صحبت های نگران کننده عزت الله ضرغامی درباره مقبره کوروش جنجالی شد + ویدئو

صحبت های نگران کننده عزت الله ضرغامی درباره مقبره کوروش جنجالی شد + ویدئو

بازنشر ویدئویی قدیمی از صحبت های عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی و گردشگری، درباره ی مقبره کوروش با واکنش های زیادی در شبکه های اجتماعی رو به رو شده است.

در این ویدئو که مربوط به جلسه شورای اداری استان فارس در مهر ۱۴۰۰، اندکی پس از روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی است و بازنشر شده است، ضرغامی می گوید:

بزرگ‌ترین گرفتاری ما که می‌دانم همه دستگاه‌ها با آن مواجه هستند حریم آثار تاریخی است که باید برای آن تصمیم‌های انقلابی‌تری گرفت. من این مشکل را حل می‌کنم و زیر میز می‌زنم.

امروز مردم شهر پاسارگاد به‌خاطر مقبره کوروش و قوانین ما نمی‌توانند ساختمان دوطبقه بسازند، درست کشاورزی کنند، چاه بزنند، دکل بزنند. من باید این مشکل را حل کنم. یک مقدار انقباض قوانین حریم‌ها را بردارم و انبساطی کنم.

این اظهارات وزیر میراث فرهنگی گرچه جدید نیست اما بازنشر آن از روز گذشته موجی از واکنش ها را در فضای مجازی به دنبال داشته است.

این صحبت های ضرغامی در همان مهر ۱۴۰۰ نیز با واکنش های منفی زیادی از جمله از سوی کاربران شبکه های اجتماعی و کارشناسان میراث فرهنگی رو به رو شده بود، تا جایی که ضرغامی را مجبور به عقب نشینی از اظهارات خود کرد.

وزیر میراث فرهنگی مدعی شد در واکنش‌ های انتقادی گسترده و شدید درباره ی اظهارات او در فضای مجازی و رسانه‌ ها یک «تحریف عجیب» صورت گرفته و منظور او حفر چاه در حریم مقبره کوروش نبوده و گفت به دنبال حفر چاه در مقبره کوروش نیستند اما نمی توان به مشکلات کشاورزان هم بی توجه بود. او تأکید کرد: «اطمینان می‌ دهم در کنار مقبره کوروش که به عنوان یک میراث تاریخی است، چاهی حفر نخواهد شد.»

ضرغامی مقبره کوروش

مقبره کوروش یکی از آثار جهانی ثبت شده ایران است و هر تغییری در حریم که خلاف مشخصات ثبت آن باشد می‌تواند این بنا را از فهرست جهانی حذف کند یا به فهرست میراث در معرض خطر وارد کند.

روزنامه «اعتماد» در مهر ماه ۱۴۰۰ در مقاله‌ ای ضمن انتقاد از اظهارات ضرغامی در مورد رفع مشکلات کشاورزان پاسارگاد نوشته بود:

آقای وزیر مگر نمی‌دانید به دلیل برداشت‌های بی‌رویه آب از منابع زیرزمینی، ایران رتبه چهار فرونشست زمین را در دنیا دارد و اگر اقدامات فوری برای جلوگیری از برداشت بی‌رویه آب انجام نشود، ایران سرزمینی غیرقابل زیست خواهد شد.

این روزنامه به ضرغامی هشدار داده بود که به خود آید و «تن بنا‌های تاریخی را نلرزاند».

همچنین همان زمان خبرگزاری دولتی «ایسنا» با استناد به گزارشی از اداره منابع آب شهرستان پاسارگاد اعلام کرد تا سال ۹۸ دست‌کم هزار و ۲۷۰ چاه در منطقه پاسارگاد به طور قانونی و علاوه بر آن صدها حلقه چاه هم بدون مجوز حفر شده بود.

یکی از پیامدهای افزایش حفر چاه و برداشت بیش از حد از منابع آب زیرزمینی پدیده فرونشست زمین است که طبق اعلام سازمان زمین‌شناسی ایران، در استان فارس به حالت بحرانی رسیده است.

به گفته ی اداره منابع آب پاسارگاد، این منطقه از سال ۹۵ به عنوان دشت ممنوعه شناخته شده و مجوز جدیدی برای حفر چاه در آن صادر نمی‌شود.

از قرار معلوم ضرغامی که بار دیگر تاکید کرده بود «نمی‌تواند نسبت به مشکلات مردم منطقه از جمله انتقال آب به زمین‌های کشاورزی در حریم آرامگاه کوروش بی‌تفاوت باشد» نه از ممنوعیت حفر چاه خبر داشت نه از کمبود شدید منابع آبی در شهرستان پاسارگاد و مناطق اطراف آن.

مطالب مرتبط
۳ نظر

ورود

  • @@ دی ۲۴, ۱۴۰۲

    شما که همه چیز این کشور رو به نابودی و ویرانی کشوندید، برای نابودی اینجا و آثار دیگه هم برنامه دارید
    امیدوارم خودتون زودتر نابود بشین، شماهایی که قبر کشته های …رو هم تخریب میکنید

  • H دی ۲۴, ۱۴۰۲

    با مدیریت درست گردشگری میشه از پاسارگاد میلیونها دلار درآمد داشت بجای اینکه با کشاورزی و دامداری و برج سازی اون منطقه رو رونق داد

  • حامد دی ۲۵, ۱۴۰۲

    مثل ووواز کوروش کبیر میترسید
    حقم دارید، مثل مگس در برابر عقاب می مونید