ساخت یک نارنجک انداز خارق العاده توسط ارتش آمریکا با استفاده از چاپگر سه بعدی

ساخت یک نارنجک انداز خارق العاده توسط ارتش آمریکا با استفاده از چاپگر سه بعدی

پیشرفت علم و فناوری به جایی رسیده که ما می توانیم ابزارها و وسایلی بسازیم که هیچ گاه فکرش را نمی کردیم. یکی از بهترین نمونه های توسعه فناوری، بدون شک چاپگر های سه بعدی هستند. این بار نیز خبری جالب در این رابطه منتشر شده و ما قصد داریم به آن بپردازیم.

محقاقان ارتش آمریکا موفق شدند با استفاده از چاپگر سه بعدی یک نارنجک انداز خارق العاده بسازند. این اسلحه بی نظیر که «رامبو» نام دارد، ما را به یاد تفنگ ها بازی های کامپیوتری مشهوری مانند «هالو» می اندازد.

این کلمه مخفف عبارت «پرتابگر سریع و افزاینده گلوله» (Rapid Additively Manufactured Ballistics Ordnance) است. ارتش آمریکا همراه با دیگر ارگان ها شش ماه تلاش کردند تا بتوانند این نارنجک انداز ۴۰ میلیمتری که شبیه به نارنجک انداز «M203» جلوه می کند را بسازند.

تمام ۵۰ بخش اسلحه به غیر از فنرها و چفت ها (اتصال دهنده) با استفاده از چاپگر سه بعدی و توسط موادی مانند فولاد و آلومینیوم ساخته شده اند. حتی گلوله ها نیز به این شیوه تولید گشته اند؛ هرچند که مواد انفجاری به آن ها اضافه نشده است.

500

501

ماهیت فزاینده این روش تولیدی ارتش را قادر می سازد که روند تولید را به خوبی دنبال نماید. جالب است بدانید که آزمایش های این اسلحه مهر ماه سال گذشته با موفقیت انجام گرفته است. در این جا بخشی از مواضع ارتش آمریکا در این رابطه را می خوانیم:

آزمایش ها شامل ۱۵ شلیک گلوله بود که بدون هیچ مشکلی به پایان رسید. تمام گلوله های چاپ شده با موفقیت پرتاب گشتند و نارنجک انداز نیز مطابق انتظار عمل کرد. پرتاب نارنجک ها با با سرعت های مختلفی همراه بود. مقادیر متفاوت به علت ترک خوردگی محفظه کارتریج دیده شده است. این مشکل با استفاده از اعمال تغییرات اندک در طراحی و چاپ سه بعدی اضافی به سرعت برطرف شد.

انتظار می رود این اسلحه ها در آینده در اختیار سربازان برای انجام ماموریت های خاص قرار بگیرند. نگرانی هایی درباره افتادن چنین تفنگی به دست افراد فاقد صلاحیت وجود دارد. البته برای ساخت نارنجک اندازهای یاد شده باید قطعاتی با پیچیدگی های خاص تولید گردند و ماندگاری چنین اسلحه ای هزینه بر است و بازدارنده خواهد بود.

باید منتظر باشیم و ببینیم که ارتش آمریکا چه برنامه ای برای سلاح جدیدش دارد، شاید هم این تفنگ تنها در حد طرح های سه بعدی مفهومی باقی بماند.

منبع: gizmodo
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود