این دو برنامه طنز هر شب آبروی صداوسیما را می برند

این دو برنامه طنز هر شب آبروی صداوسیما را می برند

همزمان با شروع فصل پاییز، شبکه سه و نسیم، از بعضی برنامه‌های جدیدشان با محوریت طنز و سرگرمی رونمایی کردند. شبکه سه برنامه «چارپایه» را روی آنتن برده و شبکه نسیم نیز برنامه «طنزیم» را در جدول پخش جای داده است. هر دو برنامه طنز هستند و با زبان خنده و شوخی به موضوعات مختلف می‎پردازند، اما تلاش این برنامه‌ها برای خنداندن مخاطب موفقیت‌آمیز نبوده است، بنابراین همچنان جای خالی یک برنامه طنز و مفرح موفق، در تلویزیون احساس می‌شود. «چارپایه» با وجود چهره‌های خوش‌سابقه کمدی مانند یوسف تیموری، علی صادقی، قدرت‌ا… ایزدی و جواد خواجوی اتفاق خوبی را رقم نزده و «طنزیم» نیز اساسا با حضور چهره‌هایی مانند شهرام شکیبا، اسماعیل باستانی و بابک افرا راه را اشتباه رفته است. در ادامه گزارش، جزئیات این دو برنامه طنز جدید و ضعف‌های آن‌ها را بررسی کردیم.

چالش و بازی با چاشنی نشان هویج

در هر قسمت از برنامه «چهارپایه»، یکی از چهار چهره کمدی رئیس می‌شود و بقیه باید چالش‌ها و بازی‌هایی را که رئیس تعیین می‌کند، انجام بدهند. در نهایت هر فردی که عملکرد ضعیف‌تری داشته باشد، نشان هویج دریافت می‌کند! چالش‌ها، بازی‌ها و نمایش‌هایی که در این برنامه طراحی شده است، ظرفیت کافی برای خنداندن مخاطب را ندارند. به عنوان مثال در بخش نمایشی برنامه، کمدین‌ها با ایفای نقش مادر شوهر، خواهر شوهر و عروس، نقش زنان را ایفا کردند و با توسل به کلیشه‌هایی که درباره روابط آن‌ها وجود دارد، سناریویی طراحی شد. در این موقعیت فرضی، عروس یک خانواده به مهمانی یکی از افراد فامیل می‌رود و با دیدن ظرفی در خانه میزبان، متوجه می‌‎شود خواهرشوهرش کادوی او را برای آن‌ها هدیه برده است. در یک موقعیت دیگر مشکل عروس این بود که مادرشوهرش اجازه نمی‌داد او صندلی جلوی ماشین کنار همسرش بنشیند و یکی دیگر از موقعیت‌ها نیز تنبل بودن یک عروس نشان داده شد. هرچند که «چارپایه» می‌خواهد آموزنده باشد و در این نمایش‌ها پیام‌هایی برای مخاطبان دارد، اما این نمایش‌های کلیشه‌ای و تقلید زنان توسط کمدین‌های مرد، بامزه نیستند و هدف اصلی برنامه محقق نمی‌شود.

دو برنامه‌ای که هر شب، آبروی صداوسیما را به باد می‌دهند

عملکرد ضعیف کمدین‌ها

بازی‌ها و چالش‌های «چهارپایه» نیز خلاقانه و جذاب نیستند. خوردن ترکیب‌های غذایی عجیب و ناهماهنگ مانند فلفل تند و لیموترش در صورت پاسخ اشتباه به سوالات رئیس، تقلید صدای عباس محبوب بازیگر پیش کسوت و انداختن تکه یخ در یقه افراد در صورت پاسخ غلط به سوالات رئیس درباره بیوگرافی هنرمندان، از چالش‌های «چارپایه» هستند که فاقد ایده‌ نو و بامزه‌ای بودند. در این شرایط عملکرد کمدین‌ها نیز در برنامه موفق نیست. کمدین‌ها ایده‌ خاصی برای طنازی در نمایش‌ها و چالش‌ها ندارند. به عنوان مثال یوسف تیموری برای این که بامزه به نظر برسد، در نمایش مهمانی فامیل که پیشتر به آن اشاره کردیم، سراغ ایفای نقش یک خواهرشوهر چاق رفت و حالت صورتش را تغییر داد، اما نتیجه بامزه از آب درنیامد و حتی توهین‌آمیز بود. علی صادقی و قدرت‌ا… ایزدی و جواد خواجوی طراحی خاصی برای انجام چالش‌ها ندارند، در برنامه بلاتکلیف هستند و شوخی‌هایشان بامزه نیست. خواجوی تنها زمانی که با لحن معروف خود در ویدئوهای اینستاگرامی‌اش و لهجه مشهدی صحبت کرد، کمی بامزه بود، اما در مجموع فعلا حضور موفقی در «چارپایه» نداشته است.

ویدئوکست «طنزیم» با خاطره بازی

شبکه نسیم هم مدتی است برنامه «طنزیم» را روانه آنتن کرده است. لوکیشن برنامه یک گاراژ است و اسماعیل باستانی مجری تلویزیون از فضای این گاراژ برای ضبط پادکست‌ها و ویدئوکست‌های خود استفاده می‌کند، اما بابک افرا خواننده و شهرام شکیبا به عنوان صاحبان گاراژ با کار او مخالف هستند، مدام سنگ‌اندازی می‌کنند و مهمانانی را به گاراژ دعوت می‌کنند. «طنزیم» در مقایسه با «چارپایه» از نظر محتوا، هدفمندتر است و در هر قسمت به موضوع خاصی مانند شایعه‌پراکنی، طبیعت، رفاقت و… می‌پردازد، اما برنامه ساختار و چارچوب ویژه یا جذابی ندارد. لابه لای کل‌کل‌های سه شخصیت با یکدیگر، موسیقی و بریده‌ای از فیلم، سریال و برنامه‌های قدیمی و نوستالژیک نیز پخش می‌شود. «طنزیم» بهانه خاصی برای خاطره‌بازی ندارد، جز این که مثلا وقتی صحبت از «مسابقه محله» یا مادر، به میان می‌آید، ویدئویی از این مسابقه مشهور و اجرای آهنگ «مادر من» در «خواهران غریب» پخش می‌شود تا خاطره‌بازی هم جایی در برنامه داشته باشد.

دو برنامه‌ای که هر شب، آبروی صداوسیما را به باد می‌دهند

کل‌کل‌های بی‌مزه و تکراری

اسماعیل باستانی در «طنزیم» به عنوان تولیدکننده ویدئوکست حضور دارد، بابک افرا و شهرام شکیبا هم نقش صاحبان گاراژ را که با یکدیگر شریک هستند، ایفا می‌کنند. این دو شخصیت درکی از کار فرهنگی ندارند، بنابراین متوجه موقعیت اسماعیل باستانی نیستند و با ایجاد سروصدا و جروبحث با یکدیگر مدام مزاحم کار او می‌شوند. افرا و شکیبا چهره‌هایی طناز نیستند، بنابراین کل کل این دو شریک با یکدیگر و با اسماعیل باستانی، همچنین رفتارهای آنان در برنامه، نه تنها بامزه نیست، بلکه خسته‌کننده و تکراری است.

منبع: برترین ها
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود