اهمیت مقاله نویسی برای متقاضیان تحصیل در خارج( بخش اول)

تحصیل در خارج

اهمیت مقاله نویسی برای متقاضیان تحصیل در خارج( بخش اول)

متقاضیانی که برای تحصیل در دانشگاه های خارج از کشور اقدام می کنند، بایستی اصول مقاله نویسی حرفه ای را بدانند تا در طول دوره تحصیل خود در هر مقطعی که هستند، با مشکلی رو به رو نشوند.

1-w900-h600

بار ها مشاهده شده است که متقاضیانی که برای تحصیل در دانشگاه های خارج از کشور اپلای می کنند، حتی به اصول روش تحقیق و رفرنس دهی نیز آشنا نیستند چه برسد به اصول مقاله نویسی کوتاه و بلند آکادمیک. این ضعف در میان دانشجویان ایرانی بیش تر از ملیت های دیگر در دانشگاه های خارج از کشور به چشم می خورد و مهم ترین دلیل آن را نیز باید عدم آشنایی آن ها با اصول تحقیق کمی و کیفی و هم چنین مقاله نویسی به زبان انگلیسی در راستای استانداردهای بین المللی دانست. در مقطع کارشناسی، دانشجویان ایرانی اگر مجبور به مقاله نویسی بشوند،‌معمولا مقالاتی به زبان فارسی با رفرنس های فارسی  تالیف میکنند که معمولا اساتید با دقت این مقالات را بازبینی نمی کنند  برای همین وقتی دانشجو در داخل یا خارج از کشور وارد مقطع کارشناسی ارشد می شود،‌ با سدی به نام روش تحقیق و مقاله نویسی حرفه ای با اشل بین المللی رو به می شود که برای خیلی ها چالش بر انگیز است.

2-w600-h600

 

به هر حاال اگر خواستار تحصیل در دانشگاه های خارج از کشور هستید یا اخیرا موفق به اخذ پذیرش تحصیلی شده اید، از شما دعوت می کنیم تا این گفتار را مطالعه و نکاتی که فکر می کنید مطلوب نیاز های تحصیلی و تحقیقاتی شما هست را انتخاب و یادداشت کنید.

 کلیات مقاله نویسی حرفه ای برای دانشجویان ارشد و دکترا.

آن چه مهم است . . .

  • مهم این نیست که شما در کدام دانشگاه دنیا مشغول به تحصیل هستید. .. .
  • مهم این نیست که شما در چه رشته ای مشغول به تحصیل خواهید بود. . .
  • مهم نیست که هدف شما در حین و پس از فارغ التحصیلی در دانشگاه مقصد چیست . . .

مهم آن اهست که شما در طول تحصیل، بتوانید با ابزار تحقیقاتی آشنا شده و  از داخل منابع و یافته های علمی و تجربی و آکادمیک ، مکتوباتی قابل دفاع و اثربخش ارائه کنید و به قولی ۱ جمله به تولید علم دنیا اضافه کنید. این ظرفیت را از طریق آشنایی با مقدمات تحقیق آکادمیک پیدا خواهید کرد و این فرصتی ایده آل برای کسانی است که قصد دارند در زمینه های مورد علاقه خود،‌کار تحقیقاتی ارجاع دار انجام دهند.

آیا می بایست مقاله نویسی حرفه ای را پیش از اخذ پذیرش تحصیلی فرا گرفت یا به عنوان کورسی در دانشگاه مقصد دنبال کرد؟

این سوال خوبیست. توصیه می شود که دانشجویان ایرانی متقاضی تحصیل در دانشگاه های آن سوی آب ها،‌پیش از عزیمت به دانشگاه و اخذ بورسیه و پذیرش، اصول و مبانی تحقیق و مقاله نویسی حرفه ای را در کشور خود فرا گرفته و مدتی را به مقاله نویسی برای کنفرانس ها و ژورنال های معمولی انگلیسی زبان سپری کنند. این کار سبب می شود که :

۱-پیش از اخذ پذیرش تحصیلی، فهرستی از مقالات آکادمیک متوسط را به روزمه خود اضافه کنید.

۲-شانس پذیرش با بورس تحصیلی شما افزایش می یابد.

۳-با شرکت در کنفرانس های معتبر علمی و ارائه مقالات خود،‌با شخصیت های علمی و دانشگاهی متعدد آشنا می شود.

۴-با هزینه کم، مبانی مقاله نویسی حرفه ای و ویراستاری و رفرنس دهی مقالات را در کشور خود فرا گرفته و برای نوشتن مقالات حرفه ای کوتاه و بلند در دانشگاه مقصد،‌از آمادگی خوبی برخوردار خواهید بود.

۵-تمرین نوشتن مقاله اکادمیک، طرز دید و نحوه استدلال منطقی شما را که در آزمون GRE همواره مورد بحث است، تغییر و ارتقا خواهد داد و این یک برگ برنده برای دانشجوی موفق در دانشگاه های خارج از کشور به شمار می رود.

بنابراین توصیه می شود که همواره مقاله نویسی آکادمیک را پیش از ورود به مقطع تحصیلی جدید در دانشگاه های  خارج از کشور فرا بگیرید تا چالش مقاله نویسی به ده ها چالشی که زندگی و تحصیل در آن سوی مرز ها برای شما فراهم می کند، اضافه نشود!

اهمیت مقاله علمی برای متقاضیان تحصیل در  خارج از کشور

افرادی که خواهان تحصیل در خارج از کشور هستند،‌می بایست بر اساس رشته ای که اپلای می کنند، رزومه قوی و رقابتی در فرآیند پذیرش ارائه کنند. این رزومه می بایست توان مندی علمی و تجربی شما را برای دانشگاه مقصد معرفی کرده و صلاحیت علمی شما برای تحصیل احراز شود. یکی از روش های احراز صلاحیت متقاضیان تحصیل در دانشگاه ها،‌ بررسی کار های تحقیقاتی و علمی مرتبط و غیر مرتبط رسمی آنان به شمار می رود. اگر بتوانید پیش از تحصیل در دانشگاهی، مقالات متعددی را در نشریات معتبر و نیمه معتبر داخلی و بین المللی منتشر کنید، این فرصت برای شما فراهم می شود تا در فضای پذیرش رقابتی، شانس پذیرش بیش تری داشته باشید. علاوه بر این، هر اندازه مقالات آکادمیک بیش تری داشته باشید،‌اساتید بیش تری در دانشگاه مقصد علاقمند به پذیرش سرپرستی تز ارشد و دکترای شما خواهد بود و این به معنای موفقیت در پذیرش و دریاافت بورس تحصیلی است.

بنابراین داشتن مقاله علامی برای متقاضیان تحصیل در آن سوی آب ها، اگر چه نه شرط لازم هست و نه شرط کافی،‌ اما فرصت آفرین است. به این فرصت آفرینی توجه کنید و تلاش کنید حداقل ۶ ماه پیش از اپلای، ۱-۲ مقاله علمی خوب را در نشریات کنفرانسی یا نیمه معتبر داخلی و بین المللی منتشر کنید.

به این موضوع هم باید توجه کنید که برخی از دانشگاه ها برای اعطای پذیرش با بورس تحصیلی در بخش Research Assistantship به متقاضیان تحصیل، از applicant در خواست می کنند تا نمونه نوشتار خود را ضمیمه پرونده تحصیلی بکند. این نمونه بایدتا حدودی منعکس کننده توانایی شما در تحلیل مسائل علمی با رویکرد آکادمیک و با استفاده از نگارش صحیح و حرفه ای باشد.

پس،  به نظر میرسد متقاضیانی که دارای یک یا چند مقاله آکادمیک به زبان انگلیسی هستند و این مقالات در ژورنال‌های معتبر ایندکس شده در بانک‌های اطلاعاتی بزرگی مانند ISI ثبت و منتشر شده باشد، شانس بیش تری برای اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاههای ممتاز و هم چنین اخذ بورس تحصیلی خواهند داشت.

