فایبر مارکینگ چیست؟

فایبر مارکینگ چیست؟

سلب مسئولیت: روزیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

دستگاه حکاکی فلزات یک دستگاه پیشرفته لیزری و بسیار پرکاربرد در صنعت است که به منظور حکاکی روی متریال‌های مختلف مانند فلزات و برخی از متریال‌های غیر فلزات استفاده می‌شوند.

سورس لیز به عنوان منبع تولید پرتو لیزری با قدرت ثابت و اثرگذاری دائمی برای حکاکی در دستگاه تعبیه شده است؛ حکاکی انواع فلزات از طریق تنظیم و تغییر پارامترهای سرعت، توان و فرکانس، عمق حکاکی قابل اجرا است.

در این فناوری، از یک لیزر فایبر استفاده می‌شود که امواج نوری با طول موج بسیار کوتاه و قدرت بالا تولید می‌کند؛ سپس این امواج نوری به وسیله یک الیاف نوری بسیار نازک به سطح متریال منتقل شده و با تمرکز بالا باعث تغییر و یا حذف جزئی از سطح ماده می‌شود.

عملکرد دستگاه فایبر مارکینگ

برای شروع کار با دستگاه لیزر فایبر برای طرح مورد نظر خود باید از یک نرم افزار طراحی مانند ایلاستریتور، کورل، اتوکد و فتوشاپ استفاده شود؛ اپراتور دستگاه در این نرم افزارها الگوی اصلی برش و حکاکی را مشخص کرده و در فرمت قابل قبول در این نرم‌افزارها PCX، BMP، JPG، SVG، DXF، PLTو … آن را ذخیره می‌کند.

سپس قدم بعدی، انتقال تصاویر آماده شده به نرم افزار دستگاه و روشن کردن دستگاه است. با روشن شدن دستگاه فایبر، سورس یا منبع تولید لیزر فعال می‌شود.

بخش دوم دستگاه فایبر، بخش حرکتی مورد نظر است که اپراتور با کمک یک سیستم متصل به دستگاه (که البته در دستگاه فایبر مارکینگ دسکتاپ با سیستم همراه است) می‌تواند مختصات حرکتی را در آن وارد کند؛ این مختصات حرکتی موجب تعیین جهت دقیق پرتوی لیزر به منظور حکاکی روی طرح است که از طریق سیستم گالوو به سطح متریال تابانده می‌شود.

دستگاه حک لیزری فلزات دارای پردازشگر قدرتمندی است که با قابلیت کنترل ورودی‌ها و خروجی‌های دیجیتال که قابل تنظیم هستند، در جهت ارتباط با مدار منطقی، خطوط تولید و PLC به منظور شخصی‌سازی برای صنایع مختلف کاربرد دارد.

فرایند حکاکی لیزری در این دستگاه‌ها مانند دستگاه برش لیزر از طریق طراحی در کامپیوتر و بدون دخالت دست از طریق پرتو لیزر انجام می‌شود که اثر دائمی و پایداری دارد؛ به همین دلیل این دستگاه امروزه در زمینه حکاکی قطعات و محصولات کارخانه‌ها و مراکز تبلیغاتی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد و جایگزین مناسبی برای دستگاه‌های حکاکی مانند cnc و حک ضربه‌ای است.

فایبر مارکینگ چیست؟

مزایای فایبر مارکینگ چیست؟

قدرت تمرکز بالا

لیزر فایبر مارکینگ برخلاف سایر روش‌های حکاکی یا علامت‌گذاری قادر است تا نور را به صورت بسیار دقیق و هدفمند به یک نقطه خاص روی سطح متریال هدایت کند. این ویژگی موجب ایجاد علامت‌های بسیار ریز و با کیفیت روی انواع متریال‌های قابل حک خواهد شد.

دقت بالای دستگاه

یکی از مزایای مهم دستگاه‌های فایبر مارکینگ، دقت بسیار بالای آن است. لیزر فایبر مارکینگ توانایی ایجاد حکاکی دقیق روی سطح متریال را دارد؛ این دقت بالا باعث می‌شود تا اطلاعات مهمی مانند بارکدها، شماره‌ها، نمادها و متن‌ها بدقت و بدون خطا بر روی محصولات علامت‌گذاری شوند.

حکاکی با کیفیت

یکی دیگر از مزایای بسیار مهم این دستگاه، کیفیت بسیار بالای حکاکی است که موجب خوانایی بارکد بدون نقص توسط دستگاه‌ بارکدخوان می‌شود؛ از طرفی دقت فوق‌العاده دستگاه نیز سبب شده که ورنیه یا قسمت‌های مدرج به راحتی توسط این دستگاه حک شود.

توانایی حکاکی بر روی مواد مختلف

این دستگاه‌ها با استفاده از سورس‌ لیزر می‌توانند متریال‌هایی در دسته‌بندی فلزات شامل طلا، نقره، استیل، آهن، برنج، مس، آلومینیوم و در دسته‌بندی غیر فلزات مانند مولتی استایل،mdf  روکش‌دار، پلکسی غیر شفاف، پلاستیک، پارچه جین، چرم، کاغذ و … را با سرعت و دقت بالایی در طیف طوسی تا مشکی حکاکی کنند.

انجام حکاکی با سرعت بالا

دستگاه‌های فایبر توانایی انجام حکاکی و برش سطوح مختلف در سرعت بالا را دارا هستند؛ در واقع این فناوری قادر است در زمان کوتاهی علامت‌گذاری دقیق را انجام دهد. این ویژگی به ویژه در خطوط تولید با حجم بالا بسیار اثر بخش و کارآمد است.

دوام و مقاومت

علامت‌های ایجاد شده توسط لیزر فایبر مارکینگ دارای دوام و اثر دائمی هستند. این علامت‌ها ممکن است در طی گذشت زمان، تحت تأثیر عوامل و شرایط محیطی مانند رطوبت، حرارت، فشار و تماس مستقیم با اشیا قرار می‌گیرند؛ اما با این حال هیچ اثری روی حکاکی ایجاد شده نخواهد داشت و در نتیجه منجر به دوام و طول عمر بیشتر محصولات می‌شود.

با توجه به مزایای فوق، لیزر فایبر مارکینگ به عنوان یک روش پیشرفته علامت‌گذاری، در بهبود کیفیت تولید، افزایش دقت و کاهش هزینه‌ها در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فایبر مارکینگ چیست؟

کاربردهای دستگاه فایبر مارکینگ

با توجه به قابلیت‌های ذکر شده، این دستگاه در صنایع مختلفی مانند تبلیغات، لوازم جانبی خودرو، محصولات الکترونیکی، پوشاک، تابلوسازی، پزشکی، چوب، تجهیزات ساختمانی و … کاربرد دارد؛ همچنین در زمینه مارک زنی و حکاکی لوگو، مشخصات و بارکد در خطوط تولید مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از جمله محصولات قابل حک در این صنایع عبارت‌اند از: شماره سریال، بارکد، QR کد و لوگو روی قطعات سنگین و غیر قابل‌حمل، قطعات تولیدی لباس‌های جین، لیبل، برچسب، پلاک، سریال، جاکلیدی، سررسید، خودکار، تندیس، فلش، استندهای فروشگاهی، متن، نماد، الگو، بارکد ۲ بعدی و ۳ بعدی و … .

لازم به ذکر است که حک شماره قطعات خودرو و ادواتی مانند بلبرینگ، پلاک، سنسور و … به صورت دائمی است و اثر آن همیشه مانند سمبه باقی می‌ماند.

علاوه بر کاربردهای ذکر شده ، دستگاه فایبر مارکینگ با توجه به ظرافت و دقت بالا در برش طلا و نقره نیز کاربرد دارد؛ زیرا سبب کمترین میزان تلفات، افزایش دقت، کیفیت و سرعت در برش نسبت به روش‌های سنتی است.

بدون نظر

ورود