جوانمردی به سبک دختر شطرنج باز ایرانی

وقتی صفحه شطرنج سارا، درس پهلوانی داد

جوانمردی به سبک دختر شطرنج باز ایرانی

برای جهانی شدن، همیشه یک برد و غلبه بر حریف، تاثیر گذار نیست. گاهی باید ببازی یا تساوی کنی تا پیروز شوی و گاهی باید همچون تختی در مقابل حریف زخمی، نبرد را واگذار کنی تا پیروز واقعی آوردگاه زندگی شوی. تاریخ، بسیار قهرمانان و پهلوانی را روایت می کند که نام و رسم و منش آنها، در زور بازو و قدرت فیزیکی خلاصه نمی شد، اما منش جوانمردی، نام آنان را به نیکی در ذهن میلیون ها انسان در سراسر جهان ثبت کرد.

ایرانی ها، پهلوانی و جوانمردی ورزشی را بیش از آنکه در مستطیل سبز و تاتمی ورزش های رزمی و دیگر رشته ها انتظار داشته باشند، از جامعه گوش شکسته ها و روی تشک کشتی انتظار دارند. دیدن کشتی گیری که رسم و منش بزرگ جوانمرد کشتی تاریخ ایران و جهان (جهان پهلوان تختی) را در آوردگاه های جهانی به تصویر می کشد، کمتر از کسب طلای المپیک برای اقلیم کشتی خیز آسیا و جهان نیست.

تاریخ کشتی ایران، کشتی گیرانی به مراتب حرفه ای تر و پر افتخار تر از غلامرضا تختی در کارنامه دارد. اما راز تختی، مدال ها و فنون و افتخاراتش در سرزمین کشتی نبود. تختی را همچون بسیاری از قهرمانان ورزشی این کهن دیار، آوردگاه ورزش، جهانی نکرد. رسم جوانمردی و پهلوانی، رسمی است که مرز ندارد.

هر کس می تواند در موقعیتی که قرار دارد، در راستای حفظ اصول انسانی و پهلوانی و جوانمردی، جوانمردی کند. حتی اگر یک دختر ۱۹ ساله شطرنج باز در رقابت های بین المللی باشد.

قهرمان قصه امروز ما، دختری از دیار ایران است. کسی که در رقابت های بین المللی شطرنج بانوان گرند پریکس روسیه، حرکتی کرد تاریخ ساز که بازتاب های گسترده ای در رسانه های داخلی و بین المللی به همراه داشت.

این دختر شطرنج باز ایرانی که یکی از پر افتخار ترین شطرنج باز های تاریخ ایران نیز به شمار می رود، چند روز پیش در مقابل ناتالی ژکووا (Ntalia Zhukova) شطرنج باز بزرگ اوکراینی به تساوی تن داد و بازی را در عین ناباوری، در ۱۱ حرکت به اتمام رساند.

جریان از این قرار بود که چند ساعت پیش از برگزاری این مسابقه شطرنج بین دو قهرمان ایرانی و اوکراینی، شطرنج باز فرانسوی دچار حمله قلبی شده و به همراه شطرنج باز اوکراینی (رقیب شطرنج باز کشورمان) راهی بیمارستان می شوند. در پی این حادثه، مسئولان رقابت ها از شطرنج باز اوکراینی می خواهند که مسابقه خود را سر ساعت برگزار کند.

در پی این درخواست، ناتالی ژکووا که در وضع بد روحی و جسمی قرار داشت، در مقابل این استاد بزرگ بین المللی شطرنج ایران قرار می گیرد، اما در حالی که سارا می توانست از عدم تمرکز حریف اوکراینی در رقابت ها استفاده کند، در ۱۱ حرکت، بازی را به تساوی کشاند تا حریفش بتواند خود را سریع تر به بیمارستان برساند.

سارا پس از برگزاری مسابقه در پستی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت:

امروز خیلی زود بازی تموم شد. مطمئن هستم که اگه شما هم جای من بودید، شرایط روحی حریف رو می دیدین، بازی رو زود مساوی تموم می کردین تا حریفتون خودش رو به بیمارستان برسونه و من کار فوق العاده ای نکردم. پیگیر حال دوستش بشه. . . تنها خودم را جای حریفم گذاشتم.

s4
تصویر اینستا نوشته سارا خادم الشریعه در وصف یک اقدام جوانمردانه

اینستانوشته روز گذشته سارا با بیش از ۵ هزار لایک و ۱۱۰۰ کامنت تقدیر و حمایت همراه شد که حتی برخی از چهره های سرشناس اینستاگرام ایرانیان نیز زیر این پست مهم، به تشکر از این رفتار جوانمردانه شطرنج باز جوان ایرانی پرداختند.

تقدیر از این حرکت ورزشی پهلوانی دختر ایران، همچنان در شبکه های اجتماعی با بازتاب های گسترده ای همراه است و به نظر می رسد، صفحه شخصی وی که اکنون ۱۲ هزار فالوور دارد، ظرف چند روز آینده به چندین برابر این رقم دست یابد.

موضوعی که برای کیمیا علیزاده، نخستین مدال آور زن ایرانی در آوردگاه المپیک و همچنین لیلا رجبی، بانوی پرتاب وزنه ایران، پس از افتخار آفرینی در عرصه های بین المللی بوجود آمد و با هجوم ارتش اینستاگرام ایرانیان مواجه شدند.

s8
تصویر بازی ۱۱ حرکتی سارا با رقیب مطرح اوکراینی

برخی از کاربرانی که به تشکر از این اقدام جوانمردانه سارا پرداختند، از هشتگ هایی همچون: نابغه، پهلوان، تختی نوین، جهان پهلوان، بانوی قهرمان، افتخار ایران در حمایت از این حرکت استفاده نمودند که جالب توجه بود.

هزاران ایرانی فعال در اینستاگرام نیز با انتشار تصاویری از رقابت های سارا خادم الشریعه در صفحه خود، به حمایت از این اقدام پهلوانی در صفحه شطرنج روی آوردند.

s1
برخی از گرافیست ها، به تقدیر حرکت سارا پرداخته اند

اکنون بر روی هشتگ معروف تختی که بیش از ۴۶۰۰ پست به اشتراک گذاشته شده است، تصاویری از سارا تگ شده است که کاربران برای حمایت از ایشان، رفتار وی را با منش پهلوانی اسطوره کشتی معاصر ایران تراز گرفته اند.

s2
بازتاب های حرکت پهلوانی استاد بزرگ شطرنج ایران در اینستاگرام ایرانیان

بازتاب های رفتار پهلوانی این شطرنج باز ایرانی همچنان در شبکه های اجتماعی به خصوص در میان صفحات پر بیننده در حال افزایش است و به نظر می رسد تا چند روز آینده، صفحات پر بیننده سلبریتی های ایرانی نیز که مخاطبان بالای ۲ میلیون نفر را نمایندگی می کنند، به اقدام این دختر مهربان ایرانی واکنش نشان دهند.

s3
دختری از نسل گرد آفرین

جوانمردی این دختر ۱۹ ساله شطرنج باز ایرانی در آوردگاه بین المللی شطرنج روسیه، به سرعت، بازتاب های گسترده کشوری و جهانی پیدا کرد.

روابط عمومی فدراسیون کشتی ایران در بیانیه ای، از حرکت جوانمردانه سارا خادم الشریعه که از آن به عنوان حرکتی تختی وار یاد کرده بود قدردانی کرد. در بیانیه فدراسیون کشتی آمده است:

فدراسیون کشتی ضمن قدردانی از این بانوی جوانمرد ایرانی که یاد و نام جهان پهلوان تختی را بار دیگر زنده کرد، از این الگوی شایسته ایران دعوت خواهد کرد تا در مراسم افتتاحیه جام بین المللی تختی حضور یابد تا مراتب تقدیر جامعه بزرگ کشتی ایران از ایشان بعمل آید.

فدراسیون شطرنج ایران نیز در خبری، اقدام جوانمردانه شطرنج باز صدر نشین کشورمان در رقابت های بین المللی را ستود.

s5
تصویر صفحه اول روزنامه خبر ورزشی: جوانمردی سارا، جهانی شد

امروز، بسیاری از روزنامه های ورزشی و حتی غیر ورزشی و شبکه های مختلف رادیویی و تلویزیونی کشورمان، خبر تساوی این شطرنج باز جوان کشورمان را در صدر اخبار خود قرار دادند.

s6
تصویر صفحه اول روزنامه هفت صبح: تصمیم دلپذیر سارا
s7
تصویر صفحه اول روزنامه شهروند: مقایسه ام با آقا تختی، افتخار آفرین است

جزئیات فنی این رقابت خبر ساز شطرنج جهانی را در سایت مطرح شطرنج مشاهده کنید.

درباره شطرنج باز پهلوان

سارا سادات خادم الشریعه، متولد ۱۳۷۴ در تهران است. وی استاد بین المللی شطرنج بود و از جمله برترین شطرنج بازان زن تاریخ شطرنج کشور به شمار می رود.

وی نخستین شطرنج باز زن ایران است که علاوه بر کسب درجه استاد بزرگ بانوان، در سن ۱۸ سالگی و در هشتاد و چهارمین کنگره جهانی شطرنج، توانست عنوان استاد بین المللی شطرنج را از آن خود کند. عنوانی که پیش از وی، توسط شطرنج بازان مرد کسب شده بود.

سارا، برای نخستین بار در تاریخ شطرنج ایران، موفق به کسب عنوان نایب قهرمانی جوانان جهان شد و این عنوان در سال ۲۰۱۴ میلادی بدست آمد. سارا از جمله شطرنج بازانی است که موفق شده آتوسا پورکاشیان، شطرنج باز نامدار ایرانی را در تهران شکست دهد.

به نظر شما، پیام اصلی این حرکت چه بود؟

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۱۴ نظر

ورود

  • میثم آذر ۹, ۱۳۹۵

    وای!
    شوکه شدم
    آفرین
    افتخار مایی سارا جان

  • راحله آذر ۹, ۱۳۹۵

    آفرین به سارا
    خبر دار نشده بودم

  • میثم آذر ۹, ۱۳۹۵

    افتخار همه ایرانیانی دختر

  • یگی ایرانی آذر ۹, ۱۳۹۵

    احسنت
    کیمیای دوم آمد

  • sara karimian آذر ۱۰, ۱۳۹۵

    سپاس که یادآوره اخلاق در قدرت شدید.
    قهرمانی ات شادباش سارای عزیز
    ?

  • ارش آذر ۱۰, ۱۳۹۵

    دمت گرم اقای زمانی با این مطالب

  • محمد آذر ۱۱, ۱۳۹۵

    خیلی خوشحال شدم
    باریکلا
    متاسفانه کمتر سایت ها به این اشاره کردن. با اجازه share کردم

  • امیر پاسبان بهمن ۲۵, ۱۳۹۵

    جوانمردی ، لیاقت ، قیرت ،انسانیت و …. نزد ایرانیان است و بس

  • عرفان اسفند ۲۰, ۱۳۹۵

    این خودش یه نوع انسانیته. اگه یکمم حجابم داشت نور الی نور میشد.

  • سهیل آبان ۱۴, ۱۳۹۷

    بعنوان یک شطرنج باز حرفه ای سابق پیشنهاد میکنم این بازی روانی کننده رو کنار بگذارین. نهایتش مثل من میشین. من دچار اختلالات روانی شدم. همه جا در خواب و بیداری صفحه شطرنج می دیدم و مشغول بازی بودم. توصیه میکنم تا دیوانه نشده اید این بازی خطرناک رو رها کنید. تمرکزتون بدهید به چیزایی که ارزشش داشته باشه. حتی جایزه اش هم ارزش روانی کردن خود رو نداره به خدا.

  • مریم اسفند ۲۲, ۱۳۹۷

    جای تاسف داره که برای کار انسانی که سارا انجام داد بهش گفتین جوانمرد!!! جوان”مرد”!!
    خدای من….از این کلمات مردونه متنفرم!!!

    • امیدم بهمن ۱۲, ۱۳۹۸

      با شما کاملاً موافقم دوست عزیز . خودم میخواستم این مسئله رو عنوان کنم و به همین دلیل وارد این صفحه شدم نه احیاناً مطالعهٔ متن ، که دیدم شما فرمودید . بله جداً تهوع آوره که عمل نیک بانویی رو به مردانگی تشبیه کنیم و این نشانهٔ بی‌فرهنگی و پاک کردن و نادیده گرفتنِ بانوان حتی در سطوح بالای جامعه هست . باید این مسئله تغییر کنه اما نه به سبک فمنیست ها که بنده به عنوان مدافع حقوق زنان مخالف مسیری هستم که فمنیست در پیش گرفته که او رو ( زن رو ) در برابر مرد قرار داده که این خودش مسئله رو بغرنج تر کرده .

  • Chess Game بهمن ۱, ۱۳۹۹

    Carlsen and mikhail tal are best ever chess player born on earth. They cannot be compared with others.
    <a href="https://chessrulers.com/chess-game/"How to Play Chess

  • پرنیان اسفند ۲۱, ۱۳۹۹

    مگه این دختر مرده که میگین جوانمرد؟! اون واسه خودش یک دختر مستقل هست لازم نیست از واژه ای استفاده کتید که توش مرد هست. علاوه بر اینکه این واژه مردسالاری هست!