اطلاع از بهترین قیمت پرواز چارتر

اطلاع از بهترین قیمت پرواز چارتر

بسیاری از کسانی که سفرهای هوایی را برای مقاصد داخلی و خارجی انتخاب می‌کنند، نام پرواز چارتر را شنیده‌اند. همه آنها می‌دانند که در بسیاری از مواقع قیمت پرواز چارتر از بلیط هواپیمای معمولی که به آن سیستمی می‌گویند، ارزان‌تر است. قیمت بلیط چارتر بسته به موقعیتی که بلیط خریداری می‎شود، متفاوت است و مسافران می‌توانند با کمی جستجو بهترین گزینه قیمتی را پیدا کنند. برای این که بدانید پرواز چارتر چیست، چه انواعی دارد و چه مواقعی باید این پرواز را انتخاب کرد، مطلب زیر را بخوانید.  

اطلاع از بهترین قیمت پرواز چارتر

منظور از پرواز چارتر چیست؟

کلمه چارتر معنای کرایه دربست یا یکجا را در گردشگری می‌دهد. پروازهای چارتر، پروازهایی هستند که در آنها بلیط هواپیما توسط یک آژانس مسافرتی خریداری شده و با قیمت مناسب‌تری به مسافران عرضه می‌شود. بنابراین اگر پرواز چارتر با فلایتیو را خریداری کنید، می‌توانید انتظار داشته باشید که هزینه کمتری را برای بلیط پرداخت نمایید. در این حالت شما به صورت مستقیم از شرکت هواپیمایی بلیط نمی‌خرید، بلکه بلیط خود را با تخفیفی که آژانس از طریق بلیط چارتر به شما عرضه می‌دارد، با قیمتی کمتر می‌خرید. البته به یاد داشته باشید که کیفیت بلیط‌های چارتر با بلیط‌های سیستمی تفاوت ندارد و این بلیط‌ها تنها از نظر قیمت با هم متفاوت هستند اما تفاوت عمده‌ای میان این دو بلیط وجود دارد و آن این است که معمولا استرداد و پس دادن بلیط‌های چارتر امکان‌پذیر نیست در صورتی که بلیط‌های سیستمی را می‌توان با کسر مبلغی، بازپس داد.

علت قیمت پایین‌تر بلیط‌های چارتر این است که آژانس هواپیمایی چارتر کننده با خرید کلی بلیط از ایرلاین مورد نظر، تخفیف ویژه‌ای دریافت می‌کند و سپس با درصدی پایین‌تر از مبلغ اعلام شده توسط شرکت هواپیمایی، بلیط را به مسافران می‌فروشد. اما این آژانس بهای تمام بلیط‌ها یا بخشی از آنها را یکجا پرداخته است و اگر نتواند تا روز پرواز بلیط‌ها را بفروشد، متضرر می‌شود. بنابراین قیمت بلیط چارتر در فاصله‌های زمانی مختلف تا روز پرواز تفاوت‌ خواهد داشت و این نوسانات قیمت به شرایط بلیط‌های فروش رفته بستگی دارد. علت ارزان‌تر بودن بلیط چارتری هم در همین موضوع نهفته است، زیرا آژانس هواپیمایی باید به هر حال بهای بلیط‌های خریداری شده را بپردازد، چه موفق به فروش آنها بشود و چه صندلی خالی بماند. بنابراین با ارزان کردن قیمت بلیط‌ها، برای فروش آنها اقدام می‌کند.  

بهترین قیمت بلیط هواپیما چارتر

بهترین قیمت بلیط هواپیما چارتر را می‌توان از آژانس‌های معتبر هواپیمایی که خرید و فروش بلیط هواپیما را در مقیاس بالا انجام می‌دهند، جستجو کرد. این آژانس‌ها به دلایل مختلفی امکان خرید پروازهای چارتری را بیشتر خواهند داشت و بنابراین خرید بلیط هواپیما چارتر از آنها می‌تواند با قیمت بهتری انجام شود. یکی از ویژگی‌های بلیط‌های پرواز چارتر این است که قیمت آنها در به طور کلی در لو سیزن (Low Season) یعنی خلوت‌ترین فصل و زمان سفر به یک مقصد مشخص در کمترین حالت ممکن خود است. پایین‌تر بودن قیمت بلیط در این زمان به دلیل نیاز آژانس به پر شدن هواپیما و فروش بلیط‌هایی است که از ایرلاین خریده است. 

اطلاع از بهترین قیمت پرواز چارتر

باید در نظر داشت که قیمت بلیط در های سیزن (High Season) یعنی فصل پرتردد سفر به یک مقصد مشخص، به دلیل تقاضای زیاد برای سفر بالاتر از قیمت آن در فصل‌های کم تردد است و حتی شاید قیمت بلیط چارتر با قیمت بلیط سیستمی یکی باشد. نکته دیگر این که مقاصد مختلف سفر نسبت به شرایط آب و هوا و زمان، ممکن است زمانی از سال در موقعیت پرتردد و یا کم تردد باشند که قیمت بلیط چارتر در هر کدام از آنها فرق خواهد کرد. 

انواع پرواز چارتر

پروازهای چارتر انواع مختلفی دارد که یک آژانس هواپیمایی بسته به شرایط خود و موقعیت زمانی سفر، نسبت به خرید آنها اقدام می‌نماید. البته این پروازها از نظر کیفیت با هم تفاوتی ندارند و ممکن است همگی متعلق به یک ایرلاین بوده و یا چند ایرلاین و شرکت هواپیمایی را در بر داشته باشند، اما آژانس با شرایط خرید متفاوت بلیط‌ها می‌تواند قیمت‌های مختلفی را بر روی بلیط‌های انواع پرواز چارتر اعمال نماید. بنابراین مسافران امکان خرید بلیط با قیمت پایین‌تر در شرایط بهتر را به دست خواهند آورد. 

بلیط چارتر کامل

بلیط چارتر کامل یا فول چارتر ( Full Charter)، هنگامی به بلیط‌ها اطلاق می‌شود که آژانس هواپیمایی تمام صندلی‌های یک پرواز ایرلاینی را خریداری کرده باشد. این نوع بلیط به لحاظ این که تمامی مسافران توسط یک آژانس هواپیمایی بلیط خریده و سوار هواپیما می‌شوند، دارای اعتبار زیادی است. بعضی از آژانس‌های معتبر هوایی دست به خرید بلیط چارتر کامل از یک ایرلاین می‌زنند و به این ترتیب می‌توانند بلیط را با قیمت پایین‌تر و خدمات مناسب به فروش برسانند. 

بلیط اجاره صندلی

بلیط اجاره صندلی که به آن سیت چارتر (Seat Charter) نیز گفته می‌شود، نوع دیگری از بلیط چارتری است که در آن آژانس چارتر کننده، تنها بخشی از بلیط‌های یک پرواز را اجاره کرده است. به همین دلیل تنها بخشی از مسافرانی برای یک پرواز بلیط می‌خرند، بلیط پرواز چارتر را خریده‌اند و باقی مسافران از طریق خرید بلیط سیستمی وارد هواپیما شده‌اند. به همین دلیل ممکن است قیمت بلیط‌های خریداری شده توسط مسافران مختلف، تفاوت زیادی داشته باشد. بلیط اجاره صندلی‌ چارتری، خودش انواع مختلفی را دارد که شرکت و آژانس چارتر کننده بر اساس شرایط خودش و سیاست‌های ایرلاین چارتر دهنده می‌تواند از آنها استفاده نماید. 

اطلاع از بهترین قیمت پرواز چارتر

صندلی چارتر شناور

صندلی یا سیت چارتر شناور تعهدی را برای چارتر کننده فراهم می‌آورد که در آن تعداد مشخصی صندلی را برای یک مسیر پروازی و یک ایرلاین، در یک بازه زمانی مشخص و به صورت رفت و برگشت به فروش برساند. برای این سیستم فروش بلیط فاصله زمانی سفر رفت با سفر برگشت باید در دوره زمانی یاد شده صورت بگیرد ولی آژانس ملزم به فروش بلیط در روزها و زمان رفت و برگشت مشخصی نیست، تنها کافی است که بلیط به بازه مورد نظر برای صندلی چارتر شناور تعلق داشته باشد.

صندلی چارتر  Back to Back 

صندلی چارتر (Back to Back) تعدی برای چارتر کننده است که در آن می‌بایست تعداد معینی از صندلی‌ها را در سفرهای رفت ‌و برگشت در یک مسیر پروازی مشخص بفروشد. تفاوت این نوع بلیط با صندلی چارتر شناور این است که این مدل چارتر برخلاف صندلی چارتر شناور، فاصله زمانی فروش صندلی‌ها در مسیر رفت‌وبرگشت مشخص است و یا آژانس باید بلیط را در یک محدوده زمانی مشخص‌تری به فروش برساند تا مشمول قانون چارتر شود.  

بلیط صندلی چارتر  Block Seat

صندلی چارتر (Block Seat) قانون سفت و سخت‌تری دارد و نه تنها تعهد فروش بلیط در بازه زمانی محدودی برای فروش بلیط از جانب آژانس وجود دارد، بلکه آژانس موظف است بلیط‌های رفت و برگشت تعیین شده را در تاریخ و روزهای مشخصی بفروشد، در غیر این صورت قیمت بلیط‌های او به صورت چارتری محاسبه نمی‌شود.

اطلاع از بهترین قیمت پرواز چارتر

تفاوت بلیط لحظه آخری با چارتر چیست؟

هر چند قیمت بلیط لحظه آخر و بلیط چارتر هر دو پایین‌تر از بلیط سیستمی است و هر چند که می‌توان بلیط‌های چارتر را نیز لحظه آخر خرید اما این دو با هم فرق دارند. بلیط لحظه آخر یک نوع بلیط سیستمی است که قیمت آن فقط در زمان بسیار کمی مانده به پرواز پایین است، اما بلیط چارتری، طبق موارد یاد شده مشمول تخفیف‌های ویژه و قیمت پایین از ابتدای فروش بلیط تا زمان پرواز است.

منبع: تفاوت پرواز لحظه آخری با چارتری

بدون نظر

ورود