همه آنچه که باید درباره زندگی و قتل «کیم جونگ نام» فرزند ارشد رهبر سابق کره شمالی بدانید

همه آنچه که باید درباره زندگی و قتل «کیم جونگ نام» فرزند ارشد رهبر سابق کره شمالی بدانید

کیم جونگ نام (Kim Jong-Nam) برادر ناتنی کیم جونگ اون (Kim Jong Un)، رهبر کنونی کره شمالی در ۱۳ فوریه امسال در فرودگاه کوالالامپور مالزی به قتل رسید. چند روز بعد از به قتل رسیدن وی، مردی ۴۶ ساله اهل کره شمالی به نام ری جونگ چول (Ri Jong Chol) با پاسپورت جعلی مالزیایی در این کشور دستگیر شد. کاراگاهان همچنین یک زن ۲۵ ساله مالزیایی به نام سیتی عایشه (Siti Aishah) و نامزد وی و یک زن ۲۸ ساله دیگر به نام دوان تای هونگ (Doan Thi Huong) را با پاسپورت ویتنامی در این خصوص بازداشت کردند.

کیم جونگ نام، فرزند ارشد کیم جونگ ایل (Kim Jong Il)، روزگاری قرار بود که جانشین پدرش و رهبر آینده کشور منزوی کره شمالی باشد. اما به دلیل یک اتفاق نسبتاً ساده او به یک باره از چشم پدر افتاد و حتی از کشور اخراج شد. در ادامه به اتفاقات مهم زندگی او که به تبعید از کشور و در نهایت مرگ او منجر شد اشاره خواهیم کرد.

kim-jong-nam-is-the-exiled-half-brother-of-north-korean-leader-kim-jong-un-here-he-is-pictured-at-beijing-airport-in-china-in-2007-w900-h600
کیم جونگ نام برادر ناتنی و تبعیدی رهبر کنونی کره شمالی، کیم جونگ اون است. در تصویر وی را در فرودگاه پکن در سال ۲۰۰۷ می بینید.
he-was-the-eldest-son-of-kim-jong-il-and-actress-song-hye-rim-from-1994-to-2001-he-was-considered-the-favourite-to-take-over-as-the-north-korean-leader-w900-h600
او فرزند ارشد کیم جونگ ایل و مادرش نیز یک بازیگر کره ای به نام سونگ های ریم بود. از سال ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۱ وی جانشین پدرش برای رهبری بر کشور کره شمالی در نظر گرفته می شد. در تصویر کیم جونگ نام در کنار پدرش نشسته است.
شجره خانوادگی رهبران کره شمالی
ggggg-w900-h600
بر طبق گزارش ها بعد از این که تلاش وی برای ورود با پاسپورت جعلی به ژاپن تحت نام پانگ ژیونگ (Pang Xiong)، که در زبان چینی به معنای خرس چاق است، برای بازدید از دیزنی لند توکیو در سال ۲۰۰۱ شکست خورده و در فرودگاه دستگیر شد، به یک باره از چشم پدر افتاد. در این سفر نافرجام دو زن و یک پسر بچه که در واقع فرزند خود وی بود نیز همراه وی بودند. در تصویر کیم جونگ نام را در ۴ می سال ۲۰۰۱ بعد از دستگیری و اخراج از ژاپن می بینید که افراد پلیس فرودگاه بین المللی ناریتا در توکیو در حال اسکورت او هستند تا سوار هواپیما شده و به کشورش بازگردانده شود.
2f2a0d76e4bdbd21f70b2ee87c9ef690-w900-h600
از سال ۲۰۰۳ کیم جونگ نام بعد از این که به کلی از صحنه سیاسی کره شمالی حذف شد به اجبار در ماکائو و مناطق مجاور زندگی می کرد. وی در توضیح علت کنار گذاشته شدن از قدرت ایمیلی از پدر خود را برای ویراستار روزنامه توکیو شیمبون (Tokyo Shimbun) ارسال کرد که در آن کیم جون ایل پسرش را به داشتن “تمایلات سرمایه دارانه” متهم کرده بود. یک بار کیم جونگ نام گفت: “بعد از آن که بعد از اتمام تحصیلات از سویس به کره شمالی برگشتم با پدرم فاصله فکری زیادی پیدا کرده بودم زیرا من خواهان اصلاحات گسترده و تغییر و همچنین بازار آزاد بودم و در نهایت این اظهارات من باعث شد که پدرم به من بدبین شود”.
Kim-Jong-Un-w900-h600
در سال ۲۰۱۰ برادر ناتنی وی کیم جونگ اون به طور رسمی به عنوان جانشین پدر و بعداً در ۲۴ سپتامبر ۲۰۱۱ و بعد از مرگ کیم جونگ ایل، به عنوان رهبر کره شمالی انتخاب شد.
Report-Kim-Jong-Nam-managed-Macau-slush-fund-for-North-Korea-leader-w900-h600
در سال ۲۰۱۲، کیم جونگ نام به شدت سیاست های خانواده اش در کره شمالی را مورد انتقاد قرار داد. بر اساس ادعای روزنامه توکیو شیمبون وی در مصاحبه با این روزنامه گفته است: ” رژیم کیم جونگ اون مدت زیادی دوام نخواهد آورد. بدون اصلاحات کره شمالی ویران خواهد شد و وقتی که چنین تغییر بزرگی حاصل شود رژیم نیز سقوط خواهد کرد”.
JS120850702_Nam-facebook-1-large_trans_NvBQzQNjv4BqRno0wBcbj8R7Bar7Q2cKrBKi2sT3vi7ux2-RDZwC4QA-w900-h600
به ادعای روزنامه توکیو شیمبون بعد از این اظهارات از طرف دولت کره شمالی به کیم جونگ نام “اخطار مستقیم” داده شد.
on-february-13-2017-kim-jong-nam-was-about-to-leave-on-a-flight-to-macau-where-he-lived-with-his-wife-and-two-children-w900-h600
در ۱۳ فوریه ۲۰۱۷ وی قصد داشت که از فرودگاه کوالالامپور مالزی سوار هواپیما شده و به ماکائو برود، جایی که با همسر و دو فرزندش زندگی می کرد.
hhhhhhhh-w900-h600
کیم جونگ نام قبل از سوار شدن به هواپیما به قتل رسید و دولت کره جنوبی رهبران کره شمالی را مسئول قتل او اعلام کرد. به ادعای منابع دولتی کره جنوبی یک تیم ترور متشکل از دو زن وی را در فرودگاه کوالالامپور مالزی مسموم کرده و با تاکسی از محل فرار کرده اند.
north-korean-diplomats-in-malaysia-have-requested-custody-of-kims-body-according-to-the-ap-they-have-rejected-the-conclusions-of-the-autopsy-carried-out-by-malaysian-officials-w900-h600
به گزارش رسانه ها، دیپلمات های کره شمالی که در مالزی حضور دارند خواهان تحویل دادن جسد کیم جونگ اون به دولت کره شمالی شده و نتیجه کالبد شکافی صورت گرفته توسط پزشکان مالزیایی را رد کرده اند.
gthg
کاراگاهان یک زن ۲۵ ساله مالزیایی به نام سیتی عایشه و نامزد او و همچنین یک زن ۲۸ ساله با پاسپورت ویتنامی به نام دوان تای هونگ را در روز ۱۶ فوریه در ارتباط با این قتل دستگیر کرده اند.
imrs-w900-h600
پلیس اندونزی اعلام کرده است که به عایشه و دیگران مبالغی پرداخت شده بود تا به مردهای خارجی معمولی حاضر در فرودگاه آب بپاشند. عایشه متهم است که به حالت شوخی به کیم جونگ اون نزدیک شده و با آب پاش خود که حاوی مواد سمی بوده به وی آب پاشیده است.
on-february-17-46-year-old-north-korean-citizen-ri-jong-chol-was-arrested-he-is-the-first-north-korean-to-be-arrested-in-connection-with-the-case-w900-h600
در ۱۷ فوریه یک شهروند ۴۶ ساله کره شمالی به نام ری جونگ چول در مالزی دستگیر شد. وی اولین شهروند کره شمالی است که در رابطه با پرونده قتل کیم جونگ نام دستگیر می شود.
yuyuy
از آن جا که ساکت کردن منتقدان در دولت کره شمالی کار عادی به شمار می آید و قبلا نیز بارها مشابه آن دیده شده است، اکثر رسانه ها و صاحبنظران، دولت کره شمالی را عامل این ترور می دانند. بر طبق تحقیقات سرویس اطلاعاتی ملی کره جنوبی، کیم جونگ اون رهبر فعلی کره شمالی در قتل کسانی که برای وی تهدیدی به شمار آمده و یا با سیاست های وی همخوانی نداشته باشند ید طولایی دارد. بر اساس تحقیقات این آژانس، از زمان به قدرت رسیدن وی تاکنون حدود ۱۴۰ ترور و اعدام مخالفان انجام شده است و حتی نزدیکان و خانواده وی نیز از این تصفیه سازی ها در امان نبوده اند.
افرادی که از زمان روی کار آمدن کیم جونگ اون هر یک به نحوی به قتل رسیده اند.

منبع: businessinsider
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود