ادعای عجیب شهردار تهران: قطارهای مترو دوربین ندارند! + ویدئو

ادعای عجیب شهردار تهران: قطارهای مترو دوربین ندارند! + ویدئو

پس از ماجرای بیهوشی آرمیتا گراوند ۱۶ ساله در روز نهم مهر ماه در ایستگاه متروی شهدای تهران، گمانه زنی هایی درباره ی علت این حادثه صورت گرفت که یکی از آن ها احتمال برخورد فیزیکی مأموران موسوم به حجاب بان با او پس از ورود به قطار مترو بود. عدم انتشار ویدئو از داخل قطار محل بیهوش شدن آرمیتا گراوند نیز به ابهامات در اینباره دامن زد اما مسئولان در پاسخ به این ابهامات، مدعی مجهز نبودن قطار مذکور به دوربین مدار بسته شدند.

آمنه‌ سادات ذبیح‌ پور، خبرنگار جنجالی صدا و سیما نخستین کسی بود که به مطالبه ی انتشار فیلم داخل قطار مترو واکنش نشان داد.

او در توییتی مدعی شد قطار متروی حامل آرمیتا گراوند از سری ۱۰۰ بوده که در داخل آن دوربین قرار نداشته و به همین دلیل تصویری از داخل واگن آن قطار وجود ندارد.

ذبیح پور نوشت:

برخی ها در ماجرای بی هوش شدن آرمیتا در مترو پرسیدن که چرا فیلمی از داخل واگن منتشر نشده؟ پرس و جو کردیم گفتند قطارهای سری ۱۰۰ دوربین ندارند.

با این حال، برخی کاربران تصویری از خبری مربوط به سال ۱۳۹۰ را منتشر کردند که نقل قولی از مدیرعامل وقت شرکت متروی تهران درباره ی مجهز بودن قطارهای مترو تهران به دوربین های مدار بسته بود.

دوربین قطار مترو

دوربین قطار مترو

توییت آمنه سادات ذبیح پور البته با انتقاد روزنامه ی اصولگرای «فرهیختگان» نیز مواجه شد.

این روزنامه نوشت:

در آزمون رسانه‌ای بیهوش شدن آرمیتا گراوند در متروی تهران با وجود آنکه عملکرد بسیار بهتری را نسبت به سال قبل و ماجرای فوت مهسا امینی در مقر پلیس امنیت اخلاقی، دیدیم، اما باز هم شاهد برخی اشتباهات فاحش رسانه‌ای در داخل کشور بودیم.

آمنه سادات ذبیح‌پور، خبرنگار سیاسی صداوسیما بعد از آنکه فیلم‌های منتشر‌شده از سوی مترو تهران به خوبی مساله عدم کوچک‌ترین برخورد با آرمیتا را نشان می‌داد، به یکباره توییت بحث‌برانگیز و بی‌موردی درباره دوربین و مدل قطار موردنظر می‌زند که بازتاب‌های رسانه‌ای گسترده‌ای پیدا کرده و بهانه تازه‌ای دست رسانه‌های خارج از ایران می‌دهد تا با ایجاد شبهه راه تنفسی برای خودشان پیدا کنند.

پس از آن روزنامه «شرق» روز یکشنبه ۱۶ مهر ماه، ویدئویی در رابطه با ادعای عدم وجود دوربین در قطار محل بیهوش شدن آرمیتا گراوند منتشر کرد، روزنامه ای که خبرنگار آن، مریم لطفی روز دهم مهر ماه پس از رفتن به بیمارستان محل بستری شدن آرمیتا گراوند برای تهیه ی گزارش درباره ی وضعیت وی، بازداشت و پس از چند ساعت نیز در همان روز آزاد شد.

این روزنامه در توضیح ویدئوی خود نوشت:

یک شنبه ۹ مهرماه آرمیتا گراوند دانش آموز ۱۶ ساله ساعت ۷ صبح وارد ایستگاه مترو شهدا می شود تا به مدرسه برود.

آن طور که تصاویر منتشر شده توسط دوربین های شرکت مترو نشان می دهد، آرمیتا چند ثانیه بعد از ورود به داخل واگن قطار شماره ۱۳۴ بیهوش شده و توسط مسافران و دوستانش از واگن بیرون آورده شد. از آن روز تا به امروز آرمیتا در کماست. اتفاقی که در مترو برای آرمیتا افتاد موجب واکنش افکار عمومی شد و مردم از مسئولان خواستند تا ویدئو های داخل واگن را منتشر کنند. مسئولان گفتند، واگن دوربین نداشته است. امروز هم مسئولان شرکت مترو به خبرنگار روزنامه شرق اجازه داده تا وارد قطار شماره ۱۳۴ شود تا نشان دهند در واگن دوربینی وجود ندارد.

این روزنامه همچنین در شماره ی روز یکشنبه ۱۶ مهر ماه خود در مطلبی مفصل به ابهامات موجود درباره ی ماجرای آرمیتا گراوند پرداخت که یکی از آن ها مسأله ی عدم انتشار ویدئو از داخل قطار مترو بود.

در بخشی از مطلب روزنامه «شرق» آمده:

یکی از دلایل اقناع‌نشدن افکار عمومی به پخش‌نشدن فیلم واگن قطار ۱۳۴ بازمی‌گردد که اگر در چهار ثانیه اتفاق خاصی رخ نداده، چرا تصاویر پخش نشده است؟». واقعیت این است که همه واگن‌های قطار مجهز به دوربین فیلم‌برداری نیستند، قطار ۱۳۴ هم متأسفانه از این دست قطارها بوده و با توجه به حضور خبرنگار «شرق» این نکته قابل تأکید است که دوربینی در این واگن‌ها نبود.

در همین زمینه، مسعود درستی، مدیرعامل شرکت بهره‌‌برداری متروی تهران، در گفت‌وگو با «شرق» در پاسخ به این سؤال که «چندی پیش خبر نصب دوربین در واگن زنان برای گزارش بدحجابی منتشر شده و افکار عمومی در همین راستا نبود دوربین را باور ندارد» گفت: اول اینکه این دوربین‌ها «آفلاین» هستند؛ پس به‌هیچ‌عنوان کارکرد برخورد با بی‌حجابی نداشته و نخواهند داشت، هدف اصلی این دوربین‌ها ارتباط مستقیم بین راهبر و مسافران است که متوجه آنچه در واگن‌ها رخ می‌دهد، در صورت نیاز باشد و حتی منِ مدیر مترو هم دسترسی آنلاین به این تصاویر ندارم؛ پس این شایعه از اساس کذب است. او همچنین درباره قطار ۱۳۴ توضیح داد: واگن‌های دی‌‌سی همان مدل قرمز و آبی قدیمی هستند که سری ۱۰۰ و ۲۰۰ دارند و فاقد دوربین مدار‌بسته هستند. سری جدیدتر واگن‌ها ای‌سی هستند که تیپ و ظاهر به‌روزتری هم دارند. اینها سری ۱۰۰، سری ۳۰۰ و ۵۰۰ دارند که در زمان ثبت سفارش سری ۱۰۰ همچنان درخواست نصب دوربین مطرح نبوده؛ پس این‌ سری هم فاقد دوربین هستند؛ اما زمان ثبت سفارش ۳۰۰ و ۵۰۰ درخواست نصب دوربین ثبت شده و این دو سری از «ای‌سی‌»ها دارای دوربین مدار‌بسته هستند. همان‌طور که شما امروز دیدید، هیچ‌کدام از قطارهای سری ۱۰۰ دسته‌ «ای‌سی‌»ها مجهز به دوربین نیستند و قطار ۱۳۴ ما هم از ابتدا دوربین نداشته است.

متن کامل مطلب روزنامه «شرق» را از اینجا بخوانید.

علاوه بر آن، روز گذشته ویدئویی جدید از علیرضا زاکانی، شهردار تهران در جمع خبرنگاران منتشر شد که در آن وی در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران درباره ی مطالبه ی انتشار فیلم دوربین‌ داخل قطار مترو، در اقدامی عجیب مدعی شد تنها در داخل ایستگاه‌ های مترو دوربین مداربسته قرار دارد و در قطارهای مترو دوربینی وجود ندارد.

این ادعای زاکانی با واکنش کاربران مواجه شد و بسیاری با انتشار تصاویری از دوربین های مدار بسته ی درون قطارهای مترو صحبت های شهردار تهران را زیر سؤال بردند، از جمله عکسی که او را در  داخل یک قطار مترو، درست زیر یک دوربین مدار بسته نشان می دهد. این عکس مربوط به حضور علیرضا زاکانی در مراسم افتتاح ایستگاه متروی شهید رضایی تهران در مهر ماه سال ۱۴۰۰ است.

کاربران همچنین تصویر بحث برانگیزی که اسفند ماه سال گذشته از مانیتور داخل واگن زنان متروی تهران منتشر شده بود را بازنشر کردند.

دوربین قطار مترو

دوربین قطار مترو

دوربین قطار مترو

۲۲ نظر

ورود

  • آفتاب مهر ۱۸, ۱۴۰۲

    همه می دونند حکومت دروغگو و فاسد و جنایتکاره
    هر کی می گه نه
    خودش همدست جنایتکارهاست

    • محمدرضا مهر ۲۰, ۱۴۰۲

      من مانده ام یک عده دنبال چی میگردن خب مگه سواستفاده گران چیزی یا فیلمی دیده اند که ندیده میگوین قطعا از طرف حکومت بی هوش شده چه دلیلی برای این کار هست وقتی انسانهای زیادی روزانه در اکثر نقاط شهر براحتی و با گستاخی تمام دارن بدون حجاب میچرخن چه دلیلی دارد با این دختر بچه که بی حجاب هم نبوده برخوردی قهر امیز شود و درضمن از ان همه مسافر کسی نیست شهادت دهد که ماموران با او این برخورد را کرده اند مگر میشود در جامعه ما همچین اتفاقی رخ بدهد و بقیه بی تفاوت باشند حداقل با جیق و سوت و داد و بیداد همگان را حتی برای نمایش هم شده با خبر میکردند

  • اندکی تفکر مهر ۱۸, ۱۴۰۲

    از قدیم گفتن که دروغگو کم حافظس …

  • سعید مهر ۱۸, ۱۴۰۲

    متن خبر با عنوان خبر متفاوته!
    عنوان نوشته ادعای عجیب که اصلا عجیب نیست و توضیح زاکانی کاملا درسته.
    برای چندمین بار میبینم عنوان خبرهای این سایت جهت‌داره

    • م مهر ۱۹, ۱۴۰۲

      یک مشت بی …دور هم جمع شدند تو این سایت فکر میکنن اینجوری میتونن غلطی کنن دائما جهت دار دائما دروغ دائما مزخرف مینویسند…و جالب این جاست هیچکدوم از این کامنت های که فحش میدند به حکومت حتی متن رو نمی‌خونن ….خودتون رو بکشید برید بالا برید پایین جنایتکار شما هستید با حرف هاتون با طرفداری هاتون تو قضایای پارسال با طرفداری از جنایتکاران عالم …و در آخر هم وارث زمین و حکومت کننده بر زمین صالحیین هستند که اون روز بسیار نزدیکه نه شما یک مشت فاسد جنایتکار دزد شیطان پرست و…که اگه دست خودتون کوچکترین قدرتی باشه بدتر از همه هستید کاملا تو زندگی تک تکتون با تمام ادعا های ززا ،دزدی مال مردم خوری ،فساد روابط ضربدری و…قابل مشاهده هست

  • Ali021 مهر ۱۸, ۱۴۰۲

    این اولیش نیست و آخریش هم نخواهد بود . با مردم رو راست باشید . تا کی ادامه پیدا میکنه …..

  • مهدی مهر ۱۹, ۱۴۰۲

    عین بنز دروغ می گه و جای مهر هم روی پیشونیش هست !!!

  • مجید مهر ۱۹, ۱۴۰۲

    با این دروغها مشخصه که چقدر اینها فاسد و شیادن

  • علی مهر ۱۹, ۱۴۰۲

    بعد اینکه مردم مطالبه گر مچتونو گرفتن رفتید دوربیناشو باز کردید که بیشتر از این سوتی رسانه ای نداشته باشید دروغتون برای مردم باور پذیر تر باشه اگه واقعا دوربین نداشت یک هفته طول نمیدادید تا فیلم قطار بدون دوربین را نشون بدید همون موقع ته فیلمی که از حادثه پخش کردید این فیلمم میزاشتید

  • گروگان مهر ۱۹, ۱۴۰۲

    حالا اگه ی اخوندی ملایی چیزی میفتاد زمین صدتا دوربین همزمان روش زوم بود. کشتن هنر شماست همونجور که جنگ راهکار بقای شماست. ما مردم ایران انقد اگاه شدیم که حرف اون امنه پرستو و ۴ تا بسیجی رو باور نکنیم. ۴۴ ساله بدبختی اومده تو ایران

  • بهزاد مهر ۱۹, ۱۴۰۲

    راست میگن خودش بیهوش شده برای همین رفتن تو مدرسه همکلاسی‌هایش را تهدید کردند.پرستارهای بیمارستان را تهدید کردند حتی اتاقش را در بیمارستان عوض کردند.

  • ناجی مهر ۱۹, ۱۴۰۲

    من یه دو هفته تو تهران بودم بیشتر ایستگاه ها را رفتم، تو واگن هم دوربین وجود داشت.

    • اب مهر ۲۳, ۱۴۰۲

      احتمالا خط ۴ نرفتی چون بعضی ها داره بعضی ها نه

  • وطن پرست مهر ۱۹, ۱۴۰۲

    اختلاسگر بعدی

  • امیر مهر ۲۰, ۱۴۰۲

    مگه اصلا امکان داره در واگنها دوربین نباشه پس راننده مترو چطوری متوجه بشه در واگنها چه اتفاقی میوفته اگه مشکلی پیش بیاد راننده باید ببینه اقای زاکانی دروغی گفتن که بیشتر بی احترامی به شعور خودشون هست همین رفتارها نشان میده ایشون صلاحیت شهردار تهران بودن نداره

    • ای مهر ۲۳, ۱۴۰۲

      من هر روز تو مترو هستم همین واگن هایی که عکسشو گذاشتید بعضی هاش دوربین ندارن اگه میخواید با چشم ببینید برید خط ۴ مترو سوار چند تا قطار شید بعضی هاشون دارند بعضی هاشون نه

  • ییلان مهر ۲۰, ۱۴۰۲

    گفتن فلان قطار نه همه قطارها،،،، دنبال تخریب میگردی یه چیز بهتر پیدا کن،،،،، چطوری تخریلگرخخخخخخخ

  • ییلان مهر ۲۰, ۱۴۰۲

    گفتن فلان قطار نه همه قطارها،،،، دنبال تخریب میگردی یه چیز بهتر پیدا کن،،،،، چطوری تخریبگرخخخخخخخ

  • معلم مهر ۲۰, ۱۴۰۲

    این که دروغ نیست بعضی واگن ها ی مترو دوربین ندارد احیانا این رسانه ها شاسی بلند سوار میشن هیچ وقت مترو پا نگذاشتن .مترو و واحد برا ما بدبخت هاست بعضی رسانه ها که امریکا و اسراییل پول تو جیبیشان هم میده وضعشان توپ هست بایدم بگویند حرف زاکانی عجیب هست .البانیها هم که اینجا دوباره مثل مهسا دارند همه جوره هنراه با رسانه های جیره خور اسراییل توان میگذارن تهدید کردن و هزار حقه دیگر برای کشتن جوانان بدبخت مثل سال قبل و جیب پر کردن کفتارها

  • ای مهر ۲۳, ۱۴۰۲

    من هر روز تو مترو هستم همین واگن هایی که عکسشو گذاشتید بعضی هاش دوربین ندارن اگه میخواید با چشم ببینید برید خط ۴ مترو سوار چند تا قطار شید بعضی هاشون دارند بعضی هاشون نه

  • ای مهر ۲۳, ۱۴۰۲

    من هر روز به جز جمع تو مترو ام خط ۱ تقریبا تمام واگن و قطار ها به جز قطار های خیلی قدیمی دوربین داره ولی خط ۴ بعضی ها دوربین داره بعضی ها نه اگر میخواید برید خط ۴ دو سه بار قطار سوارشید می بینید بعضی ها دارند بعضی ها نه

  • علیرضا مهر ۲۳, ۱۴۰۲

    دروغ احمقانه‌ای بود