تهران بین ۱۰ شهر برتر دنیا از لحاظ رشد سرعت جذب گردشگران

گزارش ۲۰۱۶ مسترکارت درباره "شاخص شهرهای مقصد گردشگری" از روند رو به رشد تهران در جذب گردشگران حکایت دارد

تهران بین ۱۰ شهر برتر دنیا از لحاظ رشد سرعت جذب گردشگران

گزارش سال ۲۰۱۶ مسترکارت درخصوص “شاخص شهرهای مقصد گردشگری” نشان می دهد تهران با ۱۲.۹۸ درصد در رده نهمین شهر جهان از منظر سرعت جذب گردشگر قرار دارد. پایتخت کشورمان در سال ۲۰۱۶ حدود ۱.۵۲ میلیون بازدیدکننده از کشورهای مختلف داشته که بر اساس تخمین ها درآمدی ۳۰۰ میلیون دلاری برای این شهر به ارمغان آورده است.

پایگاه اینترنتی مستر کارت با انتشار گزارش سالانه خود همچنین تاکید کرد: منطقه آسیا-اقیانوسیه و خاورمیانه و آفریقا اهمیت دوچندانی در دورنمای اقتصاد جهانی پیدا کرده‌اند.

بر اساس این گزارش بعد از شهر اوزاکا که با ۲۴.۱۵ درصد در رتبه اول قرار گرفته، چنگ‌دو (۲۰.۱۴ درصد) و ابوظبی (۱۹.۸۱ درصد) در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند. شهرهای کولومبو، توکیو، ریاض، تایپه و ژیان بالاتر از تهران، رتبه‌های چهارم تا هشتم سریع‌ترین شهرهای در حال رشد را در گزارش سالانه مسترکارت در اختیار دارند.

57355709

براساس گزارش سالانه مسترکارت، در منطقه خاورمیانه و آفریقا، طی دوره هفت ساله ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۶ تهران پس از شهرهای ابوظبی و ریاض از لحاظ متوسط نرخ رشد سالانه (CAGR) در جذب گردشگر در رتبه سوم ایستاده است.

در این دوره زمانی پس از شهر ابوظبی (۱۹.۸ درصد) و ریاض (۱۶.۵ درصد)، پایتخت ایران با ۱۳ درصد رشد سالانه بالاتر از شهرهای دبی و کازابلانکا، رتبه سوم را در سرعت جذب گردشگر در این منطقه داشته است.

این گزارش می افزاید: تهران در سال ۲۰۱۲ حدود ۱.۱۱ میلیون نفر، در سال ۲۰۱۳ حدود ۱.۳۸ میلیون نفر، در سال ۲۰۱۴ بالغ‌بر ۱.۴۳ میلیون نفر، در سال ۲۰۱۵ حدود ۱.۴۷ میلیون نفر و در سال ۲۰۱۶ نیز حدود ۱.۵۲ میلیون بازدیدکننده از کشورهای مختلف داشته است. همچنین درآمد تهران از محل ورود گردشگر در سال جاری میلادی حدود ۳۰۰ میلیون دلار تخمین زده شده که از این لحاظ بعد از شهرهای دبی، ریاض، ژوهانسبورگ، ابوظبی و قاهره در رتبه ششم منطقه خاورمیانه و آفریقا قرار گرفته است.

از بین شهرهای بررسی شده در این منطقه، در سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ شهر ابوظبی با میزان رشد ۱۵ درصد بالاترین میزان رشد را در جذب گردشگر داشته است.

این گزارش همچنین نشان می‌دهد، ماه‌های مارس و اوت پربازدیدترین دوره‌های زمانی بوده است که گردشگران از تهران بازدید کردند و همچنین ۸۷ درصد مسافران خارجی تهران را برای تفریح و ۱۳ درصد نیز برای اهداف و برنامه‌های اقتصادی و تجاری انتخاب کرده‌اند.

گزارش سالانه مستر کارت که ۱۳۲ شهر از پنج قاره جهان را مورد بررسی قرار داده، همچنین تاکید دارد:  بانکوک با کنار زدن شهر لندن رتبه نخست مقصد گردشگری جهان در سال ۲۰۱۶ را به دست آورده است.

capture

پیش‌بینی می‌شود شهر بانکوک امسال میزبان ۳۳ میلیون گردشگر از نقاط مختلف جهان باشد که البته بخش عمده‌ای از آن‌ها را چینی‌ها تشکیل می‌دهند. اگرچه آلودگی شهر بانکوک عامل بازدارنده‌ای برای حضور بلندمدت گردشگران است، اما تنوع غذایی و سواحل آفتابیِ آن، گردشگران را برای سفر به این شهر آسیایی ترغیب می‌کند. این شهر در سال جاری میلادی میزان ۲۷.۴۱ میلیون گردشگر از نقاط مختلف جهان بوده است. شهر لندن که پیش از این در رتبه اول قرار داشت، با ۱۹.۸۸ میلیون گردشگر در رتبه دوم ایستاده است.

پاریس (۱۸.۰۳ میلیون گردشگر)، شهر دبی (۱۵.۲۷)، نیویورک (۱۲.۷۵)، سنگاپور (۱۲.۱۱)، کوالالامپور (۱۲.۰۲)، استانبول (۱۱.۹۵)، توکیو (۱۱.۷۰) و سئول با ۱۰.۲۰ میلیون گردشگر در رتبه‌های بعدی پربازدیدترین شهرهای جهان در سال جاری میلادی قرار دارند.

منبع: mastercard
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود