مقایسه دو مفهوم تخفیف و کش بک

مقایسه دو مفهوم تخفیف و کش بک

شاید کمتر کسی باشد که هنگام خرید به اصطلاح چانه نزند و به دنبال تخفیف گرفتن نباشد. معمولاً فروشندگان و کسب و کارها (دستکم در ایران) انتظار تخفیف دادن به مشتریان را دارند و با دادن تخفیف، رضایت و وفاداری مشتریان را داشته باشند. در طرف مقابل نیز مشتریان و خریداران مطمئناً از تخفیف گرفتن خوششان می آید و وقتی محصولی را با تخفیف می خرند حس رضایت بهتری دارند. بنابراین تخفیف گرفتن یک روش برای رضایت طرفین در یک معامله است. اما این روزها روش دیگری شبیه تخفیف به نام کَش بَک (Cashback) باب شده است که در آن در ازای خرید خدمت یا کالا، مقداری از آن خرید به صورت نقدی یا اعتباری به مشتری (یا حساب او) بازگردانده می شود. کش بک روشی تبلیغاتی است که عمدتاً در مراکز خرید، مغازها و فروشگاه های آنلاین با آن مواجه می شویم.

در دنیای بسیار پیچیده و شبه شطرنج بازاریابی، تصمیم گیری در مورد استراتژی های تبلیغاتی شبیه برنامه ریزی حرکات بازی شطرنج است. هر انتخابی می تواند تاثیرات قابل توجهی داشته باشد، مسیر و سرعت رشد برند شما در آینده را ترسیم کند. بر اساس مطالعات صورت گرفته، ۸۰ درصد از مشتریان تنها در صورتی ترغیب می شوند که برای اولین بار از یک برند خرید کنند که پیشنهادی وسوسه کننده و رضایت بخش یا تخفیف دریافت کنند. اما سوال این است که چطور استراتژی درست تبلیغاتی- کش بک یا تخفیف- را برای سناریو خاص خود انتخاب می کنید؟

مقایسه تخفیف و کش بک

پیشنهادهای مبتنی بر کش بک همیشه بسیار بیشتر از آن خوب به نظر می رسند که واقعی باشند. خریدی انجام می دهید و فروشنده بخشی از هزینه ای که کرده اید را به شما باز می گرداند. کش بک، در ساده ترین تعریف، به معنای بخشی از صورتحساب خرید شماست که به خودتان یا حسابتان بازگردانده می شود. اما کش بک همیشه به معنای تخفیف نقدی نیست. گاهی اوقات، کش بک اعتبار یا امتیازی است که به حساب شما که مرتبط با فروشگاه مورد نظر است، بازگردانده می شود. از این رو، به باور فروشنده، کش بک باعث می شود که مشتریان دائماً برای خرید بازگردند. کش بک ساده ترین راه برای بدست آوردن جایزه مالی یا اعتباری در هنگام  خرید است و جوایزی نیز هنگام ثبت نام دارد. اگر فروشنده ای به ازای ۱۰۰۰ تومان خرید به شما ۲ درصد کش بک ارائه دهد، می توانید انتظار داشته باشید که پس از خرید، ۲۰ تومان (یا معادل اعتباری آن) به حساب شما بازگردد. کش بک روشی جدید و جذاب برای جذب مشتریان جدید و حفظ مشتریان قدیمی است.

مقایسه تخفیف و کش بک

در طرف مقابل، تخفیف همیشه کاهش قیمت یک کالا یا خدمت است. اگر درصد تخفیف کالایی ۱۰۰۰ تومانی ۱۵ درصد باشد یعنی اینکه می توانید تنها با ۸۵۰ تومان آن را خریداری کنید. تخفیف سریع ترین روش برای ترغیب مشتری به خرید و افزایش فروش کسب و کارهاست که به خوبی نظر مشتریان جدید را جلب می کند. همچنین تخفیف برای فروختن کالاهای قدیمی نیز مفید بوده و به وفاداری مشتریان کمک می کند. اما نقطه ضعف تخفیف این است که ممکن است توجه نامناسب و اشتباهی جلب کرده و تمرکز مشتریان را به جای کیفیت و خدمات روی قیمت متمرکز کند. همچنین تخفیف می تواند باعث شود که مشتریان فکر کنند کالاهایی که تخفیف خوبی دارند کیفیت لازم را ندارند.

تفاوت بین کش بک و تخفیف

ارائه تخفیف به صورت مرتب و همیشگی باعث افزایش فروش برای یک کسب و کار می شود. در واقع، ارائه تخفیف شبیه یک سود دوطرفه است، شما به مشتریان خود به خاطر پشتیبانی از برندتان جایزه می دهید. از این رو روش موثرتر ارائه جوایز در قالب کش بک است. به این روش مشتریان وفادارتری خواهید داشت و به همین خاطر کش بک از تخفیف بهتر است.

مقایسه تخفیف و کش بک

کش بک

  • قدردانی تاخیری زیرا بعد از خرید به مشتری داده می شود.
  • کشب بک را می توان برای کالاهای دیگر هم استفاده کرد.
  • کش بک برای مشتریان دراز مدت بهتر است.
  • کش بک به حفظ مشتریان کمک می کند زیرا آن ها را برای خریدهای آینده به برند یا فروشنده ارائه دهنده کش بک وفادار می سازد.
  • کش بک به فروش های آینده نیز کمک می کند.
  • کش بک یک حس مثبت در خریدار ایجاد می کند.

تخفیف

  • تخفیف تنها روی کالایی که خریداری می شود اعمال می گردد.
  • تخفیف قدردانی فوری است.
  • بهترین گزینه برای کسب و کارهایی است که به دنبال جذب مشتری تنها برای یکبار خرید هستند.
  • تخفیف به جذب مشتریان جدید کمک می کند.
  • به افزایش سریع فروش ها کمک می کند.
  • پیشنهادهای تخفیف مداوم می تواند حس منفی در مشتری ایجاد کند.

ایده تخفیف دادن در کسب و کارها بسیار قدیمی و سنتی است، روشی برای آوردن مشتریان جدید به کسب و کار خودتان و اینکه بارها و بارها آن ها را بازگردانید. در بازارهای رقابتی، کسب و کارها از دیرباز محصولات خود را با تخفیف فروخته اند، تا جایی که دیگر از تخفیف کسب سود نکنند. با پیشنهاد کش بک، هرگز تخفیف نمی دهید. کش بک یک محرک برای خرید است. به جای تخفیف ۲۰ درصدی روی کالایتان، می توانید از پیشنهاد کش بک ۱۰ درصدی استفاده کنید. اغلب مردم بیشتر تحت تاثیر کش بک قرار می گیرند زیرا با این روش، چیزی «به دست می آورند»، به جای اینکه تنها کمی کمتر هزینه کنند.

مقایسه تخفیف و کش بک

ثبت نام در سامانه یا فروشگاهی که از قابلیت کش بک پشتیبانی می کند روشی برای بدست آوردن مقدار بیشتیر پول بسته به خریدهایتان است. می توانید از اپلیکیشن کش بک یا وبسایت برای پیدا کردن خریدهای بالقوه استفاده کرده و همزمان درصدی از هزینه تان را دریافت کنید. هر چه بیشتر از برنامه های کش بک خود استفاده کنید، مبلغ یا اعتبار بیشتری به حساب شما باز خواهد گشت.

مقایسه تخفیف و کش بک

سرویس کش بک بامَن

شرکت مدیریت نوین کسب و کار بامَن فعالیت خود را در سال ۱۳۹۸ با هدف افزایش قدریت خرید خانوارهای ایرانی آغاز کرد. با َمن که زیرمجموعه شرکت پرداخت الکترونیک سامان کیش (سپ) است برای ارائه خدمات متنوع رفاهی، باشگاه وفاداری جامعی را تحت عنوان «باشگاه با َمن» خلق و در اختیار کسب و کارهای خرد و کلان قرار داده است .

فرآیند دریافت خدمات در باشگاه بامَن:

 − ثبت نام کاربران تنها با ثبت شماره موبایل و کارت بانکی

 − دریافت تخفیف و کسب امتیاز با خرید حضوری و آنلاین از فروشگاه های طرف قرارداد

− تبدیل امتیازها به وجه نقد، خرید از فروشگاه با َمن، خرید شارژ و اینترنت، شرکت در قرعه کشی …

هدف باشگاه با َمن خلق تجربه خریدی به صرفه، همراه با تخفیف های جذاب برای کاربران، و افزایش فروش کسب و کارهای خرد و کلان و بهبود میزان وفاداری مشتریان به آنان است.

امروزه خدمات با َمن در ۲۵۰ شهر با بیش از ۱۰.۰۰۰ فروشگاه حضوری و ۲۰ فروشگاه و خدمات آنلاین گسترش یافته و این خدمات به بیش از ۷.۳۵۰.۰۰۰ کاربر فعال که هر روز به تعداد آن ها اضافه می شود، ارائه می گردد.

مقایسه تخفیف و کش بک

بامَن نه تنها یک باشگاه وفادارسازی مشتریان است، بلکه الگوییست برای یک سبک زندگی مبتنی بر خرید به صرفه. کسب و کارها با عضویت در این باشگاه از مزایایی همچون رونق بازار، جذب مشتریان جدید، وفادارسازی مشتریان فعلی و شرکت در کمپین های تبلیغاتی اختصاص و اشتراکی باشگاه، بهره مند خواهند شد.

مشتریان نیز در قبال خرید کالا و خدمات می توانند درصدی از مبلغ خرید خود را در قالب یک امتیاز به نام مَنِکس در کیف پول کاربری خود در اپلیکیشن بامَن دریافت کنند. هر منکس معادل ۱۰ تومان ارزش دارد که می توانید از آن برای خریدهای بعدی استفاده نمایید. امکان تبدیل منکس به وجه نقد نیز وجود دارد. در بخش فروشگاه اختصاص بامن نیز می توانید تنها با خرج منکس و بدون پرداخت حتی یک ریال، کالای مورد نظر خود را از بین مجموعه متنوعی از اقلام موجود در فروشگاه اختصاص بامن خریداری کنید. لازم به ذکر است که در این بخش هزینه ارسال کالا بر عهده بامن بوده و مشتری هیچ هزینه ای پرداخت نخواهد کرد. همچنین می توانید از منکس های خود برای بالا بردن شانستان در قرعه کشی های دوره ای باشگاه بامن استفاده نمایید.

بدون نظر

ورود