رویکردهای درمانی نوآورانه برای بیماری های اسکلتی عضلانی

رویکردهای درمانی نوآورانه برای بیماری های اسکلتی عضلانی

سلب مسئولیت: روزیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

یک سیستم اسکلتی عضلانی سالم برای حفظ یک زندگی سالم و فعال ضروری است. اختلالات اسکلتی عضلانی امروزه یکی از شایع ترین مشکلات سلامتی است و می تواند افراد را در هر سنی تحت تاثیر قرار دهد. هر مشکلی در این سیستم می تواند به طور مستقیم بر تحرک و کیفیت زندگی ما تأثیر بگذارد. بنابراین، تشخیص زودهنگام و درمان موثر این بیماریها بسیار مهم است.

برای دریافت نظر پزشکی رایگان از پزشکان ما به سایت www.acibadem.ir مراجعه کنید.

مشکلات و بیماریهای رایج  ارتوپدی

اختلالات اسکلتی عضلانی می تواند هر یک از بافت های تشکیل دهنده این سیستم را تحت تاثیر قرار دهد. شایع ترین این اختلالات آرتروز است. استئوآرتریت، یک بیماری مفصلی است که با ساییدگی و پارگی غضروف مفصلی شناخته می شود، بیشتر در زانوها، لگن، دست ها و ستون فقرات دیده می شود. علائمی مانند درد، گرفتگی و محدودیت دامنه حرکتی و تورم در مفصل ایجاد می کند. شکستگی های ناشی از ضربه یا تصادف نیز یکی دیگر از شایعترین مشکلات ارتوپدی میباشند. شکستگی لگن در اثر زمین خوردن در افراد مسن شایع است. در ورزشکاران و افراد مسن دیسک‌های غضروفی به نام منیسک در مفصل زانو می‌توانند پاره شوند یا رباط‌های متقاطع قدامی در زانو آسیب دیده یا پاره شوند. عواملی مانند بلند کردن اجسام سنگین، نشستن طولانی مدت و حرکات نامناسب باعث جابجایی دیسک های ستون فقرات و فشرده شدن اعصاب می شود که منجر به بیماری فتق دیسک می شود. آرتریت روماتوئید یک بیماری خود ایمنی است که باعث التهاب مفاصل می شود. می تواند بسیاری از مفاصل، به ویژه لگن را تحت تاثیر قرار دهد. باعث درد، تورم و محدودیت حرکت در مفاصل می شود. گاهی اوقات بافت استخوان به دلیل کاهش یا توقف جریان خون به بافت استخوان شروع به مردن می کند. این بیماری که استئونکروز نام دارد باعث درد شدید و محدودیت حرکت می شود. بیشتر در لگن شایع است. وضعیتی به نام کلسیفیکاسیون اغلب در نتیجه ساییدگی غضروف در مفاصل و باریک شدن فضای مفصل رخ می دهد.

تشخیص اختلالات اسکلتی عضلانی نیاز به مشاوره با جراح ارتوپد دارد. جراح ارتوپد در مورد سابقه پزشکی و علائم شما می پرسد و معاینه فیزیکی انجام می دهد. در صورت لزوم، ممکن است آزمایش های تصویربرداری مانند اشعه ایکس، ام آر آی یا سی تی اسکن را نیز درخواست کند.

رویکردهای درمانی نوآورانه برای بیماری های اسکلتی عضلانی

درمان بیماری های ارتوپدی

درمان بستگی به نوع و شدت بیماری دارد. اغلب می توان از داروها برای کاهش درد و التهاب استفاده کرد. این داروها ممکن است شامل انواع داروها مانند مسکن ها، داروهای ضد التهابی یا استروئیدها باشد. ممکن است ورزش توصیه شود. فیزیوتراپی ممکن است برای تقویت عضلات، افزایش دامنه حرکتی مفاصل و کاهش درد استفاده شود.

در مواردی که به این درمان ها پاسخ نمی دهند یا در مواردی که بیماری عواقب جدی دارد، ممکن است جراحی لازم باشد. مناسب ترین گزینه درمانی برای هر بیمار به ویژگی های بیماری، سلامت بیمار و پاسخ بیمار به درمان بستگی دارد. برخی از راه حل های جراحی رایج عبارتند از : 

جراحی پروتز

جراحی های تعویض مفصل ران، روش های جراحی هستند که بافت آسیب دیده یا دژنراتیو مفصل ران را با پروتز جایگزین می کنند. جراحی های تعویض زانو روش های جراحی هستند که بافت آسیب دیده یا دژنراتیو مفصل زانو را با پروتز جایگزین می کنند. جراحی های جایگزین برای کمک به بیماران برای بازیابی تحرک و بهبود کیفیت زندگی با از بین بردن مشکلاتی مانند محدودیت تحرک و از دست دادن عملکرد مفصل انجام می شود.

جراحی داخل مفصلی

آرتروپلاستی یک روش جراحی است که بافت آسیب دیده را از مفصل برداشته و سطوح مفصل را تغییر شکل می دهد. ترمیم منیسک یک روش جراحی برای ترمیم ساختارهای غضروف پاره شده به نام منیسک در مفصل زانو است. بازسازی رباط صلیبی قدامی با هدف بازسازی یا ترمیم رباط صلیبی قدامی پاره شده یا آسیب دیده در مفصل زانو انجام می شود.

جراحی ستون فقرات

جراحی ستون فقرات اصطلاح کلی برای روش‌های جراحی است که برای اصلاح مشکلات ساختاری در ستون فقرات یا کاهش فشردگی اعصاب ستون فقرات طراحی شده‌اند. این روش ها برای درمان بیماری هایی مانند کمردرد یا گردن درد، گیرکردن اعصاب و اسکولیوز استفاده می شود.

دیسککتومی فرآیند برداشتن یا کاهش جزئی یا کامل محتویات دیسک در ستون فقرات کمری برای شرایطی مانند فتق دیسک است. همجوشی ستون فقرات یک روش جراحی است که بخش‌هایی از ستون فقرات را به هم می‌پیوندد و استخوان‌ها را جوش می‌دهد. این روش برای درمان شرایطی مانند بی ثباتی ستون فقرات، شکستگی ستون فقرات یا انحنای ستون فقرات استفاده می شود.

ترمیم عضلات و تاندون

ترمیم عضله و تاندون یک روش جراحی برای ترمیم عضلات و تاندون های پاره یا آسیب دیده است. برای بازگرداندن ثبات مفصل استفاده می شود.

فیزیوتراپی ممکن است پس از جراحی توصیه شود

بیمارانی که برای مدت طولانی تحرک خود را از دست داده‌اند و بیمارانی که می‌خواهند پس از جراحی هر چه سریع‌تر و راحت به سلامت خود بازگردند، ممکن است برای کمک به بهبودی پس از جراحی به فیزیوتراپی نیاز داشته باشند. فیزیوتراپی سنتی یک روش درمانی مهم است که به بیماران کمک می کند تا تحرک و قدرت خود را بازیابند. اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی، کاربردهای فیزیوتراپی رباتیک رایج تر شده است. این برنامه ها می توانند روند درمان را برای بیماران موثرتر و راحت تر کنند.

توانبخشی به کمک ربات

دستگاه های ورزشی رباتیک که به طور مخصوص در فرآیند توانبخشی مورد استفاده قرار می گیرند، مجهز به حسگرها و نرم افزارهای تخصصی برای افزایش تحرک بیمار و بازیابی قدرت عضلانی هستند. این دستگاه ها حرکات بیمار را تجزیه و تحلیل می کنند و با ارائه بازخورد به بیمار کمک می کنند تا به نتایج موثرتری دست یابد. توانبخشی رباتیک با کاهش بار بیمار و کمک به حرکت، روند فیزیوتراپی را تسهیل می کند. می تواند به ویژه در توانبخشی پس از جراحی ستون فقرات یا مفصل موثر باشد. علاوه بر این، فناوری واقعیت مجازی افزوده شده به این دستگاه‌ها، یک محیط فیزیوتراپی انگیزشی ایجاد می‌کند و روند توانبخشی را لذت‌بخش‌تر می‌کند. بیمار می تواند با انجام تمرینات مختلف در محیط مجازی قدرت و انعطاف بدنی خود را به دست آورد.

این دستگاه‌های رباتیک مورد تأیید FDA در بیمارستان‌های Acıbadem استفاده می‌شوند تا روند درمان را برای بیماران مؤثرتر و راحت‌تر کنند. هر دستگاه به دقت توسط پزشکان متخصص و کادر پزشکی مدیریت می شود و برنامه های درمانی سفارشی با توجه به نیاز بیمار ایجاد می شود.

برای دریافت نظر پزشکی رایگان از پزشکان ما به سایت www.acibadem.ir مراجعه کنید.

بدون نظر

ورود