جزئیات طرح مسکن ۲۵ متری؛ الگوبرداری از خانه حضرت علی (ع) برای حل بحران مسکن

جزئیات طرح مسکن ۲۵ متری؛ الگوبرداری از خانه حضرت علی (ع) برای حل بحران مسکن

حدود سه هفته پس از تکذیب طرح مسکن ۲۵ متری از سوی مسئولان وزارت راه و شهرسازی، خشایار باقرپور، مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران نشست خبری برگزار کرد و از ساخت اولین سری این واحدها در منطقه ۱۹ تهران در محدوده خلازیر خبر داد. او گفت: «این طرح هیچ ارتباطی با طرح‌های مسکن‌سازی دولت ندارد و نه از زمین دولتی و نه وام بانکی استفاده نمی‌کنیم. اما با مسئولان در ارتباط هستیم و خود را جدا از اهداف دولت نمی‌دانیم.»

جزئیات طرح مسکن ۲۵ متری با الگوبرداری از منزل حضرت علی (ع)

خانه های ۲۵ متری کجا ساخته می‌شوند و به چه کسانی تعلق می‌گیرند؟

باقرپور با بیان اینکه ۳۰ تا ۴۰ هزار واحد مسکن ۲۵ متری در استان‌های تهران و البرز ساخته خواهد شد، گفت: «این واحدها در زمین‌ها محدوده غرب و جنوب تهران و همچنین غرب شهر کرج ساخته خواهد شد و در هفته جاری اولین قرارداد تامین زمین خانه‌های ٢۵ متری منعقد می‌شود. مجتمع‌های مربوط به خانه‌های ۲۵ متری ۳ تا ۵ هزار واحدی خواهد بود.»

مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران گفت برای عملیاتی شدن مسکن اقتصادی «۲.۵ سال کار مطالعاتی» انجام شده و این طرح را در جهت تامین بخشی از نیازهای زوج‌های جوان در ابتدای تشکیل زندگی دانست.

به گفته باقرپور، واگذاری این واحدها به افراد مجرد ممنوع است. این واحدها تنها به زوج‌های جوان واگذار می‌شود که دو سال در آن سکونت کرده و پس از بچه‌دار شدن آن را واگذار کنند.

جزئیات طرح مسکن ۲۵ متری با الگوبرداری از منزل حضرت علی (ع)

کاهش متراژ برای کاهش هزینه‌های ساخت!

او با اشاره به بحران مسکن گفت: «در حال حاضر نیمی از سبد هزینه خانوار به مسکن اختصاص دارد که در دو سال اخیر این سهم بیشتر شده‌است و همچنین دوره انتظار خانه‌دار شدن در  سال ١۴٠١ با حفظ تمام درآمد‌ها و به شرط عدم تغییر شرایط  ١٩ سال برای آپارتمان ٨٠ متری است و در صورت اختصاص یک سوم درآمد در ١۴٠١ مدت انتظار  خرید خانه به ١٢٧ سال می‌رسد.»

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران رفتن به سمت خانه‌های کوچک متراژ را در جهت کاهش هزینه‌های ساخت و تولید مسکن اقتصادی دانست و مدعی شد که «کیفیت را فدای کمیت نمی‌کنیم.»

جزئیات طرح مسکن ۲۵ متری با الگوبرداری از منزل حضرت علی (ع)

صف خرید واحد ۲۵ متری برای کارمندان دولت!

خشایار باقرپور در نشست خبری دیروز با اشاره به نوسانات ارزی و اثرگذاری آن در بخش مسکن گفت: «با تنش اخیر در غزه نرخ ارز در ایران افزایش پیدا کرد و این افزایش قیمت در بخش مسکن اثرگذار خواهد بود.»

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران گفت: «برای ١٠ هزار واحد خانه ٢۵ متری صف خرید ایجاد شده و شخصیت‌های حقوقی و دولتی برای خرید این واحدها برای پرسنل خود در صف خرید و متقاضی این محصول جدید سبد مسکن کشور هستند.»

جزئیات طرح مسکن ۲۵ متری با الگوبرداری از منزل حضرت علی (ع)

مشکل سند واحدهای ۲۵ متری

باقرپور با اشاره به انتقادات مطرح شده مبنی بر اینکه به طور قانونی پروانه ساخت حداقل به خانه‌های ٣۵ متر داده می‌شود از این رو به خانه‌های  ٢۵ متر پروانه ساخت داده نمی‌شود، تاکید کرد: «این واحدها با مجوز هتل و اقامتگاه ساخته می‌شود و از ابتکار مفهوم اقامت استفاده می‌کنیم و مجموعه اقامتی است که برای سکونت استفاده می‌شود و چه کسی گفته نمی‌‌توان در هتل و اقامتگاه سکونت داشت و ما منع قانونی را از بین بردیم اما قانون را دور نزدیم.»

او در این مورد نیز توضیح داد: «فرض کنید ساختمانی ساخته شده است و ۱۰۰ واحد ۲۵ متری در آن قرار دارد، می‌توان یک درصد سند آن ساختمان را به نام یکی از مالکان زد. از لحاظ حقوقی هر کدام از آنها یک سند مشاع دارند، یعنی هر سانتی‌متر آن، مالک تفکیک‌شده ندارد و متعلق به ۱۰۰ خانوار است. ماده ۱۰ و ۱۹۰ قانون مدنی این اختیار را به اشخاص می‌دهد که توافقاتی را با هم داشته باشند که جنبه رسمی دارد و این واحدها را در دفتر اسناد رسمی تقسیم‌نامه‌ها ثبت می‌شود.»

جزئیات طرح مسکن ۲۵ متری با الگوبرداری از منزل حضرت علی (ع)

طرح مسکن ۲۵ متری با الگوبرداری از خانه حضرت علی (ع)

باقرپور در پاسخ به انتقادات مطرح‌شده به طرح خانه های ۲۵ متری گفت: «انتقاد می‌کنند و می‌گویند خانه‌های ٢۵ متری سنخیتی با فرهنگ ایرانی ندارد اما باید گفت که فرهنگ هر کشوری در طول تاریخ تغییر می‌کند. خانه‌های ایرانی در گذشته اندرونی داشت اما آیا در حال حاضر خانه‌های فعلی این ویژگی‌ها را دارند؟ وقتی آپارتمان سازی شروع شد عنوان کردند که چه کس در قوطی کبریت‌ زندگی می‌کند اما حالا آپارتمان‌سازی رایج است.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی سپس خانه حضرت علی (ع) در بیش از ۱۴۰۰ سال پیش را مثال زد و گفت: «مسئولانی که از این طرح انتقاد می‌کنند بروند در نجف منزل حضرت علی را ببینند که اندازه آن چقدر بوده است. اساسا ساده زیستی یکی از ارکان شریعت ما است.»

جزئیات طرح مسکن ۲۵ متری با الگوبرداری از منزل حضرت علی (ع)

واحدهای ۱۷ تا ۱۸ متری برای مجردها

باقرپور گفت: «می‌گویند خانه ٢۵ متری مانع از فرزندآوری می‌شود اما الان که این خانه‌ها ساخته نشده چرا نرخ رشد جمعیت کاهشی است؟ آیا در بی‌مسکنی فرزندان آوری نمی‌شود یا در خانه‌های کوچک متری. می‌گویند این واحدها احتمال دارد به خانه‌های مجردی تبدیل شود اما اعلام کرده‌ایم که در این مجموعه‌ها اسکان مجردها ممنوع است هر چند که معتقدم که باید برای اسکان مجردها هم اندیشید و برای آنهایی به طور بلندمدت به صورت مجردی زندگی می‌کنند هم باید چاره‌ای کرد.»

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران اظهار کرد اکنون مسکن مجردها نیز در اتحادیه در مرحله مطالعاتی قرار دارد و ممکن است در آینده واحدهایی مخصوص مجردها با متراژ تقریبی ۱۷ تا ۱۸ متر ساخته شود.

