مرگ رئیس مافیای سیسیل که منبع الهام فیلم «پدرخوانده» بود

مرگ رئیس مافیای سیسیل که منبع الهام فیلم «پدرخوانده» بود

ماتئو مسینا دنارو، رئیس مافیای سیسیل که تا پیش از دستگیر شدنش در ماه ژانویه ی امسال، به مدت ۳۰ سال متواری بود، در ۶۱ سالگی درگذشت.

«رئیس الرؤسا» که جنایات شنیعش بارها ایتالیا و دنیا را تکان داده بود، از بیماری سرطان رنج می برد.

به دنبال وخامت حال مسینا در هفته های اخیر، او از زندان فوق امنیتی ای که دوران حبس خود را در آن سپری می کرد به بیمارستانی که در نهایت در آن جان باخت، منتقل شده بود.

«آخرین پدرخوانده» ی مافیا که سرکرده ی باند «کوزا نوسترا» در جزیره ی سیسیل بود، با تعداد قربانیانش رجزخوانی می کرد. او یک بار گفته بود «به اندازه ی یک قبرستان» آدم کشته است.

مسینا زمانی به همراه ال چاپو، سردسته ی قدیمی ترین کارتل مواد مخدر مکزیک و جانشین بن لادن در فهرست تحت تعقیب ترین مجرمان فراری دنیا قرار داشت.

باند جنایتکار او منبع الهام رمان و سه گانه ی سینمایی مشهور «پدرخوانده» (The Godfather) بود.

مسینا به دلیل نقشش در جنایات، بمب گذاری ها و حملات متعدد به باندهای رقیب، خانواده ی آن ها و مردم عادی، به ۲۰ سال زندان محکوم شده بود.

«رئیس الرؤسا» در سال ۱۹۹۲ در قتل ۲ قاضی ضد مافیای ایتالیا، جیووانی فالکون و پائولو بورسلینو مجرم شناخته شد.

یک سال بعد او دست به بمب گذاری های هولناک متعددی در شهرهای فلورانس، میلان و رم زد که در جریان آن ها ۱۰ تن کشته و ۹۳ تن زخمی شدند.

قساوت و سنگدلی او سبب شد تا لقب «شیطان» بگیرد.

مسینا همچنین دستور ربایش و قتل جوزپه دی ماتئو، پسر ۱۲ ساله ی عضو یک باند که قصد شهادت علیه مافیا را داشت، صادر کرد.

این پسربچه پس از ۲ سال اسارت، بر اثر خفگی جان خود را از دست داد و سپس جسدش را در اسید حل کردند.

روز ۱۶ ژانویه ی امسال، بعد از دهه ها فرار، مسینا در جریان حمله ی نیروهای پلیس به دام افتاد.

او زمانی دستگیر شد که به یک کلینیک پزشکی خصوصی در پالرمو، بزرگ ترین شهر جزیره ی سیسیل، برای درمان بیماری سرطان خود رفته بود.

به گفته ی رسانه های ایتالیا، مسینا پیش از آن در سال های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۲ با نامی جعلی تحت عمل جراحی قرار گرفته بود.

تصاویری منتشر شد که مردم را در حال تشویق نیروهای پلیس در خیابان بعد از دستگیری تحت تعقیب ترین گانگستر ایتالیا نشان می داد.

آخرین گزارش تأیید شده از رؤیت این جنایتکار بی رحم به سال ۱۹۹۳ بازمی گشت، زمانی که به همراه ۲ دوست در حال گذراندن تعطیلات در منطقه ای در شمال ایتالیا دیده شده بود.

با افزایش روزافزون خبرچین هایی که درباره ی سابقه ی طولانی جنایات او اطلاعات در اختیار پلیس قرار می دادند، مسینا به زندگی در خفا روی آورد.

با این حال، کاراگاهان معتقد بودند او هرگز از سیسیل خارج نشده، به ارتباط با باند خود از طریق نامه های سری ادامه داده و در جایی در نزدیکی خانه ی مادرش پنهان شده است.

گروه «هات آن دنارو» یک تیم نخبه از شکارچیان مافیا به نام «کاتوراندی» بود که برخی از بزرگ ترین رؤسای گروه های جنایتکار ایتالیا را به دام انداخته اند.

در سال ۲۰۱۷، دویست مأمور پلیس به جستجوی حفره ها و پناهگاه های زیرزمینی شهر کاستل وترانوی جزیره ی سیسیل پرداختند، با این تصور که مسینا سبک زندگی ای همچون بن لادن در زیرزمین پیش گرفته است.

با وجود این جستجوها، او کماکان مخفی ماند، تا ژانویه ی امسال که بالاخره به چنگ پلیس افتاد.

مسینا که پسر یکی از اعضای شناخته شده ی مافیای سیسیل به نام فرانچسکو دون چیچو بود در سال ۱۹۶۲ در میان مافیای زیرزمینی ایتالیا متولد شده بود.

هنوز ۱۵ ساله نشده بود که اسلحه حمل می کرد و پا جای پای پدرش در یک زندگی پر جرم و جنایت گذاشته بود.

به گفته ی پلیس ایتالیا، مسینا اولین قتل خود را در ۱۸ سالگی مرتکب شد و به سرعت با گروه دیگری از مافیا به نام «کورلیونیزی» برای سرکوب ۲ خانواده ی سرکش مافیا وارد همکاری شد.

در سال ۱۹۹۸، جسد پدر ۷۸ ساله ی مسینا درون یک رودخانه پیدا شد. او قربانی اختلافات میان گروه های مافیا شده بود. پس از آن پسر سنگدلش پدرخوانده ی جدید باند «کوزا نوسترا» شد.

او به داشتن سبک زندگی ای تجملی و زنبارگی شهره بود. مسینا همیشه لباس هایی از برند ایتالیایی مشهور آرمانی به تن و ساعت هایی از برند سوئیسی رولکس به دست می کرد. به علاوه، گفته می شود او حرمسرایی از معشوقه های متعدد داشت و فرزندان نامشروع بسیاری از خود به جای گذاشت.

منبع: thesun
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود