نگاهی به فرصت های تحصیلی در ارمنستان

گزارش روزیاتو از دانشگاه های دولتی و بین المللی ارمنستان

نگاهی به فرصت های تحصیلی در ارمنستان

روزیاتو در چند ماه اخیر، با توجه به افزایش شمار دانشجویان ایرانی علاقمند به تحصیل در دانشگاه های خارج از کشور در دو دهه گذشته، تلاش کرده تا همواره به روز ترین اطلاعات درباره فرصت های تحصیلی و هم چنین بورس را در اختیار خواننده گان محترم قرار دهد. در همین راستا، معرفی پاتوق های تحصیلی ایرانیان در آسیا و قاره سبز ظرف شش ماه اخیر در دستور کار قرار گرفت.

تا کنون به معرفی فرصت های تحصیلی در دانشگاه های ایتالیا، اتریش، اسپانیا، آلمان، سوئد، فنلاند، نروژ و برخی از کشور های آسیایی و ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان پرداخته و تلاش کرده ایم تا علاقمندان به تحصیل در آن سوی آب ها را با فرآیند های اپلای، شیوه های دریافت بورس، شیوه های آمادگی برای آزمون های بین المللی و مقولاتی در این عرصه آشنا کنیم و البته این روند در ماه های آینده نیز ادامه خواهد یافت.

سالانه ده ها هزار ایرانی در آزمون های بین المللی آیلتس، تافل و GRE که در سنتر های تهران و مراکز استان های برگزار می شود شرکت می کنند تا مدارک زبان مورد نیاز جهت اپلای در دانشگاه های خارج از کشور را بدست آورند. شلوغ بودن این مراکز و هم چنین شمار مخاطبان ایرانی مراجعه کننده به سفارت خانه های برخی از کشورهایی که پاتوق تحصیلی ایرانیان به شمار می روند، نشان دهنده عزم فراگیر تحصیل در خارج است.

اگر چه ما در گفتارهایی به این موضوع اشاره کردیم که ظرفیت های عالی تحصیلی و متنوعی در داخل کشور چه در دانشگاه های عمومی و چه در دانشگاه های مجازی برای تحصیل علاقمندان به علم و دانش فراهم است، اما به هر حال، هستند افرادی که علاقمند به تجربه زندگی دانشجویی در خارج از کشور بوده و این علاقه، ‌ریشه تاریخی قریب به یک صد سال دارد.

کشور هایی مانند انگلستان، سوئد، آلمان، فرانسه و دانشگاه های آمریکای شمالی، همواره در اولویت های تحصیلی ایرانیان در دو قاره اروپا و آمریکا بوده اند و در چند دهه اخیر نیز کشور های دیگری به عنوان پاتوق های تحصیلی ایرانیان اضافه شده است که مالزی و هندوستان و فیلیپین و اوکراین، از آن جمله به شمار می روند.

به واسطه هزینه های پایین، سهولت دسترسی و تردد دانشجو و خانواده ها و هم چنین فضای تقریبا بین المللی حاکم بر دانشگاه های ارمنستان، مدتیست که برخی از عاشقان تحصیل در خارج، یکی از هجده دانشگاه این کشور را برای ادامه تحصیل به خصوص در مقاطع تحصیلی عالی در نظر می گیرند.

گر چه ارمنستان هیچ دانشگاهی در تراز جهانی و حتی در رقابت با دانشگاه های درجه دوم بلوک شرق اروپا ندارد، و هیچ گاه دانشگاه های این کشور در فهرست ۵۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار نگرفتند، اما هستند دانشجویانی که به هر دلیلی، دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی ایروان و خارج از آن را برای تحصیل انتخاب می کنند.

گفتار امروز تلاش می کند تا شما را با دانشگاه های ارمنستان و شیوه های تحصیل و پذیرش آن آشنا کند.

تحصیل در ارمنستان

روابط فرهنگی، اقتصادی و سیاسی بین تهران-ایروان یکی از بستر هایی بوده که در تبادل دانشجو بین دو کشور تاثیر گذار است. حضور چند هزار نفری ایرانیان شاغل به تحصیل در دانشگاه های این کشور، خود نشان دهنده نزدیکی های فرهنگی بین دو ملت است. سطح فرهنگی و اجتماعی ایرانی ها و ارمنی ها همان طور که در داخل هم مشاهده می شود، تفاوت های چندانی با هم ندارد.

y1

(کلاس درس در دانشگاه دولتی ایروان ارمنستان)

از طرفی، شهریه های پایین و زندگی به نسبت ارزان که برای دانشجویان ایرانی در این کشور به نسب سایر کشورهای اروپایی امکان پذیر است، از جمله مسائل مهم ترغیب کننده متقاضیان ایرانی علاقمندان به تحصیل در ایروان به شمار می رود. وجود ۴۰ کیلومتر مرز مشترک بین ایران و ارمنستان و امکان تردد زمینی آسان و بی دردسر، از جمله دیگر دلایل استقبال برخی از دانشجویان ایرانی برای تحصیل در این کشور است.

در ارمنستان، دوره های لیسانس (Bakalav) حدود ۴ سال به طول می انجامد و هم چون کشور های اروپایی، رشته های کارشناسی ارشد پیوسته (Diploma) نیز در برخی از دانشگاه های این کشور ارائه می شود که دانشجو می تواند پس از ۵ سال تحصیل، مدرک ارشد کسب کند. اما رشته های ۲ ساله کارشناسی ارشد که Magister تامیده می شود، در بسیاری از دانشگاه های ایران در دسترس است.

یکی از دوره های تحصیلی مورد علاقه ایرانیان در این کشور، مقطع دکترا بوده که سه سال به طول خواهد انجامید و بعضا به صورت مکاتیه ای در برخی از رشته ها انجام می شود. داشتن مدرک کارشناسی ارشد برای دریافت پذیرش تحصیلی الزامی است. البته وزارت علوم و بهداشت ایران، همواره دانشجویان ایرانی را برای دریافت مدرک دکترا از این کشور منع می کنند.

y4

(تصویری از طبیعت ارمنستان)

در ارمنستان، دانشگاه دولتی این کشور، دانشگاه دولتی کشاورزی، دانشگاه ملی علوم، دانشگاه دولتی معماری و هم چنین دانشگاه دولتی پلی تکنیک، از جمله مهم ترین دانشگاه های ایران کشور است که از برخی از کشور های دنیا از جمله ایران، دانشجوی بین المللی دارند. دوره های مشترکی نیز بعضا بین این دانشگاه ها و برخی از دانشگاه های قاره سبز برگزار می شود که برای کسب اطلاعات بیشتر می بایست به درگاه هر یک مراجعه کنید.

y6

(تصویر ایندکس پرتال دانشگاه پزشکی ایران که به ۳ زبان در دسترس است)

از جمله دانشگاه های پر استقبال ایروان که مدتی هم با اپلای های گوناگون دانشجویان ایرانی مواجه شد، دانشگاه پزشکی ایروان است که قریب به ۱۰۰ سال سابقه دارد. اکنون برخی از کورس های دانشگاه به زبان انگلیسی ارائه می شود و دانشگاه نسبت به پذیرش دانشجوی بین المللی اقدام کرده است.

هزینه تحصیل در رشته های پزشکی ارمنستان، هر ترم حدود ۴ هزار دلار و دوره های داروسازی و دندان پزشکی، هزینه های کم تری دارد که در مقایسه با برخی از کشور ها، شهریه پایینی محسوب می شود، اما وزارت بهداشت در سال های اخیر، مدارک اخذ شده از دانشگا های پزشکی ارمنستان را غیز قابل ارزشیابی تشخیص داده است.

y5

(تصویر نقشه تهران –ایروان)

از سال ۲۰۱۰ میلادی، کلیه دانشگاه های پزشکی این کشور از فهرست دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خارج شد، لذا در صورتی که در دانشگاه های این کشور رشته های مربوط به علوم پزشکی را بخوانید، مدارک تحصیلی شما برای کار و ادامه تحصیل در ایران در عرصه پزشکی، ارزشیابی نخواهد شد.

در گفتاری درباره مسائل مربوط به دریافت ارز دانشجویی و ارزشیابی مدارک تحصیلی توسط وزارت علوم اشاره کردیم که توصیه می کنیم آن را مطالعه کنید.

البته در خرداد ۹۵، وزارت بهداشت در اطلاعیه ای، شرایط خاصی را برای ارزشیابی مدارک تحصیلی دانشجویانی که در دانشگاه های غیر تایید شده خود در خارج از کشور تحصیل کرده اند، اعلام نمود که به شرح زیر است:

به اطلاع دانش آموختگان رشته های دکترای عمومی پزشکی، دکترای عمومی دندانپزشکی و داروسازی با تاریخ ورود بعد از آگوست ۲۰۰۹ میلادی از دانشگاه های غیر تایید از نظر وزارت متبوع می رساند بر اساس آخرین مصوبات شورایعالی مدارک ایشان با شرایط ذیل قابل بررسی و ارزشیابی خواهد بود. لذا متقاضیانی که دارای شرایط ذیل می باشند می توانند با مراجعه به سامانه ارزشیابی مدارک تحصیلی خارجی نسبت به ثبت درخواست و بارگذاری مدارک موثر ذیل در قسمت مربوطه اقدام نمایند:

۱- دارا بودن مدرک بالاتر از دانشگاههای مورد تایید وزارت متبوع

۲- شرکت و قبولی در آزمونهای معتبر بین الملل از نظر شورایعالی ارزشیابی در رشته های مذکور( در حال حاضر اسامی آزمونهای مورد تایید شورای عالی ارزشیابی در آئین نامه مربوطه  موجود بوده و اسامی سایر آزمونهای مورد تایید متعاقبا اعلام خواهد شد)

۳- ارزشیابی مدارک و دریافت مجوز کار از کشورهایی که دارای دانشگاه مورد تایید از نظر وزارت متبوع می باشند.

لازم به ذکر است پس از ارائه مدارک و مستندات، پرونده در کمیسیون ارزشیابی مدارک مطرح و تصمیم گیری خواهد شد.

ارزشیابی دانشگاه های ارمنستان توسط وزارت علوم

اداره کل دانش آموختگان خارج از کشور وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، بیش از ۷۰ کشور دنیا و هزاران دانشگاه را در کتاب ارزشیابی تحصیلی دانشگاه های خارج خود درج کرده است که نتیجه ارزشیابی علمی این وزارت خانه برای دانشگاه های ارمنستان به شرح زیر است:

ارمنستان

  1. Yerevan State University   صرفاً رشته زبان و ادبیات ارمنی
  2. Yerevan Komitas State Conservatory  صرفاً تا مقطع کارشناسی ارشد

گروه د (ضعیف)

  1. Armenian State Agrarian University
  2. “European Regional Educational Academy” Foundation
  3. National academy of Sciences of Armenia
  4. State Engineering University of Armenia
  5. Yerevan State Academy of Fine Arts   صرفا” رشته های وابسته به هنر
  6. Yerevan State Linguistic University After V.Brusov   صرفاً در رشته های علوم انسانی
  7. Yerevan state University   غیر از رشته زبان و ادبیات ارمنی
  8. Yerevan State University of Architecture and construction

همان طور که مشاهده می کنید، تنها مدرک زبان و ادبیات ارمنی که از دانشگاه ایروان اخذ شده باشد، مورد تایید وزارت علوم بوده و کلیه مدارک صادر شده دانشجویان ایرانی از این دانشگاه، در حال حاضر فاقد امکان ارزشیابی علمی بوده است. اما در صورتی که در دانشگاه کومیتاس ارمنستان تحصیل کنید، کلیه مدارک تحصیلی تا مقطع کارشناسی ارشد، مورد تایید وزارت علوم است و در داخل ارزشیابی و معادل سازی می گردد.

ارزشیابی دانشگاه های خارج از کشور. توسط وزارت علوم در ۴ سطح: الف(عالی)، ب(خوب)، ج(متوسط) و د (ضعیف) صورت می گیرد و همواره دانشگاه هایی که در سطح عالی برخوردارند، کلیه مقاطع تحصیلی آن ها مورد تایید وزارت علوم بوده و به دانشجویان توصیه می شود در این دانشگا ه ها ادامه تحصیل بدهند.

معمولا دانشگاه هایی که تا مقطع کارشناسی ارشد مورد تایید بوده در گروه خوب قرار می  گیرند. این قضیه تا حدودی برای گروه ج نیز وجود دارد. همواره به دانشجویان توصیه می شود که در دانشگاه هایی که از نظر وزارت علوم، در فهرست دال هستند،پرهیز کنند.

۸ دانشگاه ارمنستان از جمله آکادمی ملی علوم این کشور و دانشگاه دولتی ارمنستان، در این فهرست قرار دارند و در صورتی که مشتاق تحصیل در این رشته ها و علاقمند به ارزشیابی مدارک تحصیلی در داخل کشور هستید، باید به نظام رتبه بندی دانشگاه های ارمنستان توجه کنید.

البته برخی دانشجویان هم هستند که به دنبال ارزشیابی مدارک تحصیلی خود پس از دانش اموختگی از ارمنستان نیستند و توجهی هم به نظام ارزشیابی وزارت علوم و وزارت بهداشت ندارند. فهرست دانشگاه های این کشور را در زیر مشاهده می کنید.

فهرست دانشگاه های ارمنستان

در فهرست زیر، هفده دانشگاه ارمنستان که در زمینه های مختلف علمی، نسبت به پذیرش دانشجو اقدام می کنند معرفی شده است. دانشگاه دولتی ایروان و دانشگاه پزشکی این شهر، از جمله مقصد های تحصیلی برخی از دانشجویان ایرانی برای تحصیل در ارمنستان به شمار می رود.

  • Yerevan State University
  • National University of Architecture and Construction of Armenia
  • Yerevan State Medical University
  • Armenian State Pedagogical University
  • Komitas State Conservatory of Yerevan
  • Armenian National Agrarian University
  • National Polytechnic University of Armenia
  • Yerevan Brusov State University of Languages and Social Sciences
  • Yerevan State Institute of Theatre and Cinematography A
  • rmenian State Institute of Physical Culture
  • Yerevan State Academy of Fine Arts
  • Armenian State University of Economics Crisis Management
  • Gavar State University (Gavar)
  • Goris State University (Goris)
  • Gyumri State Pedagogical Institute (Gyumri)
  • Vanadzor State University (Vanadzor)
  • Stepanavan Crisis Management State Academy (Stepanavan)

دانشگاه دولتی ارمنستان

y2

این دانشگاه را در این پرتال دنبال کنید. بهترین دانشگاه ارمنستان بوده و به دو زبان انگلیسی و روسی نیز در این دانشگاه رشته های متعددی برای تحصیل وجود دارد. در این دانشگاه، رشته هایی هم چون: تاریخ، ادبیات ارمنی، دارو سازی، شیمی، فیزیک، اقتصاد و مدیریت، ریاضیات و مکانیک، زیست شناسی، جغرافیا، حقوق، ادبیات روسی،  مطالعات منطقه ای، روزنامه نگاری، فلسفه، ریاضیات کاربردی، جامعه شناسی و مدیریت روابط بین الملل ارائه می شود.

این دانشگاه هیچ رشته فنی و مهندسی و علوم پزشکی ندارد و بیش ترین تعداد دانشجویان را در میان هجده دانشگاه ارمنستان به خود اختصاص داده است. چند صد دانشجوی بین المللی نیز در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند. اگر برای تحصیل در این دانشگاه با پرسشی مواجه شدید، با پست الکترونیک  info@ysu.am در تماس باشید.

فهرست رشته های این دانشگاه در زیر معرفی شده است:

Faculty of History

Faculty of Armenian Philology

Faculty of Pharmacy and Chemistry

Faculty of Physics

Faculty of Economics and Management

Faculty of Mathematics and Mechanics

Faculty of Biology

Faculty of Geography and Geology

Faculty of Law

Faculty of Russian Philology

Faculty of Oriental Studies

Faculty of Journalism

Faculty of Philosophy and Psychology

Faculty of Informatics and Applied Mathematics

Faculty of Radiophysics

Faculty of Sociology

Faculty of Romance-Germanic Philology

Faculty of International Relations

وزارت علوم و فناوری ارمنستان یکی از منابع مطمئن برای کسب اطلاعات بیش تر درباره فرصت های تحصیلی و بورس در دانشگاه های این کشور است که توصیه می کنیم در صورتی که علاقمند به تحصیل در این کشور شدید، از این لینک برای دریافت اطلاعات رسمی استفاده کنید.

پرتال هایی از جمله تحصیل در ارمنستان، آموزش عالی در ارمنستان و هم چنین AMHE به عنوان منابع اطلاعاتی خوب برای تحصیل در این کشور معرفی شده اند.

دانشگاه آمریکایی ایروان

y3

یکی از دانشگاه های بین المللی این کشور، دانشگاه آمریکایی ایروان است که دانشجویان بین المللی زیادی در آن مشغول به تحصیل هستند. پرتال دانشگاه در این لینک در دسترس است. این دانشگاه با دانشگاه کالیفرنیا آمریکا و برخی از موسسات این کشور، همکاری دارد و در رشته های زیر، نسبت به پذیرش دانشجو اقدام می کند:

رشته های ارائه شده عبارتند از : مدیریت کسب و کار، علوم رایانه و فناوری اطلاعات، اقتصاد، مدیریت و مهندسی صنعتی، حقوق، علوم سیاسی و روابط بین الملل، علوم بهداشتی و آموزش زبان انگلیسی. همان طور که مشاهده می کنید، این دانشگاه رشته های فنی ومهندسی و علوم پزشکی را ارائه نمی کند.

گفته شده است که در صورت تحصیل در این دانشگاه، فرصت هایی برای تحصیل در دانشگاه های همکار این مرکز آموزشی ایروان در آمریکای شمالی فراهم خواهد شد که برای کسب اطلاعات بیش تر، حتما با مسئولان پذیرش دانشگاه مکاتبه کنید.

طبق اعلام واحد پذیرش دانشگاه، پذیرش ترم پاییز ۲۰۱۷ میلادی این دانشگاه از دسامبر ۲۰۱۶ آغاز می شود. همه متقاضیان تحصیل در این دانشگاه می بایست فرم آنلاین را تکمیل کرده و مدارک مورد نیاز پذیرش را به دانشگاه ارسال کنند. دانشجویان خارجی مشتاق به تحصیل در این دانشگاه موظف هستند که مدرک آیلتس با حداقل نمره ۵.۵ و تافل با حداقل نمره ۶۷ از ۱۲۰ را ارائه کنند.

به دلیل این که دانشگاه با دانشگاه های امریکایی تعامل دارد، در برخی از رشته ها نیازمند ارائه مدرک GRE-GMAT  هستید. لذا، به دانشجویان توصیه شده است که در هر سه بخش آزمون GRE، پنجاه درصد نمره کل را کسب کنند. دانشجویان بین المللی باید ۳۰ هزار AMD برای اپلای پرداخت کنند و ضمیمه مدارک درخواستی خود کنند.

توصیه نامه دانشجویی به تعداد دو فقره و رزومه، برای پذیرش دانشجویان الزامی اعلام شده است.

اگر برای پذیرش در این دانشگاه با پرسشی مواجه شدید، مستقیم با واحد پذیرش مکاتبه کنید که در پست الکترونیک به نشانی: admissions@aua.am در دسترس است. شهریه های این دانشگاه نیز در این نشانی معرفی شده که باید پیش از اپلای در دانشگاه، نسبت به بررسی اعدام و تطابق آن با بودجه و قابلیت های مالی خود اقدام کنید.

چند توصیه

۱- پیش از انتخاب دانشگاه برای تحصیل در ارمنستان، کیفیت دانشگاه را با وزارت علوم یا وزارت بهداشت کشورمان چک کنید.

۲- پذیرش از دانشگاه های ارمنستان برای رشته هایی که به زبان انگلیسی تدریس می شود، نیاز به آیلتس بالای ۶ ندارد و این کار را برای کسانی که سطح زبان خیلی خوب ندارند راحت می کند. اما تلاش کنید سطح زبان انگلیسی شما همواره بالای سطح ۶ آکادمیک باشد.

۳- از طریق لینکدین، فیس بوک و برخی از پرتال های رسمی در ارمنستان، می توانید با دانش آموختگان این کشور رایزنی کرده و درباره شیوه های زندگی و تحصیل در ارمنستان اطلاعات به روز دریافت کنید.

۴- سفارت ایروان در تهران و سفارت ایران در ایروان برای کسب اطلاعات رسمی درباره فرصت های تحصیلی، زندگی و اقامت در این کشور توصیه می شود.

۵- هزینه تحصیل در دانشگاه های ارمنستان کم تر از هزینه های تحصیل در دانشگاه های اروپا است. اما به هر حال، کیفیت آن در مقایسه با دانشگاه های اروپا پایین تر است. اما برای ادامه تحصیل در اروپا، آمریکا و آسیا معمولا با مشکلی رو به رو نمی شوید.

y7

(تصویر ایندکس پرتال سفارت جمهوری اسلامی ایران در ایروان)

۶- اگر علاقمند به تحصیل در این کشور شدید، یادگیری زبان روسی سبب می شود تا بتوانید مقاطع بالا تر را در دانشگاه های معتبر و بین المللی روسیه و اوکراین ادامه دهید.

۷- هزینه زندگی دانشجویی در این کشور خیلی پایین نیست و به امید یافتن کار برای پوشش برخی از هزینه های زندگی خود حداقل برای سال اول تحصیلی نباشید.

۸- دانشگاه های ارمنستان معمولا خدمات خوابگاهی به دانشجویان ارائه می کنند که توصیه می شود برای کسب اطلاعات بیش تر با مسئول امور اقامتی دانشگاه (accommodation officer)  رایزنی کنید.

۹- در صورتی که متقاضی تحصیل در رشته های علوم پزشکی در این کشور هستید، توصیه می کنیم برای جلوگیری از مشکلات مربوط به ارزشیابی مدارک تحصیلی دانش آموختگان پزشکی در کشور، از دانشگاه های روسیه یا برخی از کشورهای بلوک شرق که مورد تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هستند استفاده کنید. مگر این که با شرایط اعلامی در اطلاعیه ای وزارت بهداشت که در گفتار ارائه کردیم، مشکل خاصی نداشته باشید.

۱۰- ارمنستان، اقتصاد قوی و صنعتی ندارد و به همین خاطر، نباید انتظار فرصت های کارآموزی و علمی و تحقیقاتی خوب در مقایسه با کشورهای شمال اروپا و حتی جنوب این قاره را داشته باشید.

۱۱- در صورتی که قصد زندگی و تحصیل در این کشور را دارید، از ترم اول نسبت به آموزش زبان ارمنی یا روسی اقدام کنید. توجه داشته باشید که یادگیری زبان روسی سبب می شود تا شما فرصت های تحصیل و کار در خارج ارمنستان را به راحتی بدست آورید.

۱۲- اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه های ارمنستان آسان است و تنها با ترجمه رسمی مدارک و دارا بودن مدرک زبان، می توانید نسبت به اخذ پذیرش اقدام کنید و الزامی برای استفاده از خدمات موسسات اعزام دانشجو مشاهده نمی شود.

۱۳- دریافت بورس تحصیلی در دانشگاه های این کشور به واسطه وضعیت نامطلوب اقتصادی، تقریبا امکان پذیر نیست.

۱۴- دانشجویان خارجی می توانند شهریه های مربوط به تحصیل در این کشور را به طور قسطی در طول ترم پرداخت کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر همواره با بخش بین الملل  یا پذیرش دانشگاه رایزنی کنید.

۱۵- مردم ارمنستان سطح زبان انگلیسی خوبی ندارند و به همین خاطر، یادگیری ارمنی در حد محاوره، می تواند کارساز باشد.

[ منابع: وزارت علوم ارمنستان، وزارت بهداشت، وزارت علوم ]

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود