این نشانه ها می گوید شریک عاطفی شما قصد تخریب عزت نفس تان را دارد

این نشانه ها می گوید شریک عاطفی شما قصد تخریب عزت نفس تان را دارد

به گفته ی روانشناسان، عزت نفس و اعتماد به نفس دو مقوله ی مجزا هستند. ما می توانیم اعتماد به نفس بالایی داشته باشیم اما کماکان از عزت نفس پایینی برخوردار باشیم. مثل بسیاری از سلبریتی ها که این توانایی را دارند که در برابر جمعیت عظیمی به اجرا بپردازند، اما با یک سبک زندگی ناسالم به خودشان صدمه می زنند. در روابط عاطفی، عزت نفس می تواند تحت تأثیر شریک عاطفی خود قرار گیرد و او می تواند هم در تخریب عزت نفس شما و هم در افزایش آن نقش داشته باشد.

در ادامه از نشانه های هشداردهنده ای خواهیم گفت که می گویند شریک عاطفی تان سعی بر تخریب عزت نفس شما دارد.

۱- زیاد از حد در تصمیم گیری ها پیش قدم است

حتی اگر شما آن طرف رابطه باشید که از تصمیم گرفتن خوشش نمی آید، گاهی ممکن است احساس کنید که باید هر دویتان در انتخاب چیزی نقش داشته باشید. اگر شریک عاطفی تان خودش به تنهایی تصمیم می گیرد، ممکن است سعی داشته باشد این پیام را به شما دهد که ارزش آنکه نظرتان پرسیده شود را ندارید، چون از موضوعی به اندازه ی کافی سررشته ندارید یا اینکه نظر شما را بی اهمیت می داند. این مسأله می تواند در هر امری باشد، از انتخاب پرده ی جدید خانه تان گرفته تا تصمیم درباره ی مقصد سفرتان در تعطیلات: او همیشه خودش به تنهایی تصمیم می گیرد.

۲- بدون پرسیدن نظرتان تصاویرتان را در شبکه های اجتماعی منتشر می کند

اینکه شریک عاطفی تان بگوید ظاهر شما را در زمان خستگی یا بیماری یا در لباس خانه هم دوست دارد، شاید خوشایند باشد. اما شبکه های اجتماعی معمولاً مکانی عمومی هستند و شما گاهی دل تان نمی خواهد دیگران عکس هایی از شما ببینند که خودتان فکر می کنید چندان مناسب نیستند. اگر شریک عاطفی تان قبل از منتشر کردن عکس ها نظر شما را نپرسد، ممکن است اینگونه برداشت کنید که او می خواهد تصویر بدی از شما و تصویر خوبی از خود بسازد، امری که می تواند به عزت نفس شما آسیب بزند. حتی اگر منظور بدی از این کار نداشته باشد هم همیشه بهتر است که دو نفری در مورد انتشار عکس هایتان تصمیم بگیرید.

۳- وسط حرف تان می پرد

قطع کردن حرف دیگران به دور از ادب است. گاهی منظور بدی از آن ندارد – صرفاً بیش از حد هیجان زده است یا می ترسد چیزی که باید بگوید را فراموش کند. اما در اغلب موارد، قطع کردن حرف یک شخص به او احساس شنیده نشدن می دهد و اینکه چیزی که سعی دارد بگوید اهمیتی ندارد. چه چیزی ناخوشایندتر از لحظه ای که می فهمید برای هیچ کس واقعاً مهم نیست شما چه می گویید؟ اگر این اتفاق زیاد رخ دهد، رفته رفته احساس می کنید که باید به کلی دست از صحبت کردن بکشید، به این خاطر که اصلاً فایده اش چیست وقتی گوش شنوایی در کار نیست؟

۴- تصمیم هایتان را زیر سؤال می برد

او گاهی با کوچک ترین چیزها مخالفت می کند. مثلاً ممکن است فکر کند که با مطرح کردن همیشگی این سؤال که آیا لباس تان مناسب آب و هوا هست یا نه، به شما کمک می کند: «مطمئنی که چکمه های گرم تری لازم نداری؟» این مسأله گاهی شکل مصرانه تری پیدا می کند: «عزیزم تو که حتماً نمی خواهی کارت را عوض کنی. کار خوبی داری و فکر می کنم خیلی ها دوست داشتند که جای تو می بودند.»

ظاهر امر شاید خوشایند به نظر برسد و او به طور کلی منظور خوبی داشته باشد، اما بعد از میلیون ها بار تکرار این موقعیت، به این فکر می افتید که: «نکند فکر می کند من بچه ام و نمی توانم درست تصمیم بگیرم؟» شک و تردید مداوم شریک عاطفی تان باعث می شود که فکر کنید توانایی مستقل عمل کردن را ندارید و ممکن است خودتان توانایی تصمیم گرفتن را در خودتان از میان ببرید.

۵- زبان بدن منفی ای دارد

زبان بدن، اسلحه ای قدرتمند است. در گفتگو های خصوصی و صمیمانه، اغلب بی صدا حرفش را می زند. چرخاندن چشم ها ممکن است این پیام را داشته باشد: «حرفت مسخره است.» و ممکن است اینطور برداشت کنید که: «تو احمقی و من در دلم از تو بیزارم». در بحث زبان بدن، دست به سینه شدن، نگاه کردن به صفحه ی تلفن همراه هنگام صحبت کردن شریک عاطفی خود، یا اینکه به طور کلی به نظر برسد که حواسش به شما نیست هم ممکن است روش های دیگری باشد که شریک عاطفی تان با آن ها سعی داشته باشد به شما بگوید که: «برایم مهم نیستی»، «حرف نزن» یا حتی بدتر از این ها.

۶- در مورد چیزهایی که برای شما اهمیت زیادی دارد تنبلی می کند

شاید یک خواننده یا بازیگر آماتور باشید و واقعاً دل تان بخواهد که شریک عاطفی تان برای حمایت از شما به اجرایتان بیاید. یا صرفاً می خواهید که در بعضی روتین های خانگی رایج شرکت داشته باشد، یا باهم به پیاده روی بروید. اما شریک عاطفی تان از هنر بیزار است و خانه ماندن را به بیرون رفتن ترجیح می دهد، برای همین حتی زبان بدنش به شما می گوید که: «ترجیح می دهم بمیرم تا کاری که می گویی را انجام دهم.»

در روابط عاطفی، دو طرف گاهی باید با چیزهایی که برایشان ناخوشایند است کنار بیایند و تلاش کنند از یکدیگر حمایت کنند. در غیر اینصورت، اینطور برداشت می کنید که شریک عاطفی تان به چیزهایی که برای شما مهم اند اهمیتی نمی دهد و شاید شادی شما اولویت او نیست. بی اعتنایی دیدن می تواند به اعتماد به نفس شما صدمه بزند.

۷- دائماً بهتان پیشنهاد می دهد

ما اغلب تصور می کنیم دائماً پیشنهاد دادن نشانه ی توجه کردن است و اینکه ما به چیزی که در حال وقوع است اهمیت می دهیم و می توانیم مفید واقع شویم. در واقعیت اما شریک عاطفی تان ممکن است به قدری در پیشنهاد دادن مصر باشد که شما به جای چیزی که تصمیم خودتان بوده، کار دیگری انجام دهید و ممکن است یک روز احساس کنید که هیچ وقت نمی توانید هیچ کاری را درست انجام دهید. نیت خوب، نتیجه ی بد. بر عکس، اگر شریک عاطفی تان صبر کند تا خودتان از او نظر بخواهید، نشان می دهد که به انتخاب های شما اعتماد دارد.

۸- طوری با شما صحبت می کند که انگار بچه اید

خوشایند نیست وقتی کسی با یک آدم بزرگسال از بالا به پایین صحبت کند، انگار که او یک بچه ی کوچک است. ممکن است وقت هایی که شریک عاطفی تان جلوی دیگران یا حتی در خلوت با شما اینطور رفتار می کند، احساس خجالت و حقارت کنید. چنین رفتاری باعث می شود فرد احساس بی ارزش بودن کند. اگر شریک عاطفی تان با شما اینطور صحبت می کند، احترامی که لایقش هستید را از شما دریغ می کند.

۹- به بیشتر ایده هایتان نه می گوید

نه گفتن ایرادی ندارد و روانشناسان معتقدند آدم ها باید بیشتر این کار را انجام دهند. اگر شریک عاطفی تان به «همه» ی ایده هایتان نه می گوید، اصلاً سعی ندارد مشوق یا حمایتگر باشد، امری که می تواند به عزت نفس شما صدمه بزند. وقتی هر بار که پیشنهادی می دهید یا به انجام کار جالبی فکر می کنید، نه بشنوید، سخت می توانید فکر کنید که ایده ی خوبی دارید. شما در نهایت احساس می کنید که هیچ آزادی و اختیاری برای طلب شادی و راحتی ندارید.

۱۰- کاری که شما انجام داده اید را چک می کند یا از اول انجام می دهد

اگر شریک عاطفی تان دائماً دنبال شما است و هر کاری که انجام می دهید را چک می کند یا از اول انجام می دهد، در واقع دارد به شما می گوید که شما هیچ کاری را درست انجام نمی دهید. چک کردن گاه و بیگاه ایرادی ندارد، بخصوص اگر مربوط به مسائل ایمنی باشد، اما در اغلب موارد، اگر کاری به خوبی انجام شده باشد، شریک عاطفی تان نباید تلاش های شما را بی ارزش جلوه دهد. و اگر نمی تواند جلوی خود را بگیرد، باید دست کم شستشوی دوباره ی ظرف ها یا مرتب کردن دوباره ی تخت را برای وقتی بگذارد که شما آنجا نیستید که شاهدش باشید.

۱۱- همیشه باید حدس بزنید چون حرف و عمل شریک عاطفی تان با هم نمی خواند

شریک عاطفی تان ممکن است پیشنهاد دهد که با هم به سینما بروید یا اثاثیه ی تازه ای برای خانه تان بخرید، و شما خوشحال شوید که قرار است اوقات خوبی در کنار هم داشته باشید یا به اتفاق هم کاری برای خانه تان انجام دهید. اما شریک عاطفی تان یکباره نظرش را به کلی تغییر می دهد و می خواهد که برنامه تان را عقب بیاندازید یا به کلی لغو کنید، بدون اینکه حتی دلیلش را به شما بگوید. این امر باعث می شود شما دائماً احساس کنید که مقصر این تغییر ناگهانی هستید. ممکن است حرف اشتباهی زده باشید که باعث شده باشد او نظرش را عوض کند؟ این رفتار لطمه ی زیادی به احساس خود ارزشمندی شما وارد می کند.

۱۲- زیاد از حد بهتان توصیه می کند یا پیشنهاد کمک می دهد

اگر به موفقیتی رسیدید، ممکن است شریک عاطفی تان احساس رقابت کند و جلودار شما شود چون به موفقیت تان حسادت می کند. این نوع رفتار تمام عزت نفس تان را از بین می برد. شریک عاطفی تان ممکن است دائماً به شما پیشنهاد کمک دهد یا بدون اینکه خواسته باشید، به شما توصیه هایی کند، صرفاً برای اینکه بگوید او بهتر می داند و بهتر می تواند انجام دهد. با چنین برخوردی، شما نمی توانید رویاهایتان را دنبال کنید یا به موفقیت برسید، چون همیشه به خود شک دارید. شما رفته رفته احساس می کنید که دائماً به توصیه ی شریک عاطفی تان نیاز دارید چون دانش و مهارت خودتان کافی نیست.

۱۳- از بحث کردن خودداری می کند

اگر شریک عاطفی تان از دعوا کردن خودداری می کند، یعنی فکر نمی کند که چیزی ارزش دعوا کردن داشته باشد. اگر همیشه بحث را با گفتن چیزی شبیه به این تمام می کند که «حتی نمی خواهم درباره اش بحث کنم»، این پیام را به شما می دهد که فکر می کند همیشه حق با او است یا اینکه چیزی که می خواهید بگویید برای او مهم نیست. این امر می تواند شما را درگیر احساس بی ارزشی کند. شریک عاطفی تان نباید دعوا کند، اما باید اجازه دهد که حرف تان را بزنید.

