اقساط ماهانه وام نهضت ملی مسکن همچنان خارج از توان متقاضیان

اقساط ماهانه وام نهضت ملی مسکن همچنان خارج از توان متقاضیان

آمار عجیب دولت از تعداد ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن، تنها خبری نیست که در بازه کنونی از ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن به گوش می‌رسد. از روز گذشته اظهاراتی هم درباره پلکانی شدن اقساط وام نهضت ملی مسکن و کاهش سود آن منتشر شده است. 

بر این اساس سود وام نهضت ملی مسکن برای بار دوم روندی کاهشی طی کرده و این بار تا ۱۸ درصد نزول داشته است. بار پیشین، دولت نرخ بهره این وام را به ۲۳ درصد رسانده بود. به این ترتیب متقاضیان وام ۵۵۰ میلیون تومانی مسکن ملی در دو سال ابتدایی باید ماهانه پنج میلیون و ۹۰۰ هزار تومان بپردازند و پس از سال دوم نیز اقساط به‌صورت پلکانی محاسبه خواهد شد.

اگرچه دولت اعلام کرده طرح این وام را به گونه‌ای چیده که پرداخت آن آسان باشد، با این حال با توجه به حقوق وزارت کار در سال ۱۴۰۲ که حدود هشت میلیون تومان اعلام شده، هنوز هم بازپرداخت وام مسکن مشکلی بزرگ برای متقاضیان است.

بر اساس خبرها، به‌نظر می‌رسد حقوق و دستمزد در سال بعد نیز بیش از ۲۰ درصد افزایش نخواهد داشت که این موضوع نشان می‌دهد حتی در صورت کاهش پنج درصدی نرخ سود تسهیلات نیز همچنان قشری از دهک‌های پایین درآمدی که هدف اصلی طرح‌های حمایتی مسکن هستند، توانی برای پرداخت هزینه‌ها و تحویل گرفتن واحدهای نهضت ملی مسکن ندارند!

منبع: tejaratnews
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۲ نظر

ورود

  • مجید بهمن ۲۳, ۱۴۰۲

    شهرداریها باید بتونن یه بخش مستغلات داشته باشن. یعنی از دو راه درامد شهرداری و بودجه ی دولتی بتونن مستغلات بسازن. چه مستغلات تجاری و چه مسکونی. تو کل غرب و ژاپن و هنگ کنگ و چین و روسیه و کشورای عربی این کار میشه . المان و هلند و کشورهای غربی مبدع این کار بودن که به صورت انبوه ساختن بعدم به کسانی که درامد نداشتن اجاره میدادن.
    اوقاف مثلا الان تبدیل به کثافتخونه شده. ولی یکی از کاربرهای اوقاف و یکی از وظیفه های اصلی اوقاف همینه که مسکن بسازن و با اجاره پایین اجاره بدن به قشر ضعیف.

  • جوانی بهمن ۲۳, ۱۴۰۲

    واقعا هم همینه ..
    منم رفتم ثبت نام کردم ولی متوجه شدم توی ۶ ماه حدودا باید ۲۰۰ میلیون بدی و بعدم که قسط هاش شروع میشه . من ۲۰۰ تومن وام هم بگیرم حقوقم کفاف قسط های همینم نمیده
    اصلا فکر نمیکنن کسی که متقاضی هست الان مستاجره و داره کرایه خونه و قسط و هزارتا درد مرض میده با پولی که فقط یک روز توی حساب میمونه