چگونه جریمه طرح ترافیک را پرداخت کنیم؟

چگونه جریمه طرح ترافیک را پرداخت کنیم؟

سلب مسئولیت: روزیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

اگرچه خرید طرح ترافیک، کار ساده‌ای است و شما می‌توانید به راحتی با شارژ کیف پول شهروندی‌تان در سامانه «تهران من»، طرح ترافیک روزانه را رزرو کنید، اما بسیاری از مواقع انجام این کار فراموش می‌شود و با تردد در محدوده، مشمول جریمه طرح ترافیک خواهید شد. در این صورت باید به‌موقع نسبت به استعلام و پرداخت عوارض یا همان جریمه طرح ترافیک اقدام کنید. در این مطلب با ما همراه باشید تا نحوه پرداخت جریمه طرح ترافیک را با هم مرور کنیم.

پرداخت جریمه طرح ترافیک

زمانی که شما رزرو طرح ترافیک را به‌موقع برای پلاک خودرو خود انجام نداده باشید، به ازاء آن، مبلغ جریمه‌ای در حساب شهروندی‌تان در سامانه تهران من ثبت می‌شود که باید نسبت به پرداخت آن اقدام کنید. درواقع پرداخت طرح ترافیک، شبیه به پرداخت جریمه خودرو است و در صورتی که این مبالغ تسویه نشده باشد، امکان ترخیص خودرو در زمان توقیف و همین‌طور تعویض پلاک وجود ندارد.

برای این منظور کافی است که به سامانه تهران من مراجعه کنید و وارد حساب کاربری خود شوید. در اینجا و در بخش حمل‌ونقل، شما قادر به مشاهده میزان جریمه طرح ترافیک در حساب کاربری خود خواهید بود که مربوط به پلاک خودروتان است.

برای پرداخت تمام یا بخشی از این جریمه‌های طرح ترافیک، کافی است که کیف پول شهروندی‌تان را شارژ کنید و با انتخاب تک‌‌تک جرایم طرح ترافیک، گزینه کسر از حساب شهروندی و تائید پس از آن را بزنید تا جرایم پرداخت شوند.

چگونه جریمه طرح ترافیک را پرداخت کنیم؟

معمولا توصیه می‌شود که گاه‌به‌گاه این جرایم را پرداخت کنید تا از تجمیع و زیاد شدن آن‌ها جلوگیری شود؛ درست مانند آنچه که درخصوص گرفتن رایگان خلافی خودرو با پلاک داریم که با استعلام خلافی خودرو می‌توانید نسبت به پرداخت به‌موقع آن و جلوگیری از تجمع زیاد مبلغ خلافی اقدام کنید.

البته به جز تهران من، در سامانه‌ها و پلتفرم‌های دیگری نیز امکان استعلام و پرداخت جریمه طرح ترافیک، مانند عوارض شهرداری و… وجود دارد. به این ترتیب کافی است که پلتفرم معتبر و جامعی را برای استعلام و پرداخت عوارض طرح ترافیک انتخاب کنید.

برای این منظور باید پلاک خودرو خود را در پلتفرم جامع استعلام و پرداخت عوارض طرح ترافیک وارد کنید و پس از مشاهده مبالغ، نسبت به پرداخت تکی یا یکجای آن‌ها اقدام کنید.

میزان جریمه طرح ترافیک چقدر است؟

با توجه به این‌که ساعت تردد شما در ناحیه طرح ترافیک چه زمانی باشد، مبلغ جریمه مربوط به آن متفاوت خواهد بود. به‌طور مثال در صورتی‌که تردد شما در فاصله ساعت ۱۰ صبح تا ۴ بعد از ظهر باشد، کمترین میزان جریمه برای پلاک خودروتان ثبت خواهد شد. همین‌طور اگر تردد شما در فاصله ساعت ۶:۳۰ تا ۱۰ صبح و ۴ تا ۶ عصر باشد، یعنی در ساعات پیک ترافیکی، بیشترین جریمه را دریافت خواهید کرد.

به‌علاوه نوع معاینه فنی، شامل نداشتن معاینه فنی، معاینه فنی عادی یا معاینه فنی برتر نیز در تعیین مبلغ جریمه طرح ترافیک موثر است. مطابق انتظار، زمانی که خودرو معاینه فنی برتر داشته باشد، جریمه کمتری به آن تعلق خواهد گرفت.

چگونه جریمه طرح ترافیک را پرداخت کنیم؟

ساعات طرح ترافیک تهران

در حال حاضر ساعات طرح ترافیک تهران هر روز کاری یعنی شنبه، یک‌شنبه، دوشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه از ساعت ۶:۳۰ صبح تا ۱۸:۰۰ عصر برقرار است. به این ترتیب در روزهای پنج‌شنبه و جمعه طرح ترافیک نداریم و تردد آزاد خواهد بود. البته در روزهای پنج‌شنبه از ساعت ۶:۳۰ تا ۱۳:۰۰، طرح کنترل آلودگی هوا همچنان برقرار است. به این نکته نیز توجه کنید که این ساعات برای سال ۱۴۰۲ در نظر گرفته شده و ممکن است که در سال‌های آینده دستخوش تغییرات جزئی یا کلی شود.

کلام آخر

در این مطلب نحوه پرداخت جریمه طرح ترافیک را مرور کردیم و دیدیم که این جریمه چطور ثبت می‌شود و چگونه می‌توان به راحتی آن را به مرور یا یکجا پرداخت کرد. شما معمولا چطور برای استعلام مبلغ جریمه طرح ترافیک اقدام و آن را پرداخت می‌کنید؟ آیا به نظر شما مبلغ جریمه طرح ترافیک به نسبت دیگر جرایم، مناسب است یا خیر؟ نظرات خود را در این باره با ما و دیگر کاربران ما به بحث و اشتراک بگذارید. همین‌طور پیشنهاد می‌کنیم که این مطلب را برای دوستان و آشنایان خود ارسال کنید تا آن‌ها نیز با نحوه پرداخت جریمه طرح ترافیک آشنا شوند.

بدون نظر

ورود