سکانسی از سریال «سرزمین مادری» درباره یک واقعه تاریخی که خبرساز شد + ویدئو

سکانسی از سریال «سرزمین مادری» درباره یک واقعه تاریخی که خبرساز شد + ویدئو

سکانسی از سریال «سرزمین مادری» ساخته ی کمال تبریزی که این شب ها از شبکه سه سیما در حال پخش است، در شبکه های اجتماعی بسیار فراگیر شده و مورد توجه قرار گرفته است. در این سکانس  ماجرای کشتار روحانیون در جریان واقعه ی تاریخی حمله ی مأموران رژیم پهلوی به مدرسه فیضیه، از مدارس حوزه علمیه قم بازسازی شده است.

ماجرای واقعه حمله مأموران رژیم پهلوی به مدرسه فیضیه

روز ۲ فروردین سال ۱۳۴۲ مأموران حکومت پهلوی به مدرسه فیضیه حمله کردند. این حمله پس از اعتراض امام خمینی (ره) به تصویب لایحه انجمن‌های ایالتی و ولایتی و نیز لوایح شش‌گانه و انقلاب سفید و اعلام عزای عمومی در سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) انجام شد. از این حمله به واقعه فیضیه یاد می‌شود.

«لایحه انجمن‌های ایالتی و ولایتی»، «حق رأی زنان»، «قسم به کتاب آسمانی به جای قرآن» و «رفراندم انقلاب سفید شاه»‌ از مواردی بود که هر کدام به دلایل و انگیزه‌هایی اعتراض روحانیت بود.

مهم‌ترین خواسته انقلابیان و روحانیت در این مقطع، عزل اسدالله عَلم از مقام نخست‌وزیری بود. با شدت گرفتن اعتراضات، اعلام شد شاه قرار است به قم بیاید و با علما دیدار کند. محمدرضا پهلوی در صحن حرم حضرت معصومه(س) و درجمعی معدود، سخنرانی کرد. دو روز بعد در ۶ بهمن سال ۱۳۴۱ «لوایح ششگانه» شاه در مجلس به رأی گذاشته شد که به آتش اعتراض‌ها و انتقادات، دامن زد. شاه برای سرکوب اعتراضات و مخالفت با عزا شدن نوروز، سرهنگ مولوی رئیس ساواک تهران و نجم الدین بدره‌ای را مأمور کرد با نیروهای خود روانه قم شوند.

در ۲ فروردین ۱۳۴۲ چند ده کماندوی گارد با دستور سرهنگ مولوی به روحانیون حمله‌ور شدند و به ضرب و شتم آن ها پرداختند. در این حادثه روحانی جوانی به نام سید یونس رودباری بعد از صدمه دیدن ناشی از پرت شدن از پشت بام فیضیه، جان باخت.

این درگیری تا ساعت ۷ بعد از ظهر آن روز ادامه داشت و در پایان مأموران، لباس‌ها، کتاب‌ها و بسیاری از لوازم و اثاثیه طلبه‌ها را در وسط صحن مدرسه به آتش کشیدند و سپس محل را ترک کردند و مشابه همین عمل را نیز در مدرسه علمیه طالبیه تبریز در همان روز انجام دادند که بر اثر آن دهها نفر از طلاب، مضروب و مجروح شدند.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۶ نظر

ورود

  • م بهمن ۸, ۱۴۰۲

    دستشان …. ولی کاش بیشتر …تا مملکت کارش به اینجا نمی‌کشید.

    • امیر بهمن ۸, ۱۴۰۲

      اینم نمایی از … که به اسم دموکراسی سال ها کشور را نابود کردند. نه رضا پالانی و نه پسرش هیچ کدام توانایی تبدیل ایران به کشوری پیشرفته نداشتند. مصدق کسی بود که داشت و همان کسی بود که به اسم حفاظت از دموکراسی بزرگ ترین سرکوب دیکتاتورانه تاریخ ایران را تجربه کرد.

      • 🐱Mahdi😼 بهمن ۸, ۱۴۰۲

        مصدق خودش داشت دیکتاتوری راه میانداخت،برو تاریخ بخون ببین چه کارها کرد،یه همه پرسی الکی برگزار کرد و مجلس را تعطیل کرد و جلوی نشست نماینده های مجلس را میگرفت.وقتی هم که شاه با اختیارات قانونی که داشت مصدق را برکنار کرد قبول نکرد و دست به عصیان زد،۲۸ مرداد کودتا نبود بلکه پس گرفت حاکمیت قانون از مصدق پوپولیست بود.

        • برگ خزان بهمن ۱۰, ۱۴۰۲

          آها
          پس با منطق حضرات باید متشکر کرمیت روزولت آمریکایی و رفقاش باشیم که با عملیات آژاکس تو ایران کودتا کردن و انگار که این مملکت ارث باباشون بود راحت نقشه چیدند و بریدن و دوختن
          مرصی از آمریکا ناجی ملت ها😐
          مصدق نه پیغمبر بود نه بی اشتباه اما اینکه مصدق دیکتاتور بود و مرسی از آمریکا و انگلیس که کودتا کردن مارو نجات دادن واقعا خیلی …😐

  • حامد بهمن ۸, ۱۴۰۲

    خیلی زیبا و … بود این بخش از این فیلم
    …..

  • Danl بهمن ۸, ۱۴۰۲

    میزان علاقه مردم به قشر شریف …😆
    گریه حضاااار