سوال کلیدی «اعتماد»: مردم چرا باید مالیات بدهند در حالی که دولت خدمات نمی‌دهد ؟

سوال کلیدی «اعتماد»: مردم چرا باید مالیات بدهند در حالی که دولت خدمات نمی‌دهد ؟

پاسخگویی، شفافیت و عقلانیت در خرج کردن مالیات از سوی دولت، الزامات گرفتن آن هستند. دولتی که هنوز کوچک‌ترین پاسخی به فساد چای دبش نداده چگونه انتظار دارد که مردم و صاحبان درآمد با رغبت کافی مالیات پرداخت کنند؟

عباس عبدی در روزنامه اعتماد نوشت: در سال‌های اخیر و به علل گوناگون منابع مالی دولت کاهش یافته در مقابل هزینه‌های دولتی نه تنها کمتر نشده که بیشتر هم شده است.

در نتیجه برای تامین منابع مالی مجبور شده‌اند به شیوه‌های دیگر متوسل شوند.

روزنامه اعتماد: هرجا پول کم می‌آورند مالیات را زیاد می‌کنند

مولدسازی یا فروش ثروت یکی از این شیوه‌ها است که طبعا محدود است و پس از آن به مالیات متوسل شده‌اند. تنها منبعی که به نظر پایدار و نامحدود می‌آید مالیات است. مالیات از مردمی می‌گیرند که اعتقاد و عادت به پرداخت ندارند و مالیات را دولتی می‌گیرد که به الزامات آن پایبند نیست.

رعایت پاسخگویی، شفافیت و عقلانیت در خرج کردن مالیات از سوی دولت، الزامات گرفتن آن هستند. دولتی که هنوز کوچک‌ترین پاسخی به فساد چای دبش نداده چگونه انتظار دارد که مردم و صاحبان درآمد با رغبت کافی مالیات پرداخت کنند؟

روزنامه اعتماد: هرجا پول کم می‌آورند مالیات را زیاد می‌کنند

فارغ از این نکات، مساله اصلی در مالیات درک دولت از مفهوم آن است. هم در کسب آن و هم در خرج آن و هم در پاسخگویی به مردم. مالیات ویژگی مهمی دارد. مردم می‌خواهند بدانند که دولت چه خدماتی در برابر مالیات به آنها می‌دهد.

پرداخت مالیات مثل خریدن کالا است. پول می‌دهیم و کالا می‌خریم. مالیات می‌دهیم در برابرش چه چیزی می‌گیریم؟ همان‌گونه که کالای گران را نمی‌خریم، خدمات گران دولتی را هم نمی‌خواهیم.

روزنامه اعتماد: هرجا پول کم می‌آورند مالیات را زیاد می‌کنند

مهم‌ترین خدمات دولت، در درجه اول امنیت و عدالت است. در مراحل بعدی برنامه‌ریزی توسعه، بهداشت، آموزش و… است. باید درباره منابع لازم برای این خدمات توجیهات کافی بیاورند. خرج کردن برای امور دیگر و بی‌ربط با وظایف اصلی دولت، غلط است.

نکته مهم این است که دریافت مالیات محدودیت دارد، مالیات را از تولید و درآمد می‌گیرند، اگر از مقداری بیشتر شود، مردم واکنش نشان می‌دهند و درآمد و تولید نهایی کم می‌شود و در نتیجه مالیات دریافتی هم کم می‌شود، بنابراین مالیات باید صرف ارایه خدماتی شود که به سود تولید و درآمد و رفاه عمومی است، آن‌هم به اندازه‌های محدود باید باشد.

اندازه و موارد مالیات در دنیای جدید از ضوابط علمی و اقتصادی دقیقی پیروی می‌کند، چنین نیست که دولت و مجلس ببینند بودجه کم دارند فوری دستور دهند که یک مالیات از جایی تامین شود!

روزنامه اعتماد: هرجا پول کم می‌آورند مالیات را زیاد می‌کنند

روزنامه اعتماد: هرجا پول کم می‌آورند مالیات را زیاد می‌کنند

مالیات پول زور و مرتبط با اراده قدرت نیست. مالیات نوعی خرید و فروش است. خرید خدماتی که عرضه آن در انحصار دولت است به هزینه مردم و از درآمد آنان. به محض آنکه این رابطه میان دو طرف مالیات‌دهنده و گیرنده وجود نداشته باشد، جامعه دچار بحران می‌شود.

متاسفانه دولت محترم بدون اینکه توجه کافی به منطق و ظرافت‌های مالیات و مالیات‌گیری بنماید، می‌کوشد که کمبودهای مالی خود را از مالیات‌های گوناگون که بعضا عجیب است، تامین نماید. مالیات بر ثروت و نه بر درآمد و تعاریف کشدار و انواع مقررات مالیاتی که در قانون‌های جدید اضافه می‌کنند از این نمونه است.

همه اینها ضد تولید و درآمد مشروع است و موجب فرار سرمایه و دوری‌گزینی از تولید می‌شود.

مطالب مرتبط
دیجیاتو
۹ نظر

ورود

  • محمود اسفند ۱۵, ۱۴۰۲

    افزایش مالیات برای امور کشورداری ضروری هست مردم نباید ناراضی باشند

    • اراد اسفند ۱۵, ۱۴۰۲

      هم شما هم اعتماد بی شرف تشریف دارید دیگه از این واضح تر؟؟مردم هیچ خدماتی دریافت نمیکنند؟؟؟یعنی آدم میمونه چی بگه بهتون…دیگه نمی‌دونید به چی باید حمله ور شید هرچی دم دستتون میاد میگید…هروقت تشریف بردید همون کعبه آمال تون با اون نرخ های وحشتناک مالیات قدر این جا رو میدونید و حرف مزخرف نمی‌زند

      • . اسفند ۱۷, ۱۴۰۲

        همین که اومدی اینجا ماله کشی نشون میده تو ی سایبری جیره خوری.حالا بگو برا این کامن چقدر بهت دادن؟

    • شوکت اسفند ۱۵, ۱۴۰۲

      قبل از این که مزخرفات این سایبری از کمپ آلبانی رو چاپ کنید از همون خط اول خبرتون کمتر دروغ چاپ کنید دولت با اجازه شما به فساد چای دبش رسیدگی کرده و پول ها رو برگردونده اما متاسفانه اکثر خوانندگان این جا یک سرشون تو مزخرفات اینترنشنال هست یک سرشون تو مزخرفات شما که دروغ اندر دروغ رو چاپ میکنید و به اسم خبر به خورد مردم بیچاره میدید

      • حسین اسفند ۱۵, ۱۴۰۲

        هنوز یک مشت سایری مثل شماها از همه جا بی خبر که ادعا سواد رسانه ای دارند میگویند قضیه چای دبش فیصله شده ! چای دبش اختلاس نبوده که طرف دستگیر کنند و پول ها برگردانند بلکه رانت و چندین فساد بزرگ بوده که شرکت مذکور انجام داده و که این دولت مثل دولت قبل و حتی بیشتر به بعضی تولید کننده های خاص میداده تا یه شرکت مثل شرکت چای دبش بیاد ۳/۴ میلیارد دلار ارز بابت تجهیزات و واردات چای بگیره که ۱/۴ میلیارد دلار اون ارز دولتی ۴۲۰۰ و بعد ها ۲۸ هزار تومان بوده. این مبلغ ارزی که به این شرکت داده شده برای واردات چای توسط همه شرکت های فعال وارد کننده چای و نیاز ۱۰ سال ایران بوده که فقط این یک قلم شرکت در عرض چهر سال گرفته.
        علاوه بر این طبق گزارش های بازرسی در سال ۹۹ این شرکت چای های مصموم در سطح بازار پخش کرده بود و با ایراد سازمان استاندارد چای ها جمع آوری کرده بود و به جای معدوم کردن با چای تازه مخلوط و با لیبل چای وارد شده از هندوستان میفروخته!
        دولت علیل رییسی هم از همه جا بی خبر کلی رانت به این شرکت داد و تازه که فساد این شرکت مشخص شده لا پوشانی کرده و حتی مدیرعامل این شرکت هم بعد اینهمه مدت فساد اخیرا بازداشت شده! مدیر عامل این شرکت رابطه نزدکی با وزیر قبلی کشاورزی دولت رییسی داشته.
        بعد تو سایبری چجوری میگی دولت پول ها برگردونده؟ اصلا دادگاه این فساد تشکیل نشده و فقط مدیرعامل اخیرا بازداشت کردن.

      • hfhdh اسفند ۱۵, ۱۴۰۲

        کجا گفته شده پولا برگشته؟

      • شُرتک اسفند ۱۶, ۱۴۰۲

        بیا پایین بابا سرمون درد گرفت

      • 🐱Mahdi😼 اسفند ۱۶, ۱۴۰۲

        واقعا که ایران اینترنشنال شبکه کمونیستی و ضد ملی است.

  • میهمان اسفند ۱۵, ۱۴۰۲

    با سلام بر همگی
    اولا کمال تشکر و قدردانی از کاربران محمود،اراد و شوکت داریم که با ادبیات خیلی مناسب نظر دادن
    دوما از دوستان گرامی که یقه پاره کردن تقاضای حفظ آرامش دارم و بعد از پاک کردن کف دهانتان مرحمت بفرمائید ذکر سه نمونه از خدماتی که برمبنای مالیات هست از جانب دولت مطبوعشون بپردازن
    سوما پرونده چای دبش هنوز در مراحل ابتدایی دادرسیه چه جوری اموالش برگشت خورده خود دولت محترم و دستگاه قضا چنین ادعایی ندارن که شما دوست گرامی شوکت چنین ادعایی رو مطرح می کنید
    چهارما در تمام کشورهای دنیا حتی در چین دولت و حژب حاکم موظفه میزان درآمد مالیاتی و نوع خرج کردن رو به صورت گزارش عمومی منتشر کنه آیا دوستان گرامی برای دو سال اخیر چنین گزارشی رو دارن که منتشر کردن که بگن انقدر مالیات گرفته شده و انقدرش خرج فلان بخش ها شده تنها گزارش موجود درآمد مالیاتی دولت نه خرج کردنش
    پنجم در آخر توصیه می کنم برای یکی دو قلم خوراکی سریع تا نظر مخالفی شنیدیم یقه پاره نکنیم یا دهنمون کف نکنه اگر کسی نظر مخالف داد در کمال آرامش با مستندات درست و صحیح به ارائه نظر مخالف بپردازیم تا مثل انتخابات امسال نشه که کمترین میزان مشارکت از بعد انقلاب رو متاسفانه داشتیم