۱۴- باعث می شود احساسی پیدا کنید که تناسبی با واقعیت امر ندارد

شریک عاطفی تان ممکن است به خاطر مسائل زندگی تحت فشار باشد، به خاطر کار خود ناراحت باشد یا نگران چیزی باشد. اما این درست نیست که آن را سر شما خالی کند. وقتی دائماً ناراحت یا بی قرار باشد، باعث می شود که فکر کنید مقصر شما هستید. ممکن است فکر کنید که او چندان از شما خوشش نمی آید یا اینکه قدرت شاد کردن او را ندارید. اما شما مسئول شادی شریک عاطفی تان نیستید و او باید احساساتش را بیان کند. این امر باید همیشه به شکلی مناسب و صحیح انجام شود تا موقعیتی پیش نیاید که شما صرفاً به خاطر بی خبری، همه چیز را به خودتان بگیرید.

۱۵- عشقش به شما بی قید و شرط نیست

اگر دائماً مجبور باشید عشق و تأیید شریک عاطفی تان را به دست آورید، این امر می تواند باعث شود احساس کنید که برای او به اندازه ی کافی خوب نیستید. شما هر روی صبح با این هدف از خواب بیدار می شوید که سعی کنید همیشه کار درست را انجام دهید. این رفتار نشانه ی یک رابطه عاطفی سالم نیست. شریک عاطفی تان به شما عشق و محبت نشان نمی دهد. شما نباید در رابطه ای باشید که در آن دائماً مجبورید برای دوست داشته شدن طور بخصوصی رفتار کنید. شما به خاطر کسی که هستید سزاوار عشق هستید، نه کاری که می توانید انجام دهید.

منبع: brightside
۸ نظر

ورود

  • حاج محمود آبان ۱۲, ۱۴۰۲

    با تشکر از مطالب مفید، ولی بهتر نیست از پوشش کامل و اسلامی استفاده شود؟بعضی تصاویر با فرهنگ ما در تضاد کامل هستند و تاثیر مخربی دارند

    • شایان آبان ۱۲, ۱۴۰۲

      تو‌ به جای این همه مطلب دردت شده حجاب امثال‌شما مملکتو عقب افتاده کردن

      • !!!!! آبان ۱۳, ۱۴۰۲

        تو خیلی باحالی. با اسم حاج محمود ترول بازی می‌کنی با اسم شایان به خودت جواب میدی.
        نگو اینطور نیست چون اگر غیر از این باشه یعنی آی کیوت اینقدر پایینه که بعد از این همه مدت هنوز متوجه نشدی این حاج محمود و حاج حشمت و جدیدا حاج محمدرضا ترول هستند.

    • حاج حشمت آبان ۱۲, ۱۴۰۲

      برادر حاج محمود، ما چندین بار گفتیم این تصاویر مناسب فرهنگ غنی ما نیستن ولی کو گوش شنوا..

    • امیرمسعود آبان ۱۳, ۱۴۰۲

      باز سروکله ی این حاج محمود پیدا شد!! چرا فکر میکنی همه باید طبق خواسته شماها عمل کنند؟الان تنها معضل و مشکل مملکت، فقط حجابه؟؟

    • 𝑫𝒂𝒕𝒕𝒆𝒃𝒂𝒏𝒆 آبان ۱۳, ۱۴۰۲

      تاثیر مخرررررببببب؟؟؟؟؟؟؟
      حاجییییییی ، ناموسا چیزی زدی؟
      آخه تاثیر مخرب؟؟؟
      من در درک این حجم از نادانی ناتوانم .

  • حاج محمدرضا آبان ۱۳, ۱۴۰۲

    به نظر بنده، باید با کسانی که به حجاب دهن کجی می کنند برخورد شود قانون برای همه الزامیست

    • شایان آبان ۱۳, ۱۴۰۲

      بله کامل ترین دموکراسی در ایران وجود داره 😂😂🤣🤣😂🤣🤣🤣😂😂🤣🤣🤣😂😂🤣😆😆😂😂😂😂