کارآفرینی به سبک جری یانگ و دیوید فیلو

باشگاه کارآفرینی

کارآفرینی به سبک جری یانگ و دیوید فیلو

باشگاه کارآفرینی پرتال روزیاتو در سلسله مطالب بررسی زندگی خصوصی کارآفرینان برتر دنیا، امروز  نگاهی داشته به زندگی موسسان سایت اینترنتی یاهو. گشتی خصوصی در زندگی معماران عصر دیجیتال را با ما همراه باشید.

1-w900-h600

(جری یانگ و دیوید فیلو از موسسان یاهو)

در اوایل دهه ۹۰ میلادی، علاوه بر گوگل و msn و آلتاویستا و گذر از دوران شبکه های سیاه و سفید BBS، چند میلیون کاربر اینترنت، با پرتالی آشنا شدند که تقریبا شبیه یک دایرکتوری سایت های اینترنتی بود و هر روز، شمار بیش تری از سایت ها را در بانک اطلاعاتی خود فهرست می کرد. در کنار این دایرکتوری، موتور جست و جویی هم به کاربران ارائه می کرد تا بتوانند در میان سایت های ایندکس شده، به جست وجو بپردازند. اگر چه خیلی کامل نبود، اما به هر حال، در آن دوران، برای خیلی ها مفید بود. سایت یاهو که توسط جری یانک و دیوید فیلو، طراحی و راه اندازی شد، پس از گذشت ۲۶ سال، یکی از غول های دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات به شمار می رود.

سایتی که اوایل با نام  Jerry and David’s Guide to the World Wide Web (راهنمای اینترنتی جری و دیوید) شناخته می شد، خیلی زود در فضای اینترنت برای خود، جلال و قدرتی کسب کرد که تا دو دهه پس از ان نیز ادامه یافت.

 

2-w900-h600

(ایندکس یاهو در سال ۱۹۹۴ میلادی)

پایگاهی که امروزه، صدها سرویس متنوع رایگان و غیر رایگان را در اختیار صدها میلیون کاربر خود در سراسر جهان قرار می دهد. سایت یاهو دات کام، با نام عجیب و غریبش، تلاش زیادی کرد تا با سرویس های متنوع، جلب نظر کاربران گوناگون خود را به دست آورد. سرویسی مانند پست الکترونیک و Yahoo 360، از جمله قابلیت های مهمی سایت یاهو بود که در دوران اوج دات کام ها، با استقبال کاربران مواجه شد. اما با توسعه سایت های اینترنتی و ارتقای کارآفرینی دیجیتالی در دنیا، رقبا نیز وارد میدان شدند و خدمات جذاب تری را ارائه کردند. پست الکترونیک یاهو هم اکنون نیز ده ها میلیون کاربر دارد و بخشی از امتیازات رقابتی سایت را به دوش می کشد و Yahoo messenger هم چنان پر مخاطب به نظر می رسد. صدها سرویسی که یاهو پس از دهه نود ارائه کرد مانند سرویس خبری و میزبانی و فروشگاه آنلاین و امثالهم، مستعمره دیجیتالی غول جست وجوی اینترنت را هم چنان، بلامنازع کرده است.

قدرت جادویی یاهو، هم چنان در کنار گوگل و مایکروسافت و فیس بوک، می تازد و در فهرست ۵ سایت برتر دنیا قرار دارد. دو جوانی که این سایت را طراحی و راه اندازی کردند، اکنون عضو باشگاه میلیاردرهای هزاره سوم هستند که جز علم و دانش، ارثی نداشتند.

رقیب یاهو یعنی گوگل، بیش از نیم میلیارد صفحه در اینترنت را با نام Yahoo ایندکس کرده است که اهمیت و کارکرد این پرتال را در دنیای آی تی نشان می دهد. اکنون هر سهم یاهو در بازار بورس امریکا، بیش از ۳۲ یورو قیمت گذاری شده است. دکتر ماریسا مایر، یکی از رهبران مشهور دنیای دیجیتال،اکنون CEO این شرکت می باشد. درآمد ۵ میلیارد دلاری شرکت جری یانگ و دیوید فیلو در سال ۲۰۱۵ میلادی، به تنهایی با درآمد سالانه برخی از کشورهای آسیایی و حتی آفریقایی برابری می کند. صفحه یاهو در اینستاگرام،تنها ۱۸۴ هزار مخاطب دارد، اما مطالب جالبی را بعضا به اشتراک می گذارد. ارزش بازاری یاهو، اخیرا ۱۰ میلیارد دلار برآورد شد و هیات مدیره آن را نسبت به فروش آن ترغیب کرده است. فروشی که به نظر می رسد، غول نرم افزار دنیا (مایکروسافت)،  خریدار آن است . این موضوع را چندی پیش، سایت رویترز اعلام کرد. به هر حال، معجزه جری یانگ و دیوید فیلو، امروزه با مشکلاتی  دست به گریبان است که هیات مدیره را به واگذاری اکثریت سهام این شرکت متقاعد کرده است.

3-w900-h600

(جری یانگ، موسس تایوانی یاهو)

جری یانگ چهل و هفت ساله، کارآفرین اینترنت و متولد تایوان است که به همراه دوستش فیلو، سایت یاهو را بنیان نهاد. جری، یکی از فارغ التحصیلان دانشگاه Stanford  است که می توان او را جزو فارغ التحصیلان نام آور و نامدار کارخانه کارآفرین استنفورد به صاحب آورد. ارزش دارایی خالص وی، بیش از ۲ میلیارد دلار در سپتامبر ۲۰۱۵ براورد شده است. جری، در فهرست میلیاردرهای دات کام از نگاه Forbes 500 قرار دارد. جری،مادری معلم داشت که زبان انگلیسی تدریس می کرد. وی مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مهندسی الکترونیک را در دانشگاه استنفورد گذراند. یانگ در فاصله سال های ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹میلادی، ریاست یاهو را عهده دار شد و در سالت ۲۰۱۲ میلادی، از این شرکت جدا شد و شرکت مدیریت سرمایه و تامین منابع مالی AME را بنا نهاد که به مدیران شرکت های ارشد، خدمات مالی و مشاوره ای ارائه می کند. این سایت در نشانی http://www.amecloudventures.com قرار دارد.

4-w900-h600

(شعار جالب شرکت جدید جری یانگ : سرمایه گذاری روی افراد، خلق آینده با اطلاعات)

بزرگان مدیریت و کسب و کار امریکا مانند Rob Solomon، از جری به عنوان یک استراتژیست بزرگ و کارآفرین موفق یاد می کنند. شرکت هایی که جری یانگ، مدیریت آن را بر عهده داشت عبارتند از :

 

  • Yahoo! (1995 – ۲۰۱۲)
  • Cisco (2000 – 2012)
  • Alibaba Group (2006 – 2012; 2014)
  • Stanford University Board of Trustees
  • Workday, Inc. (2013)
  • Curbside (2013)
  •  (Observer) (2013

جری یانگ، همواره در کنفرانس ها و نشست های خبری، برای استارت آپ ها و کارآفرینان جوان، توصیه های جالبی دارد. او چندی پیش گفته بود که استارت آپ ها (شرکت های نوپا)، نیازی به استخدام مدیر توسعه محصول (Product founder) برای توسعه کسب و کار خود ندارند. این اظهارات را جری در حالی عنوان می کند که بزرگان سیلیکون معتقدند شرکت های نوپا، برای موفقیت، نیازمند استخدام مدیر توسعه محصول دارند. اگر قصد دارید در چند دقیقه از صحبت های جری یانگ درباره نوآوری و فناوری اگاه شوید، ویدئو زیر را ملاحظه کنید.

https://www.youtube.com/watch?v=25XAa24Q3Bg

در ادامه نگاهی داریم به تصاویری از زندگی این معمار بزرگ عصر دیجیتال.

5-w900-h600

جری یانگ و همسرش در کنار خانواده توماسون

6-w900-h600

(دیدار تاریخی دو معمار بزرگ عصر دیجیتال: جری یانگ (موسس یاهو). استیو جابز (رهبر اپل) )

7-w900-h600

(تصویر جوانیهای جری یانگ در شرق آسیا)

 دیوید فیلو

8-w900-h600

دیوید، یکی از معمارن عصر دیجیتال و از بزرگان کارآفرینی اینترنت محسوب می شود که توانست، یکی از برترین شرکت های فناوری دهه ۹۰ را در اوج موفقیت دات کام ها هدایت کند. دیویلد فیلو، با همکاری دوستش جری یانگ، در عرصه کارآفرینی دنیای مجازی، نقش تعیین کننده ای داشت. خدمتی که وی ارائه کرد، روزانه مورد استفاده ده ها میلیون کاربر اینترنت در سراسر جهان قرار دارد. فیلوی قصه ما، در آوریل ۱۹۶۶ در شهر ویسکانسین متولد شد. گفته شده است که دیوید، همانند لری پیج، موسس و رهبر گوگل، به مهندسی رایانه علاقه وافری داشت و به همین خاطر در این رشته مشغول به تحصیل شد. استنفورد، پایتخت بزرگان کارآفرین دانش محور آمریکا، مقصد خوبی برای دیوید جوان بود که می کوشید تا در عرصه رایانه و محاسبات، فعال شود. استنفورد نمی دانست که دیوید، ظرف چند سال آینده یکی از فارغ التحصیلان نام آور استنفورد خواهد شد .

داستان آشنایی دیوید با جری از این جا آغاز شد که آن ها تلاش داشتند تا به تحقیقی در مورد تراشه‌های کامپیوتری بپردازند. تحقیق در فضای مجازی درباره تراشه ها، سبب شد تا این دو، فهرستی از سایت های اینترنتی جذاب را پیدا کنند که بعدها،با برنامه نویسی هوشمندانه و ایده های خلاقانه خود، صدها هزار سایت اینترنتی را دسته بندی گردند و دایرکتوری معروف یاهو را شکل دادند. این دایرکتوری بعدها زمینه توسعه موتور جست و جوی یاهو و خدمات تبلیغات و قابلیت های تکمیلی دیگر یاهو را فراهم کرد.

9-w900-h600

جری یانگ و دیوید فیلو در دانشگاه استنفورد می کوشیدند تا با بررسی سایت های مختلف، زمینه فراهم کردن دایرکتوری کاملی از سایت های آن دوره را که کم تر از ۱ میلیون پرتال اینترنتی بود را فراهم کنند. آن ها قصد کردند که موتوری درست کنند که با ورود چند key word به آن، نتایجی را در میان موضوعات فهرست شده، به نمایش در آید. کاری که به موازات آن ها، گوگل و msn و altavista مشغول به کارش بودند. دامنه یاهو دات کام برای ارائه این خدمات ارائه شد. بازدید چند میلیونی این سایت در ۲ سال اول راه اندازی سبب شد تا غول های آن زمان مانند مایکروسافت، خواستار خرید آن شوند. اما جری، از فروش سایت امتناع کرد. امتناعی که چند سال پس از ان نیز، با بزرگ تر شدن یاهو نیز دوباره ادامه یافت.

دیوید فیلو را بسیازی در آمریکا، یک انسان نیکوکار و خیر می دانند که قسمتی از ثروت چند میلیارد دلاری خود را برای توسعه کارهای بشر دوستانه و حفاظت از محیط زیست هزینه می کند.

باید اضافه کرد که فیلو، بارها به دانشگاهی که در ان درس خوانده بود کمک مالی کرد. در واقع این رسم کارآفرینان این کشور است که به مراکز علمی و آکادمیک، کمک های بلاعوض ارائه می کنند تا صرف توسعه امور تحقیقاتی و کمک به پروژه های دانش بنیان دانشگاهی شود. مثلا، فردی به نام جیم کلارک که از موسسات سایت نت اسکیپ به شمار می رود، در اوایل دهه نخست هزاره سوم میلادی، توانست بیش از ۲۸ میلیون دلار به دانشگاه تولان کمک کند که این حجم از کمک مالی را با همکاری فیلو انجام داد. بخش قابل توجهی از کمک‌های بشر دوستانه آقای فیلو، به سمت موسسه http://www.donorschoose.org منتقل شده است . البته فیلو به کودکان ۶ تا ۱۸ ساله هم توجه نشان داد و در قالب پروژه غیر دولتی ۸۲۶ NATIONAL، میلیون‌ها دلار به موسسه http://826national.org داد تا در پروژه های حال و آینده هزینه کنند.

بسیاری، دیوید فیلو را از توسعه دهنده گان پرتالی می دانند که در سال ۲۰۰۵ میلادی توسط lUdicorp راه اندازی و چندی بعد توسط یاهو خریداری شد. همانند یوتیوب که گوگل ان را با ۱.۶ میلیارد دلار شکار کرد . این پرتال، در واقع از محبوب ترین کسب و کارهایی بود که در سال ۲۰۰۵ میلادی توسط یاهو راه اندازی شد و مانند اینستاگرام در روزگار امروز، عمومی شد. شبکه اجتماعی جالبی برای تبادل تصاویر و فایل های ویدئویی به شمار  می رود. اکنون این سایت، در فهرست ۱۶۰ سایت پر بیننده اینترنت قرار دارد. تا مارچ ۲۰۱۳ میلادی، بیش از ۹۰ میلیون کاربر در این سایت ثبت نام شده اند و ده ها میلیون عکس در ان به اشتراک گذاشته شده است. برخی از نشریات و محققان عرصه گردشگری در دنیا، از تصاویری که کاربران در این سایت به اشتراک می گذارند، به عنوان قابلیتی برای بررسی نوع نگاه و علاقه گردشگران عکاس به مقصدهای گردشگری در دنیا استفاده کرده و به مطالعه توسعه حوزه گردشگری و نیازسنجی های مربوط به آن می پردازند.

10-w900-h600

(دیوید فیلو و همسرش)

 

مطالب مرتبط
بدون نظر

ورود