۱۶ حقیقت جالب در مورد کشور ترکیه شاید از آن ها بی اطلاع باشید

۱۶ حقیقت جالب در مورد کشور ترکیه شاید از آن ها بی اطلاع باشید

ترکیه که یکی از همسایه های شمال غربی ایران محسوب شده و به دلیل داشتن سایت های گردشگری متنوع و جذاب، ششمین مقصد گردشگری جهان به شمار می رود. از این رو شاید بد نباشد با برخی حقیقت های جالب در مورد این کشور آسیایی-اروپائی بدانید که شاید تاکنون از آن ها بی اطلاع بوده اید.

ترکیه شهری به نام «بتمن» دارد

1-w900

بتمن، علاوه بر اینکه نام و شخصیت فیلم سینمایی است که نخستین قسمت آن در سال ۱۹۳۹ توسط «تیم برتون» کارگردانی شد، اسم مکانی در کشور ترکیه نیز هست. این شهر در واقع در سال ۲۰۰۸ میلادی بر سر زبان ها افتاد؛ زمانی که شهردار آن به نام حسین کالکان، سازنده های «شوالیه تاریکی» را متهم کرد که بدون اجازه از مقامات این شهر، نام بتمن را مورد استفاده قرار داده اند.

شهرداری بتمن شکایت خود را علیه «کریستوفر نولان»، کارگردان فیلم و کمپانی «برادران وارنر»، تهیه کننده آن تنظیم کرده بود.

بابا نوئل اصالتا اهل ترکیه است

santa-claus-is-for-real-12-09-13-620x350

نیکلاس قدیس که با نام بابا نوئل شناخته می شود، در شهر پاتارا در ترکیه متولد شده است و یک کلیسای ویژه برای وی در ساحل مدیترانه در دمره ساخته شده است.

ترکیه تنوع غذایی بسیار زیادی دارد

3-w900

گفته می شود که ترکیه به لحاظ تنوع غذا و خوراکی در رتبه سوم جهان و پس از کشورهای فرانسه و چین ایستاده است.

تنها کشوری که دسر مرغ دارد

4-w900

تنها در ترکیه می توانید دسری را میل کنید که در آن گوشت مرغ وجود داشته باشد. «تایوکگوگسو»، دسری است که از شیر، مرغ، آرد برنج و شکر تهیه می شود.

بستنی های مخصوص

turkish-ice-cream-istanbul_78226_990x742

بستنی فروشی های ترکیه بسیار جالب توجه هستند؛ آن ها فقط به فروش این خوراکی شیرین و خوشمزه اقدام نمی کنند، بلکه حرکات خیابانی جالبی پی ش از عرضه نمایش می دهند که فقط در کشور ترکیه می توانید نمونه های آن را ببینید. این فروشنده ها عموما لباس رسمی ترکیه به تن دارند.

مکان های یاد شده در کتاب وحی

turkey-ephesus-library

در کتاب وحی که به نام «مکاشفه یوحنا» نیز شناخته می شود نام کلیساهایی همانند افِسوس، اسمیرنا، پرگاموم، تیاتریا، سردیس، فیلادلفیا و لودیسی یاد شده که همگی در کشور ترکیه واقع شده اند.

بوسه زدن بر دست بزرگان

یکی از سنت های مرسوم در کشور ترکیه، بوسیدن دست بزرگان است که به این طریق، احترام خود به افراد مسن را نمایش می دهند.

اعتیاد داشتن به فیس بوک

8-w900

بیشترین کاربران شبکه اجتماعی فیس بوک را مردم ترکیه تشکیل داده اند.

ساختمان های مذهبی

9-w900

بیشتر بناهای عمومی در ترکیه، در بخش پشت بام یا گنبدهای خود، نوارهای مشکی دارند که به مکه و کعبه اشاره دارند که نماد مسلمان های جهان است.

کشتی نوح

10-w900

پودینگ نوح که به زبان محلی «آشور» نامیده می شود، یک دسر ترکی است که گفته می شود ریشه آن به خانواده حضرت نوح می رسد. می گویند وقتی کشتی نوح در کوه آرارات در حال استراحت بوده، خانواده حضرت نوح با غذایی مملو از آجیل، میوه و دانه های خوراکی برای خودشان جشن گرفته اند.

مسجد زیرزمینی

11-w900

نخستین مسجد زیرزمینی جهان در منطقه بویوکسکمسه در استانبول ساخته شده است. مسجد سانکاکلار، از ساختار غار حرا ملهم گشته و حدود ۷ متر در زیر زمین قرار دارد و معماری آن برنده جایزه بهترین معماری مکان های مقدس شد.

بهترین های هر دو جهان

12-w900

استانبول تنها کشوری در جهان است که به طور همزمان در دو قاره پهناور آسیا (۹۷ درصد) و اروپا (۳ درصد) واقع شده.

پرواز با بال در آسمان

hezarfen-ahmed-celebi-kimdir-muhtesem-yuzyil-kosem1jpgzcptlbxf

نخستین فردی که پرواز در آسمان را تجربه نمود، از ترکیه بود. در قرن ۱۷ میلادی، هزارفن آحمت چلبی دو بال ساخته و به واسطه آن ها در آسمان پرواز کرد.

ورزش ملی: کُشتی روغنی

کشتی روغنی نوعی ورزش است که افراد در آن به کشتی گرفتن می پردازند در حالی که بدن خود را به روغن زیتون آغشته می کنند و ورزشکار در این رشته را پهلوان می نامند.

ترکیه، مرکز جهان است

turkish-airlines-orders-additional-max-8s

از ترکیه برای همه کشورهای جهان پرواز وجود دارد. ترکیش ایرلاین نیز به همین واسطه، برای چهارمین سال پیاپی به عنوان یکی از برترین خطوط هوایی دنیا انتخاب شد.

Muvaffakiyetsizleştiricileştiriveremeyebileceklerimizdenmişsinizcesine

16-w900

این بلندترین کلمه در زبان ترکی است و به این معنی است که «اگر شما از آن افراد هستید، ممکن است ما نتوانیم همانند سازنده‌های ناموفق، چیزی را بسازیم.»

منبع: ohfact
دیجیاتو
۲ نظر

ورود

  • بابک تیر ۳, ۱۳۹۷

    با سلام و سپاس از مطالب مفید شما، نام صحیح مکانی که مسجد زیرزمینی در آن قرار گرفته بویوک چکمجه (کشو بزرگ ) است . در املاء ترکی حرف c صدای ج و درصورتیکه زیر آن دو نقطه قرار گیرد صدای چ میدهد . همینطور است نام این مسجد که تلفظ صحیح آن سانجاک لار میباشد . سانجاق به پرچمی گفته میشود که هر گردان جنگی با علامت مخصوص خود حمل میکرده که نشان از مهارتهای خاص آن گردان و فرمانده آن داشته است .
    موفق و پایدار باشید.

  • بابک تیر ۳, ۱۳۹۷

    ضمنا مطلبی که فراموش کرده بودم اضافه کنم این است که نام آن شهر گرچه با نام بتمن بخط لاتین به یک شکل نوشته میشود اما تلفظ نامش ( باتمان) است .