راهنمای تحصیل مجانی با بورس های ژانویه ۲۰۱۷ [قسمت دوم]

گزارش روزیاتو از صدها بورس تحصیلی در قاره اروپا

راهنمای تحصیل مجانی با بورس های ژانویه ۲۰۱۷ [قسمت دوم]

اگر از مخاطبان دانشگاه گردی روزیاتو باشید، ظرف ۱۰ ماه اخیر به معرفی گسترده فرصت های تحصیلی و راهنمای اپلای برای متقاضیان تحصیل در دانشگاه های خارج از کشور پرداختیم و از جنبه های گوناگون، فرآیند پر هزینه و رقابتی تحصیل در آنسوی مرزها را بررسی کردیم و البته این رویه در روزهای آینده نیز ادامه خواهد داشت.

یکی از برنامه های این سرویس، معرفی فرصت های بورسیه در اقصی نقاط جهان بوده تا آن دسته از عشق خارج هایی که به تحصیل رایگان در مقاطع عالی ، برای آنها در اولویت اول قرار دارد، بتوانند با آگاهی از ظرفیت هایی که برای دریافت کمک هزینه تحصیلی ارائه می شود، فرصت تحصیل رایگان و اخذ حقوق ماهانه را پیدا کنند.

شیوه های مختلفی برای دریافت بورس تحصیلی و رایگان کردن هزینه تحصیل در مقصدهای آموزشی گوناگون جهان وجود دارد که دسته بندی و اطلاع رسانی مستمر آن، در برنامه روزیاتو قرار دارد.

در بخش نخست معرفی فرصت های بورسیه ژانویه ۲۰۱۷ میلادی، به شماری از فرصت های تحصیل رایگان در کشورهای مختلف اروپا اشاره کردیم. اگر آن اطلاعات مورد نظر شما نبود، توصیه میکنیم به فهرست زیر توجه کنید.

نکته­ های مهم برای اخذ بورسیه

s5

اگر برای نخستین بار است که با روزیاتو آشنا می شوید، ضمن خوش آمد گویی به شما به اطلاع می رسانیم که دریافت بورسیه از دانشگاه های مختلف دنیا برای ادامه تحصیل، نه شرط لازم برای تحصیل خوب است و نه شرط کافی.

با توجه به لغو سیستم تحصیل رایگان (free tuition)  در سوئد و فنلاند، به عنوان پاتوق­های همیشگی دانشجویان ایرانی در اسکاندیناوی در سال­های اخیر ، تحصیل با بورس در این کشورها همچنان با استقبال گسترده ایرانیان همراه شده است. اما نروژ با وجود رایگان بودن تحصیل در آن، همچنان مقصد گرانی برای زندگی دانشجویی محسوب می شود.

برای دریافت پذیرش (admission) و بورسیه (scholarship) از دانشگاه­ها و موسسات آموزش عالی خارج از کشور، شما می­بایست در یک فرآیند رقابتی شرکت کرده و به همین خاطر، ارائه مدارک کامل با رزومه قوی (CV)، ارائه توصیه نامه (LR)، نوشتن بیانیه هدف (SOP)  و ترجمه رسمی (CERTIFIED TRANSLATION) دقیق مدارک تحصیلی (APPLICATION) در زمان مقرر، از اصول مهم خواهد بود.

همچنین، با توجه به اینکه محدودیتی در ارائه بودجه و انتخاب دانشجویان واجد شرایط وحود دارد، حتی اگر معدل ۱۹ یا ۲۰ هم داشته باشید، احتمال دارد در فرآیند بررسی  مدارک، افراد دیگری بر پرونده شما ترجیح داده شود. بنابراین، هیچ  گاه فقط برای یک بورس اقدام نکرده و مدارک خود را برای دریافت بورسیه به کشورهای مختلف ارسال کنید.

کشورهای شمال و مرکز اروپا مانند سوئد و آلمان و اتریش و انگلیس و حتی نروژ، معمولاً شرایط بورسیه بهتری به نسبت دیگر مناطق اروپا به خصوص مناطق جنوبی دارند. همچنین برای مشتاقان تحصیل در آسیا، همچنان نیوزلند، کره جنوبی و حتی سنگاپور، از جمله مقصدهای پر مخاطبی هستند که بورس­های خوبی را به علاقمندان اعطا می­کنند.

اگر در زمینه موارد مربوط به بورس، تجربه کافی ندارید، از دانشجویان دکترای ایرانی در خارج از کشور کمک بگیرید و اطلاعات آنها را همان­طور که قبلا گفتیم، می­توان در فیسبوک و لینکدین بدست آورد.

فرصت­های بورسیه در دانشگاه­های ایتالیا

Bocconi Scholarships in Italy for International Students

s4

ایتالیا، از قدیم الایام، پاتوق ایرانیان عاشق هنر و معماری بوده و برخی از شهرهای آن مانند فلورانس و ونیز، تاریخ مجسم هنر و معماری اروپا را برای شما به تصویر می کشد. یادگیری زبان ایتالیایی برای افزایش اثربخشی تحصیل در این کشور الزامی است. البته تحصیل در این کشور،‌به نسبت سایر مقصدهای تحصیلی قاره سبز، کم هزینه است.

  • اخرین مهلت اپلای: آوریل ۲۰۱۷ میلادی
  • محل تحصیل: میلان
  • مقطع تحصیلی: کارشناسی و کارشناسی ارشد
  • ترم تحصیلی: پاییز ۲۰۱۷
  • دانشگاه ارائه دهنده: دانشگاه BOCCONI
  • تعداد بورسیه: نامحدود
  • واجدان شرایط: کلیه دانشجویان بین المللی
  • میزان بورسیه: سالانه ۱۱۵۰۰ یورو برای ۳ سال متوالی

برای کسب اطلاعات درباره این بورسیه، به بخش پذیرش دانشگاه مراجعه کرده و اطلاعات لازم را کسب کنید. برای آگاهی از فرصت های تحصیلی و بورسیه جدید ایتالیا همواره از این لینک استفاده نمایید.

فرصت­های بورسیه در دانشگاه­های هلند

Radboud Scholarship Programme for International Students

s3

هلند، یکی از سبز ترین کشورهای اروپایی، پاتوق تحصیلی خوبی برای علاقمندان به رشته های فنی و مهندسی به خصوص انرژی و محیط زیست محسوب می شود. دانشگاه رادبورد، اخیراً فهرستی از بورس های خود را معرفی کرده است که در زیر مشاهده می کنید:

  • آخرین مهلت اپلای: ۱ آوریل ۲۰۱۷ میلادی
  • مقطع تحصیلی: کارشناسی ارشد
  • ترم تحصیلی: پاییز ۲۰۱۷
  • دانشگاه ارائه دهنده بورس: radboud University
  • رشته ­های مورد نظر: هنر، فلسفه، علوم دینی، علوم اجتماعی، علوم پایه، علوم دارویی، حقوق، علوم کسب و کار و مدیریت.
  • تعداد بورسیه: ۳۰ مورد
  • میزان بورسیه: معافیت کامل از پرداخت شهریه تحصیلی در دانشگاه به میزان ۱۰ هزار یورو در سال.
  • شرایط: دارا بودن مدرک کارشناسی مورد تایید و عدم شهروندی اتحادیه اروپا .

برای کسب اطلاعات بیش­تر به بخش بورسیه مراجعه کنید. اگر  علاقمند به تحصیل و تحقیق در کشور گل هستید، از این نشانی همواره استفاده نمایید.

فرصت­های بورسیه در دانشگاه ناتینگهام انگلستان

Nottingham Developing Solutions Scholarships

s1

انگلیس، مقصد تحصیلی مورد علاقه و خیلی گران برای ایرانیان بوده اما میتوان در برخی از رشته ها، با بورس تحصیلی مشغول شد که دانشگاه ناتینگهام، اخیراً این فرصت را تا اواخر اسفند سال جاری در اختیار متقاضیان بنی المللی قرار داده است.

  • آخرین مهلت اپلای: ۲۴ مارچ ۲۰۱۷
  • ترم تحصیلی: ۲۰۱۷
  • مقطع تحصیلی: کارشناسی ارشد
  • دانشگاه ارائه دهنده: دانشگاه ناتینگهام
  • رشته های مورد نظر: کلیه رشته های فنی و مهندسی، علوم دارویی و بهداشتی، علوم پایه و علوم اجتماعی.
  • تعداد بورسیه: ۱۰۵ مورد

برای کسب اطلاعات تکمیلی به قسمت پذیرش سایت دانشگاه مراجعه فرمایید. راهنمای تحصیل و بورس در دانشگاه های انگلیس را در این نشانی دنبال کنید.

معافیت از پرداخت شهریه در دانشگاه سلطنتی استکهلم

KTH Tuition Fee Waiver for Non-EU Students

s2

برترین دانشگاه سوئد و یکی از ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان (KTH)، از سال ۲۰۱۲ میلادی ، دیگر مقصد تحصیلی رایگانی محسوب نمی شود. اما با فرصت های بورسیه متنوع آن،‌ می توان تحصیل رایگان و حتی با بورس (جهت مقطع دکترا) در اختیار داشت.

قابل ذکر است که فرصت­های تحصیلی و بورسیه در رشته­های مهندسی دانشگاه KTH سوئد از دانشگاه اوپسالا بیش­تر است.

فهرست ده­ها رشته کارشناسی ارشد این دانشگاه را در بخش MASTER دنبال کنید. هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد این دانشگاه در رشته ­های انگلیسی زبان، سالانه بیش از ۹۰ هزار کرون سوئد برآورد شده است که پیش از سال ۲۰۱۲ میلادی، رایگان بود.

برای بررسی فرصت­های تحصیلی در سوئد، همواره از این سایت استفاده کنید و درگاه رسمی اپلای سوئد نیز، در این نشانی در دسترس خواهد بود.

فرصت­های جدید بورسیه در دانشگاه اوپسالا

Uppsala IPK Scholarships for International Students

s6

از جمله دیگر فرصت های بورسیه جدید سال جاری میلادی،‌می توان به دانشگاه های اوپسالا اشاره کرد که از معتبر ترین دانشگاه های اروپا و در فهرست ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار دارد. دانشجویان ایرانی زیادی از این دانشگاه در چند دهه اخیر دانش اموخته شده و به نظر می رسد همچنان مقصد تحصیلی خوبی برای عاشقان تحصیل در اسکاندیناوی باشد.

علاقمندان می­توانند تا ۳۰ ژانویه امسال، مدارک خود را به سایت دانشگاه ارسال کند. با توجه به اینکه تحصیل دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا در این کشور غیر رایگان است، بورسیه دانشگاه اوپسالا، تنها هزینه شهریه سالانه را پشتیبانی کرده و هزینه­های زندگی (living expenses) بر عهده دانشجو خواهد بود.

برای دریافت این بورسیه، میبایست در دانشگاه اوپسالا به عنوان دانشجوی ارشد پذیرفته شده و هزینه ۹۰۰ کرون مربوط به اپلیکیشن را پرداخت کنید.

برای این­کار ابتدا به پرتال پذیرش در سوئد رفته و فرم مربوط را تکمیل کنید. ارسال مدارک برای بررسی بورسیه از طریق نشانی پذیرش دانشگاه اوپسالا امکان پذیر است.

فرصت بورسیه در دانشگاه­های هلند

Holland Scholarship for Non-EEA International Students

فرصت های بورسیه ای که اکنون برای متقاضیان تحصیل در هلند فراهم شده است،‌این امکان را به شهروندان خارج از اتحادیه اروپا می دهد تا در کشور گل، به تحصیل رایگان مشغول شوند. دانشگاه Nuffic این کشور، تا اول فوریه فرصت دارید تا مدارک خود را ارسال فرمایید.

این بورسیه توسط Dutch Ministry of Education برای شهروندان خارج از اتحادیه اروپا ارائه می­شود و مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد را پشتیبانی می­کند. تعداد بورسیه ها مشخص نشده است اما سالانه ۵ هزار یورو به دانشجویان واجد شرایط پرداخت می­شود.

اطلاعات مورد نیاز دریافت این بورسیه را در قسمت اسکولارشیپ ملاحظه کنید.

بورسیه در دانشگاه LEUVEN

Science@Leuven Scholarships for International Students

s7

اگر مشتاق تحصیل در بلژیک هستید، دانشگاه لوون بلژیک، یکی از دانشگاه­های معتبر این کشور بوده که در فهرست دانشگاه­های ارزشیابی شده توسط اداره کل دانش آموختگان وزارت علوم نیز قرار دارد. متقاضیان دریافت بورسیه این دانشگاه می­بایست مدارک خود را تا اواسط فوریه ۲۰۱۷ میلادی از طریق پرتال دانشگاه ارسال کنند.

این بورسیه، تنها رشته­ هایی که در مقطع کارشناسی ارشد ارائه می­شود را پشتیبانی کرده و می­کوشد تا دانشجویان واجد شرایط تحصیل را که شهروندان اتحادیه اروپا نیستند را برای بورس بررسی کند.

رشته­ های مورد نظر به شرح زیر خواهد بود:

  • کارشناسی ارشد نجوم
  • کارشناسی ارشد بیولوژی
  • کارشناسی ارشد بیو فیزیک
  • کارشناسی ارشد شیمی
  • کارشناسی ارشد جغرافیا
  • کارشناسی ارشد ریاضیات
  • کارشناسی ارشد فیزیک
  • کارشناسی ارشد آمار و تحلیل داده
  • کارشناسی ارشد زمین شناسی
  • بورس اراسموس موندس (ErasMus Munds) برای رشته کارشناسی ارشد شیمی حرارتی
  • بورس اراسموس موندس برای رشته کارشناسی توسعه پایدار منطقه ای

در صورتی­که علاقمند به ارسال مدارک برای رشته کارشناسی ارشد زمین شناسی در دانشگاه لوون هستید، به این نکته توجه کنید که زیر شاخه ژئودینامیک یا فرآیند­های سطحی برای این بورس در نظر گرفته شده است.

s8

میزان بورسیه: ۱۰ هزار یورو در سال

شرایط مورد نیاز:

شرایط مورد نیاز این دانشگاه برای بررسی پرونده­های متقاضیان، همچون روش اکثر دانشگاه ها بود که برای آشنایی علاقمندان، متن کامل نیازمندی­های پذیرش را ارائه می­کنیم:

متقاضیان این بورس می­بایست در زمان ارسال مدارک، سابقه تحصیل در این دانشگاه را نداشته باشند. هم­چنین، متقاضیانی که مدرک کارشناسی از یک دانشگاه خارجی دارند و برای مقطع کارشناسی ارشد به ارسال مدارک اقدام می­نمایند، به موارد زیر توجه کنند:

  • تا کنون مدرک کارشناسی ارشد یا دکتری از دانشگاهی نگرفته باشند.
  • بتوانند رزومه­ ای قوی جهت امکان تحصیلات عالی در این دانشگاه ارائه نمایند که قابل اثبات باشد.
  • دانش زبان انگلیسی قوی و قابل احراز داشته باشند.
  • انگیزش نامه خوبی برای تحصیل در دانشگاه لوون ارایه نمایند.

همان­طور که در متن بالا مشاهده می­کنید و در واقع در بسیاری از پرتال­های دانشگاهی نیز مطرح است، دانشجویان متقاضی بورس، نباید در دانشگاه مقصد، قبلاً سابقه دریافت بورس داشته باشند و از رزومه خوبی برخوردار بوده و زبان انگلیسی آن­ها، حداقل های مورد نیاز را پشتیبانی کند.

برای نشان دادن انگیزش (MOTIVATION) برای تحصیل در این کشور، از شما درخواست می­شود تا بیانه هدف خوبی آماده کرده و در صورت نیاز، با اساتید دانشکده­ای که قصد اپلای دارید، رایزنی نمایید.

برای ارسال مدارک، از نشانی بورسیه سایت دانشگاه استفاده کنید  و بخش پذیرش نیز در این قسمت در دسترس است.

بورسیه ایفل

Eiffel Scholarships in France for International Students

بورسیه موسوم به ایفل برای دانشجویان خارجی مشتاق به تحصیل در دانشگاه­های فرانسه در سال ۲۰۱۷ میلادی تعریف شده است. برای اپلای، مدارک خود را در ماه جاری میلادی به سایت معرفی شده ارسال کنید. این بورسیه، برای متقاضیان تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا در دانشگاه­های فرانسه بوده و محدودیت رشته­ای ندارد.

این بورسیه، هزین تحصیل دانشجویان را به مدت ۱۲ تا ۳۶ ماه پشتیبانی کرده و توسط وزارت امور خارجه فرانسه، کاور می­شود. رشته­های مهندسی، اقصتاد، کسب و علوم سیاسی، مد نظر بورس ایفل اعلام شده است.

میزان بورسیه به دانشجویان واجد شرایط، ماهانه ۱۱۸۱ یورو خواهد بود. اگر خواهان دریافت بورسیه کارشناسی ارشد هستید، سن شما نباید بیش از ۳۰ سال و برای مقطع دکترا، بیش از ۳۵ سال باشد.

برای کسب اطلاعات بیش­تر به پرتال مربوطه مراجعه کنید.

فرصت­های بورسیه در دانشگاه Oregon آمریکا

ICSP Scholarships at University of Oregon USA

بسیاری از دانشگاه های آمریکا برای مقطع دکترا، بورس تحصیلی به دانشجویان بین المللی ارائه می دهند. اما این بورس برای مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد محدود است.

بورسیه­های دانشگاه اورگان آمریکا در سال ۲۰۱۷ میلادی، در مقطع کارشناسی ارائه می­شود. آخرین فرصت ثبت نام نیر در ۲۰ ژانویه بوده و کلیه دانشجویان خارجی می­توانند برای این دانشگاه اقدام کنند.

میزان بورسیه به صورت معافیت از پرداخت شهریه سالانه ۷ تا ۳۰ هزار دلار اعلام شده است. معدل دیپلم شما باید ۳ از ۴ بوده و از طریق سایت دانشگاه، مدارک ارسال شود.

در گفتاری در آینده، فرصت های تحصیلی و بورس در دانشگاه های آمریکای شمالی را بررسی میکنیم.

فرصت­های بورسیه در دانشگاه­های بلژیک

VLIR-UOS Training and Masters Scholarships in Belgium

آخرین فرصت بورسیه که در این گفتار ارائه می شود به دانشگاه های بلژیک ارتباط دارد. بلژیک را می­توان از طریق بورس­های تحصیلی، در فهرست اولویت­های تحصیلی در خارج از کشور به حساب آورد. رشته­ های کارشناسی ارشد در دانشگاه­های بلژیک اکنون از طریق بورس VLIR-UOS در دسترس است.

دوره ­هایی که به زبان انگلیسی در این کشور تدریس می­شوند، سالانه تعداد محدودی بورس دارند که برای کسب اطلاعات بیش­تر به پرتال این مجموعه مراجعه کنید.

متقاضی در زمان اپلای، نباید بیش از ۳۵ سال سن داشته باشد. برای تحصیل در بلژیک، این سایت انتخاب خوبی خواهد بود که در آینده درباره­اش بیش­تر سخن خواهیم گفت.

توصیه های روزیاتویی برای بورس ۲۰۱۷

۱- لینک های مفیدی که در این گفتار ارائه شد را برای بررسی مکرر، بوک مارک کنید.

۲- فهرست بورسیه های معرفی شده،  در فضای رقابتی به دانشجویان واجد شرایط تعلق می گیرد. لذا تلاش کنید تا برای بورس های متنوعی در زمان های مختلف اپلای کنید.

۳- حتی بدون داشتن مقاله در ISI هم می توان بورس تحصیلی دریافت کرد. مقاله ایندکس شده، یکی از فاکتورهای مورد نیاز برای  تقویت رزومه تحصیلی است.

۴- برای دریافت بورس تحصیلی، از تجربیات دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل استفاده کنید.

۵- پیش از اقدام برای بورس، با اساتید دانشکده مقصد خود درباره اولویت های تحقیقاتی و پژوهشی، رایزنی کنید.

۶- معمولاً بورس های تحصیلی، با برگزاری مصاحبه تصویری اینترنتی صورت می گیرد. لذا خود را برای انجام مصاحبه آماده کنید.

۷- به این نکته توجه کنید که در صورتی که موفق به اخذ پذیرش  تحصیلی با بورس شوید، از  ارائه مدرک گواهی تمکن مالی (BANK STATEMENT) جهت اخذ روادید، معاف خواهید شد.

۸- دریافت بورس تحصیلی سبب کاهش خروج از ارز خواهد شد و اقدامی ارزشمند برای تحصیل در آنسوی آبها خواهد بود.

۹- سایت ها و انجمن های فارسی زبان درباره مشاوره بورس و تجربه دانشجویان موفق یا غیر موفق، نباید شما را در فرآیند تحصیل و دریافت بورس، مایوس کند.

در صورتی که در این فرآیند با پرسشی مواجه شدید، سوالات خود را با ما در میان بگذارید. اما بهترین مشاور، مسئولان هماهنگی دانشگاه ها هستند که در لینک های فوق، به آن ها اشاره شد.

منبع: UPPSALA ، KTH ، TOPUNIVERSITIES
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۴ نظر

ورود

  • نازنین بهمن ۱۰, ۱۳۹۵

    سلام
    ضمن تشکر ، ایا برای اپلای بورس ها نیاز به اپ فی هم هست?
    ایا همزمان میشه برای چند تا اقدام بکنم؟ لطفا راهنمایی بکنید.

  • محسن شهریور ۱۸, ۱۳۹۶

    سلام .وقت بخیر.س این رشتاز سایت خوبتون…راجب بورس رشته حسابداری اطلاعات میخام….دانشگاههایی که بورس این رشته رو دارن…سپاس فراوان

  • Aqil مهر ۲۹, ۱۳۹۶

    دیدگاه شما…great

  • محسن شهریور ۲۹, ۱۳۹۷

    سپاس از شما…