ماجرای آتش سوزی دلخراش در یک مرکز ترک اعتیاد در لنگرود

ماجرای آتش سوزی دلخراش در یک مرکز ترک اعتیاد در لنگرود

در پی وقوع آتش سوزی در یک مرکز ترک اعتیاد خصوصی در لنگرود در روز جمعه ۱۲ آبان، تاکنون ۳۲ نفر از جمله مددجویان و کارکنان این مرکز جان خود را از دست داده اند. تعداد مصدومان این حادثه نیز ۱۶ نفر است که حال تعدادی از آن ها وخیم گزارش شده است. در پی این حادثه ی دلخراش، مدیر این مرکز اعتیاد بازداشت شده است.

جزئیات و علت آتش سوزی در مرکز ترک اعتیاد لنگرود

آتش سوزی مرکز ترک اعتیاد لنگرود

آتش سوزی مرکز ترک اعتیاد لنگرود

این حریق ساعت ۵ و ۴۵ دقیقه صبح جمعه ۱۲ آبان در یک کمپ ترک اعتیاد خصوصی به نام «گام اول رهایی» واقع در ابتدای جاده کومله شهرستان لنگرود رخ داد.

ساختمان این مرکز در گذشته مدرسه و متعلق به سازمان آموزش و پرورش بوده که در چند سال گذشته با عنوان مرکز درمان سوء مصرف مواد مخدر فعالیت داشته است.

علاوه بر تعداد زیادی از مددجویان، نگهبان و مسئول نگهداشت این مرکز ترک اعتیاد نیز جان خود را در این حادثه از دست داده اند.

محمد جلایی، معاون استاندار گیلان، درباره ی علت این آتش سوزی گفت: «علت آتش‌سوزی در بررسی‌های اولیه آتش گرفتن بخاری، سرایت آتش به پرده و نهایتاً آتش‌سوزی کل ساختمان در عین غافلگیری مددجویان و مسؤولان کمپ بوده است. محبوس شدن و ازدحام جمعیت نیز از دلایل افزایش فوتی‌ها بوده. بیش‌ از ظرفیت مجاز، مددجویان در کمپ نگهداری می‌شدند.»

آتش سوزی مرکز ترک اعتیاد لنگرود

آتش سوزی مرکز ترک اعتیاد لنگرود

بر اساس اطلاعات به دست آمده آتش سوزی زمانی که مددجویان در خواب بودند از یکی از قسمت های داخلی شروع شده و بعد به یکباره به خوابگاه سرایت کرده بود. با توجه به اینکه درهای ورود و خروج کمپ‌ ها قفل می‌شوند، تعداد زیادی از مددجویان پشت در مانده و در این حادثه قربانی شعله‌های آتش شدند.

در این کمپ ترک اعتیاد ۴۰ فرد دارای اعتیاد که در حال سپری‌کردن دوره ترک و درمان بودند، پذیرش شده بودند که بیش از ظرفیت قانونی و استاندارد بوده است.

همچنین حجت‌ الاسلام اسماعیل صادقی نیارکی، رئیس‌ کل دادگستری گیلان اعلام کرد: «در نخستین اقدام انجام شده به دستور دادستان برخی از مقصران احتمالی از جمله مدیر این مجموعه بازداشت شدند تا علت حادثه به طور دقیق مشخص شود.»

آتش سوزی مرکز ترک اعتیاد لنگرود

این حادثه که نشان از سهل انگاری دارد بار دیگر زنگ خطر درباره ی شرایط نگهداری و وضعیت غیر استاندارد و نگران کننده ی مراکز ترک اعتیاد در کشور را به صدا درآورده است. پیش از این نیز اخبار تلخ زیادی از انجام اقدامات تنبیهی و خشونت‌آمیز در برابر افراد دارای اعتیاد در مراکز مختلف منتشر و گزارش شده بود.

«عباس دیلمی‌زاده»، مدیر‌عامل جمعیت تولد دوباره، در رابطه با وقوع حادثه آتش‌‌سوزی در کمپ ترک اعتیاد لنگرود گفت: «آن‌طور که در تصاویر مشخص است، سقف‌های این مرکز از جنس چوب بوده که به خاطر آب و هوای شهر می‌تواند قابل قبول باشد؛ اما مسئله دیگر به رعایت استانداردها بر‌اساس آیین‌نامه و ضوابط موجود در این مرکز برمی‌گردد که پروتکل‌ها تا چه میزان در زمینه زیر‌بنا، بنا و دیگر الزامات در زمان راه‌اندازی و صدور مجوز، مورد توجه قرار گرفته است. از سوی دیگر بررسی وضعیت رعایت استانداردهای آتش‌نشانی در این مرکز نیز نیازمند توجه است. در بسیاری از مواقع تاریخ استاندارد استفاده و انقضای کپسول‌های آتش‌نشانی از سوی کارشناسان سازمان بهزیستی تذکر داده می‌شود که وضعیت رعایت این ضوابط در این مرکز نیز نیازمند بررسی دقیق است».

او همچنین در پاسخ به این سؤال که طبق برخی تجربه‌های گذشته، تا چه میزان احتمال عمدی‌بودن این سانحه وجود دارد، گفت: «با مرور سوابق گذشته از‌ جمله مرکز «شفق» این آتش‌سوزی از سوی مددجوها در مراکز اجباری ترک اعتیاد که فرد تمایلی به ترک ندارد، صورت می‌گیرد تا آنها بتوانند مرکز را ترک کرده و فرار کنند. در‌این‌میان وقتی مرکز از نگهبان حرفه‌ای هم برخوردار نباشد، درصد وقوع اتفاقات تلخ بسیار زیاد است».

دیجیاتو
۴ نظر

ورود

  • حاج محمود آبان ۱۳, ۱۴۰۲

    یکی از دلایل رخ دادن این چنین بلایایی ، ضعف ایمان و نبود حجاب می باشد

    • حسین آبان ۱۵, ۱۴۰۲

      واقعا این سطح از شعور برای یک انسان تاسف برانگیز هستش

  • حاج حشمت آبان ۱۳, ۱۴۰۲

    اینها با هزار امید و آرزو برای ترک اعتیاد و شروع یک زندگی جدید به این کمپ آمده بودند.پایان دردناکی بوده است.
    مسئول این کمپ هم فردا آزاد میشود..