زندگی در کانادا بهتر است یا ایران؛ ۶ دلیل مهم و منطقی

زندگی در کانادا بهتر است یا ایران؛ ۶ دلیل مهم و منطقی

سلب مسئولیت: روزیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

در رتبه‌بندی بهترین کشورهای جهان برای زندگی، کشور کانادا رتبه ۱۵ و کشور ایران رتبه ۱۴۱ را دارد (۲۰۲۴ میلادی). این رتبه‌بندی بر اساس شاخص‌های مختلف مانند هزینه‌های زندگی، سطح اشتغال و درآمدها، کیفیت زندگی، خدمات پزشکی و سطح تحصیلات مشخص می‌شود. بنابراین پاسخ به این سوال که زندگی در کانادا بهتر است یا ایران، قطعا کاناداست. اما چرا زندگی در کانادا بهتر از ایران است؟ مقایسه برخی شاخص‌ها در کانادا و ایران شما را بسیار متعجب خواهد کرد. ما در این نوشتار ۶ مورد از شاخص‌های مهم زندگی را در کانادا و ایران مقایسه می‌کنیم.

۱. کسب درآمد بالاتر در کانادا نسبت به ایران

متوسط درآمد سالانه در کانادا ۵۳۳۱۰ دلار کانادا و در ایران ۳۹۸۰ دلار کانادا برآورد شده است. این رقم‌ها نشان‌دهنده بالاتر بودن قابل‌توجه سطح درآمد در کانادا نسبت به ایران است. همچنین نرخ بیکاری در ایران بالاتر از ایران است؛ این نرخ در کانادا ۶.۱ و در ایران ۸.۶ بوده است. فرصت‌های شغلی در سراسر صنایع در کانادا موجود است و برخی از بخش‌ها مانند مراقبت‌های بهداشتی، آموزش، مهندسی، ساخت‌و‌ساز و کشاورزی با کمبود شدید نیروی کار مواجه هستند.

متوسط ​​حقوق پس از کسر مالیات، هزینه‌های زندگی را در کانادا برای ۱.۴ ماه پوشش می‌دهد و در ایران برای ۰.۳ ماه کافی است. به‌طورکلی، در کانادا تورم کم به همراه درآمد متناسب با هزینه‌های محل زندگی برقرار است. نرخ تورم در کانادا ۶.۸% و در ایران ۴۳.۴۹% برآورد می‌شود. بنابراین در مهاجرت کاری به کانادا باید به میزان دستمزد خود با‌توجه‌به هزینه زندگی در این کشور توجه داشته باشید. به‌طورکلی، کانادا کشوری فعال در بازار بین‌الملل است و دسترسی بسیار مناسبی به آمریکا دارد؛ بنابراین برای گسترش کار و تجارت فرصت‌های بسیار خوبی دارد. همچنین با ارائه ویزای استارتاپ، فرصت‌های ایده‌آلی برای نیروی جوان ‌به‌منظور وارد شدن به بازار کار فراهم می‌کند.

میانگین درآمد بالاتر در کانادا نسبت به ایران

هزینه زندگی در کانادا نسبت به ایران بیشتر است

متوسط ​​هزینه زندگی در کانادا (۲۰۴۲ دلار سالانه) ۲۲۴ درصد گرانتر از ایران (۶۳۰ دلار سالانه) است. هزینه زندگی شامل مواردی مانند خوراک، پوشاک، مسکن، حمل‌ونقل و سایر موارد می‌شود. کانادا در فهرست گران ترین کشورهای جهان، رتبه چهاردهم را دارد و ایران در این فهرست در رتبه ۱۴۸ قرار گرفته است؛ بنابراین یک تفاوت فاحش زندگی در ایران و کانادا مربوط به هزینه زندگی است.

در شهرهای بزرگ‌ کانادا مانند تورنتو، ونکوور یا مونترال میزان هزینه‌های زندگی کم‌تر از شهرهای دیگر است؛ بنابراین در همه راه های مهاجرت به کانادا حتما ابتدا به میزان دارایی و درآمد خود برای پوشش هزینه‌های زندگی در این کشور توجه داشته باشید و شهر مناسب را انتخاب کنید. اکثر کانادایی‌ها ۳۵ تا ۵۰ درصد از درآمد خود را صرف مسکن (هزینه اجاره خانه یا پرداخت وام مسکن) و خدمات آب، برق و گرمایش خانه می‌کنند. غذا، دومین هزینه اساسی برای زندگی در کانادا است که اگر در رستوران‌ها صرف شود، هزینه آن دو برابر خواهد شد. هزینه‌های پوشاک کمتر از ۱۰ درصد از دستمزد افراد است.

بالاتر بودن کیفیت زندگی در کانادا نسبت به ایران

در رتبه‌بندی کیفیت زندگی کشورهای دنیا کانادا در رتبه ۳۳ و ایران در رتبه ۸۸ قرار دارد. کیفیت زندگی با به کارگیری ۱۰۰ شاخص مختلف بررسی می‌شود که به‌طورکلی در ۶ دسته تقسیم می‌شود. نرخ این شاخص‌ها را در جدول زیر برای کانادا و ایران مقایسه کنید.

شاخصکاناداایران
ثبات سیاسی۸۴۲۵
حقوق شهروندی۹۴۱۲
سلامتی۷۷۵۵
اقلیم۳۰۵۸
هزینه زندگی۴۲۱۵
محبوبیت۶۴۳۵

یکی از رایج‌ترین دلایلی که افراد به کانادا مهاجرت می‌کنند، بهبود استاندارد کلی زندگی‌شان است. زیرا این کشور از نظر شاخص‌های کیفیت زندگی در سطح بالایی قرار دارد. ۴۷.۶ درصد از جمعیت کانادا رضایت بالایی از زندگی گزارش کرده‌اند و رضایت از زندگی در کانادا رتبه ۱۱ در بین کشورها دنیا را داشته است؛ بنابراین با تهیه مدارک و شرایط لازم برای مهاجرت به کانادا مانند مدارک لازم برای ویزا کانادا ۵ ساله و اخذ اقامت این کشور می‌توانید کیفیت زندگی خود را افزایش دهید.

آب‌وهوای سرد کانادا و تنوع آب‌وهوایی کمتر نسبت به ایران

یک تفاوت فاحش زندگی در ایران و کانادا مربوط به تنوع آب‌وهوایی است. کانادا به‌خاطر زمستان‌های خشن و برفی خود شناخته‌ شده است. دمای هوا در زمستان‌های این کشور به زیر صفر درجه سانتیگراد می‌رسد و در اکثر نقاط کشور، رایج است. در بسیاری از شهرهای کانادا دمای منفی ۲۰ درجه نیز بی‌سابقه نیست؛ البته در برخی شهرهای جنوبی کانادا مانند تورنتو و ونکوور دمای هوا در طول ماه‌های تابستان تا ۳۰ درجه سانتیگراد نیز افزایش می‌یابد.

در مقابل، ایران کشوری چهار فصل است و در اکثر شهرهایش تنوع آب‌وهوایی دارد؛ بنابراین یکی از معایب زندگی در کانادا برای ایرانیان، سرد بودن هوای اکثر شهرهای این کشور است. برای افرادی که به سرما علاقه‌ای ندارند، کانادا کشور مناسبی برای زندگی نخواهد بود.

سرمای هوای بیشتر کانادا نسبت به ایران

بالاتر بودن سطح خدمات پزشکی در کانادا نسبت به ایران

ساکنان کانادا نیازی به پرداخت هزینه برای معاینات منظم، آزمایشات و درمان‌های ضروری پزشکی ندارند. با این حال، ممکن است برای موارد غیر ضروری یا زیبایی، دارو، بینایی و مراقبت‌های مربوط به دندان هزینه پرداخت کنند. اکثر کانادایی‌ها بیمه خصوصی را برای پوشش اضافی خریداری می‌کنند یا تحت پوشش طرح‌های بیمه گروهی کارفرمایان خود قرار می گیرند.

هر استان یا منطقه در کانادا به شهروندان و ساکنان دائمی خود یک طرح مراقبت بهداشتی با بودجه عمومی ارائه می‌دهد. در برخی استان‌ها، ساکنان موقت مانند دارندگان مجوز کار و دانشجویان بین‌المللی نیز تحت پوشش طرح مراقبت‌های بهداشتی استانی قرار دارند. در ایران خدمات پزشکی توسط بخش خصوصی و دولتی عرضه می‌شود و امکان استفاده از بیمه برای این خدمات وجود دارد. اما در ایران به دلیل تحریم‌های بین‌المللی امکان دسترسی به داروها و برخی خدمات پزشکی بسیار کمتر از کانادا است.

سطح بالای تحصیل در کانادا نسبت به ایران

طبق گزارش US News and World 2024 کانادا به عنوان چهارمین کشور برتر جهان از نظر سیستم آموزشی رتبه‌بندی شده است. سیستم آموزشی کانادا بر آموزشی جامع شامل موضوعات آکادمیک و غیرآکادمیک استوار است و بر تشویق به تفکر انتقادی و مشارکت جامعه تأکید دارد. برخی از دانشگاه‌های کانادا مانند دانشگاه تورنتو، مک گیل و بریتیش کلمبیا در رتبه‌بندی دانشگاه‌های دنیا رتبه‌های زیر ۵۰ را دارند.

برای شروع تحصیل در مدارس ایران، دختران و پسران تا پایان دوره متوسطه در مدارس جداگانه تحصیل می‌کنند. علاوه‌بر این، مدارس برنامه زمانبندی دانش‌آموزان را تعیین می‌کنند؛ بنابراین همه دانش‌آموزان در ۱۳ دوره یکسان قرار می‌گیرند. برعکس، سیستم آموزشی کانادا منعطف‌تر است؛ زیرا دانش‌آموزان می‌توانند دوره های خود را انتخاب کنند. همچنین مدارس کانادا کیفیت بالاتری از نظر آموزش ارائه می دهند.

بهبود کیفیت زندگی با مهاجرت به کانادا

میزان درآمد، کیفیت زندگی، آموزش و خدمات پزشکی در کانادا در سطح بالاتری از ایران قرار دارد. از طرف دیگر، در ایران هزینه‌های زندگی کم‌تر از کانادا است و تنوع آب‌وهوایی بیشتری در ایران نسبت به کانادا وجود دارد؛ بنابراین با بررسی مزایا و معایب زندگی در کانادا و ایران می‌توان گفت به شرط برخورداری از درآمد مناسب، کانادا کشور بهتری برای زندگی است. قبل از مهاجرت به کانادا حتما از مشاوره‌های یک موسسه مهاجرتی معتبر مانند ایران کانادا استفاده کنید تا از توانایی مهاجرت و زندگی در این کشور مطمئن شوید.

۲ نظر

ورود

  • مهدی خرداد ۱۹, ۱۴۰۳

    حقوق در ایران ۰.۳ماه جواب میده یعنی ده روز بیست روز بعدش ملت ایران ….

  • مسعود خرداد ۱۹, ۱۴۰۳

    آخه چرا دروغ؟؟؟ اکثر ایرانی ها و خود ساکنین کانادایی از وضعیت بد بهداشت و درمان در کانادا ناراضی هستن گرانی مسکن و اجاره داره سربه فلک میزنه بعد با چندتا آمار فیک میخواهید چی رو تلقین کنید