یعنی زمانی که شما مقاله ای منتشر کردید که بارها cite شده و در مقالات دیگر نیز از آن استفاده کرده اند، این سبب خواهد شد تا به عنوان فردی با رفرنس علمیو ارجاعات مکرر شناخته شوید که قطعا شانش شما را برای پذیرش و حتی اعطای بورسیه تحصیلی افزایش میدهد. پس میبینید ک نوشتن مقاله علمیدر نشریات معتبر که مخاطب زیادی دارد،‌ بسیار با اهمیت است. نوشتن مقاله بر اساس معیارهای موسسه اطلاعات علمی، یکی از شیوه‌های روتین مقاله نویسی در ایران و اکثر نقاط جهان محسوب می‌شود. تلاشهای زیادی دانشجویان و متقاضیان ورود به مقاطع عالی تحصیلی در دانشگاه‌های غربی نسبت به انتشار مقاله در جورنالهای معتبر ISI انجام میدهند و از همین رو میتوان گفت که تب آی اس آی در کشور ما بسیار بالاست.

به هر حال فهرست ژورنال‌های ایندکس  شده در این بانک اطلاعاتی علمی معروف را می‌توان در نشانی اینترنتی http://scientific.thomson.com مشاهده کرد.

4-w600-h600

موسسه اطلاعات علمی (Institute for Scientific Information) ، موسسه‌ای با تمرکز بر علم‌سنجی و انتشارات علمی است که در سال ۱۹۶۰ توسط یوجین گارفیلد تأسیس شد. این مؤسسه توسط مؤسسه علمی تامسون در سال ۱۹۹۲ خریداری و به‌عنوان Thomson ISI شناخته شد و اکنون نیز با نام Thomson Scientific شناخته شده است.

این مؤسسه بخشی از شرکت تامسون رویترز است. مؤسسه ISI خدمات مربوط به پایگاه‌های دادهٔ فهرست کتاب‌ها و مقالات را ارائه می‌دهد. به‌طور اختصاصی این خدمات نمایه‌سازی نقل‌قول‌ها و تحلیل آنها است که توسط خود گارفیلد پایه‌گذاری شده است. این خدمات شامل نگهداری داده‌های نقل‌قول‌های مقالات هزاران نشریهٔ دانشگاهی است. این خدمات از طریق سرویس پایگاه دادهٔ ISI’s Web of Knowledge در دسترس است.

این پایگاه داده به پژوهشگران این امکان را می‌دهد که بدانند کدام مقاله‌ها بیشتر مورد ارجاع قرار گرفته و چه مقالاتی از این مقاله مطلبی را نقل‌قول کرده‌اند. مقالاتی که در جورنالهای ایندکس شده در بانک اطلاعاتی ISI قرار میگیرد، بیش از مقالات سایر جورنالهای علمی یا غیر علمی مورد استناد محققان در حوزههای مختلف واقع می شوند و این موضوع، اعتبار مقالات و یافته های پژوهشی منتشر شده در چنین جورنال هایی را افزایش می دهد.

نوشتن مقاله برای جورنالهای موجود در این بانک اطلاعاتی، کار پیچیده ای نیست اما نیازمند تمرین و ممارست و مطالعه مداوم می باشد. مثلا اگر قصد دارید مقاله در زمینه کامپیوتر یا روانشناسی در یکی از مجلات آی اس آی منتشر کنید، باید حداقل مقالات یک سال اخیر چندین ژورنال مختلف در این دو عرصه را دانلود و به خوبی مطالعه کنید تا عناوین روز، شیوه پرداخت به موضوع، شیوه رفرنس دهی  ، شیوه های استفاده از مرور منابع، شیوه های متدولوژی تحقیق و اصول خلاصه نویسی و جمع بندی را به خوبی یاد بگیرید.

 

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
یک نظر

ورود

  • تهمینه اسفند ۲۵, ۱۳۹۵

    خیلی خوب بود این
    خواستم تشکر کنم