سفر به بندر عباس: از «حمام گله داری» تا «معبد هندوها» [قسمت اول]

گردشگری دریایی ۳ ساعته را در بندر عباس تجربه کنید.

سفر به بندر عباس: از «حمام گله داری» تا «معبد هندوها» [قسمت اول]

بندر عباس، به عنوان بزرگ ترین بندر ایران، یکی از مقصدهای گردشگری دریایی و تاریخی جنوب کشور به شمار می رود که در تمام ایام سال به خصوص در فصل زمستان و آغار بهار، پذیرای هزاران گردشگر از سراسر ایران است. به دلیل وضعیت آب و هوایی این منطقه، سفر به بندرعباس همواره در نیمه دوم سال به خصوص در فروردین، طرفداران زیادی دارد.

گزارش امروز گردشگری روزیاتو، شما را با جاذبه های گردشگری و تاریخی بندر عباس آشنا می کند. بندر عباس تنها شهر ایران محسوب می شود که از هر چهار حوزه حمل و نقل هوایی، زمینی، ریلی و دریایی برخوردار است. این مسئله تاثیر زیادی در موضوع گردشگری دارد.

ba31
برقع، یکی از پوشش های زنان بندر عباس در استان هرمزگان.

بندر عباس کجاست؟

اگر به دنبال یک مقصد گردشگری معتدل در ایام نوروز هستید، سفر به بندرعباس در اواخر اسفند و اوایل بهار توصیه می شود. مسافرت ها به مناطق جنوبی کشور، در مقایسه با شهرهای شمالی کمتر است. به همین خاطر، بسیاری از مقصدهای گردشگری بکر و ناب این خطه، مورد غفلت واقع شده.

BA5

در سال ۱۶۲۲ میلادی، شاه عباس توانست با کمک انگلیسی ها و یک سردار ایرانی به نام امام قلی خان، پرتغالی ها را شکست دهد. به افتخار این پیروزی، بندر گمبرون به بندر عباس تغییر نام پیدا کرد.

بیشتر ما درباره شهر بندر عباس و جاذبه های گردشگری بی مانندش مطالب زیادی را شنیده و خوانده ایم، اما اغلب فرصد بازدید از آن ها را نداشته ایم. شاید، تعطیلات نوروز باستانی زمان خوبی برای کشف نقاط کمتر دیده شده ایران در مناطق جنوبی باشد.

شهرستان بندرعباس، در شمال تنگه هرمز، یکی از استراتژیک ترین مناطق جهان قرار دارد و مساحت آن حدود ۴۵ کیلومتر مربع برآورد می شود. اگر از این شهرستان به سمت شمال حرکت کنید، به شهرستان حاجی آباد خواهید رسید. در شرق آن، میناب و رودان واقع شده و در غرب نیز، دو بندر معروف به نام های خمیر و بندر لنگه قرار دارند.

بندر خمیر و بندر لنگه، نقطه آغاز خوبی برای سفر به جزیره مرجانی کیش هستند. در جنوب بندرعباس، خلیج همیشه فارس و جزیره قشم قرار دارند که مقصدهای گردشگری جذابی برای دیدار با دلفین های بازیگوش به شمار می روند.

استان هرمزگان، یکی از کلیدی ترین استان های کشور از نظر اقتصادی و تجاری بوده که مرکز آن بندرعباس نام دارد؛ جایی که در کتاب های تاریخ، از آن به عنوان بندر گمبرون یاد شده است. بسیاری از موارد ترانزیت کالا از طریق بنادر شهید رجایی و شهید باهنر بندرعباس صورت می گیرد.

اگر علاقه مند هستید که نحوه بارگیری و تخلیه کالای کشتی های عظیم و غول پیکر ایرانی و بین المللی را از نزدیک شاهد باشید، سفر به بندر عباس می تواند این فرصت را برای شما فراهم کند.

فاصله بندر عباس از پایتخت کمتر از ۱۴۰۰ کیلومتر است و سفر هوایی به سمت آن حدود ۹۰ دقیقه به طول می انجامد. آب و هوای گرم و مرطوب این شهر، سبب شده که بهترین فرصت سفر از نیمه آبان ماه تا اواسط فروردین باشد. شما می توانید به صورت لحظه ای آخرین اطلاعات جوی هرمزگان را از اداره هواشناسی استان دریافت کنید.

