هرچند وقت یک بار از سر جایمان بلند شویم تا به بیماری های مرتبط با نشستن زیاد مبتلا نشویم؟

و باز هم از عواقب زندگی مدرن

هرچند وقت یک بار از سر جایمان بلند شویم تا به بیماری های مرتبط با نشستن زیاد مبتلا نشویم؟

محققان دریافته اند که نشستن مداوم به مدت سه ساعت یا بیشتر از این میزان در شبانه روز، می تواند منجر به چاقی، افزایش سایز کمر، میزان کلسترول بالاتر و افزایش خطر ابتلابه بیماری های قلبی و عروقی و نیز سرطان شود.

متاسفانه بیشتر ما ساعات طولانی را در هنگام کار کردن، تماشای تلویزیون و یا رفت و آمدهای روزانه مان در داخل ماشین، مترو و اتوبوس را نشسته می گذرانیم. بدتر از همه اینها آن است که وقت چندانی هم برای انجام فعالیت های بدنی در این بین را هم نداریم.

45

بر اساس آمار بدست آمده از مرکز تناسب اندام، ورزش و تغذیه آمریکا، کمتر از ۵ درصد از بزرگسالان در این کشور، ۳۰ دقیقه توصیه شده از فعالیت بدنی را روزانه را انجام می دهند. این در حالی است که بیش از ۸۰ درصد آنها، راهکارهایی چون ایروبیک و فعالیت های مرتبط با افزایش مقاومت ماهیچه را جدی قلمداد نمی کنند.

66

طبق آمار و ارقام بدست آمده از «سی دی سی» احتمالا همین گروه ۷۰ درصدی را نیز شامل می شوند که اضافه وزن دارند یا به چاقی مبتلا هستند. حتما باید برای چنین مشکلاتی راهکارهایی وجود داشته باشد که لااقل بتواند خطر ابتلای به بیماری ها را کاهش دهد.

در مطالعه اخیری که توسط انجمن دیابت آمریکا انجام پذیرفت، نشان داده شد که سه دقیقه تحرک در هر نیم ساعت کار می تواند کمک خوبی به کنترل قند خون، کاهش وزن، فشار خون و نیز کاهش ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی کند.

با احتساب به اینکه هر نیم ساعت یک بار در طول ۸ ساعت زمان کاری فرد ۳ دقیقه تحرک داشته باشد، در طول روز ۲۴ دقیقه را اضافه تر از همیشه به فعالیت بدنی پرداخته است. فعالیت بدنی باعث می شود به جای آنکه گلوکز در جریان خون باقی بماند، به حرکت درآمده و با این کار سطح قند خون کاهش پیدا کرده و کالری بیشتری هم سوزانده می شود.

دکتر «شری آر. کلبرگ اُچس» رئیس بخش تناسب اندام انجمن دیابت آمریکا در این باره می گوید، تمامی راهکارهایی که در اختیار افراد قرار می گیرد به این منظور است که هر فردی در طول روز تا آنجا که می تواند به فعالیت بدنی بپردازد.

این فعالیت ها می توانند پیاده روی، کشیدن بدن و انجام ورزش های کششی همچون یوگا باشد که هم در سلامت جسم و هم در سلامت روان موثر هستند. حرکات ساده کششی مانند قرار دادن گردن در وضعیت صاف و آن را آرام به سمت چپ و راست به حرکت در آوردن و در همان حالات به مدت ۵ ثانیه نگه داشتن، از آن جمله است.

سپس نوبت شانه ها فرا می رسد، برای تقویت این عضو می توان بازوها را به صورت دورانی در جهت عقربه های ساعت و برعکس به حرکت درآورد. آن گاه ایستاده و پاها را کمی از هم باز کنید و بخش فوقانی بدن را به طرفین کشید. در هر طرف باید به مدت ۵ ثانیه متوقف شد.

سپس زانوها را خم کرده و تلاش کنید که انگشتان پا را لمس کنید. با این کار عضلات پشت بدن و پشت ران کشیده خواهند شد. اکنون نوبت پاها و کشیدن بیشتر عضلات پشت ران هاست که در آنها نیز باید کشش هایی را ایجاد کنید. می توانید از دراز و نشست زدن هم کمک بگیرید.

سپس می توانید ۱۰ تا ۱۵ دفعه اسکات بزنید. مهم است که درست در وضعیت اسکات زدن قرار بگیرید، زاویه کمتر از ۹۰ درجه را انتخاب نکنید و به مدت ۳ دقیقه این کار را انجام دهید.

اینها تنها بخش اندکی از فعالیت های کششی مناسبی هستند که برای جبران نشستن های طولانی مناسب هستند. اگر زمان بیشتری دارید می توانید از سایر فعالیت های مفید بدنی هم کمک بگیرید.

منبع: rd
دیجیاتو
بدون نظر

ورود