افت نگران کننده‌ی میانگین نمرات امتحان نهایی دانش آموزان در مدارس کشور

افت نگران کننده‌ی میانگین نمرات امتحان نهایی دانش آموزان در مدارس کشور

یک هفته از آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ می گذرد و شهرها رنگ و بوی تازه ای گرفته است. اما همزمان با آغاز سال تحصیلی و پیش از آن، در زمان ثبت نام ها، موضوعات مختلفی در فضای مجازی از مشکلات تحصیلی دانش آموزان مطرح شده است. از شهریه های عجیب و غریب مدارس خصوصی تا افت نمرات نهایی دانش آموزان دختر و پسر، مخصوصا در مدارس دولتی، موضوعاتی قابل توجه در نظام آموزش کشور بوده است.

 افت نگران کننده‌ میانگین نمرات امتحان نهایی

امسال، ۱۶ میلیون و ۷۰۰ هزاردانش‌آموز در ۱۲ پایه تحصیلی وارد بیش از ۱۰۰ هزار مدرسه در سراسر کشور شده‌اند. از این جمعیت ۱۶ میلیون نفری حدود ۶۰۰ هزارنفر نیز دانش‌آموز کلاس دوازدهم هستند که امسال، هم باید برای کنکور مهیا شوند و هم در خرداد ۱۴۰۳ در امتحانات نهایی شرکت کنند. عملکرد سال آخری‌ها در امتحانات هماهنگ کشوری چند سالی است که رضایت بخش نبوده و میانگین کشوری نمرات به تعبیری ناامیدکننده است تا حدی که این موضوع به دغدغه‌ای ملی و دستور جلسات سطح بالای مدیریتی تبدیل شده است.

 افت نگران کننده‌ میانگین نمرات امتحان نهایی

خبرگزاری فارس در گزارشی نوشت: در خرداد ۱۴۰۲ میانگین نمرات نهایی پایه دوازدهم در مدارس استعدادهای درخشان برای پسران ۱۵.۸۹ و برای دختران ۱۶.۶۳، در مدارس دولتی برای پسران و دختران به ترتیب ۸.۷۷ و ۱۰.۴۸ و در مدارس غیردولتی برای پسران ۱۰.۲۴ و برای دختران ۱۲.۰۴ بوده است.

 افت نگران کننده‌ میانگین نمرات امتحان نهایی

در شهریور ماه امسال هم محسن زارعی رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش در خصوص نتایج امتحانات نهایی توضیح داد که استان‌های مرکزی و شمال شرق کشور وضعیت بهتری دارند و استان‌های شمال غرب، جنوب و جنوب شرق وضعیت نگران کننده است.

زارعی افزود: «امسال فقط یک نفر معدل ۲۰ داشت که دانش‌آموز پسر بود که در رشته علوم تجربی در مدرسه نمونه دولتی تهران درس می‌خواند. همچنین میانگین نمرات رشته‌های نظری سال گذشته ۱۱.۶۲ بود و امسال ۱۰.۰۲ است.»

 افت نگران کننده‌ میانگین نمرات امتحان نهایی

قاسم احمدی لاشکی، معاون حقوقی و پارلمانی وزیر آموزش و پرورش از افت ۲ نمره‌ای معدل دانش‌آموزان پایه دوازدهم در امتحانات نهایی خرداد ۱۴۰۲ خبر داد و درباره علت این موضوع توضیح داد که «شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب کرد تاثیر نمره این امتحانات در کنکور ۴۰ درصد و به صورت قطعی باشد. برای همین امتحانات را در حد کنکور برگزار کردیم.»

افت نمره دانش‌آموزان دوازدهمی در امتحانات نهایی که بیشتر شامل حال دانش‌آموزان مدارس عادی می‌شود، در حالی اتفاق افتاده که قرار بود شرط ۴۰ درصدی معدل در کنکور ۱۴۰۲ با هدف ارتقای نمره داوطلبان در نظر گرفته شود. نه برای بی‌انگیزه‌تر کردن و ناامید ساختن آنها از کنکور.

 افت نگران کننده‌ میانگین نمرات امتحان نهایی

منصور کبگانیان استاد دانشگاه و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در مصاحبه ای با شبکه چهار تلویزیون، اطلاعات نگران‌کننده‌ای از ورودی‌های دانشگاه‌ها و نسبت آن‌ها با دهک‌های برخوردار و کم‌برخوردار اعلام کرد. طبق این گزارش، سهم دهک‌های کم‌برخوردار کشور از رتبه‌های زیر ۳ هزار کنکور تنها ۲ درصد است!

طبق این گزارش، سهم دهک اول، دوم و سوم (کم‌برخوردار) از رتبه‌های زیر ۳۰۰۰ کنکور ۲ درصد؛ سهم دهک اول (ضعیف‌ترین): ۲دهم درصد و سهم دهک دهم (ثروتمندترین) ۴۸ درصد است. در رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی سهم دهک اول: ۱.۳ درصد و سهم دهک ۸ و ۹ و ۱۰: ۸۶ درصد است. همچنین در رشته برق دانشگاه صنعتی شریف سهم دهک محروم و ۱ و ۲ و۳: صفر درصد، سهم دهک ۸، ۹ و ۱۰: ۸۷ درصد و سهم دهک دهم: ۶۰ درصد است.

دیجیاتو
۷ نظر

ورود

  • ای زندگی مهر ۸, ۱۴۰۲

    شما پول خوب رو از هر روشی به دست بیاری فقط جمع ضرب تقسیم تفریق نیازت میشه
    حرفای یه فارغ التخصیل دانشگاهی با حقوق ۵ میلیون در رشته دانشگاهی خودم

  • اخ اخ مهر ۸, ۱۴۰۲

    اگه بدونین تو غرب برعکسه تعجب میکنین. چون تا امروز تو اکثر دانشگاه ها، شاگردای ممتاز از جوامع روستایی و دهکده نشین میان. غرب رو ولش. بچسبیم به شرق. تو تمام کشورای شرقی منجمله روسیه ژاپن چین اندونزی مالزی و غیره تقریبا ۸۰ درصد دانشجوهای نخبه از جوامع روستایی میان چرا؟

    حتی ژاپن و کره جنوبی همین قاعده برقراره.

  • پاورقی مهر ۸, ۱۴۰۲

    روسیه حالا از لحاظ سیاسی شرقیه از دید جغرافیا و فرهنگ ،ارواسیاییه ترکیبی از اروپا و آسیا

  • محمود مهر ۹, ۱۴۰۲

    دلیل اصلی اینترنت و بازیگوشی دانش آموزان می باشد متاسفانه نوجوانان در این سن از طریق شبکه های اجتماعی با هم دیگر حرف میزنن که باعث کاهش تمرکز آن در دروس می گردد

    • شایان مهر ۹, ۱۴۰۲

      اینا‌دروس‌هم‌بخونن‌امثال‌تو‌پارتی‌بازی‌در‌میارن

  • محمدرضا دی ۱, ۱۴۰۲

    سال به سال آموزش ضعیف تر شده و امتحانات سخت ،سخت خون ها داشتیم که حتی فضای مجازی بلکل کنار گذاشتند ولی پیشرفتی ندیدن ،دیدم چه میگم