بیماران قرار گیرد را برشمردیم. در این بخش هم شش مورد بعدی را با هم مرور می کنیم.

تصور نکنید که سرطان یک تابو است

1

دکتر پاملا مانستر، از «مرکز سرطان شناسی کالیفرنیا» که خود به این بیماری مبتلاست و مراحل درمان را می گذراند بر این باور است که هیچ چیزی به اندازه ارتباط با دیگران، در پیشبرد موثر درمان او تاثیر نداشته است. وی می گوید: “این طور نیست که دیگران شما را دوست نداشته باشند، بلکه آنها در مورد این بیماری آگاهی و اطلاعات لازم را ندارند.” همچنین اعتقاد دارد که هیچ چیزی بیشتر از زمانی که کسانی که بیش از همه دوست شان دارید، از شما می پرسیدند که حالتان چطور است و اگر دوست دارید می تواند در مورد احساس آن لحظه خود، برای آنها توضیحاتی بدهید.

تاریخچه خانوادگی تنها گویای بخشی از داستان است

2

اگر مادر یا مادربزرگ تان، به سرطان سینه مبتلا بودند، به طور خودکار این تصور اشتباه را نداشته باشید که شما هم لزوما باید به این نوع سرطان مبتلا شوید. دکتر لیک می گوید: “گاهی برخی از بیماران من، از شروع مراحل درمان خودداری می کنند و علت این امر را هم، تجربیات بد اعضای خانواده شان در زمان درمان می دادند. مسلم است که مراحل درمان در طول زمان با پیشرفت هایی همراه است و بسیار مهم است که بیماران این را در نظر داشته باشند که در مورد هر فرد با دیگری تفاوت هایی در روند درمان و پاسخگویی بدن وجود دارد.”

هرچه سئوال بیشتری بپرسید، بهتر است

3

دکتر لیک در این باره می گوید: “در روند درمان، آنچه میان شما و پزشک تان وجود دارد مانند یک شراکت است. می توانید هر چه قدر که می خواهید در مورد بیماری تان از او سئوال بپرسید. حتی می توانید برخی از پرسش ها را به صورت کتبی از او بپرسید و اگر هم برای این کار بیش از اندازه اضطراب دارید، یک نفر را با خودتان در این جلسات همراه کنید. البته این چالش ها به تمامی جلسات مربوط نمی شود و تنها در جلساتی اتفاق می افتد که جزئیات پزشکی بیشتری دارد و نیازمند اندکی تحصیلات است.”

خدماتی که از اطرافیان تان دریافت می کنید باید فرای گرفتن دستان تان باشد

4

اینکه اعضای خانواده و دوستان تان در طول روند درمان در کنارتان باشند و با شما همراهی کنند اهمیت فراوانی دارد. هرجا که احتیاج دارید بهتر است از آنها کمک بگیرید و لازم نیست که خودتان تنها از پس تمام مسائل مربوط به این بیماری برآیید. فردی که شما را در این مراحل همراهی می کند، باید بتواند نقش موثری در درمان شما داشته باشد. دکتر لیک می گوید: “اینها بدان معنا هستند که آن فرد در جریان تاثیرات جانبی داروهای که شما مصرف می کنید قرار خواهد گرفت و هرجا که لازم باشد، خدمات مورد نیاز را به شما ارائه خواهد داد.

تاثیرات جانبی داروها را نیز می توانید برطرف کنید

5

این روزها برای درمان هم درمانی وجود دارد. دکتر لیک می گوید: “سال ها پیش تنها بیماران سرطانی مجبور بودند شیمی درمانی کنند و با تمام اثرات جانبی این داروها بسازند.” اما امروزه حتی برای حالت تهوع های پس از شیمی درمانی هم داروهای ضدتهوع مخصوص این نوع داروها، وجود دارد که پزشک معالج تان می تواند برای تان تجویز کند. در سایر موارد هم با پیشرفت های پزشکی، بیماران وضعیت بهتری را نسبت به گذشته تجربه می کنند.

شما هم باید مانند یک پزشک بیاندیشید

6

پس از اینکه سرطان سینه درمان شد، شما باید تا آنجا که می توانید به آموخته هاتان بیافزایید. دکتر لیک در این باره می گوید: “برای بیماران این ضرورت وجود دارد که مطالعاتی در زمینه بیماری خود داشته باشند و با بیولوژی بدن، آشنا باشند. آنها باید بدانند که بدن شان در چه وضعی به سر می برد.” اگر از نوع توموری که در بدن وجود داشته آگاهی داشته باشید می توانید تصمیم های بهتری را در درمان آن بگیرید.

منبع: rd
بدون نظر

ورود