بیوگرافی زری خوشکام بازیگر پیش از انقلاب، همسر علی حاتمی و مادر لیلا حاتمی + ویدیو

بیوگرافی زری خوشکام بازیگر پیش از انقلاب، همسر علی حاتمی و مادر لیلا حاتمی + ویدیو

زری خوشکام که پس از انقلاب با نام «زهرا حاتمی» شناخته شده، کارنامه‌ کاری پرباری دارد. نام او با کارگردان مشهور سینمای ایران، علی حاتمی عجین شده است. خوشکام از سال ۱۳۵۰ وارد دنیای بازیگری شد و در فیلم «کلبه‌ای آن سوی رودخانه» با بازی در مقابل ناصر ملک مطیعی شناخته شد. به گفته خودش ۳ دهه ممنوع‌التصویر بود و اجازه فعالیت نداشت، با این حال مجدداً حرفه‌اش را از سرگرفت و به سینما بازگشت. خوشکام در روز جمعه ۲۸ اردیبهشت‌ در سن ۷۷ سالگی درگذشت. علت فوت این بازیگر معروف، ایست قلبی ذکر شده است.

بیوگرافی زری خوشکام

زری خوشکام در سال ۱۳۲۶ در شهر اصفهان به دنیا آمد و تحصیلات خود را در تهران و لندن گذراند. هنرپیشگی را از سال ۱۳۵۰ با فیلم سینمایی «آدمک» آغاز کرد. در همان سال با علی حاتمی ازدواج کرد. با تولد فرزندش (لیلا حاتمی) برای مدت‌ها از بازیگری کناره‌گیری کرد و در سال ۱۳۷۶ با حضور در فیلم جهان پهلوان تختی فعالیت خود را از سر گرفت. کارنامه بازیگری او بدین شرح است:

فیلم ها: آدمک/ کلبه‌ای آن سوی رودخانه/ الکلی/ رشید/ مرد هزار لبخند/ توبه/ تپلی/ خواستگار/ جهان پهلوان تختی/ تهران روزگار نو/ سیمای زنی در دوردست/ در دنیای تو ساعت چند است؟ / شعله ور

سریال ها: سلطان صاحبقران/ هزاردستان

او در سال ۱۳۸۷ در دومین جشن انجمن منتقدان و نویسندگان، جایزهٔ علی حاتمی را به عنوان بهترین فیلمنامه نویس سی سال سینمای پس از انقلاب ایران دریافت کرد.

اخیراً سکانسی از گریه‌های تلخ لیلا حاتمی برای مرگ مادرش در فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟» وایرال شده است. در این فیلم زری خوشکام نقش مادر لیلا حاتمی را ایفا می‌کرد. خوشکام در سال‌های قبل از انقلاب با کارگردان‌هایی همچون خسرو هریتاش، رضا میرلوحی و علی حاتمی همکاری داشت. بازی در فیلم‌های سینمایی «سیمای زنی در دوردست»، «در دنیای تو ساعت چند است؟»، «شعله ور» و «طلاخون» از دیگر فعالیت‌های خوشکام در سال‌های اخیر بود.

منبع: برترین ها
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود