شورای نگهبان لایحه عفاف و حجاب را تایید کرد؛ مفاد این لایحه چیست؟

شورای نگهبان لایحه عفاف و حجاب را تایید کرد؛ مفاد این لایحه چیست؟

شورای نگهبان لایحه «حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب» را که به «لایحه عفاف و حجاب» معروف شده، سرانجام پس از ماه‌ها تایید کرده و جهت طی مراحل قانونی به مجلس فرستاده است.

هادی طحان‌نظیف، سخنگوی شورای نگهبان، در نشست خبری صبح شنبه ۲۸ مهر خبرهای هفته‌های گذشته چندین تن از نمایندگان مجلس ایران در خصوص تایید این لایحه را تایید کرد و دلیل اعلام نشدن رسمی آن را اطلاع رسانی برخی نمایندگان خواند و گفت که دیگر نیازی به اعلام رسمی نبوده است.

وی در این خصوص گفت: در این مدت چند نفر از نمایندگان مجلس در این خصوص اطلاع رسانی کردند و دیگر نیازی به این موضوع نبود؛ این مصوبه جهت طی مراحل قانونی خود در اختیار مجلس شورای اسلامی قرار دارد.

طحان‌نظیف همچنین درباره اینکه آیا لایحه عفاف و حجاب قابلیت اصلاح دارد؟ تصریح کرد: هر قانونی امکان اصلاح دارد و دولت از طریق لایحه و مجلس از طریق طرح می‌تواند فرایند لازم را در مجلس طی کند.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بررسی‌های انجام شده در شورای نگهبان در زمینه کارآمدی و اجرایی بودن قانون عفاف و حجاب چگونه است گفت: نسبت به هر مصوبه‌ای ممکن است نظرات مختلفی وجود داشته باشد اما طبیعتاً انتظار از مجلس شورای اسلامی این است که در بررسی مصوبات دیدگاه‌های مختلف را بشنود و مباحث اجرایی آن را نیز در نظر بگیرند؛ شورای نگهبان فقط از جهت مطابقت با قانون اساسی و موازین شرعی مصوبات را رسیدگی می‌کند.

در این مورد سعی کردیم رویکردهای مختلف را بشنویم؛ این مصوبه ۶ مرتبه میان مجلس و شورای نگهبان رفت و برگشت داشته است. حیطه ورود ما در جایی است که مغایرت شرعی و قانون اساسی وجود داشته باشد و ما وارد مباحث کارشناسی به این معنا نمی‌شویم.

لایحه عفاف و حجاب چیست؟

اواخر شهریورماه امسال، ۱۵۲ نماینده مجلس، با ۳ سال اجرای آزمایشی لایحه جنجالی «عفاف و حجاب» موافقت و آن را تصویب کردند.

در این لایحه شاهد تشدید مجازات‌ها اعم از مجازات نقدی با مبالغ بسیار بالا تا محکومیت به زندان‌های طولانی‌مدت هستیم. ممنوعیت خروج از کشور، توقیف گذرنامه، و محرومیت از حقوق شهروندی نیز بخشی از مجازات‌های تعیین شده در لایحه حجاب و عفاف است.

«برهنگی یا نیمه برهنگی» در این لایحه در مرتبه اول بیش از ۵ تا ۱۰ سال حبس و یا ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان جزای نقدی در پی خواهد داشت که در صورت تکرار به بیش از ۱۰ تا ۱۵ سال حبس یا ۱۵۰ تا ۲۸۰ میلیون تومان جزای نقدی تبدیل خواهد شد. محصلین و دانشجویان مرتکب بدپوششی یا کشف حجاب نیز پس از بار چهارم به فراجا معرفی می‌شوند.

ماده ۴۹ این لایحه که به بدپوششی در انظار یا اماکن عمومی اشاره دارد، «بدپوششی» را به‌صورت جداگانه برای مردان و زنان این‌طور تعریف کرده‌ است:

زنان: پوشیدن لباسی که خلاف عفت عمومی است از قبیل لباس بدن‌نما و تنگ یا لباسی که قسمتی از بدن پایین‌تر از گردن یا بالاتر از مچ پا یا بالاتر از ساعد دست‌ها دیده شود.

مردان: پوشیدن لباسی که خلاف عفت عمومی است از قبیل لباس بدن‌نما یا لباسی که قسمتی از بدن پایین‌تر از سینه یا بالاتر از ساق پا یا سرشانه فرد دیده شود.

«بی‌عفتی، کشف حجاب، بی‌حجابی یا بدپوششی» در وسایل نقلیه چه از سوی راننده و چه کسی که سوار بر خودرو شده نیز جریمه ۵۰۰ هزار تومانی پلیس راهنمایی و رانندگی را در پی خواهد داشت.

تاکید بر تفکیک جنسیتی

اما علاوه بر بحث پوشش، به موضوع تفکیک جنسیتی در اماکن عمومی حتی در بیمارستان‌ها نیز تاکید شده است که از آن جمله می‌توان به دستور به طراحی چیدمان اداری در ساختمان‌های بیمارستان‌ها، دانشگاه‌ها و سایر مراکز مربوط به وزارت بهداشت بر اساس حفظ حدود حریم شرعی بین کارمندان زن و مرد اشاره کرد. در بخشی از این لایحه آمده است که وزارت بهداشت باید «محیط اختصاصی جهت ارائه خدمات پزشکی به زنان» ایجاد کند و این تفکیک جنسیتی «به جز در موارد استثنا که حضور نامحرم در آنها ناگزیر است» باید اعمال شود.

راه‌انداری و گسترش دانشگاه‌ها و پردیس‌های دانشگاهی مختص بانوان و اختصاص حداقل بیست درصد از بوستان‌ها و پارک‌ها به زنان از دیگر مواد این لایحه در جهت تفکیک زنان و مردان در جامعه است.

مجازات سلبریتی‌ها

سلبریتی ها و چهره های مشهور در صورت عدم رعایت حجاب در فضای مجازی یا غیرمجازی علاوه بر محکومیت به مجازات مقرر، به جزای نقدی درجه دو یا ۱۰ درصد از کل دارایی (به جز مستثنیات دِین) هر کدام که بیشتر باشد و محرومیت از فعالیت‌های شغلی یا حرفه‌ای به مدت شش ماه تا پنج سال و به تشخیص قاضی به ممنوعیت خروج از کشور به مدت دو سال و ممنوعیت از فعالیت عمومی در فضای مجازی از شش ماه تا دو سال و حذف محتوا‌های سابقِ ناقض قانون و لغو کلیه امتیازات، تخفیفات و معافیت‌های اعطایی» محکوم خواهند شد که این مجازات‌ها در صورت تکرار تشدید خواهد شد.

متن کامل لایحه عفاف و حجاب و مفاد آن را مطالعه کنید.

دیجیاتو
بدون نظر

ورود