چه خبر از خط گردشگری دریایی بندر عباس؟

BA2

بهمن ۹۴ بود که نخستین خط گردشگری تفریحی دریایی بندرعباس افتتاح گشت. ۱۰ ماه بعد یعنی در آبان ۹۵ نیز، نخستین خط دریایی بین بندر چاربهار، استان هرمزگان و مسقط عمان راه اندازی شد. اکنون، مسافرانی که روادید عمان را داشته باشند، می توانند به چابهار رفته و از آنجا به کشور سلطان نشین عمان، سرزمین لاک پشت های در حال انقراض خلیج فارس سفر کنند.

BA1
شناور مورد استفاده در خط دریایی ۳ ساعته بین بندر چابهار و بندر مسقط عمان.

این خط دریایی، توسط اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان راه اندازی شده است. شما می توانید برای اطلاعات تکمیلی درباره آن، به درگاه مربوطه مراجعه کنید. با راه اندازی نخستین خط گردشگری دریایی بندر عباس، شما قادر خواهید بود در روزهای ۵ شنبه هر هفته، از ساعت ۱۹ تا ۲۲، از بندر مسافری شهید حقانی بندر عباس، توسط شناورهایی از ساحل گلشهر تا ساحل سوروی شهر بندر عباس، سفر دریایی داشته باشید.

BA3
تصاویری از مراسم افتتاح خط دریایی گردشگری بندر عباس.

این سفر در شب انجام می شود و جذابیت های خاص خود را دارد. اجرای موسیقی زنده با حضور هنرمندان و برنامه های مفرح، از جمله خدمات جذابی است که در این سفر دریایی ارائه می شود.

مراسم خاص بندری ها

مردمان خطه جنوب، بخشی از اقوام بزرگ خانواده ایران را تشکیل می دهند و به همین دلیل، آداب و رسوم خاص خود را دارند. حنابندان، یکی از آداب و رسوم متداول در عروسی جنوبی ها به خصوص در بندرعباس است. در شهر، نقاطی وجود دارد که می توانید نقش هایی از حنا را به سبک و سیاق جنوبی ها، بر روی دست و صورت خود ترسیم کنید.

مراکز خرید بندرعباس

BA4
تصویر مرکز خرید زیتون و ستاره جنوب.

بندرعباس، بر خلاف قشم، کیش و چابهار که یکی از مقصدهای اصلی پاساژ گردی گردشگران لوکس ایران هستند، بازارهای چندان مدرنی ندارد.

BA6
مجتمع تجاری دو دلفین بندرعباس.

نگین مجتمع های تجاری آن یعنی مجتمع تجاری زیتون، به عنوان نخستین مرکز تجاری مدرن شهر، هر روز پذیرای ده ها هزار گردشگر و اهالی بومی است. علاوه بر زیتون، مجتمع های تجاری شاخصی از جمله نیلی، ستاره جنوب، سیتی سنتر، ستاره شهر، سرو، رویال و کارگزاری در دسترس گردشگران قرار دارد.

بازارهای سنتی جذابی نیز در بندرعباس وجود دارند که بازدید از آن ها را به شما توصیه می کنیم. صنایع دستی، انواع خوراکی ها و ادویه های محلی و آشنایی با سبک زندگی و پوشاک و خوراک اهالی بندر، در این بازارها انتظار شما را می کشند.

اوزی ها، لاری ها، شهرداری و بازار روز از جمله مقصدهای گردشگری سنتی خرید شهر به شمار می روند. البته مرکز تجاری صدف، ملکه آسمان ها و مروارید نیز در دسترس علاقه مندان قرار دارند.

فرودگاه بندر عباس

BA7

اگر قصد دارید از طریق هوایی به بندرعباس سفر کنید، باید بلیط سفر را در اسرع وقت برای خود و خانواده رزرو نمایید. چرا که بندرعباس، یکی از مقصدهای هوایی همیشه شلوغ کشور است و پیدا کردن صندلی خالی در بسیاری از خطوط هوایی، کار آسانی به خصوص در روزهای پایانی سال و اوایل بهار نخواهد بود.

BA8
محیط فرودگاه بین المللی بندر عباس.

توصیه همیشگی ما برای خرید بلیط هواپیما و حتی رزرو محل اقامت در مقصدهای گردشگری ایران، استفاده از درگاه هایی همچون پین تا پین و زورق است. البته در این زمینه، آرمان سفر نیز می تواند خدمات خوبی را به مشتاقان سفرهای هیجانی ارائه کند.

ba10

فرودگاه بندر عباس، از جمله فرودگاه های مدرن و بین المللی کشور است که به واسطه قرارگیری در منطقه ای خاص، عضو «IATA» بوده و هر روز، پروازهای بسیار داخلی و بین المللی در آن صورت می گیرد. پرواز از کشورهای حوزه خلیج فارس، پاکستان و هندوستان، پروازهای ورودی بین المللی این فرودگاه را به خود اختصاص می دهند.

BA9
تصویر مانور کامل طرح اضطراری در فرودگاه بندر عباس هرمزگان.

بررسی های رسانه ای نشان می دهد که در چند دهه اخیر، هیچ سانحه فرودگاهی و هوایی در این فرودگاه رخ نداده است .

برای آگاهی از آخرین اطلاعات پرواز، از درگاه اطلاع رسانی فرودگاه بندر عباس استفاده کنید. فاصله فرودگاه بندر عباس تا مرکز شهر، کم تر از ۶ کیلومتر بوده و از تاکسی های محلی می توان برای سفر به داخل شهر استفاده نمود.

سفر به بندر عباس با اتوبوس و قطار

بندر عباس، دارای یک پایانه مسافربری بزرگ است که در محله نخل ناخدا قرار دارد. اگر علاقمند به سفر با اتوبوس هستید، از پایانه های مختلف مراکز استان های کشور، هر روز، چند اتوبوس وی آی پی و معمولی به مقصد بندر عباس در حرکت هستند.

اگر از تهران قصد عزیمت به بندر عباس را دارید، می توانید از پایانه های جنوب و شرق را استفاده کنید.

روزانه دو قطار مسافری از بندر عباس به مقصد تهران حرکت می کنند. اخیرا قطاری به نام غزال نیز در مسیر تهران-بندرعباس تردد دارد. از ایستگاه مسافری راه آهن بندرعباس، به مقصد اصفهان و مشهد نیز هر روز یک قطار در تردد است. آخرین اطلاعات لازم را از سایت رجا یا سامتیک دریافت کنید.

مراکز اقامتی لوکس بندرعباس

ba11
تصویر ایندکس هتل ۵ ستاره هرمز.

بندرعباس، مقصد تجاری و اقتصادی مهم کشور محصوب می شود و به همین خاطر، هر روز میزبان صدها تاجر و صنعتگر بین المللی از کشورهای مختلف جهان به خصوص کشورهای حوزه خلیج فارس است. به دلیل موقعیت خاص، هتل های بزرگی در آن جا احداث شده که از آن جمله می توان به هتل ۵ ستاره هرمز، هتل ۵ ستاره هما، هتل ۵ ستاره خلیج فارس و هتل آتیلار اشاره نمود.

ba12
تصویر سویت رویال تریپل مدیریتی در هتل ۵ ستاره بین المللی هرمز بندرعباس.

هتل همای بندر عباس، هتلی ساحلی با چشم اندازی بی نظیر و امکانات ارزنده برای میزبانی مهمانان نوروزی است. هر یک از ۱۷۶ اتاق مجلل و راحت هتل که شامل سوئیت های معمولی، رویال و اتاق های دوتخته رو به کوه یا دریا می شوند، از بالاترین سطح استانداردهای بین المللی برخوردار هستند.

ba13

سوئیت رویال بندر عباس، یکی از لوکس ترین اتاق های مراکز اقامتی بندر عباس به شمار می رود.

ba14
نمایی از داخل سوئیت رویال هتل ۵ ستاره بین المللی همای بندر عباس.

سوئیت رویال این هتل، دارای ۲ اتاق خواب، بالکن مشرف به کوه یا خلیج نیلگون فارس، سیستم تهویه مطبوع، فضای نشیمن راحت و مبله، آشپزخانه، یک تخت دونفره چسبیده (۲ در ۲ متر)، یک کاناپه تختخواب شو و سیستم کارت کلید الکترونیکی است.

ویدیوی زیر برخی امکانات هتل هما را به شما نشان خواهد داد.

علاوه بر این مکان های اقامتی لوکس، می توان به مجتمع های اقامتی ارزان تری مانند هتل آپارتمان آتیلار ۲، هتل آپارتمان قدس، هتل گوهرشاد، هتل گنو، هتل گلشهر، هتل سعدی، هتل حمزه، هتل نقش جهان، هتل دریا، هتل کوثر و هتل بوعلی سینا اشاره کرد.

ba15
تصویر ایندکس سایت هتل بین المللی خلیج فارس بندرعباس.

توجه داشته باشید که برخی مکان های اقامتی مانند هتل بین المللی هما، در صورت رزرو اینترنتی اتاق، ۵ درصد تخفیف اعطا می کنند.

یکی دیگر از هتل های لوکس و مجلل بندرعباس، هتل خلیج فارس است. هتل بین المللی خلیج فارس، با فضایی بالغ بر ۹۸ هزار متر مربع و با امکاناتی منحصر به فرد، در قلب مرکز صنعتی بندر عباس واقع شده و تنها سی و پنج کیلومتر با فرودگاه فاصله دارد. شما می توانید تنها در ۲۰ دقیقه خودتان را از فرودگاه به هتل برسانید.

ba16
تصویر ۴ نوع از اتاق های هتل بین المللی خلیج فارس بندر عباس.

از ویژگی های بارز این هتل، واقع شدن در منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس و نزدیک بودن به بندر شهید رجائی برای مهمانان تجاری است. این هتل ۱۵۶ اتاق دارد.

گشتی در مقصدهای گردشگری بندرعباس

حال با آگاهی اجمالی از ظرفیت های ارتباطاتی، حمل و نقل و همچنین اقامتی بندرعباس، در ادامه این گفتار، نگاهی خواهیم داشت به مقصدهای گردشگری این شهر.

حمام گله داری: تنها یادگار بندر عباس قدیم

مسافران بندر عباس، یکی از برنامه های خود را به حمام گله داری اختصاص می دهند. این حمام، در بخش مرکزی شهرستان بندر عباس در محله بازاراوزی ها – یکی از نقاط دیدنی استان هرمزگان – قرار دارد. گشتی ۲ دقیقه ای در حمام تاریخی گله داری را در ویدیوی زیر تماشا کنید.

گفته شده که این حمام تنها حمام باقیمانده قدیمی شهر بندرعباس است و احداث آن در اواخر قرن سیزدهم هجری قمری (قاجاریه) صورت گرفته. این مکان در حال حاضر به عنوان موزه مردم شناسی استان هرمزگان استفاده می شود.

حمام یاد شده، وقفی متعلق به مسجد گله داری و واقف آن تجارتخانه حاج شیخ احمد گله داری است. حمام گله داری دو دوره مرمت را در سی سال اخیر پشت سر گذاشته‌ است . این حمام تاریخی، در حاشیه خلیج فارس و در بلوار ساحلی شهر روی بستری رُسی که قابلیت نفوذپذیری آن به دلیل اشباع شدن از آب دریا بسیار کم است، قرار دارد.

ba17

نکته جالب توجه آن است که با توجه به رطوبت بالایی که در منطقه وجود دارد، در این بنا بیشتر از سنگ های دریایی اسفنجی و ساروج محلی و گچ دستکوب استفاده شده‌ است.

لازم به ذکر است که سنگ های اسفنجی به کار رفته در این عمارت که دارای قابلیت جذب رطوبت بالایی نیز هستند، از نواحی همجوار تهیه شده اند. تنها عامل تخریب طبیعی بنا، رطوبت بسیار بالای منطقه‌ بوده است. مصالح به کار رفته در کف حمام ، آجر فرش هستند. فضای معماری حمام گله داری مانند سایر حمام‌ های دیگر نواحی کویر مرکزی دارای فضاهای بینه، سر بینه، گرمخانه و خزینه‌ است.

شما می توانید حمام های تاریخی ایران را در این گفتار مشاهده کنید. اگر در تهران به سر می بردید، حمام نواب، لوکیشن فیلم قیصر را نیز از دست ندهید.

مسجد گله داری

مسجد گله داری واقع در بخش مرکزی شهرستان بندر عباس، از جمله مقصدهای گردشگری مذهبی دیدنی شهر به شمار می رود. این محل مذهبی سال ۱۲۹۷ هجری شمسی ساخته شده و حدود ۱ قرن قدمت دارد.

ba18
تصویری از فضای داخلی مسجد گله داری بندر عباس استان هرمزگان.