مطالب مرتبط
۲۲ نظر

ورود

  • بهزاد مهر ۱۹, ۱۴۰۲

    حضرت امام علی (ع) با نهایت ساده زیستی چطوری اونهمه بچه رو بزرگ کردن؟ واقعا شگفت انگیزه…
    چگونه هزینه زندگیشونو پرداخت میکردن؟
    دوستان الگو بگیرن و بجای غر زدن راه جدیدی پیدا کنن

    • EF7 مهر ۲۰, ۱۴۰۲

      بهزاد حالت خوب نیست

  • بهزاد مهر ۱۹, ۱۴۰۲

    حضرت علی (ع) طبق گفته های منابع مختلف از ۲۷ الی ۳۶ فرزندن داشتند… ساده زیستی حضرت از عهده همه برنمیاد

    • علی مهر ۱۹, ۱۴۰۲

      …۳۶ تا بچه چجوری تو ۲۵ متر جا میشه

  • حمید مهر ۱۹, ۱۴۰۲

    تو این سایت:
    دروغ مینویسید
    کینه دارید
    به ائمه توهین میکنید
    جوری مینویسید که مردم رو عصبی کنید

    تمام عمرتون با کینه و نفرت زندگی میکنید
    و در نهایت از کینه و نفرت می‌میرید
    تمام.

  • علی مهر ۱۹, ۱۴۰۲

    موقعی که از فقر حرف میزنیم سریع میگن امام علی زمانی که از اشرافیت مسئولین حرف میزنیم سریع میگن امام صادق.
    همینا تا چند وقت پیش ساخت این خونه هارو تکذیب میکردن خوب خداروشکر کلاه شرعیش هم اوکی شد.

    • محسن مهر ۱۹, ۱۴۰۲

      بگو الهی خیرنبینن خوب چرا ازخودتون شروع نمیکنید توی آپارتمان صدمتری بنشینید بجای کاخهای چندصدمیلیاردی که حتی به چش ندیده بودید تا قبل از مسئول شدنتون.اول خودتون بعدملت.از علی آموز اخلاص عمل.حضرت عکی اول خودش اینجوری زندگی کرد بعدملت.شمابچهاتون آمریکا خودتون مرگ بر آمریکا.قرآن جوابگو باشد🤲

    • سعید مهر ۲۵, ۱۴۰۲

      خانه های جدید ساختن برای مردم که یک متر و هفتاد طولش هست تقریبا و ۷۰سانت عرضش و در عمق حدود۲متری زمین،یک تکه سنگ نمای گرانیت سفیدیامشکی هم روش نصب میکنن که نام و نام خانوادگی و تاریخ تولد و نام پدرنوشته میشه،راحت مردم رو درونش بصورت افقی جای میدن و برای ارزانی مسالح روش خاک میریزن،خیلی هم بصرفه،دیگه مشکل مسکن و مشکل اشتغال هم حل میکنن،اسمشم مسکن آرامش ابدی هست،در کل این طراحی رو خیلی وقته برامون درنظر گرفتن،ساده زیستی هم ترویج پیدا میکنه

  • محمود مهر ۱۹, ۱۴۰۲

    چرا مردم اینقدر ناشکر شده اند از هیچی بهتر است که، در آمریکا و اروپا نیمی از مردم مستاجر هستند

  • رضایی مهر ۱۹, ۱۴۰۲

    لطفا به مذهب ربط ندید. تو خیلی از کشورا خونه های ۲۵ متری هست. دوستم تو هلند دانشجوعه. چه چیزایی از خونه های هلند میگه تعجب میکنم. زن و شوهر تو ۲۵ متری زندگی میکنن. اپارتمان خودش ۱۲ متره فقط دستشویی حمام داره و اشپزخونه مشترکه بین ۱۲ تا اپارتمان دانشجویی دیگه. دقت کنین خوابگاه نیستا. ساختمون کاملا خصوصیه و یه چیزی مثل پانسیون خودمونه .
    اون اپارتمان ۲۵ متری رو هم حتما باید ۲ نفر باشی میتونی اجاره کنی. تو ۲۲ متر هم دستشویی حمام داره هم یه تیکه اشپزخونه کوچیک با کابینت و یخچال.
    برا خرید هم اپارتمانای ۱۰ متری ۲۰ متری ۳۰ متری هستش هم هستش. اپارتمانایی هستش برا خرید که حتی دستشویی حموم نداره. زیرزمین ساختمون باید بری دستشویی حموم مشترک. اشپزخونه هم تو همون زیرزمینه که مشترک استفاده میشه.

    این طرح های ۱۵ متری و ۲۵ متری همش خوبه. چون خیلیا دانشجون یا خیلیا تازه رفتن سر کار و نمیتونن ۸۰ متری بگیرن یا حتی اجاره کنن. یا تازه عروسی کردن و چندسال مثلا تو یه اپارتمان ۳۰ متری زندگی کنن تا وضعشون خوب بشه.
    به اصطلاح مشکل ما اینه برا محرومین یا قشر ضعیف فکری نکردیم. به زور بهشون وام میدیم و خونه ۸۰ متری مسکن مهر میسازیم. اشتباهه همش. همین ۲۰ متری رو با کیفیت بسازین تا این قشر ضعیف هم بتونه بخره یا اجاره کنه.

    • مسعود مهر ۱۹, ۱۴۰۲

      خوش به حالت عقل نداری راحتی! که اگر داشتی ایران رو با هلند مقایسه نمی کردی هلندی که وسعت بسیار کمی دارد و یک کشور پر جمعیت هستش نسبت به وسعتش و زمین های پستش.

    • EF7 مهر ۲۰, ۱۴۰۲

      رضایی چرا همیشه میخواید کارهای غلط رو با اروپا مقایسه کنید و بگید مسئولان درست عمل میکنن؟
      وسعت ایران رو با هلند یکی کردی ؟؟؟

    • عالی و کامل توضیح دادید . آفرین مهر ۲۴, ۱۴۰۲

      عالی عالی عالی . بهتر از این نمیشه

  • علی مهر ۱۹, ۱۴۰۲

    لطفا به سبک حضرت سلیمان هم مسکن بسازید

  • سلار مهر ۱۹, ۱۴۰۲

    علی شریعتی هم گمپز در می کرد و می‌گفت اباذر کمونیست بود و کمونیست را اباذر غفاری درست کرده است حالا رئیس دولت هم با سواد خودش یه گمپز کرده وعده ۴ میلیون مسکن را داده عین اون موجود مونده تو گل از شخصیت‌های صدر اسلام که اصلاً نمی دانستند خانه چیه تا آپارتمان داره مایه می گذارد.

  • بهزاد مهر ۱۹, ۱۴۰۲

    تازه به مجرد ها هم نمیدن … 🤣

  • مجید مهر ۱۹, ۱۴۰۲

    یعنی فرزندان شما تو۲۵متری وخود شما هم که الگو حصرت علی {ع) هست واقعا کمال سعور خاک برسرتون با طرز تفکرتون از عربستان یاد بگیرید ما داراتر از عربستان هستیم واقعا با امثال شما

  • ال کثیر مهر ۲۰, ۱۴۰۲

    به نظر من که مهندس ساختمانم واحدهای ۲۲ متری ایده خیلی خوبیه . توی این خانه من زندگی کردم با دوتا بچه ولی بصورت موقت . برای یک زوج با یک بچه هم خوبه . تازه برای همچین واحدهایی کلی خانواده ها از همدیگر برای سکونت سبقت می گرفتند و چه ها می کردند .
    ادرس هم بدم خوبه خوابگاه متاهلین جلال دانشگاه تهران !
    خیلی هم خوب بود . این طرح بسیار عالیه . در شرایط داغون و افتضاح فعلی کشور این واحدها بسیار راهگشا خواهند بود . واقعا هم ایده و هم طرح بسیار مفیده .

  • سکولار مهر ۲۰, ۱۴۰۲

    چرا از حضرت علی چیزای دیگشو مثل :
    عدالت و حفظ بیت المال و رسیدگی به مردم و جلوگیری از اختلاس رو کپی نمی کنید ؟؟؟؟

  • رک مهر ۲۲, ۱۴۰۲

    تا شماها به درک واصل نشید این مملکت درست نمیشه

  • رک مهر ۲۲, ۱۴۰۲

    مفتخورهای بی همه چیز