انتشار ویدئویی نگران کننده از پرنده معروف؛ همای سعادت شکار شد؟ + ویدئو

انتشار ویدئویی نگران کننده از پرنده معروف؛ همای سعادت شکار شد؟ + ویدئو

ویدئوی عجیبی در شبکه های اجتماعی با عنوان «دیده شدن همای سعادت در تهران» دست به دست می شود که شایعه ی شکار شدن این پرنده پس از به شهرت رسیدنش در روزهای اخیر را مطرح کرده است. زمان و مکان این ویدئو مشخص نیست و صحت آن هنوز تأیید یا تکذیب نشده است.

در روزهای گذشته نیز تصویری در فضای مجازی منتشر شده بود که نگرانی هایی درباره ی شکار شدن این پرنده ایجاد کرده بود، اما بعداً معلوم شد این تصویر قدیمی و مربوط به خبری در سال ۱۴۰۰ درباره ی نجات پرنده ی هما از دست شکارچیان بود.

چند روز قبل خبرگزاری «ایسنا» ویدئویی تحت عنوان «دیده شدن همای سعادت در طالقان» منتشر کرد. هما، پرنده‌ ای افسانه‌ ای در فرهنگ ایرانی، نماد سعادت و خوشبختی است که دیدن آن به ندرت اتفاق می‌ افتد.

این ویدئو در فضای مجازی بسیار مورد توجه قرار گرفت. گرچه مشاهده ی پرنده هما در ایران موضوع تازه ای نیست و پیش تر در سال های اخیر نیز این اتفاق رخ داده بود، اما این بار دیده شدن این پرنده در شبکه های اجتماعی با توجه ویژه ای رو به رو شد و بسیاری از کاربران این اتفاق را به فال نیک گرفتند.

درباره پرنده «هما»

هما، مرغ استخوان‌ خوار یا کرکس ریش‌ دار (Gypaetus barbatus) گونه‌ ای پرنده ی شکاری بزرگ‌ جثه از تیره ی بازان و راسته ی بازسانان است که در ایران جنبه ی افسانه‌ ای دارد و حتی در بناهای باقی مانده از دوره هخامنشی نیز سر این برنده وجود دارد.

این پرنده در کوه‌ های مرتفع آفریقا، جنوب اروپا و آسیا از جمله مناطقی از ایران همچون منطقه ی حفاظت‌ شده ی گنو زندگی می‌کند.

هما در تمام طول سال یک جا می‌ ماند و هر فصل فقط یک یا دو تخم می‌گذارد.

این پرنده مانند دیگر کرکس‌ ها عمدتاً لاشه‌ خوار است اما عمده ی غذای آن را مغز استخوان تشکیل می‌ دهد. هما استخوان‌های بزرگ را از ارتفاع زیاد به روی سنگ‌ ها پرتاب می‌کند تا به قطعات کوچک‌ تر شکسته شود. گاهی هم از لاک‌پشت‌ های کوچک زنده به همین روش تغذیه می‌ کند. این پرنده تنها گونه ی کرکس است که رژیم غذایی آن تقریباً منحصراً (۷۰ تا ۹۰ درصد) استخوان است.

هما را می‌ توان در ارتفاعات و مناطق کوهستانی یافت. این جانور در ارتفاعی بین ۳۰۰ تا ۴۵۰۰ متر بالاتر از سطح دریا زیست می‌ کند و بیشتر اعضای این گونه در ارتفاعی بیش از ۲۰۰۰ متر سکونت می‌ کنند.

هما اغلب در مناطق متروک و صخره‌ ای یا دره‌ های مشرف به مراتع، جایی که چرندگان و شکارگران آن‌ ها زیست می‌کنند را کنام خود می‌ کند. زیست در چنین مناطقی امکان دسترسی بالقوه ی این پرنده به اجساد جانوران شکار شده و مردار را فراهم می‌ کند.

در ادامه می توانید ویدئویی از غذا خوردن پرنده هما را تماشا کنید:

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۱۷ نظر

ورود

  • هیچکس اسفند ۶, ۱۴۰۲

    فردا بلایی سرش میارن مثل یوز پلنگ مثل شیرمشهدمثل….چون نژادش ایرانیه…عرب نیست

    • نیما اسفند ۷, ۱۴۰۲

      درود بر شما

    • س اسفند ۹, ۱۴۰۲

      یکی از بیخودترین کامنتهایی که تو این مدت خوندم حیوان خدا مگه عرب و غیر عرب داره؟ حال ادمو به هم میزنین با این همه بی‌منطقی، این پرنده چیزیش بشه اول از همه اونایی ضرر میکنن که مخالفشون هستید مواظب همفکرای خودتون باشین که به خاطر بازیهای کثیف سیاسی و ضربه زدن به مخالفانشون سراغ این پرنده نرن

  • کوروش اهورایی اسفند ۷, ۱۴۰۲

    درود،شما را به یزدان پاک این پرنده نایاب را نابود نکنید آنرا به حال خویش رهایش کنید ،این در فرهنگ باستان ایران نماد خیر و برکت و نامیرایی و قدرت بوده،فقط کافیه که یکم کتاب های اعتقادی و فرهنگی باستانی بخوانید خواهید فهمید که چه جایگاهی داشته،رحم کنید به این بخت برگشته

  • کورد کرمانشاه اسفند ۷, ۱۴۰۲

    چرا باید کرکس زشت لاشه خوار باید به نماد تبدیل شود. بیشتر به نماد سازی استعمار جهت تحقیر یک ملت پست شبیه‌تر است.یزدان پاک نگهدار

    • سجاد اسفند ۸, ۱۴۰۲

      همای برا هم مرغان از آن شرف دارد
      که استخوان خورد و جانور نیازارد

      سعدی

      • 🐱Mahdi😼 اسفند ۹, ۱۴۰۲

        درود بر شما آقا سجاد،عالی حواب دادید
        دورود بر روان پاک سعدی و تمامی شاعران این خاک.

    • 🐱Mahdi😼 اسفند ۹, ۱۴۰۲

      استعمار کجا بود؟
      چی مصرف میکنین؟
      این پرنده تو اشیاء باستانی کشف شده ی جیرفت با ۵۰۰۰ سال قدمت هم پیدا شده،کم با تاریخ و هویت خودتون بجنگید.

    • س اسفند ۹, ۱۴۰۲

      کجاش زشته، طبیعت رو پاکسازی میکنه و از بسیاری از انسانهای روی زمین مفیدتره، زشت رفتار و افکار جماعتیه که حتی با دیده شدن این پرنده هم دنبال دوقطبی کردن جامعه هستن، جماعت تهوع‌آور

  • سعید اسفند ۷, ۱۴۰۲

    با تیر زدنش و اسیرش کردن که نیرو های جان بر کَف

  • ایوب اسفند ۷, ۱۴۰۲

    این پرنده یک حیوان لاش خور ودنبال لاشه حیوانات وحشی می‌باشد چه جوری همچنین پرنده خور شده همای سعادت پانفارسیسم

    • 🐱Mahdi😼 اسفند ۹, ۱۴۰۲

      واقعا که مجنون هستید،چیزی به اسم پانفارس وجود ندارد،بعدش هم این پرنده یکی از نماد های کل کشور هست،یکم تاریخ بخونید بد نیست،حالا من نمیدونم خائن وابسته به کجا هستید،ولی بد نیست یکم اطلاعات خودتون را بالا ببرید شاید دیگه فریب اون کمونیست های خارج نشنین را نخورید.

  • نیما اسفند ۷, ۱۴۰۲

    فردا …خائن به میهن وارد عمل میشه و ریشه ی هر چی از این نمونه پرنده هست و نابود می‌کنه و فکر می‌کنه پایان دیکتاتوری رسیده خخخخ

  • سید اسفند ۸, ۱۴۰۲

    اینهاهمش بازی مثل یوزپلنگ بابهانه همین افتادن توبیابونهاوکوهادونبال سایتهای موشکی میگشتن بعضی یاشون هم لورفت نه یوزپلنگ نه همین همایکه میگن نه جکوجونوری جدیدی که بعدمیخوان بگن بدردمردم نمیخوره فکرخوردوخوراک مردم باشیدفکرزمین برای خونه های مردم باشیدباباجمعش کنیداین جکوجونورهارو

    • 🐱Mahdi😼 اسفند ۹, ۱۴۰۲

      این بدبختی ها از روزی شروع شد که یک عده جهان وطنی و یک عده امت گرا شروع کردن به نابودی تاریخ و فرهنگ ایران و خواستن یک صفحه سفید جلوی مردم بزارن،اونایی هم که به این صفحه سفید پیوستن باعث بدبختی امروز ما شدن.
      لطفاً با تاریخ و هویت خودتون دشمن نباشید.

  • صدرا اسفند ۹, ۱۴۰۲

    توی چه کشور های وجود داره

  • راد اسفند ۱۲, ۱۴۰۲

    این پرنده تا یک هفته پیش در آرامش کامل زندگی میکرد ، تولید مثل میکرد ، کسی هم خبر نداشت.
    به همت شما خبرنگاران ، از فردا نسل این پرنده کمیاب و در خطر انقراض قرار میگیرد.
    از این پس این پرنده دست بدست خریداری میشود تا شاید سعادت به خانه‌هایمان باز گردد.
    بصورت انفرادی در قفس نگهداری میکنیم و بدون تولید مثل آنها را زندانی میکنیم.

    خواهشا از ادامه گسترش خبر این پرنده جلوگیری کنید تا هنچنان در خفاء بماند