۱۰ تصور رایج و اشتباه در مورد عینک های آفتابی که به چشم های تان آسیب می رسانند

آیا هرچقدر هزینه بیشتری بپردازیم، عینک بهتری خواهیم داشت؟

۱۰ تصور رایج و اشتباه در مورد عینک های آفتابی که به چشم های تان آسیب می رسانند

استفاده از عینک های آفتابی خصوصا در مقابل نورهای مستقیم و شدید بسیار توصیه می شود اما همواره در ذهن ما داستان های نادرستی در مورد چنین عینک هایی شکل گرفته است.

در این نوشته بر آن هستیم تا چنین داستان های نادرستی که دست به دست هم در میان ما می گردد را برای تان برشماریم تا بتوانیم در دفعه بعدی که اقدام به خریداری عینک آفتابی می کنیم آنها را در نظر داشته باشیم.

در خواندن این داستان های نادرست با ما همراه باشید:

داستان اول: هر چه قیمت عینک بیشتر باشد، آن عینک بهتر است

1

دارا بودن قیمت بالای یک عینک آفتابی لزوما نشانه بهتر بودن آن نیست. مهم این است که آن عینک بتواند از چشمان شما در مقابل اشعه «یو وی ای» و «یو وی بی» محافظت کند. دکتر «اینا اُزِرُف» چشم پزشک و مسئول اصلی موسسه «میامی آی» در این باره می گوید: “حتی قبل از آنکه به قیمت عینک نگاه کنید، ابتدا برچسب روی آن را بخوانید و مطمئن شوید که آیا آن عینک می تواند صد در صد، در برابر اشعه های «یو وی ای» و «یو وی بی» از چشمان تان محدافظت کند.” اگر عینک موردنظرتان این خصوصیت را نداشته باشد، از خریدن آن منصرف شوید.

داستان دوم: اندازه عینک اهمیتی ندارد

2

حتما گمان می کنید زمانی که گردی چشمان شما در داخل قاب عینک قرار بگیرد کفایت می کند، درست است؟ در صورتی که واقعا این طور نیست. دکتر اُزِرُف در این باره می گوید: “زمانی که عینک آفتابی می زنید به طور طبیعی مردمک چشم برای اینکه به نور بیشتری اجازه ورود به داخل چشم را بدهد، گشاد می شود. اگر فریم عینک شما به اندازه کافی بزرگ نباشد، اشعه های «یو وی» فرصت را غنیمت شمرده و از گوشه های لنز عینک به راحتی به داخل مردم بازتر شده چشم تان وارد می شوند.”

داستان سوم: نگران خط و خش های روی عینک تان نباشید

3

دکتر  اُزِرُف در این مورد معتقد است خط و خش های روی عینک به دید شما آسیبی وارد نمی کنند اما زمانی که روی عینک تان لکه ای وجود دارد با پاک کردن آن می توانید به راحتی راه دیدن شدن از طریق لنزها را فراهم آورید.

داستان چهارم: اهمیت فراوانی دارد که چه رنگی برای لنزهای عینک انتخاب شود

4

دکتر اُزِرُف می گوید چنین تصوری، واقعیت علمی ندارد. وی ادامه می دهد: “چه لنزهای قهوه ای و چه سبز را انتخاب کنید، مزیتی به شمار نمی آید پس آن رنگی را برگزینید که بیشتر به آن علاقه دارید.”

داستان پنجم: همه عینک ها می توانند سد نورهای شدید شوند

99

متاسفانه این طور نیست. تنها لنزهای قطبی می توانند در مقابل نور سدی را بوجود آوردند. دکتر «بری کِی» چشم پزشک و صاحب مرکز چشم «هالیوود آی» در فلوریدا می گوید: ” این نوع لنزها با زوایای خاصی در شیشه عینک تعبیه شده اند که نور را به درستی منعکس می کنند. هرچقدر سطحی منعکس کننده تر باشد، می تواند نورهای پولاریزه بیشتری را به چشمان ما وارد کند.” بیشتر این نورهای منعکس کننده از سمت آب، شیشه های پنجره ها و یا ماشین ها هستند. چنین نورهایی از سمت موادی چون سیمان و آسفالت کاهش پیدا می کنند. دکتر کِی می گوید: “به خاطر داشته باشید که نورهای پولاریزه با نور «یو وی» متفاوت است.” وی اضافه می کند: “لنزهای قطبی قادر به سد کردن نورهای شدید هستند و کنتراست دید را بهبود می بخشند. اما در مورد اشعه «یو وی» باید گفت تمام عینک های آفتابی از آنها محافظت می کنند.”

داستان ششم: عینک های آفتابی تاریخ انقضاء دارند

6

بسته به آن دارد که در مورد چه عینکی صحبت می کنید. دکتر کِی می گوید: “در مورد محافظت از اشعه «یو وی» خیر، چنین تصوری اشتباه است. هیچ نتیجه علمی در مورد کاهش محافظت در مقابل اشعه «یو وی» با استفاده بیشتر از عینک های آفتابی وجود ندارد.”  از طرف دیگر هرچقدر خط و خش روی آنها افزایش پیدا کند و یا بیشتر در داخل داشبورد ماشین به حال خود رها شوند، کیفیت دید را برای تان نامطلوب تر خواهد ساخت.

داستان هفتم: عینک های ارزان هم خوبند

7

دکتر کِی بر این باور است که حتی عینک های بسیار ارزان هم از چشم ها در مقابل اشعه «یو وی» محافظت می کنند اما مسئله کیفیت بد لنزهای پلاستیکی آنهاست که دید را به مخاطره و باعث سردرد هم می شوند. خانم دکتر کِی اضافه می کند: “من همیشه لنزهای مناسب را برای عینک تجویز می کنم حتی اگر مقاومت آن عینک صفر باشد.”

داستان هشتم: هرچقدر لنز عینک ها تیره تر باشند، محافظت بهتری از چشم می کنند

8

دکتر کِی در این باره می گوید: “اصلا ارتباطی میان رنگ تیره یا روشن لنزها برای محافظت از چشم وجود ندارد بلکه پلیمر به کار برده شده در پلاستیک این لنزها هستند که اهمیت دارند.”

داستان نهم: تمام عینک ها هم در برابر اشعه های «یو وی اِی» و هم در مقابل اشعه های «یو وی بی» مقاوم هستند

9

نه این طور نیست چرا که برخی از عینک ها وسیله ای برای نمایاندن مُد هستند. دکتر «جاستین بازن» اُپتومترست و صاحب کلینیک «پارک اسلاپ آی» در بروکلین، در این باره می گوید: “هنگام خرید عینک حتما روی برچسب آن را برای اینکه دریابید کار محافظت در مقابل این اشعه ها را نیز انجام می دهند بخوانید.

داستان دهم: تنها در فصل تابستان به این عینک ها نیاز دارید

10

اگر تنها یک بار در هنگام اسکی کردن در مقابل اشعه آفتاب قرار گرفته باشید، در خواهید یافت که آفتاب در این فصول آزار دهنده تر هم هستند. دکتر بازن در این مورد می گوید: “تصور اشتباه رایجی در میان بیشتر مردم وجود دارد که در فصول سرد سال میزان اشعه «یو وی» کمتر از سایر فصول است. اما باید بدانیم که انعکاس این اشعه ها از سمت برف و در فصل زمستان می تواند آسیب های جدی را به چشم وارد کند. پس صرفنظر از فصل از عینک های آفتابی در تمام فصول  استفاده کنید.”

منبع: rd
مطالب مرتبط
دیجیاتو
بدون نظر

ورود