۳۵ فیلم شاخص امسال که در فصل اهدای جوایز از آنها زیاد خواهیم شنید [بخش سوم-پایانی]

سودای اسکار برای کدام فیلم ها محقق می شود؟

۳۵ فیلم شاخص امسال که در فصل اهدای جوایز از آنها زیاد خواهیم شنید [بخش سوم-پایانی]

طی دو روز گذشته ۲۲ فیلم شاخص امسال (بخش اول و دوم را می توانید با کلیک روی این لینک ها بخوانید) که از شانس های اصلی برای دریافت جوایز اسکار محسوب می شوند را به شما دوستداران سینما معرفی کردیم.

در ادامه، قسمت پایانی فهرست فیلم هایی که احتمال نامزد شدنشان در بخش های مختلف اسکار وجود دارد را مورد بررسی قرار می دهیم:

۲۲- دختری در قطار (Girl on the Train) تاریخ انتشار ۱۶ مهر

emily-blunt-the-girl-on-the-train

نامزدهای احتمالی: بهترین هنرپیشه نقش اول زن (امیلی بلانت)

دو سال پیش فیلمی معمایی با محوریت شخصیت اصلی زن به نام “دختر گم شده” یا (Gone Girl) روی پرده رفت که نه تنها در گیشه بسیار موفق بود بلکه توجه بسیاری از منتقدین را نیز به خود جلب کرد. در حالیکه بسیاری انتظار داشتند با این حجم از استقبال عمومی و نقد های مثبت، “دختر گمشده” در اسکار نیز بدرخشد، اما در کمال تعجب شاهد تنها یک نامزدی برای این فیلم (رزاموند پایک برای بهترین هنرپیشه نقش اول زن) بودیم.

بنظر می رسد سرنوشت مشابهی در انتظار “دختری در قطار” خواهد بود و برغم موفقیت چشمگیر این فیلم در گیشه و باکس آفیس، امیلی بلانت تنها شانس این فیلم برای اسکار به شمار می آید.

فیلم هایی که هنوز اکران نشده اند:

۲۴- قدم زدن طولانی بیلی لین در نیمه وقت (Billy Lynn’s Long Halftime Walk)

sub-buzz-4364-1475101448-1

نامزدهای احتمالی: بهترین فیلم، بهترین کارگردانی (آنگ لی)، بهترین هنرپیشه نقش اول مرد (جو الوین)، بهترین بازیگر نقش مکمل زن (کریستن ایستیووارت)، بهترین بازیگر نقش مکمل مرد (استیو مارتین، گرت هدلاند، ون دیزل، کریس تاکر)، بهترین فیلمنامه اقتباسی (ژان کریستوف کاستلی) و برخی جوایز فنی همچون فیلم برداری، تدوین و صدا

فیلم که اقتباسی آزاد از کتابی با همین نام، نوشته «بن فونتن» است و با فلاش بک‌ های فراوان روایت می‌شود، درباره تجارب یک سرباز ۱۹ ساله از جنگ عراق است. این فیلم که با تصمیم بی سابقه «آنگ الی» با سرعت ۱۲۰ فریم بر ثانیه (بسیار بالاتر از ۲۴ فریم بر ثانیه معمول) فیلمبرداری شده است، نوآورانه‌ ترین اثر این کارگردان مطرح محسوب می‌شود و نمایش بخش‌ هایی از آن در لاس وگاس با تمجید منتقدین از این رویکرد شجاعانه همراه بود.

۲۵- متفقین (Allied) تاریخ انتشار: ۳ آذر

sub-buzz-25636-1475101536-2

نامزدهای احتمالی: بهترین فیلم، بهترین کارگردانی (رابرت زِمِکیس)، بهترین بازیگر نقش اول مرد (برد پیت)، بهترین بازیگر نقش اول زن (مایون کوتیارد)، بهترین فیلمنامه (ایتون نایت) و شاید نامزدی در بخش طراحی صحنه و لباس

فیلم متفقین که بر اساس داستانی واقعی ساخته شده و درباره دو آدمکش به نام‌های «مکث واتان» (برد پیت) و «ماریان بوسه‌ژوق» (ماریون کوتیار) است که طی مأموریتی برای کشتن یک مقام آلمانی به یکدیگر علاقه‌مند می‌شوند، حتی پیش از اکران عمومی حواشی بسیاری را در اطراف خود می بیند. برخی این فیلم را عامل بزرگترین طلاق قرن در هالیوود می دانند. (جدایی آنجلینا جولی از برد پیت)

باید دید آیا این فیلم جنگی رمانتیک که به نوعی امید اصلی شرکت پارمونت برای اسکار ۲۰۱۶ محسوب می شود، خواهد توانست به اندازه حواشی اطرافش، در اسکار هم موفق باشد یا خیر؟

۲۶- قوانین اجرا نمی شوند (Rules don’t apply) تاریخ انتشار: ۳ آذر

sub-buzz-25823-1475101554-2

نامزد های احتمالی: بهترین فیلم، بهترین کارگردانی (وارِن بیوتی)، بهترین هنرپیشه نقش اول مرد (آلدن اهرنریش)، بهترین هنرپیشه نقش اول زن (لیلی کالینز)، بهترین بازیگر نقش مکمل مرد (وارن بیوتی)، بهترین فیلمنامه (وارن بیوتی، بو گُلدمن) و شاید نامزدی برای جایزه بهترین طراحی صحنه و لباس

وارن بیوتی سالهای زیادی از فعالیت خود در هالیوود را صرف متقاعد کردن کمپانی های بزرگ فیلم سازی برای ساخت فیلمی درباره هاوارد هیوز، مولتی تریلیاردر بدنام آمریکایی کرد تا در نهایت امسال موفق شد این پروژه را عملی کند.

در این فیلم که گفته می شود در حال و هوای سالهای ۱۹۵۸ ساخته شده است، نام های بزرگی همچون انت بنینگ، اد هریس، متئو برودریک، استیو کوگان و … ایفای نقش می کنند.

۲۷- خانم اسلون (Miss Sloane) تاریخ انتشار: ۱۹ آذر

sub-buzz-11447-1475101590-3

نامزدهای احتمالی: بهترین بازیگر نقش اول زن (جسیکا چستِین)، بهترین فیلمنامه (جاناتان پرره را)

جسیکا چَستِین که یکبار پیش از این برای فیلم “۱۲:۳۰ نیمه شب” (Zero Dark 30) که به عملیات کشتتن اسامه بن لادن مربوط بود، نامزد دریافت جایزه اسکار شده است، اینبار در نقش یک لابی گر و استراتژیست ماهر تمام تلاش خود را برای تشدید قوانین محدود کننده حمل سلاح در  آمریکا بکار می گیرد.

اگرچه از این فیلم نمی توان انتظار چندانی داشت اما بازی چستین همواره ارزش وقت گذاشتن را دارد.

۲۸- مسافران (Passengers) تاریخ انتشار: ۱ دی

sub-buzz-25563-1475101636-1

نامزدهای احتمالی: بهترین فیلم، بهترین کارگردانی (مورتن تایلدوم)، بهترین بازیگر نقش اول مرد (کریس پرات)، بهترین بازیگر نقش اول زن (جنیفر لارنس)، بهترین فیلمنامه (جان اسپایهیتس) و شاید برخی جوایز فنی همچون جلوه های ویژه، صدا و طراحی صحنه

بازی فوق العاده پرات را در این فیلم علمی تخیلی به هیچ وجه نمی توان نادیده گرفت. سفری به اعماق فضا که پیش از این نشان داده است هوادارن خاص خود را دارد و از دید دوران اسکار نیز دور نمی ماند.

جنیفر لارنس را نیز نباید فراموش کرد. هنرپیشه جوان و باکلاسی که نه تنها جایزه اسکار را برای بازی در فیلم “دفترچه الهام بخش” در کارنامه دارد، بلکه چندین بار نیز نامزد دریافت این جایزه شده است.

۲۹- روز میهن پرستان (Patriots day) تاریخ انتشار  ۱ دی

sub-buzz-26906-1475103491-1

نامزدهای احتمالی: بهترین فیلم، بهترین کارگردانی (پیتر برگ)، بهترین بازیگر نقش اول مرد (مارک والبرگ)، بهترین بازیگر نقش مکمل مرد (کوین بِیکِن، جان گود من و جی.کی سیمونز)، بهترین فیلمنامه: (پیتر برگ، مت کوک)

این فیلم که به بمب گذاری مسابقه دوی ماراتن بوستون مربوط می شود، دومین همکاری مشترک برگ و والبرگ در سال جاری میلادی خواهد بود. البته این دو پیش از این نیز در فیلم تحسین شده “تنها بازمانده” (A lone survivor) با یکدیگر همکاری داشته اند، امیدوارند روز میهن پرستان بتواند تکرار آن تجربه خوب باشد.

۳۰- سکوت (Silence) تاریخ انتشار ۱ دی

sub-buzz-5201-1475103512-1

نامزدهای احتمالی: بهترین فیلم، بهترین کارگردانی (مارتین اسکورسیزی)، بهترین بازیگر نقش اول مرد (اندرو گارفیلد)، بهترین بازیگر نقش مکمل مرد (لیام نیسِن، آدام درایور و سیاران هیندز)، بهترین فیمنامه اقتباسی (جی کاکس) و  نامزدی احتمالی در چند بخش دیگر همچون تدوین، فیلم برداری، طراحی صحنه و لباس

مارتین اسکورسیزی درباره فیلم جدیدش گفته است: “سکوت” برای من کاری دِلی محسوب می شود، پروژه ای که پیش تولید آن بیش از ۲۰ سال طول کشیده است. در این فیلم که اقتباسی آزاد از رمانی معروف با همین نام نوشته “شوساکو اندو” در سال ۱۹۶۶ است، گارفیلد نقش پدر رودریگز، کشیشی یسوعی در قرن هفدهم را بازی کرده که با یک کشیش دیگر راهی ژاپن می شوند تا کشف کنند که آیا مرشدش از کلیسا خروج کرده است یا خیر.

گروه مذهبی آنها به این نتیجه رسیده اند که پیروانشان در این کشور تحت شکنجه و آزار فراوان هستند و ضروری است آنها راهی این سرزمین شده تا از واقعیت ها مطلع شوند. گارفیلد که فیلم خط اراس اره ای را نیز برای نمایش در نوبت اکران دارد، یکی از مهمترین شانس های دریافت جایزه بهترین هنرپیشه مرد ۲۰۱۶ خواهد بود.

۳۱- زن قرن بیستمی (۲۰th Century Women) تاریخ انتشار: ۵ دی

sub-buzz-5201-1475103747-3

نامزدهای احتمالی: بهترین فیلم، بهترین کارگردانی (مارک مایلس)، بهترین بازیگر نقش اول زن (انت بنینگ)، بهترین بازیگر نقش مکمل زن (گرتا گروینگ و الِ فانینگ)، بهترین بازیگر نقش مکمل مرد (بیلی کرودوپ و لوکاس جِید زومان) بهترین فیلمنامه (مایک مایلس) و شاید بهترین طراحی لباس

فیلم ماجرای مادری مجرد (بنینگ) است که در تلاش برای یافتن بهترین روش تربیتی برای فرزند نوجوانش است. بنینگ که تا کنون ۴ بار نامزد دریافت جایزه اسکار شده، شاید اینبار بتواند به مجسمه طلایی دست یابد.

نکته جالب در مورد دفعات نامزدی بنینگ این است که لئوناردو دی کاپریو نیز سال گذشته پس از ۴ بار نامزدی، سرانجام توانست اسکار بهترین هنرپیشه نقش اول مرد را برای فیلم “برخواسته از گور” از آن خود کند.

۳۲- حصارها (Fences) تاریخ انتشار : ۵ دی

sub-buzz-12956-1475103768-1

نامزدهای احتمالی: بهترین فیلم، بهترین کارگردانی (دنزل واشنگتن)، بهترین بازیگر نقش اول مرد (دنزل واشنگتن)، بهترین بازیگر نقش اول زن (ویولا دیویس)، بهترین بازیگر نقش مکمل مرد (استفان هندرسون و یوآن آدپو)، بهترین فیلمنامه اقتباسی (آگوست ویلسِن) و شاید برخی جوایز فنی همچون تدوین و طراحی لباس و صحنه

دنزل واشنگتن هنرپیشه دوست داشتنی و البته توانمند هالیوود طی ۲۰ سال گذشته ثابت کرده است، قابل اتکاترین ستاره هالیوود برای تضمین فروش در گیشه هاست. آخرین فیلم اکران شده از وی و موفقیت نسبتا چشم گیرش در باکس آفیس شاهدی بر این مدعاست.

وی اینبار با نمایشنامه معروف “حصارها” برای سومین بار بعنوان کارگردان پا به اسکار خواهد گذاشت و امیدوار است شهرت و موفقیت این نمایشنامه بتواند برای او در مقام کارگردان، تابو شکن باشد.

۳۳- طلا (Gold) تاریخ انتشار ۵ دی

sub-buzz-12399-1475103789-1

نامزدهای احتمالی: بهترین بازیگر نقش اول مرد (متئو مک کاناهی) بهترین بازیگر نقش مکمل مرد (ادگار رامیرز)، بهترین بازیگر نقش مکمل زن (بایس دالاس هووارد)، بهترین فیلمنامه (پاتریک ماسِت و جان زیمان)

داستان این فیلم درباره یک مرد بی عرضه اما خوش نیت آمریکایی ست که در معدن های اندونزی بدنبال طلا می گردد و همه دار و ندارش را در این راه می گذارد. درست در زمانی که همه چیز در اطرافش در حال فروریختن است، ناگهان موفقیتی بزرگ رخ می دهد.

مک کاناهی هنرپیشه صاحب سبک و برنده اسکار هالیوود در این فیلم نه تنها وزن اضافه کرده است بلکه موهای خود را به شکلی مضحک تراشیده. چه چیزی بیشتر از این می تواند داوران و اعضا آکادمی را به وجد آورد.

۳۴- چهره های پنهان (Hidden Figures) تاریخ انتشار ۵ دی

sub-buzz-12937-1475103810-1

نامزدهای احتمالی: بهترین فیلم، هترین کارگردانی (تئودور مِلفی)، بهترین بازیگر نقش اول زن (تاراجی هنسِن)، بهترین بازیگر نقش مکمل زن (جانِلا مونائی و اُکتاویا اسپنسر) بهترین فیلمنامه اقتباسی (تئودور ملفی و آلیسون شرودر)

این فیلم که براساس داستان واقعی ساخته شده، زندگی خانم کاترین جانسون که از ریاضیدانان ناسا است را بازگو می کند. در این فیلم سه زن سیاه پوست در مسیر برنامه آن زمان ناسا برای فرستادن انسان به فضا قرار می گیرند.

حسادت و برخی از اعمال تلخ انسان مانند خیانت و بهادادن بیش از حد به غرایز و هوس‌ها از اصلی‌ ترین دلایل توفیق این فیلم بین مردم و بعضی از صاحب‌ نظران و منتقدان فیلم بوده که با توجه به جوان و گمنام بودن کارگردان آن، این موفقیت بسیار خیره کننده می تواند باشد.

۳۵- تا شب زنده بمان (live by night) تاریخ انتشار  ۵ دی

sub-buzz-12931-1475104403-3

نامزدهای احتمالی: بهترین فیلم، بهترین کارگردانی (بن افلک)، بهترین بازیگر نقش اول مرد (بن افلک)، بهترین بازیگر نقش مکمل زن (ال فانینگ، سییِنا میلر و زو سالدانا)، بهترین فیلمنامه اقتباسی (بن افلک) و برخی بخش های دیگر همچون تدوین، فیلمبرداری و طراحی لباس

پس از آرگو فیلم “تا شب زنده بمان” چهارمین پروژه بن افلک بعنوان کارگردان است. وی که برای فیلم آرگو نامزد جایزه بهترین کارگردانی نشده بود امیدوار است اینبار بتواند با این فیلم در جمع کارگردانان نهایی باشد.

افلک در فیلم Live by Night نقش یک تبه‌کار به نام جو کولین را در دوران ممنوعیت مشروبات الکلی بازی می‌کند که بعد از مهاجرت به شهرهای گوناگون تبدیل به یک گنگستر بزرگ میشود.

این فیلم که ابتدا قرار بود در اوایل ژانویه ۲۰۱۷ به نمایش درآید بدلیل عدم اطمینان مسئولان کمپانی برادران وارنر از حضور قدرتمند فیلم دیگر خود به نام سالی (Sully) به کارگردانی کلینت ایستوود و با بازی تام هنکس، در رقابت اسکار امسال، بنا شد تا ۲۵ دسامبر ۲۰۱۶ (۵ دی امسال) روی پرده برود.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود