بررسی ۹ دلیل اصلی خرابی لامپ لوستر

بررسی ۹ دلیل اصلی خرابی لامپ لوستر

از جمله تجهیزات روشنایی که از آن به عنوان وسیله تزیینی نیز استفاده می‌شود، لوستر و چراغ آویز است. می‌توان از آن‌ها برای روشنایی محیط‌های مسکونی، اداری، تجاری و عمومی استفاده کرد. لوسترها دارای انواع مختلفی نیز هستند که برخی از آن‌ها دارای سرپیچ E14 یا E27 بوده و برخی دیگر با تکنولوژی ال ای دی کار می‌کنند.

حتما تاکنون برخی لوسترهای کلاسیک توجهتان را جلب کرده است. برای روشنایی این سبک لوستر، از لامپ لوستر که متفاوت با لامپ معمولی است، استفاده می‌شود. سرپیچ لامپ لوستر از نوع سرپیچ کوچک E14 است. اما مواقعی وجود دارد که لامپ لوستر به دلایل مختلف روشن نمی‌شود. ما در این مقاله قصد داریم دلایل مختلف خرابی لامپ لوستر را به صورت کامل بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

بررسی 9 دلیل اصلی خرابی لامپ لوستر

دلایل خرابی لامپ لوستر

با اینکه تصور می‌شود خرابی لامپ لوستر، تعمیر ناپذیر است، اما در بسیاری از مواقع مشکل از خود لامپ نیست و تنها عوامل خارجی باعث کار نکردن این وسیله می‌شوند. در ادامه به بررسی ۹ مورد از دلایل خرابی لامپ لوستر می‌پردازیم.

۱. ولتاژ برق نامناسب

یکی از عواملی که می‌تواند به منجر به خراب شدن یا عملکرد نادرست لامپ لوستر شود، ولتاژ برق نامناسب است. ولتاژ برق ورودی در کشورهای مختلف، می‌بایست بین ۱۱۰ تا ۲۲۰ ولت قرار بگیرد و در ایران این مقدار معادل ۲۲۰ ولت است. اگر ولتاژ برق وارد شده به لوستر، بیش از حد بالا یا پایین باشد، ممکن است باعث خرابی لامپ شود.

چرا که ولتاژ برق بیش از حد بالا باعث داغ شدن لامپ شده می‌تواند با ذوب کردن سیم‌های لامپ، منجر به سوختن آن شود. در مقابل، ولتاژ برق بیش از حد پایین می‌تواند جریان برق در لامپ را کاهش دهد. این کاهش جریان برق، نوردهی لامپ را کاهش داده و در نهایت آن را می‌سوزاند. برای جلوگیری از خرابی لامپ لوستر در اثر ولتاژ برق نامناسب، بهتر است به نکات زیر توجه کنید.

  • قبل از متصل کردن لامپ لوستر، ولتاژ برق ورودی به لوستر را با استفاده از یک مولتی‌متر یا تست‌کننده ولتاژ اندازه‌گیری کنید.
  • اگر ولتاژ برق بیش از حد بالا یا پایین بود، باید با یک برقکار ماهر تماس بگیرید تا ولتاژ برق را تنظیم کند.
  • اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که نوسانات ولتاژ برق وجود دارد، می‌توانید از یک محافظ ولتاژ برای لوستر خود استفاده کنید. محافظ ولتاژ می‌تواند از نوسانات ولتاژ برق محافظت کرده و از خرابی لامپ لوستر جلوگیری کند.

توجه داشته باشید که در لامپ ال ای دی که بیشتر محصولات بازار الان از این نوع هستند، ثبات ولتاژ اهمیت بیشتری دارد و نوسانات باعث خراب شدن درایور آن یا سوختن تراشه‌های LED می‌شود.

۲. خرابی سرپیچ لامپ

سرپیچ لامپ به عنوان یکی از اصلی‌ترین اجزای لامپ، وظیفه برقراری اتصال بین جریان برق و لامپ را بر عهده دارد. اگر سرپیچ لامپ فرسوده یا آسیب‌دیده باشد، می‌تواند باعث روشن نشدن و خرابی لامپ لوستر شود. سرپیچ لامپ شما ممکن است به دلایل مختلفی از جمله فرسودگی طبیعی، آسیب‌دیدگی در اثر ضربه یا فشار فیزیکی،‌ نوسانات ولتاژ برق یا استفاده از لامپ نامناسب، دچار آسیب شده باشد. در هر صورت، شما می‌توانید با تعویض سرپیچ، مانند قبل از لامپ لوستر استفاده کنید.

۳. خرابی سیم‌کشی

از دیگر عواملی که می‌تواند در خرابی لامپ لوستر شما تاثیر داشته باشد، سیم‌‌کشی متصل به لوستر است. سیم‌کشی روشنایی منازل که معمولا در داخل سقف کار می‌شود، ممکن است در اثر فرسودگی به دلیل گذر زمان، ضربه فیزیکی، دمای بالا یا دلایل دیگر، دچار آسیب شده باشد. برای بررسی این سیم‌کشی‌ها حتما با یک برقکار ماهر تماس بگیرید.

بررسی 9 دلیل اصلی خرابی لامپ لوستر

۴. ضربه یا فشارهای فیزیکی

لامپ‌های لوستر معمولا از شیشه یا پلاستیک ساخته می‌شوند که موادی نسبتاً شکننده و آسیب‌پذیر در برابر ضربه هستند. اگر لامپ لوستر به زمین بیفتد یا تحت فشار فیزیکی قرار بگیرد، ممکن است قسمت حبابی آن شکسته، ترک خورده یا در بهترین حال، آسیب ببیند. در این صورت، سیم‌های لامپ در معرض هوا قرار گرفته و این موضوع می‌تواند باعث اتصال کوتاه و سوختن لامپ شود. علاوه بر این، وارد شدن ضربه فیزیکی به لامپ می‌تواند به سرپیچ لامپ نیز آسیب بزند. اگر سرپیچ لامپ آسیب ببیند، ممکن است باعث نشت جریان برق و سوختن لامپ شود.

۵. دمای بیش از حد محیط

لامپ‌های LED برای فعالیت، انرژی الکتریکی را به نور تبدیل می‌کنند. در هنگام کار نیز بخشی از این انرژی به صورت گرما تلف می‌شود. دمای کارکرد ایمن برای لامپ‌های LED معمولا بین ۴۰ تا ۴۵ درجه سانتی‌گراد است. اگر دمای محیط بیش از حد بالا باشد، لامپ مجبور است برای عملکرد بهتر و خنک شدن، بیشتر کار کند که این کار می‌تواند باعث افزایش دمای داخلی لامپ و در نهایت خرابی آن شود.

علاوه بر این، تغییرات مکرر دما نیز می‌تواند به لامپ آسیب برساند. هنگامی که دمای محیط به طور ناگهانی افزایش یا کاهش می‌یابد، لامپ باید خود را با دمای جدید سازگار کند. این کار می‌تواند باعث انبساط و انقباض مواد تشکیل‌دهنده لامپ و در نهایت ایجاد ترک و شکستگی شود.

۶. استفاده نامناسب و بیش از حد از لامپ

لامپ‌های LED دارای طول عمر مشخصی هستند که این طول عمر معمولا بین ۱۰ تا ۱۵ هزار ساعت است. اگر لامپ بیش از حد استفاده شود، ممکن است قبل از پایان عمر مفید خود بسوزد. عوامل مختلفی می‌توانند باعث استفاده بیش از حد از لامپ شوند، که از جمله آن‌ها می‌توان به روشن نگه داشتن لامپ برای مدت طولانی، استفاده از لامپ با توان بالاتر از توان مورد نیاز و استفاده از لامپ در شرایط نامناسب، مانند دمای بیش از حد بالا یا پایین، اشاره کرد. بهترین کار این است که لامپ با توان مناسب را در محیطی با شرایط مناسب استفاده کرده و در صورت نیاز نداشتن لامپ، آن را خاموش کنید.

۷. عوامل محیطی

لامپ در هر محیطی که نصب شود، ممکن است تحت عوامل مختلف مانند گرد و غبار، دمای بالا، رطوبت، ضربه و شوک،‌ قرار بگیرد. اگر هر کدام از این عوامل، بیشتر از حد نرمال باشد، باعث آسیب به لامپ می‌شود. در این میان رطوبت سریع‌ترین تاثیر را روی خرابی لامپ دارد. رطوبت بالا می‌تواند باعث خوردگی و زنگ‌زدگی لامپ شده و جریان هوا در اطراف لامپ را کاهش دهد.

۸. استفاده از لامپ نامناسب

برخی از لامپ‌های لوستر، توان بالاتری نسبت به میزان نیاز دارند. این دسته از لامپ‌ها برای موارد خاص تولید شده و لزوما برای استفاده در لوستر منزل نیستند. توان لامپ لوستری که برای محیط‌های مسکونی و اداری استفاده می‌شود، می‌بایست متناسب با ابعاد فضای مورد نظر باشد تا به لامپ آسیب وارد نشود.

۹. مشکل در ساختار لوستر

از دیگر عواملی که می‌تواند باعث خرابی لامپ لوستر شود، نقص در ساختار آن است. به عنوان مثال استفاده از مواد اولیه نامناسب یا با کیفیت پایین برای ساخت این محصول، می‌تواند باعث کاهش مقاومت لامپ و در نهایت خرابی آن شود. همچنین طراحی نامناسب لامپ می‌تواند باعث افزایش دمای داخلی لامپ یا کاهش جریان هوا در اطراف لامپ و در نتیجه خرابی آن شود. 

بررسی 9 دلیل اصلی خرابی لامپ لوستر

سخن پایانی

لامپ‌های جدید که با تکنولوژی ال ای دی ساخته می‌شوند، دارای طول عمر مفید مناسبی در حدود ۲۵۰۰۰ ساعت هستند. اما این طول عمر می‌تواند به دلایل مختلف کم شود که ما در این مقاله به ۹ مورد از این عوامل پرداختیم. از اینکه با ما همراه بودید، سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط
بدون نظر

ورود