۱۱ حقیقتی که درباره میمون ها نمی دانید

۱۱ حقیقتی که درباره میمون ها نمی دانید

با وجود داشتن ارتباط خویشاوندی میان ما و میمون ها، انسان ها به غیر از یک یا دو مورد اطلاعات چندانی درباره آن ها ندارند و تصوراتی اشتباه و به دور از واقعیت درباره این موجودات باهوش وجود دارد.

با توجه به این که هم اکنون در سال میمون قرار داریم، قصد داریم ۱۱ واقعیت را درباره این مخلوقات شگفت انگیز برای شما بیان نماییم.

 

۱- شامپانزه ها و لِمور ها جز میمون ها نیستند

monkeyfacts-apemonkeylemur.jpg.653x0_q80_crop-smart-w600

نام میمون معمولا برای تمام حیواناتی که جز این خانواده هستند مورد استفاده قرار می گیرد. اما واقعیت این است که شاخه های مختلف این موجودات کاملا متفاوت با یکدیگر هستند. سه نوع مختلف از شامپانزه ها (شامپانزه، گوریل و انسان) و جانداران دارای پشم (لمور ها، تارسی ها و لوریس ها) وجود دارند که با میمون ها متفاوتند.

 

۲- صنایع توسعه یافته به دست انسان، زندگی بسیاری از میمون ها را تهدید می کند

monkeyfacts-grayshankeddouc.jpg.653x0_q80_crop-smart-w600

بسیاری از گونه های نادر و شگفت انگیز میمون ها، به دلایل متعدد و بنا بر شرایط منطقه ای با کاهش سریع جمعیت مواجه شده اند. از دست دادن زیستگاه، در اختیار گرفتن آن ها برای تجارت جهانی و شکار به منظور مصرف گوشت و ساخت دارو را می توان از جمله مهمترین دلایل این مسئله دانست.

میمون هایی مانند «لانگور خاکستری» (grey-shanked douc langur)، میمون «بینی کوتاه» (Tonkin snub-nosed monkey)، «لانگور دِلاگور» (Delacour’s langur) و «لانگور سر طلایی» (golden-headed langur) در لیست گونه های در حال انقراض قرار دارند.

 

۳- تنها یک نمونه از میمون های وحشی در قاره اروپا زندگی می کند

monkeyfacts-barbarymacaque.jpg.653x0_q80_crop-smart-w600

تقریبا تمامی میمون ها در ۴ بخش از جهان زندگی می کنند؛ گونه های جدیدتر در نواحی آمریکای مرکزی و جنوبی، و گونه های قدیمی در آفریقا و آسیا. جمعیت زیادی از میمون های باستانی (macaques) در جزیره «ایبری» (Iberian) جبل الطارق به حیات خود ادامه می دهند. آزمایشات DNA نشان می دهد که آن ها قرن هاست در همین جزیره ساکن هستند و ریشه آن ها به آفریقای شمالی باز می گردد.

میمون های باستانی تنها گونه وحشی هستند که در اروپا زندگی می کنند، با این حال باید این نکته را در نظر داشت که شرایط همیشه به همین صورت نبوده است. آن ها هنگام عصر یخبندان در آلمان و جزایر بریتانیا هم یافت می شده اند.

 

 ۴- مارموسِت های کوتوله کوچک ترین نوع میمون ها در جهان به شمار می روند

monkeyfacts-pygmymarmoset.jpg.653x0_q80_crop-smart-w600

این گونه که به طور خاص در آمریکای جنوبی یافت می شود، در بلوغ کامل  تنها ۱۰۰ گرم وزن پیدا می کند. با این که «مارموسِت های کوتوله» (Pygmy marmosets) کوچک ترین میمون جهان هستند، لقب کوچک ترین پستاندار به «لِمور های مادام بِرت» (Madame Berthe’s mouse lemur) تعلق می گیرد.

 

۵- ماندریل ها بزرگترین میمون های جهان هستند

monkeyfacts-mandrill.jpg.653x0_q80_crop-smart-w600

این میمون ها با توجه به رنگ براق صورت و پشت، به راحتی قابل شناسایی هستند. نکته قابل توجه درباره ماندریل ها، تفاوت زیاد نوع نر و ماده با یکدیگر است که آن ها را از سایر گونه ها متمایز می کند. گونه ماده آن ها ۱۲ کیلوگرم وزن دارد، در حالی که وزن گونه نر ماندریل ها به ۳۷ کیلوگرم می رسد.

 

۶- براق بودن صورت قرمز میمون «یواکاری طاس» از سلامتی آن خبر می دهد

monkeyfacts-uakari.jpg.653x0_q80_crop-smart-w600

دانشمندان معتقدند صورت سرخ این میمون های عجیب به علت پشه مالاریا (در جنگل های آمازون به وفور یافت می شود) به این شکل در می آید. هرچه رنگ سرخ براق تر باشد، سلامتی میمون نیز بیشتر است. گونه هایی که از بیماری رنج می برند، صورت کمرنگ تری داشته و به همین علت از دیگر هم نوعان خود دوری می جویند.

 

۷- میمون های «کاپوچین» نخستین میمون هایی (غیر از شامپانزه) بودند که از ابزار های مختلف استفاده نمودند

monkeyfacts-capuchin.jpg.653x0_q80_crop-smart-w600

میمون های «کاپوچین» باهوش ترین میمون ها در میان تمامی میمون های عصر جدید هستند و یکی از نخستین گونه های پستانداران به شمار می روند که ابزارهای مختلف را به کار گرفته اند.

این میمون ها معمولا با قرار دادن دانه ها میان یک سنگ توخالی و ضربه زدن به آن با سنگی دیگر،، پوست آن ها را می شکنند. همچنین آن ها هنگام زیاد شدن پشه ها، هزارپا های مرده را به پوست خود می مالند تا از آن ها در برابر نیش حشرات محافظت نماید.

 

۸- آن ها با تمیز نمودن یکدیگر سعی می کنند روابط دوستانه را بازسازی نمایند

monkeyfacts-grooming.jpg.653x0_q80_crop-smart-w600

میمون ها معمولا آفت های هم نوعشان را گرفته و آن ها را تمیز می کنند. این کار نوعی ابراز محبت میان آن ها به شمار می رود. میمون ها تنها حیواناتی نیستند که این رفتار را از خود بروز می دهند. دیگر پستانداران مانند گوریل ها و لِمور ها هم این کار را برای یکدیگر انجام می دهند. پاکیزه نمودن هم نوع بخش مهمی از زندگی گربه ها، اسب ها، طوطی ها، خفاش ها و دیگر موجودات را تشکیل می دهد.

 

۹- صدای میمون زوزه کش می تواند تا ۵ کیلومتر دورتر نیز شنیده شود

monkeyfacts-howlermonkey.jpg.653x0_q80_crop-smart-w600

این میمون می تواند با قدرت ۱۲۸ دسی بل فریاد بزند و شما را دچار سردرد نماید، اما جیغ های بلند آن ها بخشی از رفتار ارتباط اجتماعی شان محسوب می گردد. همزمان با طلوع و غروب آفتاب هنگامی که صدای بلندی از دیگر جانداران به گوش نمی رسد، جیغ این میمون ها می تواند تا ۵ کیلومتر دورتر نیز شنیده شود.

نوع نر «میمون های زوزه کش» (howler monkey) می تواند به کمک دهان بزرگ و حنجره حلزون مانند، حجم صدای خود را افزایش دهد. این صدا پیغامی روشن برای دیگر میمون ها دارد: “احساس خطر ناشی از وجود عنصری بیگانه.”

 

۱۰- تنها میمون های عصر جدید شیرین کاری می کنند

monkeyfacts-spidermonkeyprehensile.jpg.653x0_q80_crop-smart-w600

هنگامی که از میمون ها صحبت می کنیم، بالافاصله بازیگوشی و شیطنت های آن ها یادمان می آید. اما در این رابطه حقیقتی وجود دارد؛ میمون هایی که در جنوب شرقی آسیا زندگی نموده و به عصر قدیم تعلق دارند، این رفتار ها را از خود بروز نداده و تنها میمون های عصر جدید به انجام چنین کار هایی تمایل نشان می دهند.

 

۱۱- میمون ها بیش از هر کسی به استراحت در آب های گرم علاقه دارند

monkeyfacts-snowmonkey.jpg.653x0_q80_crop-smart-w600

میمون های برفی ژاپن، از آب و هوای نیمه گرمسیری تا آب و هوای نیمه شمالی را تجربه می کنند و به همین دلیل معمولا در پارک «جیگوکودانی» (jigokudani) دور هم جمع می شوند. این کار از سال ۱۹۵۰ میلادی، پارک را به جاذبه ای توریستی و بین المللی تبدیل نموده.

میمون های برفی معمولا در زمستان آب های گرم را برای استراحت انتخاب می نمایند، اما مواردی پیش آمده که این کار را در فصل های دیگر نیز انجام داده اند. آب های گرم در سلامتی و زنده ماندن میمون ها تاثیری ندارند، بنابراین چنین کاری تنها به منظور استراحت و ایجاد ارتباطات اجتماعی انجام می گیرد.

منبع: mnn
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۳ نظر

ورود