غذای عروس هلندی چیست؟

غذای عروس هلندی چیست؟

عروس هلندی از خانواده طوطی سانان و یک پرنده بسیار انسان دوست و باهوش است که بعد از مرغ عشق به عنوان دومین پرنده محبوب در سراسر دنیا شناخته شده است، این پرنده به دلیل هوش بالای خود قادر به سوت زدن، بازی با اسباب بازی، انجام چند ترفند، حرف زدن و بازیگوشی می باشد. عروس هلندی در زبان انگلیسی کاکاتیل (Cockatiel) نامیده می شود و ذاتا متعلق به استرالیا می باشد و هم اکنون در بسیاری از کشور های دنیا می توان نژاد های مختلف از آنها را یافت.

تغذیه عروس هلندی یکی از مهمترین عواملی است که بایست یک پرورش دهنده به آن توجه داشته باشد. در صورتی که غذای نادرستی به این پرنده داده شود احتمال بیماری و حتی مرگ وجود دارد. در این بین یکی از سوالات مهمی که ذهن هر پروش دهنده را درگیر میکند ، چه غذایی به عروس هلندی بدهیم است یا چه غذایی به عروس هلندی ندهیم.

در این مقاله می خواهیم در مورد غذای عروس هلندی اطلاعات کاملی را در اختیار شما قرار دهیم.

غذای عروس هلندی چیست

چه غذایی برای عروس هلندی خوب است و چه غذاهایی بد؟

عروس هلندی نیز مانند هر طوطی دیگری از انواع دانه ها و غلات تغذیه می کند و به عنوان غذای اصلی این پرنده شناخته می شود. دانه ارزن ، کتان، تخم آفتابگردان، شاهدانه، جو دو سر، مخلوط هفت تخم، بلال، نخود فرنگی، پسته ، بادام زمینی و انواع آجیل ها از دانه های مورد علاقه عروس هلندی ها به شمار می رود. اما در کنار این مواد غذایی برای اینکه پرنده شما انواع ویتامین ها و آمینو اسید ها را دریافت کند، باید از انواع سبزیجات و مکمل های غذایی مانند هویج رنده شده ، سیب، گلابی ، آلبالو، کلم، کاهو، کرفس، جعفری ، اسفناج، جوانه گندم و جو، پلت ها و کنسانتره ها، برنج آب پز ، تخم مرغ آب پز، سینه مرغ آب پز و… تغذیه کند. در حالت کلی می توان گفت که تمام مواد غذایی سالم و ارگانیک برای تغذیه عروس هلندی مناسب است، به جز مواد غذایی که بسیار شور، بسیار شیرین و حاوی چربی زیادی است که سیستم گوارشی بدن عروس هلندی قادر به هضم این مواد نیست و بیماری های زیادی را برای او در پی خواهد داشت.

در لیست غذاهای ممنوع برای عروس هلندی، لبنیات از همه مهمتر است. تلاش کنید به هیچ وجه عروس هلندی خود را با مشتقات شیر و هر گونه لبنیات، تغذیه نکنید. یکی دیگر از موارد مهم در تغذیه عروس هلندی به ویژه در دو ماه اول، تغذیه کم آنها با تخمه است. هر ۱۰ روز یک بار و آن هم در تعدادی انگشت شمار به او تخمه بدهید. ضمنا به خاطر داشته باشید، سبزیجات و میوه جات زیاد باعث بروز اسهال در عروس هلندی می شود.

نکته جالب اینجاست که عروس هلندی ها و به طور کلی طوطی سانان علاقه خاصی به ارزن و کتان دارند و اگر قصد آموزش و دستی کردن این پرنده را دارید، این دو دانه به عنوان بهترین جایزه برای عروس هلندی خواهد بود.

غذای عروس هلندی چیست

غذاهای تقویتی عروس هلندی

از بهترین غذاهای تقویتی عروس هلندی می توان به تمامی دسته ی پروتئین ها اشاره کرد. عروس هلندی بالغ به راحتی می تواند انواع مواد غذایی دارای پروتئین همچون گوشت، مرغ و گوشت بوقلمون را هضم نماید. اگر قصد تقویت پرنده خود را دارید، توجه به پروتئین ها ضروری است. کربوهیدرات ها نیز تامین انرژی این پرنده پر جنب و جوش را بر عهده دارند. از بهترین کربوهیدرات های تقویتی برای عروس هلندی می توان به لوبیا، ذرت، سیب زمینی و برنج پخته اشاره کرد. توجه کنید که به پرنده تان، ترکیبی جامع و متنوع از غذاها را بدهید و در طول هفته همچون سبزیجات، تنها دو بار به آنها کربوهیدرات بدهید. در انتها نیز برای تقویت بیشتر می توانید از محلول مکمل ویتامین در آب استفاده کنید.

غذای عروس هلندی چیست

مقدار غذای عروس هلندی

عروس هلندی ها مواد غذایی زیادی مصرف نمی کنند، بنابراین در هر وعده غذایی فقط به اندازه مصرف پرنده ، غذا در اختیارش قرار دهید، چرا که وجود مواد غذایی بیش از مقدار مورد نیاز در محیط باعث ریخت و پاش و کثیف شدن محیط می شود و مشکلات زیادی از قبیل گسترش بیماری و رشد عوامل قارچی را به دنبال خواهد داشت.

عروس هلندی بستگی به سنی که دارد مقدار غذاهای متفاوتی را مصرف خواهد کرد، اما در حالت کلی در هر وعده غذایی حدود ۵ الی ۱۰ گرم دانه مصرف خواهد کرد و اگر قصد دارید به او میوه یا سبزی بدهید یک تکه کوچک کافیست و در مورد گوشت و تخم مرغ و آب پز نیز مقدار کمی از آن برای میان وعده پرنده کفایت خواهد کرد. دقت کنید که شاید پرنده شما مقدار بیشتری را نیز مصرف کند، اما این کار سبب افزایش وزن پرنده خواهد شد که چاقی نیز بیماری های زیادی را به دنبال خواهد داشت. در ادامه مقاله غذای عروس هلندی در دوره های مختلف رشد را توضیح خواهیم داد.

غذای عروس هلندی چیست

انتخاب ظرف غذای عروس هلندی

توجه به نظم، تمیزی و چیدمان صحیح قفس عروس هلندی ، اهمیت ویژه ای در سرحال بودن این پرنده دارد. این موضوع در مورد ظرف آب و غذای عروس هلندی نیز صادق است. به عنوان مثال، پرنده دوست دارد یکی از میله های قفس آن، نزدیک به ظرف دانه خوری باشد، که بتواند راحت تر غذا بخورد. ضمنا سعی کنید ظرف آبخوری و دانه خوری در کنار یکدیگر باشند.

عروس هلندی در قفس خود نیاز به سه ظرف دارد؛ ابتدا ظرف آبخوری که باید هر روز تمیز و با آب تازه پر شود، دوم ظرف غذا خوری یا دون خوری و سوم ظرف تخمه خوری. سعی کنید محلی را در گوشه قفس برای ظرف دانه خوری انتخاب کنید که به راحتی به وسیله مدفوع پرنده، آلوده نشود. برای سلامت ظروف و فضای عمومی قفس نیز به شما توصیه می کنیم حداقل هفته ای یک بار قفس پرنده را به صورت کامل تمیز کنید.

غذای عروس هلندی چیست

غذای عروس هلندی در دوره های مختلف رشد

معمولا پرنده ها در هر دوره از زندگی خود دارای رژیم غذایی خاصی هستند که باید توسط پرورش دهنده رعایت شود، در ادامه هر دوره از زندگی عروس هلندی را با شیوه تغذیه مناسب در این دوره خدمت تان معرفی خواهیم کرد :

الف – تولد تا سه ماهگی :

جوجه از لحظه تولد تا سه ماهگی توسط مادر تغذیه می شوند و در صورتی که پرورش دهنده خود اقدام به پرورش و جوجه کشی از جوجه ها کرده باشد باید با استفاده از سرلاک مناسب اقدام به تغذیه آنها بکند. معمولا جوجه ها در هر وعده با ۸ میلی لیتر سرلاک تغذیه می شوند و به فاصله هر ۴ الی ۶ ساعت باید دوباره تغذیه شوند، هنگام استفاده از سرنگ و سرلاک برای تغذیه جوجه ها دقت کنید که حتما باید غذا را در داخل چینه دان پرنده بریزید، ریختن غذا در دهان او باعث خفگی اش خواهد شد. از دو ماهگی باید کم کم جوجه ها را به دانه خوردن و پلت خوردن عادت دهید.

سرلاک های مختلفی در بازار وجود دارند که برای تغذیه طوطی سانان کاربرد خواهد داشت، اما به عنوان بهترین سرلاک می توان به سرلاک اگزکت (exact) اشاره کرد. این سرلاک به عنوان غذای بچه عروس هلندی نیز شناخته می شود. اگر خودتان می خواهید سرلاک مناسب برای جوجه ها تهیه کنید می توانید از ترکیب زرده تخم مرغ، بیسکویت مادر و کمی آرد استفاده کنید، دقت کنید که به ترکیب ساخته شده اصلا شکر یا نمک اضافه نکنید که برای پرنده مضر است.

ب – سه ماهگی تا بلوغ :

جوجه ها پس از گذراندن دوره سه ماهگی خود کاملا دانخور خواهند شد و به سرلاک نیازی نخواهند داشت. در این زمان شما می توانید پرنده خود را با انواع دانه ها ، سبزیجات و میوه ها تغذیه کنید. تمامی مواردی که در بالا اشاره شد، برای تغذیه عروس هلندی شما مناسب خواهد بود، اما به این نکته نیز توجه کنید که دانه هایی مانند کافشه ، شاهدانه و بذرک به دلیل طبیعت گرمی که دارند برای جوجه های قبل از دوره بلوغ مناسب نخواهد بود.

ج – غذای عروس هلندی در دوره جفت گیری :

اگر شما بیش از یک عروس هلندی دارید و می خواهید آنها را با هم جفت کنید نیاز به تغذیه و فراهم کردن شرایط خاصی در این دوره خواهد بود. در مقاله های مربوط به جفت گیری عروس هلندی این موارد کاملا توضیح داده شده اند. اما در مورد تغذیه عروس هلندی ها در این دوره می توان گفت که باید از دانه ها و مواد غذایی گرم مانند شاهدانه ، تخم ارزن، آفتابگردان، کافشه و … استفاده کنید که پرنده ها را برای جفت گیری تحریک کنید، به طور کلی استفاده از مواد غذایی پر چرب و پر پروتئین مانند تخم مرغ آب پز ، دانه های چرب و مقوی در تقویت بینه عروس هلندی ها تاثیر گذار خواهد بود.

د – غذای عروس هلندی تخم گذار :

عروس هلندی های ماده اگر بخواهند بهترین و با کیفیت ترین تخم ها را تولید کنند، طبیعتا باید تغذیه کافی در اختیار داشته باشند. استفاده از دانه ها، سبزیجات، میوه ها، پلت ها و انواع غذاهای تقویتی عروس هلندی تماما در افزایش کیفیت تخم تولید شده تاثیر گذار خواهد بود. استفاده از تخم مرغ آب پز ، انواع حبوبات پخته شده ، سینه مرغ آب پز شده ، پودر استخوان یا کف دریا و یا پودر پوسته تخم مرغ همراه با دانه ها از مهم ترین مواد غذایی هستند که باید به همراه دانه ها به عروس هلندی تخم گذار داده شود.

هـ – غذای عروس هلندی دارای جوجه :

تغذیه عروس هلندی در زمان جوجه داشتن : طبیعتاً پس از به دنیا آمدن جوجه ها ، عروس هلندی مادر تغذیه آنها را بر عهده خواهد گرفت. بنابراین نیاز به مواد غذایی بیشتری خواهد داشت. برای اینکه راحت تر بتوانند جوجه های خود را تغذیه کنند باید از مواد غذایی نرم مانند تخم مرغ آب پز شده ، حبوبات پخته شده ، سینه مرغ آب پز شده و سبزیجات و میوه ها استفاده کنید. استفاده از جوانه دانه ها و مولتی ویتامین ها نیز در تقویت بدن پرنده های مادر تاثیر گذار خواهد بود.

غذای عروس هلندی چیست

غذای بچه عروس هلندی چیست؟

اگر خود عروس هلندی وظیفه بزرگ کردن جوجه اش را بر عهده گرفته باشد، در این صورت خود پرنده مادر غذای هضم شده در چینه دان خود را به دهان جوجه خواهد ریخت و او را تغذیه خواهد کرد، از این طریق غذای عروس هلندی جوجه تامین میشود . در این مورد کافیست پرورش دهنده غذای کافی در اختیار عروس هلندی مادر قرار دهد. اما اگر پرورش دهنده با استفاده از دستگاه جوجه کشی اقدام به جوجه کشی از تخم های عروس هلندی کرده باشد، در این صورت تغذیه جوجه ها بر عهده پرورش دهنده خواهد بود، غذای جوجه عروس هلندی در این حالت استفاده از سرلاک مناسب است که قبلا توضیح داده شد.

تمامی مواد غذایی اشاره شده در بالا برای تغذیه عروس هلندی ها مناسب هستند. اما در حالت کلی برای تقویت بدن عروس های هلندی می توانید از انواع مواد غذایی دارای پروتئین ، ویتامین ، مواد معدنی و … استفاده کنید. عروس های هلندی می توانند گوشت مرغ و سایر پرنده های اهلی را به راحتی هضم کنند، گوشت آب پز پرنده ها و حبوبات آب پز شده و تخم مرغ آب پز از جمله منابع سرشار پروتئین هستند. برای تامین ویتامین ها و مواد معدنی کافی باید از انواع میوه ها و سبزیجات تغذیه کنند و پلت ها نیز می توانند سایر ویتامین ها و پروتئین های مورد نیاز بدن آنها را تامین کنند.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود