انتشار فیلم لحظه سزارین «ایران» مادر «پیروز» برای نخستین بار + ویدئو

انتشار فیلم لحظه سزارین «ایران» مادر «پیروز» برای نخستین بار + ویدئو

خبرگزاری فارس تصاویر جدیدی از روند سزارین «ایران» یوزپلنگ ایرانی معروف که همه آن را به نام مادر «پیروز» می‌شناسند، منتشر کرده که شرایط قابل‌تأمل سزارین این گونه ارزشمند جانوری را در پارک ملی توران نشان می‌دهد.

«ایران»، یوزپلنگ آسیایی ماده است که بعد از جدا کردن «فیروز»، یوزپلنگِ نر و غالب زیستگاه از طبیعت و در جفت‌گیری با او باردار شد.

«ایران» در عمل سزارین خود در اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ سه توله به دنیا آورد که از آن ها تنها «پیروز» باقی ماند، اما این یوز نر نیز در نهایت اسفند ماه همان سال به دلیل نارسایی کلیه ی ناشی از تجویز داروی اشتباه جان خود را از دست داد.

تصاویر جدیدی که در مستندی با نام «تکثیر در اسارت» در جشنواره «سینما حقیقت» به نمایش درآمده، پروسه زایمان قابل‌تأمل «ایران»، این یوز ایرانی را نشان می‌دهد.

پس از تلف شدن پیروز خبری از بارداری مجدد مادرش منتشر شد ولی این موضوع تأیید نشد و اردیبهشت‌ماه امسال بود که غلامرضا ابدالی، مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه «ایران» یوز ماده سایت توران – در بهمن ماه سال قبل جفتگیری کرد توضیح داد: علائم بعدی و به‌ویژه علائم ظاهری در اوایل اردیبهشت‌ماه امسال در این یوز به گونه‌ای بود که دامپزشکان اعتقاد به احتمال بالای بارداری داشتند لیکن در هیچ مرحله‌ای سازمان، خبر رسمی مبنی بر قطعیت بارداری منتشر نکرد و همواره احتمال بارداری مطرح شد.

وی از باردار نبودن «ایران» خبر داد و گفت: در نهایت تیم مستقر شده در سایت توران در هفته قبل در همان بررسی‌های ظاهری اولیه، احتمال بارداری را بسیار بالا عنوان کرد اما پس از انجام محاسبات لازم و تعیین فاصله زمانی بین جفت گیری و زمان زایمان، تصمیم به انجام سونوگرافی گرفتند و با توجه به امکانات پیش بینی شده، در سایت عملیات بیهوشی و سونوگرافی انجام و بارداری یوز ماده تأیید نشد.

حسن اکبری معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست، درباره آخرین وضعیت جسمانی «ایران گفت: شرایط «ایران» خوب است اما هنوز موقعیت بارداری آن نرسیده است چکاب آن توسط دامپزشک آفریقایی انجام گرفته و رحم و تخمدان‌ها سالم بوده است و منتظر هستیم زمان آن برسد و بارداری محقق شود.

وی تاکید کرد: سال گذاشته جفت گیری ایران منجر به بارداری آن نشده بود.

همچنین آذر ماه امسال حسن اکبری، معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اعلام کرد: با توجه به ضعیف بودن جمعیت پایه یوز، تعداد محدود خانواده‌ها، محدودیت تعداد یوزهای نر و ضعف ژنتیکی ناشی از درون‌آمیزی و همین طور با توجه به وجود خطرات طبیعی و انسانی از جمله تصادفات جاده‌ای که همه و همه به تهدید هر چه بیشتر و شدیدتر این گونه دامن می‌زند، فرصت بسیار کمی برای نجات این گونه از پرتگاه انقراض داریم و به نظر نمی‌رسد بیش از ۴ تا ۵ سال برای حفظ نسل یوزپلنگ ایرانی وقت داشته باشیم.

مطالب مرتبط
بدون نظر

ورود