کارنامه تحصیلی احمدشاه قاجار در ۱۳ سالگی با نمره های باورنکردنی + عکس

کارنامه تحصیلی احمدشاه قاجار در ۱۳ سالگی با نمره های باورنکردنی + عکس

تصویری از کارنامه احمدشاه قاجار مربوط به ۱۳ سالگی او منتشر شده که نشان می‌دهد آخرین شاه سلسله قاجار چندان درس‌خوان نبوده است.

کارنامه تحصیلی دوران کودکی احمدشاه نشان می‌دهد که کمال الملک برای درس نقاشی به آخرین شاه قاجار نمره ۵ داده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، آفرین امامی مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان گفت: در کارنامه احمدشاه قاجار، نام ۱۲ همکلاسی او به همراه نام پدران آن‌ها قید شده است، همچنین محمدحسن میرزا، برادر و ولیعهد احمدشاه نیز جزو همکلاسی‌های اوست.

تصویر کارنامه تحصیلی احمدشاه قاجار با نمره های بسیار ضعیف

او افزود: در این کارنامه که نام ۱۰ معلم احمدشاه قاجار و همکلاسی‌های او قید شده است، اسامی شاخصی از جمله کمال‌الملک، عمادالکتاب، حاجی ملاباشی و ابوالحسن خان ذکاءالملک (پدر محمدعلی فروغی) آمده است.

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان گفت: از درس‌های مهمی که به همراه نمرات احمد شاه قاجار و دیگر همکلاسی‌های او در کارنامه آمده است، می‌توان به تاریخ، مشق نظام، حساب هندسه، زبان روسی و فرانسه، جغرافیا، نقاشی، مشق خط، شرعیات (عربی و فارسی) و اخلاق اشاره کرد.

تصویر کارنامه تحصیلی احمدشاه قاجار با نمره های بسیار ضعیف

امامی اظهار کرد: این دو سند از طرف دختر غلام علیخان، فرزند مخبرالممالک به مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان اهدا شده است.

احمدشاه آخرین پادشاه سلسله قاجار بود که در سال ۱۲۸۸ شمسی در ۱۲ سالگی به سلطنت رسید و در سال ۱۳۰۴ با رای مجلس شورای ملی از سلطنت خلع شد.

تصویر کارنامه تحصیلی احمدشاه قاجار با نمره های بسیار ضعیف

چون احمدشاه در زمان رسیدن به سلطنت فرزندی نداشت، برادر کوچکترش محمدحسن میرزا به ولیعهدی او انتخاب شد.

محمد حسن میرزا در دوران سلطنت برادرش مدتی عهده‌دار حکومت آذربایجان بود و در تبریز اقامت می‌کرد، اما بعد از قیام شیخ محمد خیابانی به تهران برگشت.

تصویر کارنامه تحصیلی احمدشاه قاجار با نمره های بسیار ضعیف

احمدشاه در سال ۱۳۰۲ و دو سال قبل از پایان رسمی سلطنتش ایران را به مقصد فرانسه ترک کرد، اما محمد حسن میرزا تا سال ۱۳۰۴ در ایران ماند و بعد از انتقال رسمی قدرت به رضا خان، به اروپا تبعید شد.

۵ نظر

ورود

  • امیر بهمن ۳۰, ۱۴۰۲

    نامرد چطوری نقاشی رو ۵ گرفتی آخه😂

  • hool بهمن ۳۰, ۱۴۰۲

    نکته مثبتش اینه چون شاهزاده بوده نمره دروغ ثبت نکردن و نمراتش واقعیت بوده، الان با پول دکتری میگیرن و با همون مدرک هم میرن مسئول امور مردم میشن

    • رضی بهمن ۳۰, ۱۴۰۲

      آره خیلی دوره قاجار عالی بوده. هیچکس چاپلوسی شاه و مقامات رو نمیکرده. مردم هم که همه در رفاه بودند. کشور هم روز به روز در حال پیشرفت و ترقی بوده. نمی دونم فقط اگر اون دوران شایسته سالاری بوده و به کسی الکی مدرک نمیدادند چرا یکی که همه نمره هاش ۵ و ۶ بوده باید پادشاه میشده 🤔

      • ۰_۰ اسفند ۱, ۱۴۰۲

        آقای پروفسور طرف ولیعهده .طرف پسر شاهه بعد انتظار داری با اون مملکت بیان یه نفر دیگه رو شاه کنند😂

  • 🐱Mahdi😼 اسفند ۱, ۱۴۰۲

    شازده کوچولو: تو سواد داری؟
    روباه: سواد مال آدماست،من شعور دارم!