جنجال آراء باطله انتخابات مجلس؛ مردم به صادق بوقی و عباس بوعذار رأی دادند؟

جنجال آراء باطله انتخابات مجلس؛ مردم به صادق بوقی و عباس بوعذار رأی دادند؟

از زمان آغاز شمارش آراء انتخابات مجلس آمارهای بحث برانگیزی درباره ی تعداد آراء باطله در شهرهای مختلف کشور منتشر شده است. وبسایت خبری «انصاف نیوز» نوشته یک خبرنگار مدعی شده در میان آراء باطله اسامی همچون صادق بوقی و عباس بوعذار وجود داشته است.

«انصاف نیوز» در این رابطه نوشته است:

یک خبرنگار مدعی شده است که در تهران حدود ۳۰۰ هزار رای باطله شمارش شده و در رشت نیز آرای باطله از نوبخت بیشتر رای آورده است.

بسیم لاله، خبرنگاری که سابقه ی حضور در ایلنا، تجارت نیوز و رکنا را دارد در دو توییت جداگانه مدعی شده است که صادق بوقی اکثر آرای باطله رشت را تشکیل داده و در تهران نیز آرای باطله ای مانند عباس بوعذار، گشتم نبود نگرد نیست وجود داشته اند.

این ادعا توسط منابع رسمی تکذیب یا تایید نشده است.

آراء باطله انتخابات

تاکنون آمار رسمی ای درباره ی تعداد آراء باطله ی انتخابات مجلس از سوی وزارت کشور منتشر نشده است، اما روز گذشته روزنامه ی اصولگرای «فرهیختگان» جزئیات آراء باطله حوزه تهران را اعلام کرد که بر اساس آن تعداد رأی باطله مأخوذه در تهران ۲۷۶۶۵۸ عدد بوده است.

بر اساس گزارش «فرهیختگان»، تعداد آرای باطله مأخوذه از شمارش بیش از ۴۹۰۰ صندوق رأی در تهران به شرح زیر بوده است:

تعداد رأی باطله مأخوذه: ۲۷۶۶۵۸

آرای باطله ناخوانا: ۱۴۰۶۶

آرای باطله اسامی غیر از کاندیدها: ۵۷۷۵۴

آرای باطله سفید: ۲۰۴۶۸۲

آراء باطله انتخابات

همچنین روزنامه «هم میهن» در مطلبی در واکنش به جنجال آراء باطله ی انتخابات مجلس نوشته است:

آرای باطله همیشه در انتخابات مختلف وجود داشته است، اما از انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ بود که این نوع از آرا دیگر تنها بخشی از آمار نبود بلکه برای خود هویتی مستقل یافت. در انتخابات ۱۴۰۰، آرای باطله رتبه دوم را به دست آورد. در انتخابات اخیر نیز بحث آرای باطله بار دیگر داغ شده است.

این مسئله از آن جهت اهمیت پیدا کرده است که برای به دست آوردن میزان مشارکت حقیقی در انتخابات، باید میزان آرای باطله را از آرای صحیح کم کرد. زیرا آنان که رای باطله داده‌اند، نام‌شان در میان مشارکت‌کنندگان ثبت شده است. با توجه به آمار ۴۰ درصدی که از مشارکت در کل کشور ارائه شده، میزان آرای باطله اهمیت بالایی دارد. با گذشت سه روز از انتخابات، تا زمان تنظیم این گزارش، خبری رسمی از سوی ستاد انتخابات کشور اعلام نشده است. این موضوع مورد توجه برخی تحلیلگران و کنش‌گران سیاسی قرار گرفت.

محمد مهاجری، روزنامه‌نگار و تحلیلگر سیاسی با انتشار پستی در شبکه ایکس (توئیتر) نوشت: «نتیجه انتخابات مجلس در اکثر شهر‌ها حتی کلانشهر‌ها و از جمله تهران، عجیب و جالب است. یعنی نفر اول و یا دوم، آرای باطله است. جا دارد به اعضای محترم شورای نگهبان به‌خاطر این کاردستی هنرمندانه تبریک بگوییم.»

سعید شریعتی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز با انتشار پستی در شبکه ایکس، خبر از دوم شدن آرای باطله در تهران داد و تعداد این آرا را بیش از ۵۰۰ هزار رای و ۲۷ درصد از آرای مأخوذه اعلام کرد. باشگاه خبرنگاران جوان – وابسته به صداوسیما – عصر دیروز ادعای دیگری را مطرح کرد. بنا بر خبری که این رسانه اصولگرا به نقل از یک منبع آگاه منتشر کرد، تعداد آرای باطله حوزه انتخابیه تهران تا عصر دیروز (ساعت ۱۵:۳۰) حدود ۶۹ هزار رای بوده است.

۲ نظر

ورود

  • حامد اسفند ۱۴, ۱۴۰۲

    «بسیم لاله، خبرنگاری که سابقه ی حضور در ایلنا، تجارت نیوز و رکنا را دارد» همین سابقه طرف کافیه بفهمیم قضیه چیه! یه روش خبریه که خیلی ساله تو ایران اجرا میکنن. یه خبرنگار یه دروغ رو بدون منبع منتشر میکنه، بعد خبر دروغش تبدیل میشه به منبع خبر بقیه.
    اینطوری بقیه خبرگزاری ها نیازی به پیدا کردن منبع خبری ندارن، همین منبع دروغگوی اولیه کافی بوده که بهش ارجاع بدن!
    همین.

    • حامد اسفند ۱۵, ۱۴۰۲

      کلاً خبرنگارهای اصلاحاتی همیشه همین بودن! هیچوقت هم برای دروغگویی و به هم ریختن اعصاب مردم مجازات نشدن.