صحن، شبستان، مناره و منبر زیبای مسجد گله داری سبب شده که این مکان، از جمله مساجد جذاب مناطق جنوبی لقب بگیرد.  شبستان بزرگ مسجد دارای ۳۶ ستون مزین به گچ بری است .

ba19

این بنا در محله اوزی های بندرعباس واقع شده و بر اساس کتیبه سنگی که در آنجا نصب گشته، توسط خیری به نام حاج شیخ احمد گله داری در قرن سیزدهم هجری قمری بنا گردیده است.

ba20

شبستان مسجد معماری جالبی دارد. بافت مربع شکل آن با شانزده ستون استوانه ای، ساختار جالبی را پدید آورده است. ستون ها و نیم ستون هایی که در شبستان شاهد خواهید بود،  توسط طاق هایی با قوس شکسته به یکدیگر متصل شده و سطحی را برای پوشش تیر چوبی مسجد فراهم کرده اند.

پوشش شبستان، به کمک تیرها و تخته های چوبی و اندود ضخیم گلی صورت گرفته و در تابستان، فضای خنکی را برای اهالی به خصوص گردشگران منطقه خلق می کند.

معبد هندوها

ba22

یکی از مقصدهای گردشگری مذهبی غیر اسلامی بندر عباس، معبد هندوها است که از جمله آثار تاریخی و جذاب بندر به شمار می رود. این ساختمان در سال ۱۳۱۰ هجری قمری – بیش از ۱۳۰ سال پیش – بنا گردید و از محل جمع آوری هدایای هندوها توسط تاجری هندی ساخته شد.

عمارت یاد شده شامل یک اتاق چهار گوش میانی است که بر روی آن، گنبدی زیبا قرار گرفته است و منظره جالبی را در برابر دیدگان گردشگران قرار می دهد. نکته جالب درباره این گنبد آن است که سبک معماری و مقرنس های پیرامونی سبب شده تا معماری گنبد معبد، از تمامی نمونه های مشابه متفاوت باشد.

ba21
معماری خاص گنبد هندوها در بندر عباس استان هرمزگان.

طرح معماری گنبد، کاملا از معماری بناهای هندوها در سرزمین شگفت انگیز هند الهام گرفته شده. این مکان پیش از انقلاب و در زمان حکومت پهلوی دوم، برای نیازهای هندوهای مقیم بندرعباس، کاربردهای فراوانی داشته است.

مسجد دلگشا

یکی دیگر از مقصدهای گردشگری مذهبی بندرعباس، مسجد تاریخی دلگشا است. این مکان از جمله قدیمی ترین بناهای منطقه جنوب کشور بوده و در سال های اخیر بارها مورد مرمت اساسی قرار گرفته. مسجد دلگشا در فهرست میراث ملی کشور قرار دارد.

مسجد دلگشا در محله ای به همین نام واقع شده و در کناره خیابان ساحلی بندر عباس و نبش بلوار مرحوم طالقانی قرار دارد. بنای مذکور که توسط معماری به نام زین العابدین اوزی ساخته شد، مشتمل بر شبستان ۱۲ ستونه است.

ba23

در مسجد دلگشا، شاهد ایوان های ستون داری در بخش غربی، شرقی و جنوبی عمارت هستیم. بررسی ها نشان می دهد که از این بنا تاکنون بخش ستون‌ داری در میانه شبستان جدید باقی مانده که تنها قسمت درخور توجه به شمار می رود.

این بخش از شبستان دارای ۱۲ ستون با پایه‌ مکعب است که در بالا توسط قوس های جناغی به یکدیگر متصل شده و بستر لازم را برای برپا داشتن مسطح تیر پوش فراهم کرده اند.

ba24

اگر به این مسجد مراجعه کنید، مشاهده خواهید کرد که ساقه و پایه ستون ها در تعمیرات اخیر با قطعات سنگ نما پوشش یافته است.  در این مسجد، سر ستون ها و بخش های فوقانی آن ها دارای تزیینات گچی بوده و بخش های جدید بنا به ویژه نمای بیرونی آن، فاقد اصالت تاریخی و هنری است.

ba25
معماری خاص مسجد دلشگای بندر عباس در استان هرمزگان.

بخش قدیمی مسجد دارای ستون های متعدد با سر ستون‌ های گچبری شبیه به مسجد گله‌ داری و مسجد دژگان است.

دیدار با صید آبزیان

یکی از تجربه های جالبی که در سفر به نقاط جنوبی و شمالی کشور همواره به آن روبرو هستیم، مشاهده شیوه صید و دریانوردی اهالی است. در مناطق جنوبی، به خصوص در بندر عباس بخشی از زندگی اهالی با صیادی حرفه ای و آماتور سپری می شود.

در بندرعباس، نوع خاصی از صیادی رواج دارد که به آن مُشتا گفته می شود. این روش با استفاده از جذر و مد دریا انجام می گیرد.

شیوه کار به  این صورت است که چوب‌ هایی در ساحل کار گذاشته شده و با استفاده از تور حصاری ایجاد می‌شود. هنگام بالا آمدن آب، تعدادی آبزی وارد آن شده و با پایین رفتن آب، آبزیان داخل آن به وسیله صاحبان مشتا ها صید می‌ شوند.

ba26

این نوع صید در اکثر سواحل استان هرمزگان انجام می‌شود. در راستای حفاظت از آبزیان در فصل تخم گذاری صید هامور، این شیوه سنتی صید از ۱۵ فروردین تا آخر اردیبهشت در آب های هرمزگان ممنوع است.

ba27

در این نوع صید با استفاده از تور و میله، تور را به صورت افقی در ساحل دریا نصب می کنند و آبزی با استفاده از جزر و مد دریا به دام می افتد. توجه داشته باشید که صید حلوای سفید، سیاه و ماهی شوریده از اول اردیبهشت تا پایان خرداد و صید میش ماهی نیز از نیمه اول مرداد تا پایان شهریور ممنوع است.

ba28

علاوه بر این موارد، صید با تورهای منوفلامنت نیز در طول ساحل در آبهای هرمزگان ممنوع است. منوفلامنت توری ریز و نامرئی است که در آن ماهی های کوچک صید شده و به این شکل ذخایر آبزیان از بین می رود. هرمزگان با سالانه صد و چهل و سه هزار تن صید آبزی رتبه نخست را در کشور دارد.

این استان هزار و چهار صد و سی کیلومتر مربع ساحل و بیست و دو بندر صیادی دارد. صید بی رویه و غیر مجاز از عوامل تخریب زیستگاه ها و کاهش ذخایر آبزیان در هرمزگان به شمار می رود.

ba29
نحوه صید سنتی مشتا در بندر عباس.

در مدت اقامت در بندر عباس، می توانید یکی از سفرهای نوروزی یا بهاری خود را به گشتی در سواحل اختصاص دهید و با انواع و اقسام صیادی آشنا شوید.

توصیه های سفر به بندرعباس

۱- پیش از سفر به بندرعباس، اطلاعات گردشگری و اقامتی را از اداره گل گردشگری هرمزگان جویا شوید.

۲- مقصدهای گردشگری هرمزگان تنها به بندرعباس ختم نمی شود و فرصت های بسیاری از کیش تا هرمز و قشم و چابهار در اختیار شما قرار دارد.

۳- اگر عاشق گردشگری دریایی در بندر عباس هستید، اطلاعات لازم را از موسسات گردشگری مرکز بندرعباس کسب کنید.

۴- از بندرعباس می توانید با کشتی به جزیره کیش و قشم بروید. موسسات گردشگری در میادین اصلی بندر عباس، بلیط سفر را در اختیار شما قرار می دهند.

۵- توصیه جهانی در سفر به بندر عباس را از وب سابت های معتبر بین المللی جویا شوید.

۶- پوشاک سنتی اقوام جنوب و همچنین صنایع دستی شهر بندرعباس و استان هرمزگان را در بازارهای بزرگ می توان تهیه کرد.

۷- در صورتی که خواهان سفر با قطار هستید، مدت زمان طولانی سفر را در نظر داشته باشید و ۳ هفته قبل از سفر نسبت به رزرو بلیط اقدام کنید.

ba30
خرید لباس عروسی سنتی توسط نفیسه روشن در بندر عباس.

۸- در سفر به بندرعباس، سفر ریلی خود را یک طرفه رزرو نکنید. در غیر این صورت با موج بازگشت مسافران نوروزی مواجه می شوید و دسترسی به بلیط، بسیار محدود می گردد.

همواره آخرین خبرها از دنیای گردشگری ایران و جهان را می توانید در سایت دنیای سفر دنبال کنید.

در قسمت بعدی این گفتار، شما را با دیگر مقصدهای گردشگری دیدنی و تاریخی بندر عباس آشنا می کنیم.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۲ نظر

ورود

  • شهاب اسفند ۱۹, ۱۳۹۵

    فقط رویال هتل
    خیلی جای خوب و لوکسی هست. خیلی خوبه که معرفیش کردین

  • اصغر زاده اسفند ۲۰, ۱۳۹۵

    مهندس میدونی ما نمیتونیم بریم قشم امسال همش دل ما رو بسوزون 🙂 خخخ