از سفر به نقاط ساحلی خسته شده اید؛ این بار عراق، افغانستان، کره شمالی و کنگو را برگزینید

سفر به مناطقی که دارایی های مردمانش، به جز فرشی نخ نما، عشق و مهربانی است ...

از سفر به نقاط ساحلی خسته شده اید؛ این بار عراق، افغانستان، کره شمالی و کنگو را برگزینید

سفر به مناطق معروف جهان، بازدید از موزه های پرآوازه و استراحت و لذت بردن از سواحل زیبا و دیدنی جهان سال های سال موردنظر گردشگران در سراسر جهان بوده است. اما گویی بشر که همواره به دنبال پیدا کردن راهی برای بدور ماندن از تکرار است، دست به ماجراجوی های گردشگری جدیدی زده است. این کاوش ها نتایج خوبی را هم به دنبال داشته و حال و هوای گردشگری را تا حدودی تغییر داده است.

اگر شما هم در گروه افرادی هستید که از سفر کردن به سواحل مختلف جهان خسته شده اید و چنین مسافرت هایی برای تان تکراری و یکنواخت شده، مقاصد دیگری چون عراق، افغانستان و کره شمالی را برای سفر بعدی خود انتخاب کنید. البته این انتظار را هم نداشته باشید که بعد از بازگشت به منزل حسی از آسودگی و آرامش همیشگی بعد از سفرهای دیگرتان را داشته باشید. شاید چیزهایی هم در این میان به مذاق تان سازگار نباشد.

راه سفرتان به سمت جاهایی چون جنگل های ماداگاسکار و دوچرخه یا اسب سواری در مسیر روستاهای افغانستان که مورد حمله قرار گرفته اند کج کنید. اگرچه که ممکن است چنین مناطقی آن تصور همیشگی از تعطیلات یک سفر را برای تان تداعی نکند، اما تجربه ای فوق العاده است.
افسرهای سابق ارتش انگلستان در گشایش چنین راه هایی نقش موثری را ایفا کردند و به نقاطی قدم گذاشتند که دستیابی آنها پیش از آن امکانپذیر نبود. آنها بر این باورند که سفر به نقاطی ناشناخته می تواند تجربه بسیاری خوبی برای تمام طول عمر یک فرد تلقی شود.

گراهام وود که خود گردشگری حرفه ای است به تالیس جرنیز در مورد سفرهایش به مناطق گردشگری که از نظرها پنهان مانده چون کره شمالی، جمهوری دموکرات کنگو و ایران توضیحاتی داد. وی در مصاحبه ای با خبرگزاری دیلی میل استرالیا می گوید که اگر می خواهید تجربه ای عمیق و فوق العاده از سفر را داشته باشید با تمام دشواری هایی ممکن است با آنها مواجه شوید به این کشورها سفر کنید.

در این نوشته به مرور تصاویری می پردازیم که گردشگران در کاوش های جدید خود، آنها را در ثبت کرده و در مورد هر کدام توضیحاتی نیز داده اند:

1
تجربه دیدن ناشناخته ها؛ پسربچه افغان که به دور دست ها نگاه می کند و در نزدیک او دو تفنگ قرار گرفته است
2
تصویر نه چندان واضحی از یک عراقی کُرد را می بینیم که عده ای ماجراجو او را دنبال می کنند

گراهام وود می گوید، در هر کدام از این سفرها با افرادی مواجه می شوید که برای برقراری امنیت شما در این سفرها تلاش می کنند و در این کار خبره اند. در مسیرهایی به سمت آفریقا، آنتارکیتا، جنوب آمریکا و آسیا چنین هدایتگرانی وجود دارند.

چه بر روی آب های سفید اوگاندا موج سواری کنید و یا از کوه های کلیمانجارو بالا روید، مربی های بسیار باتجربه ای شما را همراهی می کنند. اطمینان خاطر داشته باشید که متجرب ترین کوهنوردان شما را در طول مسیرهای کوهستانی همراهی می کنند.

تمامی این به اصطلاح رایج تورلیدرها، در طول دوره خدمت خود در ارتش و در ساعات رایج کاری ۹ صبح تا ۵ بعد از ظهر، چنین آموزش هایی را دیده اند. آنها تمامی این مهارت ها را تنها برای خودشان کسب نکرده اند بلکه در طول سفرهای مختلف آنها را در اختیار دیگران نیز قرار می دهند.

وی در این مورد به این نکته نیز اشاره کرد که اگر فرد بسیار تنبلی هستید و بیشتر زمان خود را به تکیه دادن روی کاناپه همیشگی تان می پردازید چنین سفرهایی چندان مناسب حال و روز شما نیست اما این تصور را هم نکنید که لازم است برای چنین مسافرت هایی یک ورزشکار حرفه ای باشید.

3
تعدادی از محلی های ماداگاسکار را می بینیم که در هنگام غروب خورشید در انتظار گروهی برای زدن کمپ هاشان هستند
4
گروهی از افرادی را می بینیم که در یک تصویر افقی که دور دست ها هم در آن دیده می شود آماده کاوش در کویر لوت ایران هستند

در چنین سفرهایی باید وسایلی را هم به همراه داشت و بسته به اینکه محلی که به آن سفر می کنید تا چه اندازه ای دور، شرایط آب و هوایی آن چگونه باشد و نیز ارتفاعی که قرار است در آن سفر کنید چقدر باشد، تفاوت هایی دارند.

یکی از گردشگران حرفه ای که به ۵۳ کشور جهان سفر کرده است در این باره می گوید، زمانی که به سمت مسیرهایی هدایت می شوید که ممکن  است در آنها جنگ هایی صورت پذیرفته باشد، به مناطقی که درگیر جنگ هستند وارد نمی شوید.

در میان تمامی نواحی که درگیر جنگ بوده یا هستند همواره مناطق قابل سکونتی نیز وجود دارد که یا درگیر جنگ نیستند یا در زمان جنگ نیز مورد هجوم قرار نگرفته بودند. از جمله این مناطق می توان به کنگو اشاره کرد.

آقای وود در این باره می گوید در برخی از این نواحی هنوز تانک هایی وجود دارند که اگرچه دیگر مورد استفاده جنگی قرار نمی گیرند اما کودکان با آنها بازی می کنند.

وی می گوید تقریبا در تمامی مناطقی که سابق بر این در آنها جنگ رخ داده بود، همواره وسایلی از جنگ باقی مانده است. چرا که حتی با پایان جنگ، مردم این سرزمین ها احتیاج به زمان داشتند تا بتوانند از هراس هایی که جنگ برای شان به همراه آورده بود، اندکی دور بمانند.

5
دو زن افغان را در حال راه رفتن در مسیر خاکی را می بینیم که پوشش آبی رنگ شان با حرکت باد به پرواز در آمده است
6
تصویری از داخل یکی از چادرهای عشایر در واخان افغانستان را می بینیم که با گلیم ها و حصیرهای رنگی مزئن شده است.
7
تانک رها شده ای را در گوشه ای از جاده واخان افغانستان می بینید که به عنوان اسباب بازی کودکان استفاده می شود
8
یک افغان تفنگ به دست با کلاهی از جنس خز در جاده واخان افغانستان را ملاحظه می کنید که سری به یکی از گروه های گردشگری زده است
9
یکی از مردان محلی اهل کنگو را ایستاده بر روی یک توپ جنگی در پارک ملی ویرونگا مشاهده می کنید

وود در مورد ماجراجویان غربی می گوید آنها راه هایی را به سمت کشورهای فراموش شده جهان گشوده اند و به چنین کشورهایی را وارد ارتباط با جهان خارج از خودشان کرده اند.

وود در این باره می گوید، ورود گردشگران ماجراجویی را که به چنین کشورهایی وارد شده اند باعث شده که نوری از امید در بخش های زندگی مردمان سرزمین های دورافتاده جهان روشن بماند.

وی به مردم محلی مناطقی از استرالیا اشاره می کند که وضعیت زندگی هایشان در زیر خط فقر تعریف شده و هیچ ایده ای از زندگی خارج از روستاهای دورافتاده خودشان را ندارند.

وود می گوید: “خوب به خاطر می آورم زمانی که با اعضای سابق ارتش کنگو صحبت می کردم به آنها نشان می دادم که در خارج از محدوده ای که در آن زندگی می کنند، چیزهای بسیار متفاوت از آنچه آنها تجربه می کنند وجود دارد.”

و ادامه می دهد: “گاهی حتی عکس های فیس بوک را نشان شان می دادم و که برای آنها بسیار غریب اما در عین حال جالب بود.”

10
تصویر مرد مسلحی اهل جمهوری دموکرات کنگو را می بینیم که از فراز کوه ها به پارک ملی ورونگا می نگرد
11
تصویر دو اسب آبی در پارک ملی ملکه الیزابت در اوگاندا را با دهان های باز و در یک رودخانه می بینید
12
گوریلی پشت نقره ای در پارک ملی ورونگای کنگو که همراه با ۳۰ گوریل دیگر در این منطقه زندگی می کند
13
سه نظامی که یکی از آنها دستش را از گردن یکی از گردشگران لبخند بر لب آویزان کرده است
14
ماجراجویان فرصت بازدید از بزرگ ترین دریاچه گدازه های آتش یعنی دریاچه نایروگُنگو در کنگو را نیز پیدا می کنند. گدازه های مذاب قرمز آتش از دهانه این آتشفشان به بیرون پرتاب می شود
15
سه گردشگر تنها در کویر لوت ایران که در مسیر بی پایان این صحرا گام بر می دارند
16
در میان وسعتی بی پایان، ماجراجویان کویر لوت در ایران، قلعه رها شده ای را به طور اتفاقی کشف کردند

آقای وود از استقبال و مهمان نوازی مردم خصوصا مردم کنگو می گوید که آنها را با آغوشی باز در خانه های محقر خود راه می دادند. وی می گوید این باور کردنی نیست که تنها داراهایی گروهی از مردم همان قالی های نخ نمایی باشد که بر دیوارهای خانه هاشان آویزان شده باشد و از نسلی به نسل دیگر به آنها رسیده باشد.

به سختی می توان باور کرد که این مردم در حالی که حتی شما را نمی شناسند هرآنچه که دارند در اختیارتان قرار می دهند حتی اگر همان قالی های قرمز قدیمی شان باشد.

17
گروهی از گردشگران خسته که یکی به دنبال دیگری برای رسیدن به قله کوه هالگورد در کردستان عراق تلاش می کنند
18
بر فراز کوه های کردستان عراق، عده ای از گردشگران آماده بر پا داشتن کمپ های خود هستند
19
دو کوهنورد که در ارتفاع ۳.۶۰۷ متری کوه هالگورد عراق، یعنی دومین قله بلند عراق کوهنوردی می کنند
20
گروهی دیگری از گردشگران ماجراجو در کوه های زاگرس و در زمان تلاقی نورهای نارنجی غروب آفتاب و بعد از بر پا داشتن کمپ هایشان
21
گروه سیاحتی تالیس، از مناطق سبز کوه های هالگورد و با موفقیت پایین می آیند
22
مردی اهل کردستان عراق که به راحتی در گوشه ای نشسته و به گردشگران اجازه می دهد که از او تصویربرداری کنند
23
دو کودک اهل کردستان عراق نظر گردشگران را به خود جلب کردند که با تماشای بازی شنطرنج بزرگسالان خودشان را مشغول می کنند
24
یک جفت چشم نارنجی یک میمون لمور که توجه گردشگران ماداگاسکار را به خود جلب کرد
25
گروهی از گردشگران در حال نزدیک شدن به بالاترین منطقه ای کوهی به نام پیک بوبی در ماداگاسگار
26
دو مرد که در مسیر عبور از کوه های پیک بوبی از داخل رودخانه ای می گذرند
27
عبور انوار درخشان خورشید از میان شاخه های درختان در زمان استراحت گردشگران در مسیر جنگل های مه آلود در ماداگاسکار
28
دو گروه از گردشگران، بر روی دو صخره جداگانه در سفر از رودخانه ای دورافتاده در شمال ماداگاسکار

وود می گوید: “ما می توانیم به مردمی که در این مناطق زندگی می کنند راجع به آنچه در غرب می گذرد اطلاعاتی بدهیم و به آنها بگوییم که ما آن امپراطوری بزرگی نیستیم که در صدد به وجود آوردن جنگ و تنش باشیم و یا بخواهیم که روش زندگی آنها را تغییر دهیم.”

آقای وود به این موضوع نیز اشاره می کند که هر کسی پیش از سفر، دیدگاه های دارد که ممکن است با سفر کردن به آن نواحی نقطه نظرهای دیگری پیدا کند. او اعتراف می کند زمانی که با مردم بومی نواحی دورافتاده جهان مواجه شد، نظرش کاملا با آنچه پیش از سفر تصورش را می کرد متفاوت بود.

او در مورد سفر خود به کره شمالی از وضعیت بد امپراطوری آنجا می گوید و اضافه می کند: “متاسفانه فرصت چندانی برای مواجه شدن با مردم خونگرم این منطقه را نداشتم چرا که دایم مراقبت می شدیم و تحت نظر بودیم.”

در نهایت وود به شباهت های میان انسان ها در هر کجایی از این جهان که باشند اشاره می کند و می گوید: “به هر جا که می روی و شروع به صحبت با این مردم می کنی، آنها را همانند تمام مردم سایر مناطق دنیا می دانی و این مهم نیست که تو چه کسی هستی و یا از  کجا آمده ای.”

29
یک راهنمای تور در موزه آزادی در کره شمالی
38e68aee00000578-3815269-a_captured_american_tank_from_the_korean_war_remains_on_display_-a-28_1475557781002
تصویر یک تانک آمریکایی گرفته شده از جنگ کره که در بخشی از موزه آزادی کره قرار دارد
31
سه کودک اهل کره شمالی که برای بازدیدکنندگان از مدرسه کودکان مانگیونگداءِ آواز می خوانند
32
جمعیت مردم کره شمالی در سیستم متروی پیونگ یانگ این کشور را می بینیم. درهای مترو برای رفت و آمد مردم در مسیرهای مختلف باز و بسته می شود.

منبع: dailymail
دیجیاتو
یک نظر

ورود

  • Nila اسفند ۷, ۱۴۰۲

    عشق و مهربانی از جنس کلاشینکف و گلوله!