مروری بر سریال های نوروز و ماه رمضان؛ شکستی دیگر در راه است؟

مروری بر سریال های نوروز و ماه رمضان؛ شکستی دیگر در راه است؟

با نگاه به سریال های مناسبتی عید نوروز و ماه رمضان ۱۴۰۳ صدا و سیما می توان به خوبی عمق فاجعه در این نهاد عریض و طویل پی برد.

صدا و سیمایی که سال های گذشته ( که بودجه اش به مراتب کمتر از حالا بود) سریال هایی مانند خانه به دوش و اغماء را برای ماه رمضان و مرد هزار چهره و پایتخت را برای عید می ساخت، حالا با دستی خالی به پیشواز دو مناسبت مهم ملی و مذهبی رفته است.

این در حالی است که مدیران صدا وسیما اخیرا از تحول در این سازمان و بازگشت برنامه سازان و ساخت سریال های جذاب سخن گفته بودند. اما شواهد موجود خیال مخاطبان را راحت کرده است؛ هیچ خبری از تحول نیست. در بر همان پاشنه می چرخد. بودجه صدا و سیما افزایشی قابل توجه داشته است اما رویکردها و محورها همانند قبل است.

مروری بر سریال های نوروز و ماه رمضان

سقوط صدا و سیما در رمضان و نوروز با سریال های ضعیف

به نظر می رسد سریال های مناسبتی تلویزیون برای عید نوروز و ماه رمضان ۱۴۰۳ همان مسیری را دنبال می کنند که سریال های مناسبتی نوروز و رمضان ۱۴۰۲ دنبال کردند.

در نوروز گذشته که از قضا مانند امسال با ماه رمضان همزمان شده بود، سریال نون خ ۴ برای شبکه یک و آتش و باد برای شبکه ۳ تولید شد. اگرچه نون خ سریالی نوستالژیک به حساب می آید اما به گواه همه منتقدان و مخاطبان، سری چهارم این مجموعه یکی از ضعیف ترین فصل های این سریال بود. وضعیت آتش و باد از این هم بدتر بود. این سریال با کمترین جذابیت، در بهترین زمان (بعد از اذان مغرب و همزمان با افطار) از شبکه پرمخاطب ۳ پخش می شد اما کمترین مخاطب را داشت.

سقوط صدا و سیما در رمضان و نوروز با سریال های ضعیف

به جز این دو سریال، سریال هایی مانند بچه زرنگ و آخرین اتوبوس هم ساخته شدند که حتی نتوانستند ۷ درصد مخاطب کسب کنند.

به نظر می رسد سریال های نوروزی امسال هم همان سرنوشت سریال های نوروزی سال گذشته را داشته باشند.

سقوط صدا و سیما در رمضان و نوروز با سریال های ضعیف

مهم ترین سریال نوروزی – رمضانی امسال، «زیرخاکی ۴» است. انصاف حکم می کند که زیر خاکی را یکی از معدود برگ های برنده صدا و سیما در چند سال اخیر بدانیم. زیرخاکی ۱ و ۲ و ۳ از موفق ترین سریال های طنز چند سال اخیر بودند. صدا و سیما سعی کرد الگوی موفق گذشته را تکرار کند اما هنوز مشخص نیست که امسال، این الگو جواب می دهد یا نه. در حال حاضر، سریال زیرخاکی نتوانسته توقعات را برآورده کند اما هنوز برای قضاوت زود است.

سریال شبکه ۳، «هفت سر اژدها» نام دارد. این سریال ساخته ابوالقاسم طالبی است و به مفاسد اقتصادی می پردازد. شروع این سریال نشان می دهد که قدرت جذب مخاطب را ندارد و احتمالا همان مسیری را پیش بگیرد که آتش و باد در سال ۱۴۰۲ پیش گرفت.

سقوط صدا و سیما در رمضان و نوروز با سریال های ضعیف

سریال شبکه ۲ «رستگاری» است. این سریال ساخته مسعود ده نمکی است. ده نمکی نشان داده مسیر سقوط را به خوبی می شناسد. سریال های اخیر او «فاجعه» بوده اند. او حالا سعی کرده یک سریال ماورایی بسازد اما به نظر می رسد از حالا باید یک «شکست» دیگر در کارنامه کارگردان اخراجی ها ثبت کنیم.

بن بستی که با وعده و وعید گشوده نمی شود

سقوط صدا و سیما در رمضان و نوروز با سریال های ضعیف

صدا و سیما وعده های زیادی در مورد بازگشت به روزهای خوب و ساخت سریال های متعدد داده است.

محسن برمهانی، معاون سیما چندی پیش گفت که صدا و سیما قصد دارد ماهی ۵ سریال بسازد. این وعده های دور و دراز حتی اگر تحقق پیدا کنند باز چیزی بر داشته های صدا و سیما اضافه نمی کنند. صدا و سیما باید به جای افزایش کمّی سریال هایش به فکر بهبود کیفیت آنان باشد. تلویزیون باید به فکر افزایش تنوع، وارد کردن چهره های جذاب و خلاق به بدنه تولید محتوا، بهبود فیلمنامه ها و توجه به موضوعات روز باشد تا بتواند از بن بستی که چند سالی است در آن گرفتار آمده خارج شود.

منبع: خبر فوری
۱۰ نظر

ورود

  • علی اسفند ۲۷, ۱۴۰۲

    من نمی دانم شما از کدوم مخاطب صحبت میکنید!!!!هی میگید مردم اینو نمی‌بینن اونو نمبینن پس چی نگاه میکنن اینقدر توهماتتون رو بهم نبافید کافیه یه سر بخونه همسایتون بزنید ببینید چی نگاه میکنن بعد بیایی اینجا مطلب سفارشی بنویسی…

    • مجید اسفند ۲۸, ۱۴۰۲

      به قول اقای رئیسی افسادطلبها تا زخم زبانی چه اقتصادی واجتماعی در رسانه های دولتی ومجازی به دولت سیزدهم واردنکنن صبحشون شب نمیشه.حتما بایدیک عیبی از کارکرد دولت سیزدهم بگیرن.مثل اینکه خودشون تو دولت دوازدهم باکلی یارانه به موادغذایی که همش نصیب کشورهای همسایه میشداسمی نمیبرندوهیچ ایرادی نداشتن.اونم بدون جنگ روسیه و اکراین

    • چی بگم اسفند ۲۹, ۱۴۰۲

      دقیقا همین طوره جناب علی. والا من تو خونه هر کی دوست و آشناست رفتم حداقل یکی از سریال های ایرانی رو داشتند نگاه می کردند یه سریا سریال های جدید و در حال پخش و یه سریا سریال های قدیمی چند سال پیش. دقت کنید که منظورم این نیست که فقط داخلی نگاه می کنند منظورم اینه که علاوه بر انواع سریال ها و فیلم های مختلف خارجی. انواع فیلم و سریال صدا و سیما و سینمای خانگی هم نگاه می کنند.

  • عرفان اسفند ۲۷, ۱۴۰۲

    من خودم از منتقدای سرسخت تلویزیونم ولی انصافا سریال های امسال شبکه ۱ و ۳ خوبند…

  • آرتیست اسفند ۲۷, ۱۴۰۲

    دیگه دوران تلویزیون و .. با این گند های اخیر و فراری دادن استعداد هایی فیلم و سریال سازی امثال علیخانی و مدیری و رامبد جوان دیگر هیچگاه به محبوبیت سابق نخواهد رسید.

    • پویا اسفند ۲۸, ۱۴۰۲

      صداسیما = کشتی به گل نشسته

    • لزومی نداره بگم فروردین ۱, ۱۴۰۳

      استعداد ؟ چی در اون وطن فروش ها دیدید . ها . ببخشید با احترام به نظرم با رفتن اونا الان صدا و سیما تونست به افراد جدید بها بده و اکثر قشر مجری ها و بازیگر ها یه دست شدن مث که اتفاقات چند وقت اخیر قشنگ فیلترینگی بود برای صدا و سیما تا یکم از میکروب های آب زدوده بشه و پاکی رو تجربه کنه

  • وحید اسفند ۲۸, ۱۴۰۲

    دوست عزیز حرص نخور فردا نتفلیکس شوگان رو میده ببین تا بشوره ببره همرو فرداشم دنیای ماورا رو شبکه اپل توی میده ببین کیف کنی واسه جمعه هم بزن کانال ام بی سی عرب یه سریال عربی داره قشنگه در مورد صدر اسلامه انتن رو هم از پشت بوم بکن بنداز سطل اشغال حیف وقتی که بزای پای تلویزیون ایران

  • لزومی نداره بگم فروردین ۱, ۱۴۰۳

    ببخشیدا با کمال احترام واقعا یا اصلا تلوزیون نگاه نمی‌کنید یا نمیدونید محتوای این فیما چیه و چقد جذابه لطفا اگه دوست دارید این خبرگزاریتون طرفدار داشته باشه خبر های اشتباه به مردم نرسید حتما که توی هر ماه رمضان نباید چرت و پرت هایی مثل سسنن پیشین پخش بشه حالا یکمم واقع گرایی کنیم یعنی چی مسعود ده نمکی و فیلم ماوراییی شما وقتی بعد از ۱۲۰ مردید کجا میرید ؟؟؟؟ چرا میگید ضعیفه اتفاقا دم ایشون گرم . مورد بعدی هفت سر اژدها است که به نظر خیلی از مخاطب ها عالی عمل کرده و بازی آقای واشقانی بسیار خیره کننده است شما لطفا دیگه در باره این فیلم نظر ندید که مثل آتش و باد و چه و چه لطفا کاری نکنید که مردم فکر کنن فیلم های خوبی نیستن به نظرم امسال صدا و سیما فیلم هایی به مراتب بهتر از سال های قبل داشتند اصلا هم اهمیت نداره که سال های پیش پایتخت و اینا بود تشکر از توجه شما