روایت روزنامه «همشهری» از افزایش شوهر آزاری در ایران

روایت روزنامه «همشهری» از افزایش شوهر آزاری در ایران

روزنامه «همشهری» گزارشی درباره ی افزایش شوهر آزاری در ایران، از جمله به شکل کتک خوردن مردان از همسران شان منتشر کرده است که در ادامه آن را می خوانید:

شوهر آزاری در ایران

وقتی صحبت از همسر آزاری و تبعات ناشی از آن می شود همه ذهن ها ناخودآگاه به سمت آزار و اذیت زنان از سوی همسرانشان می رود و کمتر کسی باور می کند که مردان هم می توانند از سوی همسرانشان مورد آزار و اذیت قرار گرفته و چه بسا از همسرانشان کتک هم بخورند.

هر چند در یک دهه گذشته آمار کتک خوردن مردان از زنان فقط یکی دو بار از سوی پزشکی قانونی به صورت رسمی اعلام شد و بعد از آن هم اعلام رسمی این آمار دیگر تکرار نشد اما این مسئله در کنار آزارهای روحی و روانی مردان توسط همسرانشان یک واقعیت است. البته همان سالها هم که این آمار اعلام شد کارشناسان معتقد بودند که این آمار، تنها ده درصد از مردانی هستند که به خاطر کتک خوردن از همسرانشان حاضر به شکایت و ارائه دادخواست قضایی شده اند. حالا با گذشت حدود یک دهه از آخرین باری که پزشکی قانونی به صورت رسمی آمار کتک خوردن مردها را از زنان اعلام کرد باز هم کارشناسان آسیب شناسی و جامعه شناس ها معتقدند همسر آزاری یا خشونت علیه مردان نه تنها کمتر نشده بلکه بیشتر هم شده است علتش هم تغییر سبک زندگی مردان است.

شوهر آزاری در ایران

مصطفی اقلیما پدر مددکاری ایران با تائید این موضوع می گوید از وقتی پسران در انتخاب همسران خود به ملاک های اقتصادی بهای بیشتری دادند و همراه با خانواده هایشان امر ازدواج را حسابگرانه پیش برده و حاضر شدند برای داشتن یک زندگی آماده و مرفه سراغ دختران و زنانی بروند که به لحاظ اقتصادی به قول خودشان فول امکانات باشند خشونت علیه مردان هم در جامعه بیشتر شد: «زمانی در جامعه ما مرد حرف اول و آخر را در موضوعات مختلف اقتصادی، اجتماعی و… در خانواده می زد این پدر خانواده بود که تصمیم گیرنده نهایی بود اما از وقتی که زنان به واسطه قدرت اقتصادی و اجتماعی بخش قابل توجهی از مسئولیت های زندگی را عهده دار شدند نقش مردان وابسته به درآمد زن در خانه کمتر و کمتر شد. با کمرنگ شدن این نقش، ابهت و اقتدار مردان هم کمتر و کمتر شد و علیرغم رضایت قلبی مرد از تامین بخش قابل توجهی از هزینه های زندگی توسط همسرش، ضمیر ناخودآگاه مردان دنبال هویت گم شده خود می گردد. به خاطر همین این دسته از مردان عصبی تر و پرخاشگرتر شده و دائما با کوچکترین بهانه ای دعوا و درگیری بزرگی را در فضای خانواده رقم می زنند دعواهایی که گاه منجر به کتک خوردن مردان هم می شود!»

اقلیما معتقد است البته به خاطر ضعف جسمی زنان در برابر مردان برخوردهای فیزیکی هم اگر بین طرفین صورت نگیرد، اثرات روحی و روانی شوهرآزاری که حتی گاه در قالب برخوردهای کلامی زوجین اتفاق می افتد آثاری ماندگار حتی تا زمان مرگ فرد در ذهن او دارد : «در فرهنگ ما ایرانی ها مرد سالاری و جایگاه مرد در خانواده یک جایگاه تعریف شده و سنتی است، حتی اگر با همه تغییرات فرهنگی و اجتماعی عده ای مدعی شوند که مرد سالاری دیگر جایگاهی در فرهنگ ندارد اما مردان ما همیشه طرفدار این موضوع بوده و هستند به طوریکه در جلسات مشاوره مشاهده شده مردی که به خاطر داشتن امکانات رفاهی بیشتر با زنی بزرگتر از خود ازدواج کرده، علیرغم برخورداری از حمایت های همه جانبه همسرش صرفا به خاطر این که استقلال و ابهت خود را در خانه ندارد تصمیم به طلاق می گیرد چون این مرد دنبال جایگاه واقعی خود در زندگی و رهایی از آسیب های روحی و روانی است. » خشو نت علیه مردان یکی از اسیب های اجتماعی است که امروز افراد زیادی را درگیر خود کرده است موضوعی که به گفته رئیس مددکاری ایران خود مردان علت اصلی آن هستند.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۱۷ نظر

ورود

  • 🫠 بهمن ۲۴, ۱۴۰۲

    ای وای چقدر وحشتناک
    مردا خیلی اذیت میشن تو ایران طفلیا

  • نوش جان بهمن ۲۴, ۱۴۰۲

    به همشهری بگو هروقت زن‌ های ایرانی مثل مردانش وحشی‌ گری رو به حد اعلا رسوندن و سر مردها رو بریدن اونوقت گزارش تهیه کنه.
    سالی چندتا زن به دست شوهران دیوانه و وحشی شون کشته میشن؟ اینو بگو همشهری!
    مردان ایرانی همه جور رفاهی دارن. کتک بخورن نوش جونشون.
    الان یه عده …میان میگن وااای ما سربازی میریم ما مهریه میدیم. شما حاضر نیستید یک روز زن بودن تو این خراب شده رو تحمل کنید. پس حرف اضافه موقوف

    • . بهمن ۲۴, ۱۴۰۲

      یک کلثوم اکبری معذرت!
      والله یک نگاه تو جراید بزنید مواردی که زنان شوهران خودشون کشتند فراوان دیده میشه که بیشتر هم به خاطر مال و خیانت بودند.

    • بخور آفرین بهمن ۲۴, ۱۴۰۲

      قابل توجه …فمینیستهای پاچه‌گیر: ۶۰٪ همسرکشی ها در تهران شوهرکشی است
      https://www.khabaronline.ir/news/1234025

      • بخور آفرین بهمن ۲۴, ۱۴۰۲

        پس از نظر سایت روزیاتو کلمه “نر” که این خانوم توی نظرش برای توهین به آقایون استفاده کرده هیچ مشکلی نداره ولی کلمه “ماده” که من توی نظرم استفاده کردم توهین آمیزه و باید سانسور بشه. احسنت به این عدالت و برابری فمینیستی شما!

      • بخور آفرین بهمن ۲۴, ۱۴۰۲

        دستتون درد نکنه که بعد از پیام من اصلاح کردید. ولی بهتر بود هیچکدوم رو سانسور نمیکردید. برخلاف امثال ایشون، من دنبال خفه کردن صدای دیگران نیستم. ضمن اینکه قبلا هم بارها در نظرات روزیاتو دیدم که امثال ایشون از کلمه “نر” استفاده میکنند و تا الان هم خاطرم نیست سانسور کرده باشید.

  • بخور بگو ماشالا بهمن ۲۴, ۱۴۰۲

    هیچ زنی تا الان سر شوهرشو نبریده و تو شهر نگردونده
    حالا یکی دو تا چک تو صورت و مشت و لگد که این حرفا رو نداره

  • ارژنگ بهمن ۲۴, ۱۴۰۲

    من نفهمیدم چه طور نتیجه گرفت خود مردان عامل اصلی آن هستند ؟!

    • راهبر بهمن ۲۴, ۱۴۰۲

      کلا اگر جایی دیدی کسی (چه زن و چه مرد) مسئولیتی برای زنان قائل شد باید تعجب کنی. تفکر این روزها میگه زن همه مزایای یک آدم بزرگسال رو داره ولی مسئولیت‌هاش در حد یک کودکه. از همون روزی هم که موج اول فمینیسم آغاز شد همین بود. اگر در مورد سافرجت بخونی می‌بینی که در اون زمان مردان به واسطه حق رای شون ملزم به خدمت سربازی بودند و وقتی عده‌ای از زنان خواهان حق رای شدند اتفاقا خیلی از زنان اون دوران برای پرهیز از سربازی اجباری باهاشون مخالفت کردند. نهایتا با حمایت مردان تصمیم براین شد که حق رای به زنان داده بشه بدون اینکه مشمول سربازی اجباری باشند. بعد از بیش از یک قرن و با اینکه بارها در کنگره آمریکا این بحث مطرح شده ولی با مخالفت نمایندگان فمینیست هنوز هم زنان در آمریکا از ثبت نام در ارتش معاف هستند (در آمریکا هر مرد به محض رسیدن به ۱۸ سالگی ملزم به ثبت نام در ارتش هست ولی فقط در صورتیکه نیاز به نیروی انسانی باشد ممکن است برای خدمت فراخوانده شود)

  • راهبر بهمن ۲۴, ۱۴۰۲

    بعد از سالها یک مقاله در رابطه با زیرپا گذاشته شدن شان انسانی مردان منتشر شد و مثل همیشه فمینیستهای وحشی حمله ور شدند. اینها همونهایی هستند که میگن فمینیسم دنبال برابری زن و مرده. فمینیسم باعث بهبود شرایط مردان هم میشه و هزارتا حرف چرت دیگه که همیشه در عمل برخلاف همه اونها رفتار کردند. این مساله مربوط به ایران یا کشورهای عقب افتاده هم نیست. توی قلب اروپا و آمریکا هم کافیه کسی یک کلمه از حقوق مردان بگه تا فمینیستها بریزند و صداش رو خفه کنند. حتی توی مجلس قانونگذاری به محض اینکه یک نماینده مرد از مشکلات مردان بگه مورد حمله نمایندگان فمینیست قرار می‌گیره. بشناسید این جماعت رو. بشناسید این ایدئولوژی مردستیز رو. خواهشا هم نیاید ماله کشی کنید که اینها رادیکال هستند و فمینیسم واقعی این نیست. تا وقتی یک ایدئولوژی پایه‌های فکری لازم برای افراطی شدن رو نداشته باشه امکان نداره از هر ۴ تا از پیروانش ۳ تاشون اینطوری باشن. اگر به برابری زن و مرد اعتقاد قلبی دارید میتونید هر اسمی دوست دارید روی خودتون بگذارید ولی بدونید که قطعا فمینیست نیستید.

  • عرفان بهمن ۲۴, ۱۴۰۲

    این همه زنان اذیت میشن بزار دوبار مردا هم آزار ببینن

  • علی بهمن ۲۴, ۱۴۰۲

    من شاهد دوتاش بودم.
    و متاسفانه تو مردا تبعاتش بیشتره. چون هیچکی نیست کمک کنه. یه پسر نخبه میشناختم علم صنعت قبول شد و مکانیک میخوند. خانوادش به زور زنش دادن تو ۲۰ سالگی. زنشم از این دخترای فامیلشون بود. طفلک پسره رو بارها زده بود. پسره حتی شکایت نکرد. فقط همه میدونستیم کتک میخوره. پسره سر به زیر بودش. از اینا که همش سرش تو درسه و حتی بزنی سرشو بلند میکنه میگه ببخشید.
    تو ۲۲ سالگی طفلک خودکشی کرد. زنه هم قشنگ همه چی رو گرفت رفت ترکیه. اونجا پولشو خوردن. اواره شد.

    یه دختر خانوم میشناسم تو فامیل. تو ۱۹ سالگی فکر کنم عروسی کرد. شوعرش از این ادمای دختر باز کلاش بود. از این ادمایی که به گربه هم رحم نمیکنه و اسمشو زرنگی میزاره. تو عروسی دوستای شوهره اومده بود یعنی چنان ابروی خانواده شو برد که نگو. دختره رو زد. دو سه شب دختره رو بیرون انداخت تا خوش باشن. یه بار میخواست طلاق بده گفت بره خونه پدرش لباساشو انداخت تو خیابون. این دختر خانوم هم بعد ۲ سال خودشو کشت

  • احسان بهمن ۲۴, ۱۴۰۲

    وقتی نظرات رو خوندم شوکه شدم. زنانی که آزار همسر را نوش جان خطاب میکنند. وقتی کاری از اساس غلط باشه غلط هستش. حداقل مطلب را بدون جانب داری میخوندید. نوشته این آمار رو به افزایش هست و گفته شده عمده آزار فیزیکی از طرف مرد بوده. کلا آزار همسر چه از نظر فیزیکی چه از نظر روانی و روحی کاری اشتباه هستش. اشتباه چند مرد یا چند زن را نباید به پای تمام زن و مردها گذاشت. این مشکل یک مشکل اجتماعی هستش و با این تفکرات کوته فکرانه و جانب دارانه راه به جایی نمیبره.
    وقتی مردی سر دختر یا زنشو میبره من به عنوان یک مرد ناراحت میشم.

    • سعید بهمن ۲۵, ۱۴۰۲

      عزیز جان دلت خوشه ها. با چه کسانی در مورد اخلاق و منطق صحبت میکنی؟ اونهایی که گفتن نوش جان مشخصه که مشکل روانی دارند وگرنه آدم سالم چه مرد باشه و چه زن از اینکه کسی مورد ظلم واقع بشه هیچ وقت خوشحال نمیشه.

    • پوریا بهمن ۲۵, ۱۴۰۲

      👍🫡👌
      کاری باهامون کردن که فقط میخوایم همو پاره کنیم
      اخلاق موضوعیه که هیچ جایی دراین سیستم آموزشی نداره
      پایه های اخلاق با نظرات جانبدارانه و کوته فکرانه از بین میره و نتیجش اینیه که میبینیم
      کاره غلط از اسمش مشخصه که غلطه
      مردو زن نداره
      بجای تخریب یا نظرات احساسی نسبت به هم بهتره به هم کمک کنیم تا شرایط و زندگی بهتری برای هم فراهم کنیم و آرامش بیشتری رو چه زن و چه مرد تجربه کنیم
      هرچند میشه به بعضی از خانمها حق داد که روزگاره سیاهیو کنار بعضی از همجنسهای من گذروندن و نسبت به کل مردها بدبین شدن و هربلاییرو مستحق اونها میدونن
      و خب من هم به عنوان یک مرد رفتارهای بدیرو نسبت به خودم توی جامعه و یا خانواده و یا از همسرم دیدم و زیره بار فشارهای روانی و توهینها بودم و تونستم تا حدود زیادی شرایطرو برای خودم و همسرم بهبود ببخشم
      خود آموزی ، اعتماد بنفس ، عزت نفس ، صبر ، امید و همت خیلی خیلی زیادی میخواد این مسیر ، و خیلی وقتا به چشم میبینی داره از هم میپاشه همچی و داری خسته میشی و دنیا تورو میخواد به نابودی کامل بکشه ، ولی بازم باید دووم بیاریو نا امید نشی ، من به پایان این مسیر نرسیدم و هنوزم هر روز ناامید میشمو باز امیدوار میکنم خودمرو تا به قبرستون بازنده ها واصل نشم😔😊🫡🙋‍♂️
      ازین سیستم آموزشی که چیزی جز بی اخلاقی ندیدیم
      ولی تا میتونید خودتون به خودتون با خوندن کتاب آموزش بدید اخلاقیات و تعامل کردن با دیگرانرو تا هردو طرف بتونن از زندگی لذت ببرن و رشد کنن
      کتابهای دیل کارنگی ، جیم ران ، آدام گرانت ، دانیل گولمن ، لوسیا کاپاچیونه و رابین شارما و…..
      اینا به من خیلی کمک کردن تا دووم بیارم توی این شرایط
      امیدوارم برای شما هم کارسازو راه گشا باشن

      • پورحسین بهمن ۲۵, ۱۴۰۲

        مردهای بسیار زیادی هم روزگار سیاهی رو کنار همسرانشون گذروندن و میگذرونند ولی این به هیچ وجه این حق رو بهشون نمیده که به نیمه دیگر از جامعه توهین کنند، ازشون متنفر باشند و از آزار دیدنشون خوشحال بشن. مشکل از تفکریه که باعث تنفر غیر منطقی و بی پایه و اساس زنان از مردان شده. تفکر سخیفی که مردان رو ریشه تمام مشکلات زنان میدونه. سیستم آموزشی ایران رو نمیدونم ولی توی تمام شبکه های اجتماعی، فیلم ها، سریال ها، انیمیشن ها و … این طرز فکر تبلیغ و ترویج میشه. طوری شده که این تنفر از مردان از همان کودکی درون زنان نهادینه میشه. متاسفانه جامعه و رسانه ها هم معمولا اون ها رو به خاطر دیدگاه های جنسیت زده شون سرزنش نمیکنه.
        اگر به رفتارها و عکس العمل هاشون توجه کنی میبینی که خیلی وقتها حتی خودشون هم نمیدونند چرا اینقدر مردستیز هستند.
        بدبختی بزرگتر اینه که این نفرت از مردان و بطور کلی مردانگی حتی به خود مردان هم سرایت کرده و نسل جدید مردان ناخودآگاه از جنسیت خودشون بیزارند و بی دلیل احساس گناه یا شرمساری می کنند.

        • پوریا بهمن ۲۵, ۱۴۰۲

          بله درست میگین
          کتاب مَردِ مَرد از رابرت بلای بهمون نشون میده دلیل این حالو روزه مردها و این مرد ستیزیها چیه و از کجا سرچشمه میگیره…