کویر لوت و قنات های ایران، ثبت جهانی شدند

داغ ترین رویداد ها و گزارشات از میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری

کویر لوت و قنات های ایران، ثبت جهانی شدند

کویر لوت و قنات های ایران، ثبت جهانی شدند

خبر خوشحال کننده ثبت جهانی قنات های ایران و هم چنین کویر لوت که چندی پیش روی داد، شمار آثار جهانی ثبت شده ایران را به ۲۱ مورد رساند. رییس سازمان گردشگری نیز اعلام کرد که پرونده ۶۰ اثر دیگر ایران برای ارسال به یونسکو آماده شده است. هم چنین برای نخستین بار، ضوابط مشارکت و سرمایه گذاری برای طبیعت گردی در مناطق طبیعی کشور منتشر شد.

یکی از اخبار بد برای صنعت گردشگری ایران در هفته گذشته، خلع ید پیمانکار مرمت و نگهداری عمارت تاریخی فرهنگی مسعودیه در بهارستان تهران بود که موجب پلمپ و تعطیلی موقت این مجموعه شد. البته خبر هایی مبنی بر تخریب خانه تاریخی ملک توران در منطقه زعفرانیه تهران نیز اخیرا به گوش رسیده است. این در حالی هست که با خبر شدیم که مزایده خانه علا، الدوله، حاکم تهران متوقف شد.

کودتا در ترکیه و تاثیر آن بر گردشگران ایرانی نیز یکی از اخبار جالب توجه روز های اخیر بود. ولی تیموری، مدیرکل دفتر نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری در این‌باره به ایسنا گفته که اگر دفتر خدمات مسافرتی همچنان تور ترکیه بفروشند، تخلف محرز کرده و کمیته فنی استان با توجه به تعداد و نحوه توافق با گردشگر می‌تواند برای آن دفتر حکم “تعلیق” صادر کند. با این حال انگیزه برخی آژانس‌های مسافرتی برای فروش تورهای ترکیه در شرایط فوق‌العاده کنونی، قابل تأمل است. مردم هم چنان باید از سفر به ترکیه تا عادی شدن اوضاع در این کشور بحران زده، خودداری کنند.

مهم: اشخاصی که از سفر به ترکیه منصرف شده و تمایل به کنسل کردن تور خود دارند، به هیچ وجه نباید جریمه پرداخت کنند و در صورت مواجه با چنین تخلفی، می‌توانند از طریق اداره‌های میراث فرهنگی و گردشگری هر استان و یا شماره تلفن ۰۹۶۲۹، شکایت خود را طرح و پیگیری کنند.

 

قنات های ایران، ثبت جهانی شد  /آثار جهانی ایران به ۲۱ مورد رسید

2-w900-h600

پس از تلاش های گسترده ایران، بالاخره قنات های ایران، در فهرست آثار جهانی یونسکو ثبت شد. برای اهالی میراث فرهنگی و گردشگری کشورمان، جهانی شدن قنات های ایران که سمبل گردشگری استان یزد نیز به شمار می رود، بهترین خبر تیر ماه و شاید سال ۹۵ باشد.

 

کویر لوت ایران (گرم ترین نقطه کره زمین) ثبت جهانی شد

3-w900-h600

خبر خوش بعدی این که کویر لوت ایران، ثبت جهانی شد. کویر لوت اولین اثر طبیعی ایران زمین است که در آثار جهانی یونسکو به ثبت رسید و انتظار می رود با ثبت جهانی این اثر، بتوان از برنامه های مختلف گردشگری از جمله رالی های بین المللی و کویر نورددی روزانه و شبانه در گرم ترین نقطه کره زمین استفاده کرد و به جذب گردشگر پرداخت.

کویر لوت با مساحتی در حدود ۱۷۵ هزار کیلومتر، در شمال شرقی استان کرمان قرار دارد و در میان سه استان خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و کرمان گسترده شده و حدود ۱۰ درصد وسعت کشور را دربر گرفته است. سابقه‌ی تمدنی بیش از پنج هزار سال در حاشیه‌ی کویر لوت و کشف حدود سه‌هزار اثر تاریخی از این منطقه در نوع خود بی‌نظیر است که از جمله این کشفیات می‌توان به درفش پنج‌ هزارساله‌ی شهداد اشاره کرد که قدیمی‌ترین درفش جهان محسوب می‌شود.

4-w900-h600

کویرلوت در سال ۲۰۰۵ با دمای ۷۰.۷ درجه‌ی سانتی‌گراد، رکورد گرم‌ترین هوا در همه کره زمین ثبت کرد. کویر لوت به سه واحد جغرافیایی لوت شمالی، لوت مرکزی که کلوت‌ها و تپه‌های ماسه‌ای در آن قرار دارد و لوت جنوبی که غنی‌ترین پوشش گیاهی این کویر را دارد، تقسیم می‌شود.

نمایشگاه گردشگری ایران و چین چند هفته دیگر

با امضای تفاهم نامه توسعه مناسبات گردشگری و فرهنگی بین ایران و چین، نمایشگاه های گردشگری بین دو کشور بزودی برگزار شد. رئیس ایکوم ایران از امضای توافق نامه‌ میان ایران و چین در دو حوزه‌ی جاده ابریشم و برگزاری نمایشگاه ‌های متقابل در شهریور امسال خبر داد.

گفتنی است در حاشیه‌ی  اجلاس جهانی  ایکوم که امسال در شهر میلان ایتالیا برگزار شد، با کمیته‌ی ملی چین توافقی رسمی در دو حوزه‌ی مشخص جاده ابریشم و برگزاری نمایشگاه‌های متقابل به عمل آمد و  قرار است که امضای نهایی آن ماه سپتامبر (شهریور) همراه با کنگره‌ی رود و تمدن، در چین انجام شود.

روادید فرودگاهی ایران، ۹۰ روزه شد

خبر بعدی این که در راستای افزایش میزان گردشگر خارجی در ایران و تقویت این صنعت در عصر پسا برجام، با توافق هیات دولت ، روادید فرودگاهی ایران که از ۱۵ روز به ۱ ماه افزایش یافته بود، به ۹۰ روز تغییر کرد. اکنون، شهروندان ۱۹۰ کشور دنیا می توانند پس از ورود به یکی از فرودگاه های ایران، روادید گردشگری فرودگاهی (visa on arrival) دریافت کنند و الزامی به اخذ ویزا در کشور خود ندارند.

گفتنی است، خبر هایی از لغو روادید ایران با چند کشور دنیا به گوش رسیده که قرار است این موارد در روزهای آینده اطلاع رسانی شود. اکنون ایران با ۱۲ کشور از جمله ترکیه، لبنان، سوریه و ارمنستان، تفاهم نامه لغو روادید دو طرفه دارد.

 

کاخ گلستان، زیر دوربین مدار بسته رفت

5-w900-h600

تنها اثر ثبت شده جهانی ایران در آثار یونسکو، اخیرا تحت پوشش دوربین مدار بسته قرار گرفت. مجموعه فرهنگی تاریخی گلستان که در مرکز شهر تهران واقع شده، یکی از مقصد های پر اولویت گردشگری پایتخت است که هر ساله میزبان صدها هزار گردشگر  داخلی و بین المللی است.

«با هدف ارتقاء ضریب امنیتی و حفاظت، عملیات نصب و راه‌اندازی سیستم‌های دوربین‌های مدار بسته و کنترل الکتریکی در مجموعه‌ جهانی کاخ گلستان آغاز شد.»

طرح مجازی گردشگری به استان مازندران رسید

خبر بعدی این که ، معاون توسعه، کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: مازندران به عنوان دومین استان در راستای اجرای طرح گردشگری مجازی در کشور انتخاب شد.

در طرح ملی تکاپو برای مازندران ،  توسعه گردشگری و حفظ کشاورزی در کشور در اولویت قرار دارد به گونه ای که گردشگری در این استان سر سبز موجب حفظ محیط زیست شود و در مقابل کاهش کاربری را به دنبال داشته باشد.

عمارت مسعودیه تهران تعطیل شد

6-w900-h600

این بد ترین خبری بود که در فضای مجازی در عرصه گردشگری شهری تهران در چند وقت اخیر به اشتراک گذاشته شد. تعطیلی عمارت مسعودیه بدون اطلاع قبلی صورت گرفت و هنوز دلیل واضح و مشخصی برای علت بسته شدن یکی از مقصد های گردشگری چند سال اخیر شهر تهران ارائه نشده است.

شرکت عظام که سال ۸۹ در مزایده ای، مرمت و نگهداری این ابنیه تاریخی ایران را به مدت ۵۹ سال (پنجاه و نه سال) پذیرفته بود هم اکنون از ورود به این مجموعه عاجز مانده است. اما، خبرگزاری ایرنا چند روز پیش گزارش داد که تخلفات مکرر این شرکت بهره بردار و انجام رفتار هایی مغایر با قرارداد منعقده با سازمان میراث فرهنگی در سال ۸۹، عامل اصلی فسخ قرارداد و بازگشت عمارت مسعودیه به دولت است. گویا قرار بود که مرمت این اثر تاریخی در سال ۹۲ به اتمام برسد که گویا شرکت عظام با وجود درآمد های فراوان از این مرکز تفریحی و تاریخی جنوب تهران، از این کار خودداری کرده بود.

مدیر عامل صندوق احیا اخیرا اعلام  کرد: در حال حاضر شرکت سابق طرف قرارداد برای مرمت و احیا(شرکت عظام) با خروج از این مجموعه کاملا خلع ید شده و فقط تعدادی از نمایندگان این شرکت در این مجموعه تا انجام کامل نقل و انتقالات حضور دارند.

عمارت مسعودیه دومین خانه نفیس و تاریخی تهران پس از کاخ گلستان است که معماری آن مربوط به دوره قاجار است ، این اثر که در میدان بهارستان واقع شده بیست و هفتم دی ماه سال ۱۳۷۷ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید و بنای بسیاری از نهاد های فرهنگی کشور در گذشته ، در این عمارت گذاشته شده است.

سازه های آبی شوشتر، در خطر است

7-w900-h600

این خبری بود که برخی از خبرگزاری ها در هفته های اخیر روی خروجی خود قرار دارند. سازه های آبی شوشتر، دهمین اثر ایران است که به ثبت جهانی نایل شد. سازه های که از ان به عنوان پایتخت مهندسی آب ایران یاد می کنند. تصاویری که در بالا مشاهده می کنید، حال نا خوش این سازه را در روزگار امروز نشان می دهد که عزم جدی مسئولان را برای حفظ میراث فرهنگی و تاریخی ایران زمین در سرزمین شوشتر طلب می کند.

 

بلند ترین کوه ایران، در بند اعتبار دولت برای ثبت جهانی

8-w900-h600

خبر بعدی این که، بلند ترین کوه ایران با ارتفاع ۵۶۷۱ متر، منتظر اعتبارات دولتی برای ارسال پرونده به یونسکو برای ثبت جهانی است. مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان مازندران اخیرا گفته بود که  کوه دماوند برای ثبت در فهرست آثار طبیعی جهان هیچ معارضی ندارد، فقط منتظر تأمین اعتباراتی است که در سفر رییس‌جمهور دستور آن داده شد.

هم چنین قرار هست پرونده رامسر به عنوان یکی از زیبا ترین شهر های ایران، برای ثبت در آثار طبیعی یونسکو ارسال شود.

ترکیه هم چنان بحرانی است

در پی وقوع کودتای نافرجام نظامی در ترکیه که صد ها کشته و زخمی و هزاران بازداشتی به همراه داشت، فضای شهر های بزرگ این کشور توریستی حالت امنیتی به خود گرفته است و ده ها هواپیما از مبدا تهران به سمت ترکیه رفت تا مسافران ایرانی را هر چه سریع تر از این مخصمه ای که ترک ها در ان گرفتار شده اند خارج کند. اکنون که ۴ روز از این رویداد می گذرد و کمی اوضاع در ترکیه آرام شده است، برخی از موسسات گردشگری بدون توجه به هشدار های سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری کشورمان مبنی بر ممانعت از اعزام گردشگر به این کشور، نسبت به فروش پکیج تور اقدام می کنند.

با وجود امنیتی بودن اوضاع در ترکیه و نامشخص بودن اوضاع سیاسی و امنیتی در آن، از گردشگران ایرانی خواسته شده تا مشخص شدن اوضاع، از سفر به این کشور خودداری کنند.

به گفته‌ی برخی مجریان این تورها، از زمان برقراری کودتا در ترکیه، تعداد تماس‌ها با دفاتر خدمات مسافرتی برای پیگیری پروازها و قیمت آن‌ها – با این احتمال که تحت تاثیر کودتا کاهش خواهد یافت – حتی بیشتر هم شده است.

۶۰ اثر ایران در انتظار ثبت جهانی

خبر بعدی این که رییس سازمان گردشگری ایران اخیرا گفته است که ۶۰ اثر ایران برای ثبت جهانی در یونسکو آماده هستند. معاون رئیس جمهور افزود: براساس محدودیت‌هایی که یونسکو از سال ۲۰۰۷ ایجاد کرده، هر کشور سالانه مجاز به معرفی و ثبت یک اثر فرهنگی و تاریخی در فهرست میراث جهانی است، این در حالی است که با توجه به ظرفیت و بضاعت تاریخی و فرهنگی ایران، ما در حال حاضر ۶۰ اثر را در فهرست انتظار ثبت جهانی یونسکو داریم.

ایران با ۲۱ اثر ثبت شده در میراث جهانی یونسکو، یازدهمین کشور دنیا به شمار می رود که بالا ترین تعداد آثار ثبت شده جهانی را در اختیار دارد.

۲ اثر در استان گلستان، ثبت ملی شد

9-w900-h600

دو اثر دانشکده منابع طبیعی گرگان و خانه قدس مفیدی‌ها (دورگی) در فهرست آثار ملی ثبت شدند. بنای دانشکده منابع طبیعی، نخستین بنای دانشگاهی در این استان است که ساخت آن مربوط به دوره پهلوی دوم است. این بنا در سه طبقه زیرزمین، همکف و اول ساخته‌شده و ساختار معماری آن همانند معماری ساختمان‌های دوره پهلوی اول در گرگان است.

ساختار معماری بنا مشابه بناهای مدرسه ایرانشهر، کاخ دادگستری، ساختمان دارایی و بناهایی از این‌دست بوده که در آن کشیدگی بنا با در نظر گرفتن مسائل اقلیمی و دید مناسب رو به خیابان و نمای اصلی رو به جنوب با رواقی ستون‌دار است. ستون‌ها با مقطع دایره نمایی با ریتمی مشخص و پیش‌آمدگی مستطیلی بام، مشخصه اصلی بناست.

0-w900-h600

خانه قدس مفیدی ها در خیابان سر خواجه، سر خواجه ۱۵، محله باغ پلنگ، کوچه حمام سردار گرگان واقع‌شده است مربوط به اواخر قاجار- اوایل پهلوی به شمار می رود. این بنا با ارتفاع حدود ۸ متر از سطح زمین در دو طبقه ساخته شد. در طبقه دوم رو به حیاط، ایوان کوچک ستون‌داری در مرکز نما قرار گرفته و بام به‌صورت شیب‌دار و سفال پوش بوده و  اصلی‌ترین مصالح به‌کار رفته در بنا، آجر، خشت و چوب بوده و اندودها نیز از گچ، کاه‌گل و سیمان است.

سمنانی ها به زودی صاحب ۳ موزه جدید می شوند

خبر خوش برای سمنانی های عزیز این که بزودی این استان تاریخی و پر گردشگر کشورمان صاحب ۳ موزه دیگر خواهد شد. در حال حاضر هشت موزه شامل گرمابه پهنه و مهر و سکه در سمنان و مردم‌شناسی، عرفان شرق بسطام و موزه‌آب در شاهرود، موزه عشایری ایل سنگسر در مهدیشهر، اقوام در گرمسار و تاریخ شهر دامغان در استان سمنان فعالیت دارند.

از سازمان میراث فرهنگی چه خبر؟

11-w900-h600

۱۴۰ هزار شغل تا سال ۹۶ – ریس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: طرح ویژه اشتغال دو ساله در بخش گردشگری و صنایع دستی را به شورای اشتغال ارسال کردیم تا بتوانیم با استفاده از ظرفیت های این بخش ۱۴۰ هزار شغل را در سال های ۹۵و ۹۶ ایجاد کنیم.  این طرح با تسهیلات ۵ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومانی اجرایی می شود که می تواند هم برای حل مشکلات اشتغال کشور و هم برای به بهره برداری رساندن طرح های نیمه کاره بخش گردشگری ، کمک کننده باشد.  رشد گردشگری دنیا در سال های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ به طور متوسط ۴ و ۶ دهم درصد و در اروپا ۳ درصد بود اما این رشد در ایران ۱۲ درصد و ۳ برابر میانگین جهانی بوده است.

۱۷۵۲ طرح گردشگری – شنیده های حاکی از این هست که این تعداد طرح گردشگری  ، تأسیسات ، هتل ها ، هتل آپارتمان ها و دیگر امکانات مربوط به این بخش توسط بخش خصوصی در حال اجراست که از این میزان ۸۲۰ طرح شامل هتل های ۱ تا ۵ ستاره و هتل آپارتمان ها با پیشرفت فیزیکی ۵ تا ۹۵ درصد است.

۱۰ هزار میلیارد اعتبار برای گردشگری کرمانشاه–  معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از اختصاص ۹ هزار و ۹۸۰ میلیارد ریال اعتبار در سال ۹۵ و ۹۶ برای اجرای ۴۵ طرح در استان کرمانشاه خبر داد.  این اعتبار به غیر از اعتبارهایی است که توسط بانک ها، بنگاه های اقتصادی و سرمایه گذاری های متعدد تخصیص پیدا می کند . کرمانشاه، یکی از مقصد های گردشگری طبیعی ، باستانی و تاریخی کشور به شمار می رود.

دست آخر این که سرمایه گذار های گردشگری اتریش، برای سرمایه گذاری در سرعین اردبیل، اعلام آمادگی کردند.

از خواننده گان محترم مجله گردشگری روزیاتو می خواهیم که اخبار فعالیت های گردشگری استان خود را به صورت متنی و تصویری به مجله گردشگری هفتگی ارسال کنند تا در این صفحه منتشر شود.

بدون نظر

ورود