با اقامت موقت چگونه شهروند کانادا شویم؟

با اقامت موقت چگونه شهروند کانادا شویم؟

سلب مسئولیت: روزیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

هنگامی که صحبت از مهاجرت به کانادا می‌شود، مفاهیم بسیاری هستند که باید معانی آنها را بدانیم و تفاوت‌شان را با یکدیگر بشناسیم. دو مورد از مهم‌ترین آنها اقامت موقت و شهروندی کانادا هستند. در‌حالی‌که معنی این دو از نام‌شان مشخص است اما باید جزئیات مربوط به هریک را پیش از اقدام برای مهاجرت به کانادا بشناسید. علاوه بر این، باید به این سوال مهم پاسخ دهید که آیا با ویزای اقامت موقت کانادا می‌توان شهروندی این کشور را دریافت کرد؟

در این مقاله، ضمن تعریف هریک از این دو مفهوم، به مرور روش‌های دریافت آنها و تفاوت‌های‌شان با یکدیگر می‌پردازیم. در نهایت، هدف ما این است که مسیر اقامت موقت تا شهروندی کانادا را ترسیم کنیم. اگر قصد مهاجرت به این کشور مهاجرپذیر و پر از پتانسیل‌های کاری و تحصیلی را دارید، با ما همراه شوید.

ویزای اقامت موقت کانادا چیست؟

همانطورکه از نام این ویزا مشخص است، به فرد، امکان حضور موقت در خاک کانادا را می‌دهد. به این ویزا Temporary Resident Visa یا به‌اختصار TRV‌ گفته می‌شود و مدت‌زمان اعتبار آن حداقل ۶ ماه است. مهم‌ترین ویزاهای موقت کانادا را در این بخش معرفی می‌کنیم.

ویزای تحصیلی کانادا

ویزای تحصیلی کانادا، یک نوع ویزای اقامت موقت این کشور محسوب می‌شود. به این معنی که دانشجو یا دانش‌آموز، با آن نمی‌تواند پس از اتمام مدت‌زمان تحصیلش در این کشور بماند. اعتبار این سند به اندازه‌ی طول دوره‌ی تحصیل است. با‌این‌حال، پس از اتمام تحصیل فرد می‌تواند با تبدیل ویزای خود به ویزای پس از تحصیل یا Post-Graduation Visa، به مدت یک سال دیگر در خاک این کشور بماند. او در این مدت باید نسبت به دریافت یکی دیگر از انواع ویزای اقامت موقت کانادا اقدام کند.

ویزای کاری کانادا

با اقامت موقت چگونه شهروند کانادا شویم؟

یکی از مهم‌ترین انواع ویزاهای اقامت موقت کانادا، ویزای کاری این کشور است. برای دریافت آن، باید از یک کارفرمای فعال در کانادا، جاب آفر یا پیشنهاد شغلی دریافت کنید. در ادامه لازم است که از طریق برنامه‌های مهاجرتی کاری این کشور برای دریافت ویزای خود اقدام نمایید. برنامه‌‌های اسکیل ورکر و نامزدی استانی معروف‌ترین روش‌های مهاجرت به کانادا از طریق ویزای کاری هستند.

اعتبار این ویزا به اندازه‌ی مدت‌زمان قرارداد شما با کارفرما است. برای دریافت آن به تسلط به یکی از زبان‌های انگلیسی یا فرانسوی، احراز شرایط سنی و به‌طورکلی، کسب امتیاز لازم در شاخص‌های تعریف‌شده توسط اداره مهاجرت کانادا نیاز دارید. پس از چند سال اقامت در این کشور و سپس اقدام برای دیگر برنامه‌های مهاجرتی مانند تجربه کاری، می‌توانید نسبت به دریافت ویزای اقامت دائم کانادا اقدام کنید.

ویزای توریستی کانادا

دیگر ویزای اقامت موقت کانادا ویزای توریستی این کشور است. مدت‌زمان اعتبار آن معمولا ۶ ماهه بوده و دریافت آن به مدرک زبان نیازی ندارد. با‌این‌حال، لازم است که تمکن مالی خود برای پوشش هزینه‌های‌تان حین اقامت در این کشور را ثابت کنید. دارنده‌ی این ویزا، معمولا اجازه کار یا تحصیل در این کشور را ندارد.

ویزای بازدید تجاری کانادا

اگر قصد بازدید از کانادا با مقاصد تجاری را داشته باشید، می‌توانید از طریق ویزای B1 Business Visitor برای اقامت موقت در این کشور اقدام کنید. لازم است که بیزنس شما ماهیتی بین‌المللی داشته باشد. همچنین باید ثابت کنید که قصد ورود به بازار کانادا را ندارید.

دیگر ویزاهای اقامت موقت کانادا

ویزای اقامت موقت کانادا با اهداف دیگری نیز صادر می‌شود که از مهم‌ترین آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بازدید از خانواده
  • شرکت در رویدادهای موقت
  • درمان
  • دیپلماتیک
  • اجازه‌ سفر الکترونیک یا E t A

شهروندی کانادا چیست؟

شهروندی کانادا به معنی اخذ تابعیت این کشور و در نتیجه برخورداری از مزایای اجتماعی، حقوقی و فردی زندگی در آن است. علاوه بر این، شهروند کانادا در کشورهای دیگر نیز به‌عنوان یک کانادایی محسوب می‌شود. مطابق قوانین کانادا، تمامی افراد متولد این کشور، فارغ از ملیت والدینشان، کانادایی هستند. به همین دلیل است که در سال‌های اخیر، بسیاری نسبت به تولد فرزند خود در خاک این کشور اقدام می‌کنند. از سوی دیگر، فرزندی که یک یا هر دو والد او شهروندی کانادا داشته باشند، نیز کانادایی محسوب می‌شود.

دریافت پاسپورت کانادا یکی از مهم‌ترین و شاید اصلی‌ترین مزیت دریافت شهروندی این کشور است. با دریافت این پاسپورت می‌توانید به بیشتر کشورهای دنیا بدون نیاز به ویزا سفر کنید. در‌عین‌حال، همچنان می‌توانید پاسپورت ایرانی خود را نیز داشته باشید.

چگونه می توانیم شهروندی کانادا بگیریم؟

با اقامت موقت چگونه شهروند کانادا شویم؟

به‌عنوان یک خارج و بدون والد کانادایی، اولین قدم برای اخذ شهروندی کانادا، اخذ اقامت موقت و سپس دائم این کشور به یکی از روش‌های ذکرشده در بخش‌های قبلی است. سپس لازم باید حداقل سه سال از پنج سال آینده را در خاک این کشور بگذرانید. دیگر شرایط دریافت شهروندی کانادا را در ادامه بررسی می‌کنیم.

پرداخت کامل مالیات ها

در زمان ارسال درخواست شهروندی کانادا باید اثبات کنید که تمامی مالیات‌های لازم را در حداقل سه سال از پنج سال اقامت خود در این کشور پرداخت کرده‌اید. مهم‌ترین این مالیات‌ها مالیات بر درآمد و مالیات بر عایدی سرمایه هستند.

اثبات تسلط به زبان انگلیسی یا فرانسوی

متقاضیان ۱۸ تا ۵۴ ساله شهروندی کانادا باید تسلط خود به یکی از زبان‌های انگلیسی یا فرانسوی را بسته به محل اقامت خود ثابت کنند. این افراد باید از توانایی کافی در درک و انجام مکالمات روزانه و درک مطالب نگارشی روزمره و ساده برخوردار باشد. درحقیقت سطح زبان شما باید در حد Level 4 از هریک از آزمون‌های زیر باشد:

  • Canadian Language Benchmarks یا CLB برای زبان انگلیسی
  • Niveaux de competence linguistique Canadian یا NCLC برای زبان انگلیسی

از سوی دیگر هنگام مصاحبه، روان بودن و تسلط شما به زبان موردنظر توسط آفیسر مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. اگر مدارک معتبر آزمون‌های بین‌المللی زبان نیز داشته باشید، امتیاز شما در این بخش افزایش می‌یابد.

موفقیت در آزمون شهروندی کانادا

با اقامت موقت چگونه شهروند کانادا شویم؟

 متقاضیان ۱۸ تا ۵۴ ساله دریافت شهروندی کانادا لازم است که در آزمون Citizenship این کشور که توسط اداره مهاجرت آن برگزار می‌شود، شرکت کرده و نمره لازم را کسب کنند. پس از ارسال درخواست یا Application، مکان و زمان آزمون از طریق یک دعوت‌نامه‌ی الکترونیک برای شما ارسال می‌شود. این تست، شامل موارد زیر است:

  • حقوق و مسئولیت‌های شهروندان کانادایی
  • تاریخ، جغرافیا، اقتصاد، دولت و نمادهای کشور کانادا

این آزمون ۲۰ سوال چندگزینه‌ای یا درست و غلط دارد و ۳۰ دقیقه زمان می‌برد. زبان آن نیز انگلیسی یا فرانسوی است و برای قبولی در آن باید به حداقل ۱۵ سوال پاسخ درست بدهید.

آزمون Citizenship‌ کانادا معمولا آنلاین برگزار می‌شود. در صورت درخواست متقاضی او می‌تواند به‌صورت حضوری نیز این آزمون را در یکی از مراکز تعیین‌شده توسط اداره مهاجرت انجام دهد. در صورت عدم قبولی، می‌توانید تنها یک بار دیگر در آزمون Retest شفاهی و حضوری شرکت کنید.

ادای سوگند کانادایی

پس از قبولی در مراحل قبلی، لازم است که در مراسم ادای سوگند تابعیت کانادایی شرکت کنید. این مرحله برای همه‌ی افراد حداقل ۱۴ ساله‌ی متقاضی اخذ شهروندی این کشور ضروری است. این مراسم در سال‌های اخیر به‌صورت آنلاین نیز برگزار می‌شود. معمولا حدود یک هفته بعد نیز مدارک تابعیت کانادایی شما صادر شده و به دست‌تان می‌رسد.

تفاوت اقامت دائم کانادا با شهروندی آن

اما تفاوت اقامت دائم کانادا با شهروندی آن چیست؟ حتما تا با اینجای مقاله متوجه شده‌اید که با اخذ اقامت دائم، پاسپورت کانادایی دریافت نخواهید کرد. درحقیقت ملیت فرد مقیم دائم کانادا، هنوز ملیت کشور محل تولدش خواهد بود. در ادامه به مرور دیگر موارد تفاوت اقامت دائم و سیتیزن شیپ کانادا می‌پردازیم.

حقوق اجتماعی و سیاسی

با دریافت اقامت دائم کانادا مزایای زیادی به دست می‌آورید. مهم‌ترین آنها حق کار و تحصیل یا همراه کردن خانواده است. با‌این‌حال، همچنان نمی‌توانید مانند یک شهروند کانادایی، در تصمیم‌گیری‌های سیاسی این کشور شرکت کرده و به‌عنوان مثال در انتخابات ریاست جمهوری رای بدهید. از سوی دیگر، حق انجام فعالیت‌های سیاسی، حزبی و گاهی صنفی را نیز نخواهید داشت.

تفاوت اعتبار زمانی PR و شهروندی کانادا

یک شهروند کانادایی دیگر لازم نیست نگران اعتبار اقامت خود در این کشور باشد. او می‌تواند آزادانه و برای مدت دلخواه به خارج از این کشور سفر کند، بدون اینکه تابعیتش لغو شود. اما یک مقیم دائم باید از هر پنج سال، حداقل سه سال آن را در خاک این کشور بگذراند. شهروندی کانادا با ارتکاب به هیچ جرمی لغو نخواهد شد. این در حالی است که با داشتن اقامت دائم در صورت ارتکاب جرائم تعریف‌شده، با خطر اخراج از کانادا مواجه هستید. همچنین کارت شهروندی کانادا برخلاف کارت اقامت دائم که معمولا پنج‌ساله است، نیازی به تمدید ندارد.

موقعیت های شغلی بیشتر شهروندان کانادا

برای اتخاذ برخی موقعیت‌های شغلی در کانادا باید شهروند این کشور باشید. مهم‌ترین آنها، مشاغل دولتی در سطوح کشوری، استانی یا شهری و برخی مشاغل حقوقی هستند. از سوی دیگر، برخی شرکت‌های خصوصی نیز برای استخدام در موقعیت‌های عادی خود نیز شرط سیتیزن بودن را تعیین کرده‌اند.

از اقامت موقت تا پاسپورت کانادا

مسیر اقامت موقت تا شهروندی کانادا نسبتا طولانی است و باید با دقت و برنامه‌ریزی طی شود. پیش از اقدام برای اخذ اقامت موقت این کشور باید شرایط خود را برای زندگی در آن به مدت حداقل پنج سال بسنجید. در غیر این صورت، احتمال اتلاف وقت و هزینه جدی خواهد بود. توصیه می‌کنیم در این زمینه، حتما با کارشناسان خبره در امر مهاجرت مشورت کنید.

دیجیاتو
بدون نظر

ورود