نگاهی به امکانات و ویژگی های منحصر به فرد جنگنده نیروی هوایی آمریکا؛ مارتین اف ۳۵ لایتنیگ ۲

نگاهی به امکانات و ویژگی های منحصر به فرد جنگنده نیروی هوایی آمریکا؛ مارتین اف ۳۵ لایتنیگ ۲

در حال حاضر، جنگنده ها و هواپیماهای جنگی نقشی اساسی در منازعات و درگیری های بین المللی ایفا می کنند. همانطور که می دانید، بیشتر حملات به گروه تروریستی داعش با استفاده از وسایل یاد شده انجام می شود. به همین دلیل، توسعه و ساخت جنگنده های جدید در دستور کار ارتش های بزرگ جهان قرار دارد. می دانیم که بزرگترین نیروی هوایی جهان در اختیار آمریکاست و کمتر کشوری می تواند از این نظر به ایالات متحده برسد.

نیروی هوایی این کشور به تازگی از جدیدترین و پیشرفته ترین جنگنده خود به نام «لاکهید مارتین اف ۳۵ لایتنیگ ۲» رونمایی کرده است. امکانات و ویژگی هایی که برای این هواپیمای جنگی در نظر گرفته شده، باور نکردنی است و هر کسی را شگفت زده خواهد کرد. ما در این مقاله قصد داریم امکانات لایتنینگ ۲ را بیشتر مورد بررسی قرار دهیم. تا پایان مطلب همراه باشید.

۱- کلاهی با قابلیت دید ۳۶۰ درجه

700

برای مدت های طولانی، دید «ایکس ری» تنها از سوی نویسندگان سبک علمی-تخیلی دنبال می شد، اما امروز همه چیز تغییر کرده است. شبیه سازی با استفاده از ۶ دوربین مادون قرمز تعبیه شده روی پوسته هواپیما، کاری می کند که خلبانان با استفاده از کلاه خود بتوانند از طریق بدنه همه جا را با وسعت دید خیره کننده ۳۶۰ درجه ببینند.

۲- بدنه ای تقریبا غیر قابل شناسایی و جاذب رادار

701

در ابتدا باید بگوییم که مواد جاذب رادار موادی هستند که برای پنهان کردن وسیله از دید رادارها به کار گرفته می شوند. تنها سرعت نمی تواند باعث رادار گریز بودن یک جنگنده شود. فناوری که به آن اشاره نمودیم همراه با طراحی صاف و صیقلی هواپیمای جنگی، آن را تقریبا غیر قابل شناسایی می کند. در پایان چرخه دو ساله تولید هر هواپیما، فرایند زدن پوشش روی وسیله توسط ربات ها انجام می گیرد.

۳- راداری بی همتا درون جنگنده

702

این هواپیما که عاری از هر گونه بخش متحرک مکانیکی است، به راداری حیرت انگیز و دقیق مجهز شده که می تواند هم هدف های هوایی و هم هدف های زمینی را به صورت نقطه ای شناسایی نماید. رادار یاد شده همچنین به عنوان دافع پارازیت های ماهواره ای و مزاحم نیز عمل می کند.

۴- فناوری پیشرفته برای ترسیم دقیق میدان جنگ

703

جنگنده جدید آمریکایی ها قادر است با استفاده از حسگرها مقدار زیادی داده را جمع آوری نماید. خلبان آزمایشی این هواپیما اظهار داشته: “جنگنده اف ۳۵ تماما به وسیله فیبرهای نوری به هم پیوسته شده، بنابراین ما یک شبکه فیبری فراصوتی در حال پرواز خواهیم داشت.”

۵- نخستین سامانه آگاهی از موقعیت ۳۶۰ درجه

704

سامانه توزیع دیافراگمی جنگنده، یک حسگر آگاهی موقعیت کروی ۳۶۰ درجه است که هر گونه امکانات مانند موشک یاب یا دید در شب را فراهم می کند. به طور خلاصه می توان گفت که خلبان قبل از آن که دشمن از دیده شدنش آگاهی داشته باشد، آن ها را می بیند.

۶- فناوری هدف گیری استثنایی

705

حسگری که در شیشه یاقوت زیر اتاقک خلبان تعبیه شده، یک سامانه هدفگیری الکترو نوری است. فناوری یاد شده توسط ترکیب دو تکنولوژی مادون قرمز به دست آمده و می تواند شبیه سازی با کیفیت بالا و هدفگیری با دقت بی نظیر را با ارمغان بیاورد.

۷- سامانه آی تی بی نظیر با قابلیت پشتیبانی از جنگنده های آینده

706

ابتکار و خلاقیت زیادی به کار رفته تا جنگنده اف ۳۵ شکل بگیرد. از جمله جالب ترین امکانات آن می توان به سامانه اطلاعات لجستیک خودکار اشاره کرد. یکی از متخصصان در این زمینه اظهار داشته: “سامانه اطلاعات لجستیک خودکار، شبکه ای بر پایه کامپیوتر است که ما از آن برای طبقه بندی اسناد تعمیر و نگهداری تمام هواپیما ها استفاده می کنیم.”

۸- پیشرفته ترین سامانه اویونیک در جهان

707

یکی از قابلیت هایی که خلبان چنین هواپیمایی باید داشته باشد، انجام همزمان چند کار است. خوشبختانه سامانه اویونیک (الکترونیک هوانوردی) اف ۳۵ می تواند چندین کار مانند تشخیص و شناسایی دوست از دشمن و هدفگیری دقیق را همزمان بالانس کند.

۹- موتوری که تعمیر کاران را از عیب خود آگاه می سازد

708

پیش بردن هواپیما با سرعت ۱۹۳۰ کیلومتر بر ساعت کار آسانی نیست. خوشبختانه موتور جنگنده به سامانه مبتنی بر ارتعاش مجهز است و به طور مداوم تحت نظارت قرار دارد.

۱۰- فناوری نیروی محرکه برای شناور ماندن در هوا

709

فناوری خیره کننده این هواپیمای جنگی، کاری می کند که دیگر نیاز به پارکینگ احساس نشود. اف ۳۵ قادر است توسط نیروی محرکه در هوا شناور بماند و به صورت عمودی فرود بیاید. این کار تنها به وسیله فشار دادن یک دکمه انجام می گیرد.

منبع: buzzfeed
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۶ نظر

ورود

  • Mr. Original اسفند ۱۱, ۱۳۹۵

    یا خدا عجب چیزیه!!!

  • سجاد اسفند ۱۲, ۱۳۹۵

    از نظر الکترونیک حتی از رپتورم سرتره.میزان برنامه اف سیو پنج بیست و چهار میلیون خطه که چهار برابر برنامه رپتوره.گیرنده فروسرخ لایتنینگ قادر به ردیابی موشک بالستیک از هزاروششصد کیلومتریه.رادار ای پی جی هشتاد و یک پیشرفته ترین رادار هوابرد جهانه و خیلی ویژگیای دیگه

  • solish اسفند ۱۲, ۱۳۹۵

    مرگ بر آمریکاااااااا مثلاااااااا

  • Rayka اسفند ۱۲, ۱۳۹۵

    هه اینا که در مقابل هواپیما های ایرانی چیزی نیستن

  • nexaen porbeagle اسفند ۱۲, ۱۳۹۵

    “فراسوتی در حال پرواز خواهیم داشت”
    منظور فراصوتی بوده؟

  • بی نام مرداد ۲۹, ۱۴۰۲

    به نظرتون از قاهر پیشرفته تره؟
    قاهر هم خیلی توانایی ها داره سبکترع و چالاک تر منتها ممکنه از هزار کیلومتری شکاره لایتینگ شه😂😂